Vakken
Algemeen
Voor leerlingen met TOS is het belangrijk dat zij leren communiceren met hun omgeving. Daarom besteden wij veel aandacht aan hun communicatieve ontwikkeling. Dit loopt als een rode draad door ons onderwijsprogramma. Daarnaast leren onze leerlingen samenwerken en verantwoordelijkheid dragen. Wij werken vanuit veiligheid en structuur naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid en communicatieve zelfredzaamheid. We bieden de kinderen op een intensieve manier 100% van de lesstof aan, maar differentiëren in verwerking. Wij hebben voor elk basisvak een onderwijsplan. In het onderwijsplan beschrijven wij het leerstof aanbod.
Hoge verwachtingen
Onze kinderen hebben een TOS of een vermoeden van TOS. Dit betekent dat onze leerlingen gemiddeld over minder stimulerende kenmerken beschikken. Het werkgeheugen van een groot deel van onze kinderen is snel overbelast. Een zwak werkgeheugen zorgt voor uitdagingen in het leren. De capaciteit van het werkgeheugen is doorslaggevend voor het leveren van goede leerprestaties. We kiezen ervoor onze ambitie hoog te stellen voor onze doelgroep. We geloven in het positieve effect van het hebben van hoge verwachtingen én het bieden van kansrijk onderwijs. We volgen hierin de ambities opgesteld door Kentalis. Kentalis Onderwijs stelt voor alle doelgroepen de volgende ambities: minimaal 75% van de leerlingen stroomt aan het eind van de schoolloopbaan uit op het benodigde niveau voor het uitstroomniveau zoals twee jaar vóór uitstroom gesteld in het ontwikkelingsperspectief.
Lezen
Het goed ontwikkelen van het fonemisch bewustzijn (bewustzijn van klanken in woorden) en het verwerven van letterkennis helpt bij het leren lezen. In de groepen 1 en 2 besteden we hier veel aandacht aan. In de groep 3 en 4 werken we met onze leerlingen intensief aan het technisch lezen met de methode Veilig Leren Lezen en middels thematisch leesonderwijs Zin In Lezen. Vanaf groep 4 gaan we systematisch verder met het voortgezet technisch lezen. In de bovenbouw lezen onze leerlingen leesteksten passend bij de thema’s, dit vergroot de leesopbrengsten én de motivatie. Wij maken gebruik van het onderwijsaanbod de Bieb In School, dit maakt lezen leuk!
Met Close reading starten wij een implementatie traject. Close reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat. De leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag met de tekst. Herlezen, aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren, en reflecteren zijn de belangrijke vaardigheden waar het bij Close Reading om draait. Bij Close Reading wordt de leerling uitgedaagd een moeilijke tekst meerdere malen te lezen. Het doel van Close Reading is dat de leerling er ook complexe teksten mee kan doorgronden. Als de leerling zich zo in de tekst verdiept, onthoudt hij ook beter wat er verteld wordt.
Taal
De ruimte krijgen, taal ontdekken en werken met ons ontwikkelingsmateriaal. Dat telt voor jonge kinderen op onze school. Veel aandacht gaat uit naar de spraak- en taalontwikkeling en de totale ontwikkeling van het jonge kind. Zo geven we samen met de logopedisten vorm aan taalonderwijs. De taallessen verwerken we in groep 3 middels 'Zin in Lezen'. In groep 4 t/m 8 werken we thematisch aan de hand van de CED leerlijnen, met behulp van 'Taal op Maat'.
Spelling
In de groepen 1 en 2 werken we aan het fonemisch bewustzijn en letterkennis. Dit speelt een doorslaggevende rol bij het leren lezen in groep 3. Omdat dit zich niet vanzelf ontwikkelt, doen leerkrachten van groep 1 en 2 veel activiteiten met letters en klanken. De werkmap fonetisch bewustzijn biedt daarvoor veel suggesties, onder meer analyseren (hakken) en synthetiseren (plakken). De spellingslessen zijn bij groep 3 opgenomen in de leerstof van Veilig Leren Lezen. In groep 4 t/m 8 komen ze terug via Spelling op Maat.
Begrijpend Lezen
Vanaf groep 4 gaat onze expliciete aandacht uit naar begrijpend lezen. We gebruiken de lessen die horen bij Nieuwsbegrip en thematische teksten. Voor het begrijpend lezen is het belangrijk dat kinderen hun woordenschat vergroten. In alle groepen geven we daarom extra aandacht aan de mondelinge taalvaardigheid en de woordenschat van de leerlingen. Voor het vergroten van de woordenschat gebruiken we in groep 1 en 2 Logo3000 en themawoorden. In groep 3 t/m 8 gebruiken we themawoorden passend bij het thema, met als bron de WAK-woordlijsten. Leerkrachten werken intensief met logopedisten samen aan de woordenschat en tekstbegrip van iedere leerling.
Rekenen
In de kleutergroepen wordt er gewerkt met de methodiek 'Met Sprongen Vooruit'. Alle rekendoelen voor groepen 1 en 2 worden daarin aangeboden. Ook maken we gebruik van de werkmap Beginnende gecijferdheid. Door de kinderen ervaring te laten opdoen en door de activiteiten met ze te ondernemen op het gebied van tellen en getalbegrip, meten en meetkunde leggen we een stevig fundament voor beginnende gecijferdheid. Het leren rekenen in groepen 3 t/m 8 doen we met 'De Wereld in Getallen' en 'Rekenroute'. In groep 3 en 4 ondersteunen we dit met 'Met Sprongen Vooruit' leren rekenen.
Wereld oriënterende vakken en thematisch onderwijs
De wereld oriënterende vakken zijn verweven in thematisch leren op de Prof. Huizingschool. Met interessante thema's helpen we leerlingen de wereld te ontdekken. Niet met invuloefeningen in werkboekjes, maar door het opdoen van wereldwijze kennis over heden en verleden én door samen nieuwe kennis op te bouwen. Luisteren naar verhalen, boeiende teksten lezen, zelf schrijven, nadenken, onderzoeken, opzoeken, uitzoeken, maken, creëren. Niet allemaal stilletjes aan een tafel, maar levendig door veel DOEN.
Bewegingsonderwijs
Door te bewegen verkent een leerling zijn omgeving en ontwikkelt hij/zij het ruimtelijk gevoel. Vooral op jeugdige leeftijd zijn motorische vaardigheden voor een leerling van essentieel belang in het spel met leeftijdsgenoten. Het bewegingsonderwijs richt zich niet alleen op lichamelijke ontwikkeling (door oefening van het evenwicht, het lopen, de lichaamshouding en de ontwikkeling van het uithoudingsvermogen) maar levert ook een bijdrage aan de sociale ontwikkeling, bijvoorbeeld bij het toepassen van spelregels. Alle groepen krijgen bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. Vanaf groep 5 douchen de leerlingen na de les.
TOS methodieken ter ondersteuning van de sociale vaardigheid in de groep
De drie TOS methodieken zijn PeTOS, Spraakwaterval en Story Grammar.
- PeTOS is de makkelijk uit te spreken afkorting van psycho-educatie TOS. Met PeTOS werken kinderen met een taalontwikkelingsstoornis systematisch aan het leren ‘lezen’ van de eigen (binnen)wereld en die van anderen. PeTOS is een leerlijn en klassikale lesmethode voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in groep 1 tot en met 8 van het speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. PeTOS heeft vijf thema’s die elk jaar terugkeren: ik & jij, mijn gevoelens, mijn lijf, mijn wereld en mijn taal & TOS. PeTOS is ontwikkeld door professionals uit het cluster-2 onderwijs en een senior onderzoeker van de Kentalis Academie. Door met PeTOS te werken versterken we het zelfbeeld en de sociale vaardigheden van onze leerlingen.
- Spraakwaterval is ontwikkeld voor leerlingen met een communicatieve hulpvraag. De methodiek is gericht op het vergroten van hun zelfinzicht, zelfvertrouwen en communicatieve en sociaal-emotionele redzaamheid. We weten dat communicatie meer is dan alleen mondelinge taal. Ook non-verbale communicatie, zoals lichaamstaal, houding en sociale vaardigheden is belangrijk. Het doel van Spraakwaterval is om leerlingen voldoende sociaal-communicatief redzaam te maken om te participeren in het (reguliere) vervolgonderwijs en in de maatschappij.
- Story Grammar training is een methode die leerlingen met TOS (letterlijk) houvast geeft bij het vertellen van een verhaal. Dat gebeurt door het inzetten van de verhaalvlecht. Die bestaat uit symbolen voor de verhaalstructuur. Daarmee krijgt de leerling inzicht in de overkoepelende verhaallijn (de macrostructuur). Daarnaast is er in de methode aandacht voor het gebruiken van de juiste inhoudswoorden (naam- en werkwoorden) en grammaticale zinnen (de microstructuur). Ook die zijn nodig voor een samenhangend verhaal.
Seksuele opvoeding
In ons onderwijs aan onze leerlingen is seksualiteit en relatievorming een onderdeel van de gehele kennisoverdracht. Daarvoor zetten we de methode PeTOS en 'Kriebels in je buik' in. We nemen ook deel aan de 'week van de Lentekriebels'. In de methodiek zijn alle kerndoelen opgenomen passend bij de seksuele vorming. Wij benaderen vragen over seksualiteit vanuit het individuele ontwikkelingsniveau en stemmen af. De voorlichting richt zich op de sociale, ethische en emotionele aspecten.
Godsdienst en levensbeschouwelijk onderwijs
In ons land, binnen onze school, ontmoeten veel culturele stromingen elkaar. Binnen onze school proberen we voorwaarden te scheppen om open te staan voor verschillende culturen, tradities en godsdiensten. Dit kan aan de orde komen tijdens kringgesprekken, maar ook bij de lessen PeTOS of themalessen gekoppeld aan burgerschap.
Beeldende vorming en Cultuur educatie
In iedere groep wordt wekelijks aandacht besteed aan beeldende vorming. De leerlingen leren op diverse manieren met materialen om te gaan. Daarnaast leren zij allerlei technische vaardigheden. Gedurende de schoolloopbaan is er voor de leerlingen een aanbod van activiteiten op het gebied van Cultuur educatie in samenwerking met de kunstenschool Kaliber. Hieronder valt beeldende vorming, muziek, dans en museumbezoek. Jaarlijks gaan kinderen naar een voorstelling of wordt een voorstelling op school gegeven.
ICT vaardigheden
Wij werken met Delta De Draak. Dit is een pakket van lessen digitale geletterdheid voor de groepen 1 t/m 8.
Delta de Draak is een complete doorlopende leerlijn voor ICT-aanbod. Het kent een gestructureerde opbouw van concrete lessen die ruimte laat voor aanpassing passend bij onze doelgroep. Delta is gebaseerd op SLO-leerdoelen digitale geletterdheid. De 4 thema’s ICT-basisvaardigheden, Computational thinking, Mediawijsheid en informatievaardigheden vormen een geïntegreerd geheel in ons thema aanbod.
Activiteiten
Gedurende het schooljaar worden er verschillende activiteiten in het kader van thematisch onderwijs, Cultuur educatie en Burgerschap ondernomen waarvoor het weekrooster van de klas wordt aangepast. Als belangrijkste activiteiten noemen wij hier:
- Sportdag en sportprojecten; zoals schaatsen, paardrijden en/of judoprojecten
- Excursies; voor onze leerlingen is het belangrijk dat zij veel ervaringen opdoen en al doende leren. Excursies zijn gekoppeld aan het thema, en worden bij regelmaat georganiseerd. Er kunnen bezoeken gebracht worden aan musea, winkels, bedrijven, openbare instellingen, de boerderij, het bos etc.
- Culturele en muzikale activiteiten uitgaande van ons cultuureducatieplan
- Thema openingen vijf keer op jaarbasis en thema afsluiting met ouders vier keer op jaarbasis.
- Schoolreis
- Laatste lesdag activiteit
- Kamp