Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Pedagogisch handelen
Een veilig klimaat is een belangrijke voorwaarde voor communicatie, voor verbinding met de ander en voor het leren. In onze scholen heerst een klimaat waarin we communicatie begrijpen en stimuleren. Een klimaat waarin verscheidenheid en gelijkwaardigheid het uitgangspunt zijn en we verschillen tussen leerlingen en medewerkers waarderen. We hebben structureel aandacht voor de persoonsvorming, voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en voor het psychisch welbevinden van de leerlingen. Een belangrijk doel is dat leerlingen zich zo veel mogelijk ontwikkelen tot zelfstandige burgers. We werken daarom nadrukkelijk aan hun zelfstandigheid, communicatieve redzaamheid, eigenaarschap en zeggenschap. We gaan daarbij uit van een pedagogische relatie met hoge verwachtingen. De kwaliteitsindicatoren van Siméa, waarin specifieke expertise wordt beschreven voor onze doelgroep, zijn leidend voor ons pedagogisch handelen.
Wij werken schoolbreed met de PeTOS methodiek. 

In onze groepen hanteren wij zes omgangsregels voor in de school en op het plein. 
Meer hierover leest u onder het kopje ‘Gedragsregels’.

Het spreekt voor zich dat de Kentalis Prof. Huizingschool zoveel mogelijk wil voorkomen dat er wordt gepest in en rond de school. Leerlingen met een extra onderwijsbehoefte, en met name leerlingen met communicatieve beperkingen, zijn vaak extra kwetsbaar. We kiezen daarom voor een preventieve aanpak. Het pestprotocol is in deze aanpak een onderdeel van beleid dat zich richt op het vergroten van de sociale veiligheid.

Ook is er een aandachtfunctionaris Relaties, Intimiteit en Seksualiteit (RIS) aangesteld. De veiligheidscoördinator is aangesteld om signalen en hulpvragen op gebied van RIS te bespreken. Dit is mevr. M. Letteboer. 

Actief burgerschap en sociale integratie

Actief burgerschap 

Missie en visie van de Prof. Huizingschool: Boeiend, Betrokken, Betekenisvol 
We vinden het belangrijk dat onze kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast zijn andere vaardigheden net zo belangrijk. Zoals omgaan met vrijheid, eigen keuzes leren maken, creatief denken, inleven in anderen, veerkracht tonen, samenwerken, humor gebruiken, sportief zijn, spelen. 

De pijlers van het burgerschapsonderwijs zijn; kennis over en respect voor de basiswaarden, kennis over en respect voor verschillen en sociale en maatschappelijke competenties maken dat burgerschapsonderwijs een kerntaak van ons onderwijs is geworden. We zijn een oefenplaats voor onze leerlingen; op onze school doen ze ervaring op met het toepassen van deze basiswaarden. We willen een voorbeeldfunctie zijn en voor leerlingen een omgeving creëren waarin iedereen zich veilig en geaccepteerd voelt. 

Invulling van ons burgerschapsonderwijs  
We zien onze school als oefenplaats, waar de verschillende onderdelen van het burgerschapsonderwijs doelgericht en in samenhang worden aangeboden. In samenhang tot elkaar, maar ook tot andere thema’s, zoals sociaal emotioneel leren. Burgerschap wordt daarom niet (alleen) aangeboden als een apart vak, maar komt in een doorgaande lijn terug in vele activiteiten. Binnen onze school is volop ruimte om op eigen wijze het burgerschapsonderwijs zo vorm te geven dat aan de wettelijke opdracht, aan bovenstaande visie op onderwijs van Kentalis, de visie op burgerschapsonderwijs van de doelgroep, en aan de onderwijsbehoeften van de leerlingenpopulatie wordt voldaan. 

Oefenplaats 
Leerlingen met TOS hebben vaak weinig zelfvertrouwen en sociale contacten verlopen veelal moeizaam. Binnen ons onderwijs kijken we niet te veel naar de problemen, maar vooral naar de kracht en talenten van het kind. We creëren situaties waarin leerlingen zien dat ze zich ontwikkelen en benadrukken dat het niet uitmaakt of anderen sneller of langzamer zijn. We geloven hierbij in de drie basisbehoeften: relatie, autonomie en verantwoordelijkheid. We voelen ons genoodzaakt om altijd als eerste te luisteren naar de leerling. Zelfstandig functioneren bevorderen we door taken boeiend te maken. Door aan te sluiten bij de belevingswereld, weerstand te erkennen en samen te zoeken naar redelijke en passende oplossingen. We gebruiken informatieve taal in plaats van dwingende. Je betrokken voelen is een andere belangrijke voorwaarde voor de motivatie van leerlingen. Dit doen we door de leerstof betekenisvol aan te bieden met een krachtige leeromgeving die levensechte contexten, betekenisgericht leren en zelfsturing mogelijk maken. 

Onderwijsaanbod burgerschap  
Onze school werkt aan het burgerschapsonderwijs aan de hand van de doelgroepscan en onze visie op burgerschapsonderwijs nog verder uit in een onderwijsplan. Onze school formuleert hiervoor beheersings- en ervaringsdoelen, gericht op zowel kennis als vaardigheden en houdingen die wij onze leerlingen willen meegeven wanneer zij de scholen verlaten. Dit doen we binnen onze vijf thema domeinen. Het lesaanbod van PeTOS  binnen Kentalis omvat ook het aanbod ‘Relaties Intimiteit en Seksualiteit’ (RIS) en burgerschapsdoelen.  
Wij werken vanuit de toolkit burgerschapseducatie van de CED groep, die leerkrachten inzicht geeft in de leerkrachtcompetenties die belangrijk zijn bij burgerschapsonderwijs met daarbij behorende tips, ideeën, werkvormen en ondersteuningsmaterialen. 

Monitoring en Evaluatie 
Om de voortgang en impact van ons burgerschapsonderwijs te meten en te evalueren, maken we gebruik van verschillende middelen: 

  • Minimaal één keer per schooljaar wordt de veiligheid gemeten aan de hand van een veiligheidsmonitor. De leerlingen geven aan hoe ze zich voelen in de taxi, op het plein, in de klas, in de gymzaal, tijdens de logopedie etc. Het team maakt gezamenlijk verbeterpunten n.a.v. de uitkomsten om het welbevinden en het veiligheidsgevoel van de leerlingen te verbeteren.     
  • Per schooljaar vindt er twee keer een leerlingbespreking plaats tussen de leerkracht, logopedist, orthopedagoog en intern begeleider waarbij burgerschapsonderwijs een vast onderdeel is dat besproken wordt. 
  • In het onderwijsplan burgerschap beschrijven we wat we aanbieden en evalueren we de aanpak en opbrengsten.  
  • Voor het blijvend evalueren van het burgerschapsonderwijs zullen wij een WMK kaart ontwikkelen en twee jaarlijks afnemen om het huidige beleid en uitvoering daarvan te evalueren en aan te passen indien nodig. 

 

Veiligheid

Veiligheid
Het team van de Kentalis Prof. Huizingschool streeft naar een gezond schoolklimaat, waar zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam voelen. Het is nauw verwant met de sfeer in de school. Hierbij is veiligheid een belangrijk begrip. Kinderen moeten zich op sociaal gebied veilig voelen. Ook de betrokkenheid en het meeleven van leerkrachten en ouders speelt een grote rol. Binnen de wekelijkse lessen rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling besteden we hieraan aandacht. Als team hechten we waarde aan respect voor regels. Dit kenmerkt zich door het bieden van structuur, veiligheid en uniformiteit.

Monitor Sociale Veiligheid (MSV)
Jaarlijks wordt de monitor Sociale Veiligheid afgenomen bij de leerlingen. Dit is een instrument om zicht te krijgen op gevoelens van (on)veiligheid bij de leerlingen. Binnen de Prof. Huizingschool wordt dit instrument ingezet om een indruk te krijgen van de veiligheidsbeleving. De uitkomsten leggen we vast volgens de 4D cyclus en deze vormen een aanleiding in de schoolbespreking voor duiding en doen. Als er aanleiding is kan de vertrouwenspersoon of orthopedagoog ingezet worden. 

BHV
Om de gevolgen na een ongeval en/of incident zoveel mogelijk te beperken beschikt de Prof. Huizingschool over een aantal opgeleide bedrijfshulpverleners (BHV-ers). Kort samengevat heeft de BHV de volgende taak: verlenen van eerste hulp tot eventuele professionele hulpverlening arriveert, blussen van beginnende brand, begeleiding van een ontruiming, alarmeren, informeren en samenwerken met externe hulpverleningsdiensten (brandweer, ambulance en politie). Onze BHV-ers krijgen elk jaar een herhalingscursus waarin ze worden bijgeschoold. Ieder schooljaar worden minimaal twee ontruimingsoefeningen gehouden op school.

Internet gebruik

Mediawijsheid en internetgebruik
In alle groepen worden vanuit de leerlijn digitale geletterdheid lessen aangeboden. Zo worden de digitale vaardigheden van de kinderen uitgebreid en komen thema's als digitaal pesten en het invoeren van een juiste zoekterm aan bod. We werken in onze school met de methode 'Delta de draak'.

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. 

Onze regels op het gebied van internet:

  • Leerlingen werken alleen op de laptop of iPad onder toezicht van de leerkracht 
  • We maken alleen gebruik van door Kentalis toegestane en gecontroleerde apps en programma's
  • Alleen met toestemming mag persoonlijke informatie afgegeven worden. Denk aan een adres, telefoonnummer, de naam en locatie van de school
  • Alleen met toestemming van ouders/leerkrachten mogen foto's van personen verstuurd worden naar anderen via internet.

Medewerkers van Prof. Huizingschool mogen op social media - bijvoorbeeld Facebook en Instagram - geen uitingen en/of foto's plaatsen van collega's en leerlingen in verband met privacy. Dit geldt ook voor leerlingen en ouders. 

Gebruik van mobiele telefoon, Ipad en spelcomputers
Het overgrote deel van onze leerlingen komt met de taxi naar school. Een deel van deze leerlingen heeft in de taxi de beschikking over een mobiele telefoon, tablet of spelcomputer voor vermaak tijdens de soms lange taxiritten. Als leerlingen op school komen gaat de mobiele telefoon uit en wordt deze ingeleverd bij de leerkracht. Diefstal, verlies of schade aan telefoons, tablets, spelcomputer valt niet onder de verzekering van de school.

Gedragsregels

Op de Kentalis Prof. Huizingschool hanteren wij zes omgangsregels voor in de school en op het plein. Door deze regels weten wij hoe we met elkaar om willen gaan en ze helpen wanneer je elkaar wilt aanspreken. De regels zijn via posters zichtbaar in de school. Naast de omgangsregels maken de leerlingen ook regels die specifiek gelden voor hun groep.

Onze schoolregels zijn:

  • Wij zijn aardig voor elkaar
  • Wij leren van elkaar 
  • Wij werken en spelen samen
  • Wij zijn zuinig op alle spullen 
  • Wij houden op, als iemand zegt: 'STOP'
  • Iedereen hoort erbij 

Trots zijn wij op onze trap, waarop onze regels door leerlingen te lezen zijn. Elke dag keer op keer...