Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg
Wij bieden Boeiend en goed onderwijs aan. Daarbij stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten en schoolbesprekingen van voorgaand schooljaar, is een jaarplan voor het komende schooljaar opgesteld. Dit doen we met het gehele team tijdens een schoolbespreking op deze maken wij een koppeling naar onze kwaliteitsdocument. In het jaarplan beschrijven wij de doelen en acties, waar wij ons het komende schooljaar op focussen. De zelfevaluaties worden in WMK uitgevoerd en dienen als uitgangspunt passend in de schoolplan periode 2024 - 2027.
In ons jaarplan geven we aan:
- welke zelfevaluaties we hebben uitgevoerd;
- welke vragenlijst(en) we hebben ingezet;
- welke voornemens we hebben in relatie tot het schoolplan;
- welke actuele ontwikkelingen van belang zijn.
Ambities uit het jaarplan 2024-2025 Onderwijskundig beleid
Onze school heeft voor het komende jaar 2024-2025 de onderstaande ambities vastgesteld. Ze vormen de focus voor ons handelen in schoolplan periode 2024-2027.
Het is belangrijk kritisch naar ons eigen handelen te kijken, duidelijke ambities stellen hoort hierbij. Onze ambities zijn:
- Bij de groepsles logopedie zetten we het H-lesmodel ook in.
- De fases Ik, jij, wij, jullie hangen zichtbaar in de groep.
- We benoemen het doel;
- We nemen de ‘kortste weg naar Rome’;
- De werkvorm is zichtbaar passend bij het doel;
- Er is differentiatie waarneembaar.
- Onze lessen zijn actiever en meer passend bij de doelgroep ingevuld;
- Door de gehele school werken we met minimaal drie coöperatieve werkvormen;
- Er is een doorgaande-lijn zichtbaar in de groepen;
- In de groepen zijn er visuals van de regels die het klassenmanagement ondersteunen;
- In alle leerteams werken we met dezelfde afspraken en visuals omtrent de schoolregels.
Het uitvoeren van de 4D op schoolniveau is opgenomen in de kwaliteitscyclus.
Onderwijsresultaten
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Het is belangrijk te benoemen dat onze resultaten door de voortdurende in en uitstroom. Opbrengsten worden gemeten aan de hand van de Cito-toetsen die binnen de school afgenomen worden passend bij de leerlijn.
INFORMATIE OVER EIND UITSTROOM EN RESULTAAT
| 2021-2022 | 2022-2023 | 2023 -2024 |
Eind toets | Route 8 | Route 8 | Route 8 |
Aantal leerlingen | 19/19 | 30/30 | 18/18 |
Aantal leerlingen ontheffing | 5 | 0 | 0 |
Score | 117,5 | 117,2 | 132,3 |
Percentage ten minste 1F |
| ||
1F Lezen | 68,4 % | 46,6% | 61,1% |
1F Taalverzorging | 89,5 % | 43,3 % | 50% |
1F Rekenen | 26,3 % | 10 % | 27,8% |
Percentage 1S / 2F |
| ||
2F lezen | 10,5 % | 3,3 % | 16,7% |
2F Taalverzorging | 21,1 % | 13,3 % | 0% |
1S Rekenen |
|
|
|
Uitstroom |
|
|
|
Praktijkonderwijs | 16 | 16 | 5 |
Vmbo-BB | 5 | 12 | 10 |
Vmbo-KB | 2 | 1 | 3 |
Vmbo-TL |
|
| 0 |
Totaal | 24 | 30 | 18 |
Ambitie en norm
Norm
Onze kinderen hebben een TOS of een vermoeden van TOS. Dit betekent dat onze leerlingen specifieke onderwijsbehoeften hebben die wij goed in beeld moeten hebben en houden. Als we het hebben over de norm, dan hebben we het over de waarden die passen bij de gestelde ontwikkelprognoses. De norm is de range waarbinnen de kinderen in ieder geval moeten ontwikkelen. De norm is een ondergrens, dit is het minimale wat wij met de kinderen willen behalen. De norm valt samen met onze basiskwaliteit. We volgen hierin de streefniveaus, de normen, die Kentalis opgesteld heeft.
Wij stellen de uitstroomniveaus vast vanaf eind groep 4. Tot en met groep 4 hanteren het leerrendement verwachtingen passend bij uitstroom op het niveau van VMBO- KBL.
Normen (range) passend bij de ontwikkelprognoses:
Technisch lezen
| Ontw. progn. In Parnassys | Range | DLE-groei afgerond |
PrO | 50% | 26-50% | 2 |
VMBO-B | 65% | 51-65% | 3 |
VMBO-K | 83% | 66-83% | 4 |
VMBO-T | 99% | 84-99% | 5 |
Havo/vwo | 117% | 100-117% | >5 |
Begrijpend lezen
| Ontw. progn. In Parnassys | Range | DLE-groei afgerond | Referentieniveau groep 8 op signaleringswaarde |
PrO | 50% | 26-50% | 2 | <1F |
VMBO-B | 65% | 51-65% | 3 | (<)1F |
VMBO-K | 83% | 66-83% | 4 | 1F |
VMBO-T | 99% | 84-99% | 5 | 2F |
Havo/vwo | 117% | 100-117% | >5 | >2F |
Rekenen-wiskunde
| Ontw. progn. In Parnassys | Range | DLE-groei afgerond | Referentieniveau groep 8 op signaleringswaarde |
PrO | 50% | 26-50% | 2 | <1F |
VMBO-B | 65% | 51-65% | 3 | (<)1F |
VMBO-K | 83% | 66-83% | 4 | 1F |
VMBO-T | 99% | 84-99% | 5 | 1S |
Havo/vwo | 117% | 100-117% | >5 | >1S |
Spelling
| Ontw. progn. In Parnassys | Range | DLE-groei afgerond |
PrO | 50% | 26-50% | 2 |
VMBO-B | 65% | 51-65% | 3 |
VMBO-K | 83% | 66-83% | 4 |
VMBO-T | 99% | 84-99% | 5 |
Havo/vwo | 117% | 100-117% | >5 |
Gebaseerd op referentieniveaus, OPP-trap, CED en overleg Cito
Ambitie
Naast de normen hebben we ook ambities vastgesteld. Een ambitie is een streven. We willen het liefst dat alle kinderen de school verlaten met een fundamenteel niveau; het 1F niveau. Gezien onze doelgroep en de trend van de afgelopen jaren, weten we dat dit streven niet realistisch is. Toch geloven we in hoge verwachtingen en stellen we naast onze normen ook ambities.
Groep 1 t/m 4: Alle vakken
We stellen de uitstroomniveaus per leerling vast vanaf eind groep 4. We gaan uit van een beheersingsverwachting van 66% of hoger, passend bij een uitstroomprofiel VMBO KBL of hoger. Op basis van de informatie rondom onze doelgroep en de behaalde resultaten van de afgelopen jaren, zetten we de ambitie voor onze leerlingen als volgt neer voor de groepen 1 t/m 4:Ambitie:
40% van onze leerlingen behaalt een leerrendement van 66 % of hoger (passend bij de range VMBO KBL).
Groep 5 t/m 8: per vakgebied
Kentalis ambitie
75% van de leerlingen scoort binnen of boven de range voor Technisch Lezen, Rekenen-wiskunde en Spelling. 50% van de leerlingen scoort binnen of boven de range voor Begrijpend Lezen. We werken toe naar 75%.Prof. Huizingschool ambitie
Wij vinden het percentage van 50% bij begrijpend lezen te laag en stellen deze bij naar 75%. Naast de Kentalis ambitie stellen we ook ambities op het referentie niveau.
De afgelopen jaren hebben wij de volgende scores behaald met de kinderen eind 8:
Schooljaar | Leerlingen | Percentage minstens 1F behaald (gemiddeld alle vakken) | Percentage 1S/ 2F behaald (gemiddeld alle vakken) |
2020 -2021 | 16 | 56,3 % | 6,3 % |
2021 2022 | 19 | 61,4 % | 10,5 % |
2022 -2023 | 30 | 33,3 % | 5,6 % |
2023-2024 | 18 | 34,9% | 7,0 % |
We stellen de volgende ambities per vakgebied gekoppeld aan het uitstroomprofiel:
Leesvaardig- heid | 100% Van onze leerlingen met een uitstroomniveau Kader en hoger behaalt het 1F niveau. 80% Van onze leerlingen met het uitstroomniveau Basis behaalt het 1F niveau. 25% Van onze leerlingen behaalt het 2F niveau. |
Rekenen | 100% Van onze leerlingen met een uitstroomniveau Kader en hoger behaalt het 1F niveau. 25% Van onze leerlingen met het uitstroomniveau Basis behaalt het 1F niveau. 10% Van al onze leerlingen behaalt het 1S niveau. |
Taal- verzorging | 100% Van onze leerlingen met een uitstroomniveau Kader en hoger behaalt het 1F niveau. 60% Van onze leerlingen met het uitstroomniveau Basis behaalt het 1F niveau. 10% Van onze leerlingen behaalt het 2F niveau. |
Uitstroom conform UP
Kentalis onderwijs stelt voor alle doelgroepen de volgende algemene ambities:
- Minimaal 75% van de leerlingen stroomt aan het eind van de schoolloopbaan uit op het benodigde niveau voor het uitstoomniveau zoals 2 jaar vóór uitstroom gesteld in het ontwikkelingsperspectief.
De ambitie is leerlingen uit te laten stromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld. | ||
2020 - 2021 | 88% van de leerlingen | Na groep 8 de school verlaten - behaald |
2021- 2022 | 83% van de leerlingen | Na groep 8 de school verlaten - behaald |
2022 - 2023 | 100% van de leerlingen | Na groep 8 de school verlaten - behaald |
2023 - 2024 | 89% van de leerlingen | Na groep 8 de school verlaten - behaald |
INFORMATIE OVER ZIJ – DOOR EN UITSTROOM
|
| 2021-2022 | 2022-2023 | 2023 - 2024 |
| Aantal leerlingen op school 1 oktober |
|
|
|
Uitstroom | Schoolverlater | 21 | 30 | 18 |
Uitstroom | Regulier voortgezet onderwijs |
|
| 2 |
Uitstroom | Voortgezet (speciaal) Onderwijs |
|
|
|
Uitstroom | Voortgezet speciaal onderwijs (VSO) |
|
| 16 |
Uitstroom | VSO dagbesteding/arbeid cluster 3 | 1 | 1 |
|
Zij- uitstroom | Basisonderwijs (bao) | 9 | 10 | 3 |
Zij- uitstroom | Speciaal basisonderwijs (sbo) | 11 |
|
|
Zij- uitstroom | Speciaal onderwijs (so) |
| 7 | 3 |
Zij- uitstroom | Thuiszitter met leerplichtontheffing |
|
|
|
Zij – uitstroom | Buitenland |
| 1 | 1 |
Zij- uitstroom | Overige bestemming |
|
|
|
Doorstroom | Doublures leerjaar 3-8 |
| 0 |
|
Doorstroom | Kleuterverlenging |
| 1 | 2 |
Doorstroom | Leerling ouder dan 12 jaar |
| 3 | 5 |
|
|
|
|
|
INFORMATIE OVER VERVOLGSUCCES (BOK) BESTENDIGING ONDERZOEK
Van alle leerlingen die onze schoolverlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.
| 2019-2020 | 2020-2021 | 2021 - 2022 | 2022 – 2023 | 2023-2024 |
Totaal uitgestroomde leerlingen | 45 | 45 | 45 | 51 | 24 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 35 | 39 | 44 |
|
|
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 1 | 2 | 1 |
|
|
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 7 | 4 | 0 |
|
|
Uit bovenstaande gegevens kunnen we concluderen dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Doorstroomtoets - Route 8 toets schooljaar 2023-2024
In schooljaar 2023 - 2024 hadden we 18 schoolverlaters in de groepen 8.
De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, is behaald.
Opbrengsten sociale competenties
Het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen heeft veel invloed op de algehele ontwikkeling. Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Op de Prof. Huizingschool wordt systematisch aandacht besteed aan de sociale competenties. Methodieken die worden gebruikt zijn onder meer PeTOS en Spraakwaterval. Om de effecten van het aanbod en de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van de sociale competenties in kaart te brengen, gebruiken we de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL). In de groepen 1 en 2 gebruiken we de leerlijnen Jonge Kind uit Parnassys om de sociaal emotionele ontwikkeling en de sociale competenties in kaart te brengen. Aan de hand hiervan stemmen we het aanbod individueel- en groepsniveau af.
De SCOL vullen we eens per schooljaar - in het najaar – in voor groep 3 tot en met 8. De SCOL analyseren en gebruiken we op individueel niveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Op basis van de resultaten ondersteunen en begeleiden we de leerlingen zo gericht mogelijk. Zo worden zij optimaal voorbereid op een zoveel als mogelijk zelfredzaam functioneren in de maatschappij. Tijdens onze grote schoolbesprekingen formuleren wij onze doelen en maken beleid op schoolniveau.
Leerling-SCOL
De leerling-SCOL bestemd voor bovenbouwleerlingen (groep 6 t/m 8). Met de Leerling-SCOL meten we het oordeel van de leerling over zijn eigen sociaal competente gedrag. De Leerling-SCOL vullen de bovenbouw leerlingen van onze school eveneens eens per jaar - in het najaar - in.
Ambitie:
Ambitie SCOL en leerling-SCOL:
De ambitie van de Prof. Huizingschool is dat 75% van de leerlingen de schoolstandaard behaalt.
Met de schoolstandaard wijken we af van de landelijke norm. Al onze leerlingen zijn communicatief beperkt redzaam en -weerbaar. Taal en communicatie spelen een grote rol in de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Bij kinderen met een communicatieve beperking verloopt de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van sociale competenties minder vanzelfsprekend. Ook speelt de (innerlijke) taal een grote rol bij de controle van kinderen over hun eigen gedrag. We denken daarom dat het passend is om gebruik te maken van een schoolstandaard en onze leerlingen te vergelijken met leerlingen met vergelijkbare communicatieve belemmeringen. De resultaten worden daarnaast gerelateerd aan de landelijke norm. Zo kan inzicht worden gekregen in hoeverre de leerlingen op weg zijn naar het behalen van de landelijke norm en welke gerichte inzet nodig is om hier naartoe te werken.
De analyse van de SCOL en de leerling-SCOL wordt beschreven in het verantwoordingsdocument ‘Analyse Opbrengsten en Leerresultaten 2022-2023 Midden en Eind’.
Resultaten Sociale Veiligheid
Monitor Sociale Veiligheid (MSV)
In maart vullen de bovenbouwleerlingen de Monitor Sociale Veiligheid (MSV) in. Met de MSV brengen we het welbevinden en het gevoel van sociale veiligheid van onze leerlingen in kaart.
Ambitie:
Onze ambitie is dat meer dan 90 % van de leerlingen zich veilig voelt. In schooljaar 2023 - 2024 haalden we op een haar na de ambitie niet.
De resultaten van MSV worden beschreven in het verantwoordingsdocument van de school en toegevoegd aan het ISD (Internet Schooldossier van de Inspectie van het Onderwijs).
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouder ervaringenonderzoek
Elk jaar nemen wij het ouder ervaringen onderzoek af. Dit schooljaar hebben wij 66 respondenten van de 139 gezinnen. Een responspercentage van 48%. Wij zijn blij met het rapportcijfer 8,9.
Leerlingen ervaringenonderzoek
Deze vragenlijs is afgenomen in de periode van 10 januari tot 21 april 2023. Totaal aantal respondenten 81 met een responspercentage van 96%. Wij zijn blij met een rapportcijfer van 8,8.
Medewerkerstevredenheid
In de maand november 2022 is er een medewerkerstevredenheid onderzoek afgenomen door Kentalis bij alle scholen. In kort staan hieronder de scores. Het responspercentage van onze school was 40%,wat voldoende is. Op vier thema's van het onderzoek komen de volgende scores tot uitdrukking: Autonomie 7,2 Sociale veiligheid 7,5 Werkgeverschap van Kentalis 4,9 Bevlogenheid 7,2.
Audit of inspectie