Inleiding
Beste ouder/verzorger,
In deze schoolgids vindt u informatie over SO CMB/DB De Tamarinde Zoetermeer. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.
Met vriendelijke groet,
Mark Neerings
SO CMB/DB De Tamarinde
Visie De Tamarinde
Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) gaat uit van de visie van Kentalis bij onderwijs en begeleiding van haar leerlingen, zie verder de Algemene Kentalis Schoolgids.
Wij van De Tamarinde willen het best mogelijke onderwijs bieden door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Als onderwijs alleen niet genoeg is om deze doelen te bereiken, dan betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zichzelf halen. Wij zorgen voor onderwijs en ontplooiing van de leerling zowel binnen de schoolse setting als daarbuiten, met als doel iedere leerling voor te bereiden op een leven in de maatschappij op zijn of haar eigen niveau.
Onze scholengemeenschap bestaat uit leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. We hebben respect voor elkaar. Wij vinden de 'ontmoeting' belangrijk.
Onze leerlingen
SO CMB/DB De Tamarinde biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 3 t/m 12 jaar met naast een auditieve en/of communicatieve beperking of doofblindheid (een beperking in horen en zien (DB)), een algehele achterstand in de ontwikkeling (IQ lager dan 70). Er kan sprake zijn van bijkomende problematiek, een psychiatrische stoornis bijvoorbeeld een autisme spectrumstoornis, motorische problematiek, medische beperkingen of een visusbeperking, al dan niet verklaard vanuit een syndroom. Ons onderwijs en de begeleiding sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van deze communicatief meervoudig beperkte (CMB) en doofblinde leerlingen. Onze leerlingen hebben in vergelijking met leerlingen in het regulier onderwijs een langzamer ontwikkelingstempo en een ander of vertraagd ontwikkelingsverloop. De verschillen tussen de leerlingen op De Tamarinde kunnen groot zijn, bijvoorbeeld in de communicatieve en cognitieve ontwikkeling en de mate van zelfstandigheid. Mede door onze expertise en professionele medewerkers streven wij tegemoet te komen aan ieders specifieke onderwijsbehoeften.
De groepsgrootte bij SO-CMB/DB is bij een MG-arrangement 5 leerlingen per groep.
Bij leerlingen met een DB-arrangement kan een kleinere groepsgrootte worden aangehouden als dit noodzakelijk is.
Heeft een leerling een TOS-MG arrangement dan hanteren wij een groepsgrootte van 9 á 10 leerlingen.
Binnen SO CMB/DB De Tamarinde verschillen hierdoor de groepsgroottes. In de klas wordt de begeleiding zowel door de leerkracht als een onderwijsassistent gegeven.
Er wordt multidisciplinair gewerkt. Dit betekent dat wij in korte lijnen samenwerken met experts op het gebied van onderwijs en zorg.
Bij iedere klas is er een logopedist intensief betrokken voor wat betreft Totale Communicatie en het stimuleren van de communicatieve ontwikkeling. De logopedist geeft leerlingen indien geïndiceerd ook individuele behandelingen. In sommige gevallen wordt er gebruik gemaakt van soloapparatuur.
Daarnaast is er aan elke klas is een intern begeleider en gedragskundige gekoppeld die meedenkt over de ontwikkeling van de leerling.
In veel gevallen is er een samenwerking met fysiotherapie en ergotherapie. Bij medische hulpvragen werken wij samen met Kombino en zijn er korte lijnen met de kinderarts. Alle leerlingen worden gezien door onze kinderarts, deze maakt ook deel uit van onze Commissie van Leerlingenzorg (CVL).
Instromen kan in principe op elk moment in het schooljaar, mits hier ruimte en personeel voor aanwezig is. Voordat een leerling geplaatst kan worden op De Tamarinde, moet een passend onderwijsarrangement zijn afgegeven. Met ouders en verwijzende scholen bespreken wij het meest geschikte moment van plaatsing.
Gedurende de schoolloopbaan wordt continu geëvalueerd of De Tamarinde de best passende onderwijsplek is voor uw kind. Mocht dit niet meer het geval zijn dan wordt samen met ouders gezocht naar een andere plek die aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling.
In het jaar waarin de leerling 12 jaar wordt, maakt een leerling een stap naar een andere (onderwijs)setting. Er wordt in overleg met ouders gekeken naar een passende vervolgplek. Advies hierover wordt gegeven door de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL). Veel van onze leerlingen stromen door naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs van Kentalis (Kentalis College Zoetermeer), dat gevestigd is in hetzelfde gebouw als SO CMB/DB De Tamarinde.
Schoolondersteuningsprofielen
Voor meer informatie over de schoolondersteuningsprofielen verwijzen wij u naar de Algemene Schoolgids hoofdstuk Schoolondersteunigsprofielen (SOP). Hiernaast heeft iedere afdeling een Schoolondersteuningsplan (SOP). Dit is een onderdeel van het Schoolplan. De SOP op te vragen bij de schoolleiding.
Schoolplan
In het schoolplan staat welke kwaliteit onderwijs en ondersteuning Kentalis biedt. Hierin staat beschreven hoe die gewenste kwaliteit in de dagelijkse praktijk vorm krijgt.
Het Schoolplan is op te vragen bij de afdelingsdirecteur.
Organisatie van de school
Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden; SO CMB/DB, VSO Kentalis College, Zwanenbloem TOS, Zwanenbloem Doof/SH en De Voorde TOS Rijswijk. Op het terrein is Kentalis Zorg eveneens gevestigd.
Kentalis Onderwijs Zoetermeer
Meerzichtlaan 300 – 302
2716 NR Zoetermeer
T 079 32 94 500
I http://www.kentalis.nl
Binnen Zoetermeer zijn onderstaande scholen gevestigd:
De Zwanenbloem SO TOS
De Zwanenbloem DSH
Kentalis College Zoetermeer VSO
SO CMB/DB De Tamarinde
Kentalis Onderwijs Rijswijk SO TOS
Bazuinlaan 4
2287 EE Rijswijk
T 070 39 43 042
I http://www.kentalis.nl
Er wordt onderwijs gegeven aan de volgende doelgroepen
- SO DSH/DB
- SO TOS/SH
- SO CMB/DB
- VSO CMB/DB
- VSO MBO route
Het managementteam van Kentalis Onderwijs Zoetermeer:
- Mark Neerings, afdelingsdirecteur KOZ SO CMB/DB De Tamarinde Zoetermeer
- Maurice Keane, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS/SH De Voorde Rijswijk
- Eveliene Köhne, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS De Zwanenbloem Zoetermeer
- Marjan Rakké, afdelingsdirecteur KOZ SO DSH De Zwanenbloem Zoetermeer
- Marion Baartman, afdelingsdirecteur KOZ VSO CMB/DB Kentalis College Zoetermeer
- Petra Oostdam, afdelingsdirecteur KOZ Ambulante Dienstverlening Zoetermeer / Amsterdam
De gebouwen zijn volledig ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte van de leerlingen. Zo zijn de ruimtes, werkplekken en de school zelf voorzien van aanpassingen welke belangrijk zijn voor onze doelgroep met doofblindheid.
Onderwijsteam
Het team van heel KOZ bestaat uit ongeveer 250 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Voor de Tamarinde geldt dat wij met een team van 64 medewerkers werken. Onze personeelsleden zijn in functies ingedeeld, waarbij de organisatie en de samenstelling van het schoolteam er als volgt uitziet:
- De afdelingsdirecteur is integraal eindverantwoordelijk;
- De afdelingscoördinator is verantwoordelijk voor de coördinatie van de dagelijkse gang van zaken;
- De groepsleerkracht op het SO is verantwoordelijk voor en heeft de leiding over een groep;
- De onderwijsassistent werkt in alle groepen van het SO. Bij de inzet van de klassen-assistent wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag. In het CMB/DB onderwijs staat op alle groepen een klassen-assistent;
- De leraar-ondersteuner is aanwezig in de klas om de leraar te ondersteunen maar heeft daarnaast bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsleerkracht;
- De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
- De logopedist stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, individueel of in groepsverband;
- De orthopedagoog/gedragskundige/psycholoog verricht onderzoek en ondersteunt de leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan en ondersteunt bij verwijzingen.
- De administratief medewerkers (onder wie managementassistenten) verzorgen de administratie van de school;
- De conciërges verzorgen het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school;
- Er zijn personeelsleden met de functie van leerkracht of logopedist, die een speciale taak hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de intern begeleider, de remedial teacher, de coördinator logopedie, de vakleerkracht bewegingsonderwijs, de ambulant begeleider, de NGT-leerkracht en de I-coach. Per afdeling kunnen hier verschillen in zijn;
- De school maakt ook gebruik van externe medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals de fysiotherapeut, de speltherapeut, de “shadow”, de schoolarts en de ergotherapeut.
- Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen en aan onderwijsopleidingen. Uw kind kan dan gedurende enkele weken tot een halfjaar te maken krijgen met een ‘extra juf of meester’ in de klas. U wordt hierover geïnformeerd door de leerkracht of via onze nieuwsbrieven.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u onze mooie school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Heeft u uw kind ingeschreven (op grond van de beschikking van de Commissie van Onderzoek), dan kunt u natuurlijk ook een bezoek brengen aan de klas waarin uw kind waarschijnlijk komt. In de Algemene schoolgids in hoofdstuk Toeleiding en aanmelden staat beschreven hoe u uw kind kunt aanmelden.