Onze school

Voorwoord en onze visie

Beste ouder/verzorger*,

In deze schoolgids vindt u informatie over de Kentalis Prof. Huizingschool. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie, maar ook over praktische zaken variërend van lestijden en vakanties tot de taken van de locatie medezeggenschapsraad. Wij vinden samenwerking met ouders belangrijk. Ieder kind profiteert van een goede samenwerking tussen school en ouders, daarom nodigen we u regelmatig op school uit.  

Algemene informatie over het onderwijs binnen Kentalis wordt beschreven in de algemene schoolgids, deze vindt u ook op deze website onder de knop Algemene Schoolgids. Deze algemene schoolgids is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt. 

Met vriendelijke groet, Wendy Steenbeeke  
Directeur Kentalis de Prof. Huizingschool  

Expertise per doelgroep
Kentalis onderwijs zet zich in per doelgroep. We werken hierbij nauw samen met de onderzoekers en opleiders van de Kentalis Academie. Zo kunnen we maximale kwaliteit van onderwijs en begeleiding bieden.
Om onze expertise per doelgroep goed te kunnen toepassen en borgen, werken we niet (meer) met gemengde groepen van DSH-leerlingen en leerlingen met TOS. Concreet betekent dit dat nieuwe DSH-leerlingen geen onderwijs meer kunnen volgen op een school voor leerlingen met TOS.

Kentalis onderwijs heeft het onderwijs en de begeleiding op basis van expertise ingericht voor drie doelgroepen:
- dove en slechthorende (DSH) leerlingen,
- leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS),
- leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB)/ doof-blinde leerlingen (DB).

Wij, de Kentalis Prof. Huizingschool, zijn een expertise school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).

Voor vragen over aanmelden voor onderwijs of ambulante begeleiding verwijs ik u naar het email-adres AanmeldingOnderwijs@kentalis.nl of onderstaande telefoonnummers.
Regio Noord Aanmeldpunt Enschede, Zwolle en Haren/Drachten 088-1013700
 

De Kentalis Prof. Huizingschool maakt deel uit van Kentalis Onderwijs en is een bijzonder neutrale school voor Speciaal Onderwijs, cluster 2 in Enschede. Dit betekent dat we een school zijn voor alle leerlingen, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond. We geven onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 12 jaar met auditieve en/of communicatieve problemen met een TOS onderwijsarrangement. Onze leerlingen komen uit de ruime regio van Enschede. We geven onderwijs aan ongeveer 150 leerlingen, verdeeld over 11 groepen. Met ongeveer 45 leerkrachten, ondersteunende en administratieve medewerkers bieden we een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. 

*Overal in de schoolgids waar ‘ouder’ of ‘ouders’ staat, bedoelen we ook verzorgers.

Ons motto

Elke dag Samen, Boeiend Onderwijs...
Op de Prof. Huizingschool zijn wij elke dag bezig met kwaliteitsverbetering.  
Wij werken samen aan nóg beter TOS onderwijs.

Onze visie op TOS Onderwijs 
Op de Prof. Huizingschool vinden we het belangrijk dat leerlingen leren binnen een betekenisvolle omgeving. Volop actieve betrokkenheid telt, evenals hoge verwachtingen bij de leerkracht én de leerling. Zo creëren we een omgeving waarin we leren met en van elkaar. Dat doen we met ‘BOEIEND’ onderwijs: 

Elke dag samen Boeiend onderwijs. 
Wij werken Ontwikkelings- en doelgericht. 
Ons onderwijs is Effectief ingericht. 
Onze Instructie is volgens ons H-lesmodel op maat. 
Wij zijn Experts in taal voor TOS. 
Wij geven kinderen Nabijheid doordat wij cyclisch werken middels vier cyclus. 
(Data-Duiden-Doelen-Doen)

Boeiend Onderwijs
Bij Boeiend onderwijs gaat het leren van leerkrachten en leerlingen hand in hand. Een rijke leeromgeving en intrinsieke motivatie is onmisbaar. Leerkrachten leren leerlingen zelfstandig denken en wakkeren het vuurtje voor leren aan middels thematisch onderwijs. Boeiend onderwijs is gericht op het behalen van optimale resultaten door middel van het creëren van onderwijsleersituaties van hoge kwaliteit. Om dit te realiseren is in elk geval innerlijke betrokkenheid nodig, zowel van het team als van de leerlingen. 

Onze kijk op leren en ontwikkelen
Kinderen ontwikkelen zich door te spelen, te onderzoeken en te ontdekken, door samen te werken én door de manier van lesstofaanbod op school. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich kan ontwikkelen binnen een een veilig en uitdagend klimaat. We zijn als school gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen. Vanuit de cognitieve leerpsychologie weten we processen van kennisvergaring en het onthouden van die kennis te verklaren. Deze theorie benadrukt het belang van leren en op welke manier dit proces levenslang wordt onderhouden. Cognitief leren is een manier van leren die altijd en in elke levensfase plaatsvindt. Het proces ‘regelt’ onze herinneringen en als de verwerking van informatie op de juiste manier gebeurt, resulteert dat in kennis. Om de verwerking van informatie op de juiste manier te laten verlopen vinden we een aantal dingen belangrijk:

  • Herhaling  
    Wij koppelen ons volledige taal- en leesonderwijs integraal aan thema's. Hierdoor kunnen leerkrachten door differentiatie, de afwisseling van werkvormen en veel herhaling elke leerling de beste kansen geven zicht te ontwikkelen. Het bieden van herhaling, op verschillende manieren, zorgt voor het langer vasthouden van kennis in het geheugen.   

  • Betekenisvol onderwijs 
    Geboeide en gemotiveerde leerlingen leren meer en onthouden beter. Thematisch werken in een rijke leeromgeving stimuleert die betrokkenheid en nieuwsgierigheid. De belangrijkste voorwaarden om tot leren en ontwikkeling te komen. Wij stimuleren bij elke leerling een optimale, brede ontwikkeling. Wereldoriëntatie, taal, lezen met begrip, brede vaardigheden en expressie, het komt allemaal aan bod. De betrokkenheid van leerlingen en de samenwerking tussen groepen wordt schoolbreed vergroot. 

  • Structuur van de les
    Kijken en luisteren, lezen en vragen stellen, praten en schrijven over een bepaald onderwerp zijn de basis voor elk aangeboden thema. Door de rijke context waarin onderwerpen aan bod komen, kunnen leerlingen hun kennis, begrip en mening over de wereld verrijken. Wij bieden kennis aan middels het H lesmodel; Dit is een bewezen aanpak om leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht controleert gedurende alle fasen steeds of alle leerlingen de instructie begrijpen.   

  • Samenhang  
    Meer vakkenintegratie, betere resultaten! Wij werken aan beter taalonderwijs door de effectieve koppeling van taalonderwijs aan de zaakvakken. Woordenschat, begrijpend lezen, kennis van de wereld; het valt allemaal logisch samen. In ons onderwijsaanbod worden taal, woordenschat en lezen gekoppeld aan de thematische teksten, verhalen en gedichten. Daarnaast komen de thematische begrippen ook terug bij expressie en praktische vaardigheden. Zo worden de woorden en begrippen binnen een logische context herhaald en gekoppeld aan een ervaring. Het grootste effect en de beste resultaten ontstaan bij het schoolbreed inzetten van onze coöperatieve werkvormen.  

Ons taalaanbod 
Is gebaseerd op de vier pijlers van het neuropsychologisch model.

  • (Mondelinge) taalontwikkeling: We werken doelgericht en waar mogelijk methodisch aan het optimaliseren van de taalontwikkeling en de communicatieve redzaamheid van de leerling in de sociale interactie. We dagen de leerling uit tot communiceren en spreken. We passen ons taalaanbod, onze communicatiewijze en ons didactisch handelen aan aan de mogelijkheden van de leerling, zodat de leerling taal voldoende kan begrijpen, zich begrijpelijk kan uiten en tot leren en ontwikkelen komt. We zoeken doorlopend naar een evenwicht tussen stimuleren en compenseren. 
  • Sociaal emotionele ontwikkeling en identiteit: In onderwijs en ondersteuning besteden wij extra aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, de identiteitsontwikkeling en psycho-educatie. Specifiek aanbod op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling richt zich onder andere op sociale interactie, executieve functies (EF) en Theory of Mind (ToM). We creëren een veilige omgeving waarin we leerlingen (expliciet) uitnodigen en uitdagen om te communiceren over hun gedachten en gevoelens en hun relaties met anderen. 
  • Cognitieve ontwikkeling: We werken structureel en doelmatig aan basisvaardigheden en kennisuitbreiding. Het kader van ons didactisch handelen wordt gevormd door directe instructie, passend bij de executieve functies van onze leerlingen. Daarnaast zijn de Siméa-indicatoren voor TOS-didactiek leidend. We zetten daarmee een Evidence Informed aanpak in. 
  • Fysieke leeromgeving: We zorgen voor een leeromgeving die toegankelijk en veilig is en die interactie, communicatie en identiteitsontwikkeling stimuleert. Dat is terug te zien in de inrichting van de school, het klaslokaal en de directe schoolomgeving. Daarnaast zoeken we in samenwerking met ouders/verzorgers en de leerling naar de beste mogelijkheden voor een transfer naar de brede leefomgeving. 

Het onderwijsleerproces
We bieden kinderen een leeromgeving die verbanden legt tussen de wereld binnen school en de wereld daarbuiten. In ons onderwijs stellen wij onszelf continu de vraag: wat heeft onze leerling nodig? We zijn ambitieus, werken thema-methodisch met groeps- en onderwijsplannen en sturen op opbrengsten. Daarbij streven we reguliere doelen na en sturen bij waar nodig. Met methodisch-thematisch onderwijs bereiden we onze leerlingen goed voor op hun toekomst.

Op basis van de jaarlijkse doelgroep scan en de opbrengsten die we analyseren, bewegen wij met de leerlingen mee en werken we aan verbetering van het onderwijs. Door een sterke voorbereidende en herkenbare les structuur geven we veel aandacht aan het leerstofaanbod dat past bij onze leerlingen.

Wij werken ons leerstofaanbod uit in onderwijsplannen. Deze zijn in ontwikkeling voor de vakgebieden: Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Spelling, Rekenen en Sociaal Emotionele Ontwikkeling.
Voor de overgebleven zes beïnvloedbare factoren van het onderwijsleerproces schrijven wij kwaliteitskaarten om de borging van kwaliteit te bewaken:

  • Leerstofaanbod
  • Klassenmanagement
  • Leertijd
  • Pedagogisch handelen
  • Didactisch handelen
  • Schoolklimaat

Mondelinge taalontwikkeling en taal
We werken doelgericht binnen thematisch onderwijs aan het verbeteren van de taalontwikkeling en de communicatieve redzaamheid van de leerling in de sociale interactie. We dagen onze leerlingen uit tot communiceren en spreken. We stemmen ons taalaanbod, onze manier van communiceren en ons didactisch handelen af op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Onze leerlingen leren zo de taal voldoende begrijpen, zich begrijpelijk uiten en komen tot leren en ontwikkelen. Daarbij zoeken we doorlopend naar een evenwicht tussen stimuleren en compenseren.

Sociaal emotionele ontwikkeling en identiteit
In onderwijs en ondersteuning besteden wij extra aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, identiteitsontwikkeling en psycho-educatie. Wij werken met de TOS methodiek pe-TOS.

Ons specifieke aanbod op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling richt zich onder meer op sociale interactie, executieve functies (EF) en Theory of Mind (ToM). We creëren een veilige omgeving waarin we leerlingen nadrukkelijk uitnodigen en uitdagen om te communiceren over hun gedachten, hun gevoelens en hun relaties met anderen.  

Didactisch handelen: taal- en rekenonderwijs
We werken structureel en doelmatig aan basisvaardigheden en kennisuitbreiding. Het kader van ons didactisch handelen is een instructiemodel dat past bij onze leerlingen. We zetten daarmee een ‘Evidence Informed’ aanpak in. We bieden een passend leerstofaanbod, uitdagend, betekenisvol, met effectieve instructie vanuit het H-lesmodel (Ik, Wij, Samen Jij), pictogrammen zijn zichtbaar in onze groepen. 

Verder werken we eveneens structureel en doelmatig aan taalvaardigheid en kennisuitbreiding. Onze leerkrachten hebben kennis van TOS methodieken, onder meer Spraakwaterval, Pe-tos, Story Grammer en Taal voor TOS, om het leren te bevorderen. De kwaliteitsindicatoren van Siméa zijn leidend voor ons didactisch handelen. De specifieke manier van werken voor onze doelgroepen staat in kwaliteitskaarten beschreven. 
Een leerkracht verlaagt niet de lesdoelen, maar verhoogt de instructiekwaliteiten om de leerling vooruit te leiden. Onze uitgangspunten:

  • De leerkracht stemt de instructievorm af en werkt met het H-lesmodel;
  • De leerkracht heeft hoge verwachtingen van onze doelgroep; 
  • De leerkracht richt de leeromgeving betekenisvol in;
  • De leerkracht kent de zes beïnvloedbare factoren van het onderwijsleerproces en kan deze inzetten;
  • De leerkracht differentieert in de groep.

Leeromgeving
We zorgen voor een leeromgeving die toegankelijk en veilig is en die interactie, communicatie en identiteitsontwikkeling stimuleert. Dat is terug te zien in de inrichting van de school. In onze school ontstaan fijne lees- en zelfstandige werkplekken. De groepen hebben een rustige uitstraling daar waar visuele ondersteuning nodig is zijn woordkaarten en pictogrammen in alle groepen aanwezig. 

Leerplezier
Wij willen dat onze leerlingen met veel plezier naar school gaan. Voor ons is ‘plezier in leren’ en ‘vertrouwen in eigen kunnen’ onmisbaar om tot leren te komen. In de huidige maatschappij leren we een leven lang; dat maakt het extra belangrijk kinderen te laten ervaren dat leren vooral leuk is! 
Met de inzet van uitdagende methodes, thematisch onderwijs, spelend leren en actieve werkvormen, zorgen wij voor een aantrekkelijk leerstofaanbod voor alle kinderen.

Thematisch onderwijs
Met thematisch onderwijs bedoelen we een doordachte, sterk inhoudelijke en betekenisvolle leeromgeving waarin leerlingen gedurende een periode van 8 - 10 weken in een thema worden ondergedompeld. De thema’s zijn breed en nodigen uit tot leren en ontdekken. We zetten in op een sterke leeromgeving waarbij we de CED-leerlijnen koppelen aan de gekozen thema’s.

De thema's komen meermaals in de schoolloopbaan van de leerling voorbij. We stapelen kennis op kennis en sluiten in de lessen goed aan bij de voorkennis van de leerlingen. Het leerteam werkt aan de inhoud van het thema; door met een themaplanner te werken, laten we zien aan welke doelen we werken. Er ontstaat zichtbaar een doorgaande lijn. Deze schoolbrede aanpak kent vijf themaperiodes. In de leerteamvergaderingen wordt er inhoud gegeven aan leerstofaanbod en actieve werkvormen die passen bij de leeftijd en leervragen van de leerlingen. 

We hebben thema's voor groep 1 t/m 8. Alle groepen werken tegelijk aan hetzelfde thema. De thema's beginnen met een gezamenlijke start en eindigen met een gezamenlijke afsluiting met ouders. De thema’s zijn uitgewerkt in een aanbod voor groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. De themaplanner laat zien hoe het thema van begin tot eind verloopt. Leerlingen werken altijd naar een themaresultaat toe, waaraan vooraf eisen zijn gesteld. Natuurlijk is verschil in aanbod mogelijk. De leerkracht differentieert op verwerking en biedt leerlingen die extra oefening of uitdaging nodig hebben, extra kennisdoelen of vaardigheden aan. Zo differentiëren we op individueel niveau naar interesse en tempo.

Thema’s komen terug in de aankleding van het lokaal en de werkplekken. Ook tijdens het buitenspel, gym en in het Burgerschap- en Cultuuraanbod is het thema direct te herkennen. De leerkracht speelt in dit proces een belangrijke rol. Hij of zij observeert, sluit aan en voegt spel en actieve en coöperatieve werkvormen en impulsen toe. Met ParnasSys leerlijnen, een volgmodel, volgen wij de ontwikkeling van leerlingen in de groepen 1 en 2 systematisch en zorgvuldig.

Coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen zijn goede werkvormen om samenwerken te oefenen. Samenwerken is een vaardigheid die kinderen nodig hebben om goed te functioneren in de samenleving. Door met elkaar samen te werken praten kinderen met elkaar over de leerstof. Ze zijn actief bezig en leren van elkaar. Wij zetten minimaal drie verschillende coöperatieve werkenvormen in tijdens het lesgeven. 

Het H-lesmodel 
Op de Prof. Huizingschool geven we les volgens het H-Lesmodel. Dit staat voor een doordacht passend lesmodel dat past bij onze doelgroep. Alle expliciet gekozen lesdoelen worden in fases aangereikt en deze worden, evenals nieuwe lesstof, voldoende ingeoefend. Tijdens de les activeren we alle kinderen om mee te doen. In alle groepen gebruiken we in de grootste deel van onze lessen dit lesmodel. Ons doel daarbij is met heldere instructies en kwalitatief hoogwaardige lessen met een concreet lesdoel leerlingen te activeren. We controleren voortdurend of de leerlingen de instructie begrijpen en nemen op basis hiervan beslissingen voor het vervolg van de les.
Wij zetten wisborden in, zo kan iedereen meedoen in het geven van een antwoord.

Het H-lesmodel - in fases
De instructie vraagt dat wij als leerkracht onze leerling langer in de IK, WIJ en JULLIE fase laten werken. 

Ik fase 

Je onderwijst als leerkracht de leerstof aan de kinderen. Je onderwijst expliciet hoe je het doel bereikt en ondersteunt je uitleg met bordwerk of materialen. Dit is ook het moment om de kinderen, vooral in de groepen 5 t/m 8 eventueel bordwerk over te laten nemen. Na de uitleg check je met controle van begrip vragen of jouw uitleg is begrepen. Is dit niet zo, dan laat je nog wat voorbeelden zien. Is dit wel zo? Dan ga je verder met de wij fase. 
Een doel bestaat uit een concept en een vaardigheid. Het concept is het belangrijkste begrip in je doel en de vaardigheid beschrijft de stappen die je moet nemen om tot een oplossing te komen.  Het doel bepaalt op welke manier je uitleg geeft. Je kant iets uitleggen, handelen of hardop denken.  

Wij fase 

Je gaat nu samen een voorbeeld uitwerken. In deze fase zet je het wisbord in. Je kan de eerste stappen voordoen en de leerlingen geleidelijk de stappen over laten nemen. Controleer begrip en geef feedback.  

Jullie fase 

Nu laat je de leerling een voorbeeld en de bijbehorende stappen uitwerken met een schoudermaatje. Als je op klassenniveau te veel fouten ziet, geef dan opnieuw instructie. De mate van begrip bepaalt de duur van deze fase. 

Jij fase 

Laat een opdracht zelfstandig oplossen.  Zie je dat 80 procent van de kinderen het goed kan? Dan is je lesdoel bereikt en kan het oefenen en zelfstandig verwerken beginnen.  

 

Onze leerlingen

Doelgroep scan 
Jaarlijks maken de leerkrachten van hun groep een doelgroep scan. Tijdens de grote schoolbespreking analyseren we de doelgroep scan schoolbreed. De doelgroep scan is opgenomen in onze kwaliteitskalender en verwerkt volgens de 4D cyclus (data-duiden-doelen-doen).
Uit de doelgroep scan is af te lezen waar we aandacht voor moeten hebben in ons lesgeven en leerstofaanbod. 

Taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Het merendeel van onze leerlingen heeft een Taalontwikkelingsstoornis of het vermoeden van een taalontwikkelingsstoornis. Dit is van invloed op de ontwikkeling van de leerling op meerdere ontwikkelingsgebieden. Door deze stoornis wordt taal in de hersenen minder goed verwerkt en ontstaan moeilijkheden met het waarnemen of begrijpen van taal (taalperceptie) en/of het uiten van taal (taalproductie). De taalproblemen kunnen voorkomen in alle taalgebieden: fonologie, morfologie, woordenschat, zinsbouw en pragmatiek. Mondelinge taalvaardigheid is een belangrijke factor voor schoolsucces. Leerlingen met een TOS zijn communicatief minder redzaam dan hun leeftijdsgenoten.

Wat is van invloed op ons onderwijs 
We zien dat de taalontwikkelingsstoornis van de kinderen invloed heeft op het leer- en leesproces. Dit verloopt bij veel kinderen anders en moeizamer. Dit vraagt een intensieve aanpak in het leerstofaanbod. Onze leerlingen vragen daarnaast dagelijkse ondersteuning in de communicatie, productie van taal, het begrijpen van taal en de juiste manier van gebruik van de taal. Doordat de taal niet altijd goed begrepen wordt of gebruikt wordt, heeft dit direct invloed op de werkhouding van kinderen en de sociale omgang. Hier zullen wij alert op moeten zijn. Instructie wordt niet altijd goed begrepen en er is herhaling nodig. 

Onderwijs aan leerlingen met TOS: Evidence Informed Werken
Binnen Kentalis onderwijs willen we Evidence Informed Werken. Dat betekent dat we het aanbod en de manier van werken laten bepalen door onze expertise en ervaringen en door wetenschappelijke kennis over wat werkt voor kinderen met TOS. We baseren ons daarbij op het neuropsychologisch model van TOS. In dat model beschrijven en onderzoeken we de ontwikkeling van kinderen en jongeren met TOS aan de hand van vier pijlers: taal, sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en omgeving. Het samenspel van deze vier factoren bepaalt hoe iemand met TOS zich ontwikkelt.

Het Schoolondersteuningsprofiel

De Kentalis Prof. Huizingschool is een expertise school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Om toegelaten te worden tot het speciaal onderwijs op de Prof. Huizingschool heeft een leerling een beschikking nodig van de Commissie van Onderzoek (CvO).

Op onze school stemmen we het onderwijsaanbod af op onze jaarlijkse doelgroep scan. In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) leggen we de uitgangspunten van ons onderwijsaanbod uit.

In het SOP lees je de relatie tussen de doelgroep, data, duiden, doelen en strategieën. Op de Prof. Huizingschool kiezen we voor onze grootste groep kinderen voor de strategie ‘INTENSIVEREN’. Deze strategie past het beste bij wat onze leerlingen nodig hebben en bij onze ambities. Dat betekent dat wij in ons basisprogramma de intensieve aanpak inzetten. We bieden intensieve ondersteuning op alle gebieden binnen het onderwijs. We gebruiken zoveel mogelijk concreet materiaal en maken zoveel mogelijk visueel. In onze onderwijsplannen is deze intensieve aanpak het uitgangspunt van ons onderwijsaanbod. We beschrijven in onze onderwijsplannen hoe we per vakgebied ons onderwijs vormgeven voor de grootste groep leerlingen. Leerlingen die onvoldoende rendement halen uit deze aanpak hebben meer nodig. Daartoe stellen we voor deze kinderen de aanpak ‘naar boven en naar beneden’ bij. Dit leidt tot de daaromheen liggende aanpakken; van zeer intensief en basis tot waar nodig verrijkend.

Het onderwijsaanbod voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) richt zich op ontwikkeling van communicatie en de uitbreiding van de taalvaardigheid. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier krijgen in communiceren.

Onze leerlingen zijn afhankelijk van instructie. Zij hebben altijd een stukje verlengde instructie en veel herhaling nodig. Met deze ondersteuning zetten wij tot en met groep 4 in op een uitstroomperspectief vmbo-KB. 

We bieden de kinderen op een intensieve manier 100 % van de lesstof aan, maar differentiëren in verwerking. Dit beschrijven wij in onze onderwijsplannen per basisvak.  

Leerlingen met TOS of een vermoeden van TOS kunnen instromen vanaf drie jaar en negen maanden. Daarnaast ontvangen wij leerlingen die eerst ergens anders onderwijs volgen en later bij ons instromen. Wij schrijven kinderen bij ons in volgens de criteria van Simea. Ons streven is om leerlingen, wanneer de mogelijkheid bestaat, te verwijzen naar het regulier onderwijs.

Ons volledige School Ondersteuningsprofiel(SOP) kunt u hier inzien.

Schoolplan

De Kentalis Prof. Huizingschool wil BOEIEND en goed onderwijs bieden. In ons schoolplan en onze schoolgids beschrijven we wie wij zijn, wat we verstaan onder Boeiend onderwijs en hoe wij dit uitvoeren. In de schoolgids geven we vooral informatie: hoe is onze school en ons onderwijs ingericht? In het schoolplan vertellen we hoe we ons willen ontwikkelen: wat willen we bereiken en hoe organiseren we dat in vier schooljaren?

In ons schoolplan (2024-2027) beschrijven we het kwaliteitsbeleid van het onderwijs, het personeelsbeleid en zicht op ontwikkeling en begeleiding in de totale school. We hebben de ambities van Kentalis vertaald naar onze schoolorganisatie. Jaarlijks vullen we een uitgebreide doelgroepscan in. Met onze 4D-cyclus (data-duiden-doelen-doen) stellen we ambities en maken we plannen voor professionele ontwikkeling van ons team. Zo verbeteren en vernieuwen we altijd op basis van actueel onderzoek.

Het schoolplan is ook een wettelijk document. De onderwijsinspectie ziet toe op de naleving ervan. Benieuwd naar ons schoolplan? Stuur een mail aan w.steenbeeke@kentalis.nl.

Organisatie van de school

De Kentalis Prof. Huizingschool vormt samen met het Kentalis Maatman College en de ambulante dienst het cluster-2 onderwijs in Regio Twente en is onderdeel van Koninklijke Kentalis. De plaatsing van leerlingen gebeurt na afgifte van een onderwijsarrangement voor TOS.

De leerlingen van de Kentalis Prof. Huizingschool komen uit Twente en omstreken. De meeste leerlingen komen voor het eerst op school via de Taaltrein van Kentalis (vroeg behandeling) of vanuit een andere vorm van voorschoolse opvang (kinderdagverblijf of peuterspeelzaal). Ook komen leerlingen vanuit onze zeven samenwerkingsverbanden naar onze school. 

Kentalis Managementteam Onderwijs
In ons gebied vormen we samen met de ambulante dienst (AD; Begeleiding van ondersteuningsarrangementen in het reguliere onderwijs) en VSO het Maatman het managementteam Onderwijs van Kentalis. De directeur van de Prof. Huizingschool is integraal verantwoordelijk voor de schoolontwikkeling, het personeelsbeleid en de financiën. In nauwe samenwerking met de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) het Zorgteam en Leerteam Coördinatoren houden wij toezicht op de kwaliteit van ons onderwijs en de zorg voor de leerlingen.

Indeling en bezetting van de groepen
Wij volgen dezelfde inhoud en structuur als het regulier onderwijs. Wij zijn georganiseerd in leerteams. 
Wij werken met één leerteamcoördinator per bouw. 
- In het leerteam onderbouw werken de groepen 1-2 en 3-4. 
- In het leerteam bovenbouw werken de groepen 5-6 en 7-8.  
Per leerteam bekijken we met Intern begeleider, Orthopedagoog, leerteamcoördinator en ondersteuners hoe we de juiste zorg en begeleiding kunnen geven aan onze leerlingen. De leeftijd, onderwijsbehoeften en sociaal-emotionele ontwikkeling van de individuele leerling nemen we hierin mee; we zorgen dat het leerstofaanbod past bij de leerling én de groep. 

Vervangingsbeleid
Bij ziektevervanging maken wij gebruik van de vervangingspool van het OBT (Onderwijs Bureau Twente). Zowel leerkrachten als onderwijsassistenten en leerkracht-ondersteuners kunnen wij ter vervanging inzetten vanuit deze pool. Bij langdurige ziektevervanging of vervanging i.v.m.  Zwangerschaps- of ouderschapsverlof vragen wij cv’s van kandidaten op bij het OBT. Vervolgens volgt er een sollicitatieprocedure. Ook bestaat er bij Kentalis de mogelijkheid om vacatures intern en extern uit te zetten. Dit zal afhankelijk zijn van de situatie en de functie die vervangen dient te worden.

Dit zijn de uitgangspunten van het vervangingsbeleid van onze school:
Leerkrachten worden bij ziekteverlof altijd vervangen vanaf de eerste dag. Dit geldt ook voor onderwijsassistenten. Medewerkers met zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof worden altijd vervangen. Bij planbaar verlof wordt er eerst gekeken of er dagen geruild kunnen worden met een duo collega. Wanneer een collega vervangen moet worden, neemt de directeur eerst contact op met de vervangingspool. Indien er geen leerkrachten zijn die kunnen vervangen via de vervangingspool, dan doet de directeur eerst een ‘noodoproep’ richting de eventuele duo-partner en de rest van het team.

De onderwijsassistenten van de school kunnen mogelijk tijdelijk een deel van de groep overnemen in overleg met een andere leerkracht, IB-er of directie als een (vervangende) collega niet op tijd kan komen.
Wanneer een collega niet direct kan komen, maar wel iets later op de ochtend, dan kunnen ambulante collega's tijdelijk de groep waarnemen.
Indien dit geen resultaat oplevert, dan wordt opnieuw met de vervangingspool contact opgenomen of er een onderwijsassistent of LIO-er (=leraar in opleiding) beschikbaar is (die de klas kan opvangen, onder verantwoordelijkheid van een leerkracht van een andere groep). Indien dit ook niet tot de mogelijkheden behoort dan kunnen groepen worden opgesplitst of gecombineerd (maximaal 2 dagen). Als laatste maatregel geldt het naar huis sturen van een groep en het regelen van ‘noodopvang’ op school. De directeur en IB-er worden in principe niet ingezet in volledige vervanging.

Iedere leerkracht zorgt dat de klassenmap up-to-date is en dat altijd de volgende lesdag in de map is ingevuld, zodat vervangers weten wat die dag op het programma staat en de noodzakelijke informatie bij de hand hebben. Handleidingen liggen klaar op een vaste plek zodat daar niet naar gezocht moet worden.
Ouders en verzorgers worden in het geval van opsplitsen van de groep geïnformeerd op de betreffende dag via Social Schools. Mocht er sprake zijn van het ‘naar huis sturen’ van een groep na twee dagen opsplitsen, dan worden ouders en verzorgers hiervan, een dag van tevoren, op de hoogte gebracht via Social Schools.

Onderwijsteam

Algemeen
Ons onderwijsteam bestaat uit verschillende professionals die samenwerken in leerteams. Het hele team bestaat uit ongeveer 45 medewerkers.

Samenwerken in Leerteams 
Onze leerteams staan voor: Elke dag samen, Boeiend Onderwijs. Het team werkt in leerteams samen, binnen een grotere ambitie. Het leerteam werkt samen aan het realiseren van kwaliteitsdoelen opgehaald uit de schoolbesprekingen. Dit creëert een heldere focus en richt de aandacht op onze aanpak en op wat goed gaat in de lespraktijk en bewezen werkt vanuit onderwijsonderzoek. Leerteams werken als een platte organisatie: van onderaf het onderwijs verbeteren.

Ieder leerteam is onderdeel van het gehele schoolteam. Een leerteam is een groep leerkrachten, logopedist(en), onderwijsassistent(en), intern begeleider(s) en een orthopedagoog. Ze komen regelmatig samen, wisselen expertise uit en zetten zich in voor verbetering van de onderwijskwaliteit en leerresultaten van de leerlingen. Samen verbeteren we het onderwijs voor alle leerlingen in onze school. 

De voordelen van werken in een leerteam:

  • We werken samen aan de zes beïnvloedbare factoren en aan OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding van leerlingen;
  • We werken vanuit verantwoordelijkheden, rollen en taken van de leerteams;
  • We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de inhoud van de schoolbesprekingen;
  • Samen schrijven we-, en voeren we onderwijsplannen en kwaliteitskaarten uit;
  • We werken ons Doelgroep onderzoek verder uit en doorleven dit in het leerteam;
  • Er ontstaat een duidelijke visie op leren, passend bij een TOS-leerling per leerteam;
  • Cyclisch werken we vanuit de 4D cyclus (Data- Duiden- Doelen- Doen). 

Zorgteam
In ons zorgteam zitten de intern begeleiders, orthopedagogen, maatschappelijk werker, een logopedist en de directeur. Wekelijks komen ze bijeen voor een briefing. Tweewekelijks vergadert het zorgteam en maakt beleid op de standaarden van de inspectie.

Zorgteam Breed
Dit is het voltallige zorgteam en twee leerteamcoördinatoren samen en vormt het MT (managementteam) van de Kentalis Prof. Huizingschool. 

Het zorgteam Breed is verantwoordelijk voor:

  • Het bevorderen van de samenwerking en de efficiëntie binnen de leerteams; 
  • Het stellen van de jaardoelen en het analyseren van opbrengsten en leerresultaten;
  • Het bevorderen van de focus en eenduidigheid op zicht op ontwikkeling en begeleiding van leerlingen;
  • Ondersteuning van timemanagement door een jaar- en periodeplanning;
  • Het afstemmen van het beleid op de behoefte van leerteams;
  • De ondersteuning in het uitvoeren van mijnschoolplan.nl;
  • Het schrijven en borgen van de onderwijsplannen met de daaraan gekoppelde kwaliteitskaarten;
  • Het in beeld brengen van de didactische vaardigheden van de leerkrachten;

Het zorgteam Breed zorgt verder voor de borging naar onze stakeholders: Kwaliteitsmedewerker, MR, Directeur Onderwijs Noord Kentalis en Inspectie. 

Leerkracht
Onze leerkrachten zijn speciaal geschoold om op een goede manier BOEIEND onderwijs te geven aan onze leerlingen. In ons onderwijs is geen dag hetzelfde. Leerkrachten geven les, bereiden lessen voor, kijken na en stimuleren leerlingen. Leerkrachten zijn ook veel bezig met pedagogische taken. Iedere leerkracht sluit aan bij de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen en stimuleert ze in hun ontwikkeling. Dit doet de leerkracht door goed onderwijs, veiligheid en voorspelbaarheid te bieden. 

Vakleerkracht 
Het vak bewegingsonderwijs wordt verzorgd door een vakleerkracht. Alle groepen krijgen twee keer per week 45 minuten les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs/gymleraar. Daarnaast is er de mogelijkheid voor motorische remedial teaching (MRT).

Leerkrachtondersteuner 
De leerkrachtondersteuner maakt deel uit van het leerteam en helpt de leerkracht mee in het onderwijsprogramma. Denk bijvoorbeeld aan het observeren en signaleren van problemen bij leerlingen, het voeren van onderwijsleergesprekken, het uitvoeren van zelfstandige taken in de leerlingbegeleiding, het helpen bij het voorbereiden van de lessen en het nakijken en verwerken van de toetsen. Een leerkrachtondersteuner mag zelfstandig lesgeven aan een groep. De leerkracht en leerkrachtondersteuner werken nauw samen en hebben dagelijks overleg over leerstof en leerlingen.

Onderwijsassistent 
Hoewel de eindverantwoording binnen een groep bij de leerkracht ligt, is een onderwijsassistent van groot belang bij activiteiten in de groep. De onderwijsassistent ondersteunt een klas waar nodig op pedagogisch- en didactisch gebied en draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De onderwijsassistent heeft naast de ondersteuningstaak diverse taken op schoolniveau.

Logopedist 
Op de Prof. Huizingschool is logopedie verweven in het leerstofaanbod. Hierbij is het doel dat leerlingen kunnen deelnemen aan het onderwijs en communicatief redzaam zijn in de thuisomgeving en later in de maatschappij. Tijdens logopedie is er aandacht voor communicatieve voorwaarden en gespreksvaardigheden, uitspraak, taalbegrip, woordenschat, zinsontwikkeling, verhaalopbouw, auditieve vaardigheden en meertaligheid. Om de communicatieve redzaamheid van de leerling goed in beeld te krijgen wordt het Taal-in-je-hoofd-schema ingevuld. In dit schema zijn alle voorwaarden, bevindingen, testresultaten en observaties verwerkt en gevisualiseerd voor de individuele leerling. Dit schema is gebaseerd op het spraakmodel van Levelt (1989) en Het Taalgebruikersmodel van Dijkstra en Kempen (1993). 
Alle leerlingen volgen het intensieve aanbod logopedie. Dit houdt in dat de leerlingen twee keer per week groepslessen Mondelinge Taalvaardigheid krijgen. Het doel hierbij is om de leerlingen voldoende communicatief redzaam te maken om zich te kunnen redden in (regulier) vervolgonderwijs en in de maatschappij.  In alle groepen wordt gewerkt met de methode Spraakwaterval: Spraakwaterval is een TOS methodiek die doelgericht en geïntegreerd werkt aan het vergroten van het zelfinzicht, het zelfvertrouwen, de communicatieve en sociaal-emotionele redzaamheid van leerlingen met een communicatieve hulpvraag zoals TOS. In de groepen 5 en 6 wordt het (beter) kunnen begrijpen en vertellen van verhalen en gebeurtenissen geoefend middels de Story Grammar Training. 
Tijdens de groepsles zetten we ook in op co –teaching; de leerkracht en logopedist begeleiden samen de volledige lesfasen van het H-les model. Deze vorm van samenwerking tussen leerkracht en logopedist is van grote meerwaarde in het leerstofaanbod in het cluster 2 onderwijs. 
Naast groepslessen worden er op basis van de communicatieve behoeften van de leerling, ook individuele behandelingen gegeven. De doelen van de behandeling staan beschreven in het handelingsplan dat met ouders wordt besproken. Op deze manier versterken we samen de communicatie van de leerling.

Orthopedagoog 
De orthopedagogen ondersteunen in de zorg en begeleiding aan de leerlingen binnen de school, leerkrachten en ouders/verzorgers. Zij beschikken over expertise op het gebied van gedrag, opvoeding en de algehele ontwikkeling van kinderen. De orthopedagogen zijn direct betrokken bij leerlingen met een specifieke hulpvraag op zorgniveau 3 en bij leerlingen, waarbij extra zorg wordt ingezet vanuit een externe instantie of binnen Kentalis Zorg. Daarnaast maken zij deel uit van de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL) en het Zorgteam en zijn gekoppeld aan de groepen en een leerteam. Ze verrichten observaties en diagnostiek, dragen bij aan de beeldvorming, ondersteunen de leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van de inhoud van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en vertalen dit naar handelingsgerichte adviezen voor leerkrachten. Ook sluiten zij aan bij leerlingbesprekingen en gesprekken met ouders/verzorgers en denken zij mee over de kwaliteit en het beleid binnen de school. De orthopedagogen zijn betrokken bij alle leerlingen van de school als het gaat om de jaarlijkse evaluatie van het OPP, het vaststellen of aanpassen van het uitstroomprofiel en het aanvragen van een nieuw onderwijsarrangement. Ook hebben zij een rol in de advisering met betrekking tot leerlingen die uitstromen naar een andere vorm van onderwijs of naar het voortgezet onderwijs.

Intern begeleider 
De intern begeleider richt zich vooral op de didactische ontwikkeling en de opbrengsten van het onderwijs. Dit gaat via klassenbezoeken, leerling-besprekingen en groepsbesprekingen. De intern begeleider werkt nauw samen met de leerkracht, orthopedagoog en logopedist. Zij volgen samen de ontwikkeling van de leerlingen. De intern begeleider is lid van het zorgteam en de CvL. De intern begeleider ondersteunt en coacht leerkrachten op het gebied leerproblemen, groepsplannen, aanbod en het individueel handelingsplan. Een leerkracht kan bij de intern begeleider terecht met pedagogische en didactische vragen. De intern begeleider regelt verder de procedure van nieuwe leerlingen en schoolverlaters en zorgt daarbij onder andere voor de overdracht van de gegevens naar de volgende school, het Samenwerkingsverband en de Ambulante Dienstverlening van Kentalis. Zo zorgt een intern begeleider samen met de leerkracht voor BOEIEND onderwijs.

De leerteam coördinator 
Binnen een leerteam heeft iedereen een rol. Leerteams werken als een platte organisatie; van onderaf het onderwijs verbeteren. Een leerteamcoördinator houdt overzicht en legt verbinding tussen het leerteam en het zorgteam. De leerteam coördinator bevordert de samenwerking en efficiëntie in het leerteam en is doelgroep gericht.
De leerteam coördinator: 
- Zorgt voor een efficiëntere samenwerking tussen leerkrachten;
- Biedt inzicht in de ambitie en jaardoelen voor het leerteam; 
- Is gericht op het leerproces t.a.v. van onze doelgroep, didactisch- pedagogisch handelen en differentiatie;
- Is ondersteunend aan directie, zorgteam en leerkrachten; 

Verder kennen wij in onze school een TOS coördinator, Burgerschap en Cultuur coördinator, Lees-bieb coördinator. We werken ernaartoe dat elk kernvak een coördinator heeft.  Een coördinator is een specialistisch teamlid binnen onze school dat wordt ingezet om het onderwijsplan te evalueren en te borgen. 

Maatschappelijk werker 
Onze maatschappelijk werker helpt ouders bij vragen en/of problemen thuis die te maken hebben met hun kind. Denk bijvoorbeeld aan kortdurende opvoedingsondersteuning, praktische vragen, bijvoorbeeld hulp bij het invullen van formulieren en het doorverwijzen naar andere instanties. De maatschappelijk werker op onze school is Mariska Letteboer. Ze werkt op maandag, dinsdag en donderdag en is te bereiken via het nummer van school of via email: m.letteboer@kentalis.nl 

Administratie 
Het administratieve team van de Prof. Huizingschool draagt zorg voor de gehele leerling administratie. Daarnaast doen zij de personeelsadministratie en voeren ze overige administratieve taken uit.

Technisch vakman 
De technisch vakman heeft afstemming met de faciliterende dienst en houdt toezicht op gebouw en materieel. 

Stagiaires 
Wij bieden plek aan stagiaires vanuit verschillende opleidingen te weten ROC - PABO - HBO.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Voor plaatsing van een leerling op de Kentalis Prof. Huizingschool, is een onderwijsarrangement nodig. Voor het aanvragen van een onderwijsarrangement en informatie over de procedure kan telefonisch contact opgenomen worden met het aanmeldpunt. U wordt dan doorverbonden met een trajectbegeleider. Een trajectbegeleider bespreekt met u (waar mogelijk ook met de leerling) en de huidige school welk arrangement het meest passend zou zijn (een onderwijs-of ondersteuningsarrangement) De trajectbegeleider schrijft een advies aan de Commissie van Onderzoek (CvO). Deze commissie neemt het definitieve besluit over het onderwijsarrangement. Wanneer de CvO een onderwijsarrangement afgeeft, kan de leerling toegelaten worden op de Kentalis Prof. Huizingschool. 

Als u, samen met de trajectbegeleider, overweegt of een onderwijsarrangement nodig is voor uw kind, dan bent u van harte welkom om een kijkje te komen nemen op onze school. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie op leren.  

Aanmelding Onderwijs
Wilt u een aanmeldpakket? Stuur dan een mail naar: aanmeldingonderwijs@kentalis.nl
Heeft u nog vragen over een eventuele aanmelding of wilt u liever telefonisch aanmelden, bel dan het Aanmeldpunt Onderwijs Regio Noord, telefoonnummer 088-1013700. 
Telefonisch zijn zij bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00-16.30 uur.