Kwaliteitszorg
Kwaliteit van het onderwijs hebben wij binnen De Tamarinde hoog in het vaandel staan. Zo toetsen wij onszelf meerdere keren per jaar op verschillende vlakken en volgens meerdere enquêtes. De uitkomsten hiervan nemen wij direct mee in overleggen en/of zetten wij direct als actiepunt in ons jaarplan. Tevens wordt er veel samengewerkt met het kwaliteitsteam van Kentalis.
SO CMB/DB De Tamarinde biedt goed onderwijs aan onze leerlingen. Doormiddel van gerichte trainingen en cursussen maken wij meer de koppeling met de doelgroep en maatschappij. Door een analyseteam binnen De Tamarinde op te zetten proberen we de data die volgt uit resultaten van bovengenoemde enquêtes van leerlingen, ouders, incidenten etc. beter te monitoren en te begeleiden. Dit doen wij doormiddel van een 4-D analyse, Data, Duiden, Doelen, Doen.
Onderwijsresultaten
Kentalis stelt voor alle doelgroepen passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor:
- SO CMB: eind 5de leerjaar en aan het einde van de schooltijd (8e leerjaar)
Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids.
De opbrengsten van taal, lezen, rekenen, zelfredzaamheid, leren leren en sociaal emotionele ontwikkeling zullen we verder toelichten.
De Kentalis ambitie houdt in dat 75% van het leerlingen aantal de gestelde doelen behaald.
Analyse van leerjaar 5:
In juni 2024 zijn de opbrengsten geanalyseerd. Op de leerlijnen taal, leren leren, redzaamheid zijn de Kentalis ambities behaald. Voor de leerlijnen rekenen, lezen en sociaal emotionele ontwikkeling zijn de Kentalis ambities niet behaald.
Analyse van leerjaar 8:
In juni 2024 zijn de opbrengsten geanalyseerd. Op de leerlijnen lezen, redzaamheid, sociaal emotioneel zijn de Kentalis ambities behaald. Voor de leerlijnen taal, leren leren en rekenen zijn de Kentalis ambities niet behaald.
Leerlijn: | Percentage behaalde doelen leerjaar 5: | Percentage behaalde doelen leerjaar 8: | Totaal aantal lln. leerjaar 5 waarover analyse is uitgevoerd. | Totaal aantal lln. leerjaar 8 waarover analyse is uitgevoerd. |
Taal | 86% | 67% | 7 | 9 |
Lezen | 67% | 75% | 6 | 8 |
Rekenen | 71% | 63% | 7 | 8 |
Redzaamheid | 86% | 100% | 7 | 9 |
Sociaal emotioneel | 57% | 89% | 7 | 9 |
Leren leren | 86% | 63% | 7 | 8 |
Gezien het lage aantal leerlingen geven de percentages een vertekend beeld. Er is een analyse gemaakt waarbij alle leerlingen van UP 1 t/m UP 4 zijn meegenomen. De analyses zijn gemaakt aan de hand van de gestelde doelen die bij de leerlingen vast zijn gesteld in het ontwikkelingsperspectief plan. De leerlingen hebben op hun eigen niveau allemaal groei laten zien.
Naar aanleiding van de opbrengsten zijn specifieke maatregelen genomen. Deze worden in een 4D cyclus (Data, Duiden, Doelen, Doen) geëvalueerd en bijgesteld. Deze cyclus is opgenomen in de jaarplanning.
Overgang naar een andere school
Tussentijdse uitstroom
Twee keer per jaar worden de ontwikkelingen van de leerlingen op De Tamarinde geëvalueerd. Als hieruit blijkt dat een andere vorm van onderwijs of dagbesteding beter aansluit bij wat de leerling nodig heeft, wordt in overleg met ouders, commissie van leerlingenzorg en commissie voor onderzoek (onafhankelijk) een andere, passende plek gezocht.
Het is jaarlijks heel verschillend waar naartoe en wanneer leerlingen uitstromen. De meeste leerlingen stromen uit naar het Kentalis College (VSO), een ZMLK-school of een KDV. Soms kunnen leerlingen uitstromen naar een andere vorm van onderwijs binnen cluster 2, zoals Kentalis De Zwanenbloem voor TOS of leerlingen met een auditieve beperking. Een enkele keer stroomt een leerling uit naar SBO-onderwijs.
Einduitstroom
Als een leerling 12 jaar is, wordt gezocht naar een passende vervolgplek. Ook nu zijn er verschillende scholen of dagbesteding waarnaar een leerling kan uitstromen. Een groot deel van onze leerlingen stroomt uit naar Kentalis College Zoetermeer VSO-CMB/DB.
In het schooljaar 23/24 zijn er 11 van de 11 leerlingen uitgestroomd op niveau. 9 leerlingen stromen uit naar het VSO (Kentalis College) en 2 leerlingen stromen uit naar een VSO cluster 3 school.
Tevredenheids- ervaringsonderzoeken
Slotconclusies oudertevredenheidsonderzoek:
Kentalis Zoetermeer De Tamarinde scoort als school een 3,46. Daarmee scoort de school ruim voldoende.
De respons op de Vragenlijst was 17%: 11 van de 65 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is laag; de Vragenlijst werd door weinig respondenten ingevuld. Daardoor moet er voorzichtig met de conclusies worden omgegaan.
Waardering van de vragen
Onvoldoende (score tot 2,50) 0 - 0,0%
Zwak (matig) (score tussen 2,50 en 3,00) 2 - 4,2%
Voldoende (score tussen 3,00 en 3,25) - 8,3%
Ruim voldoende (score tussen 3,25 en 3,50) 19 - 39,6%
Goed (score tussen 3,50 en 3,75) 21 - 43,8%
Uitstekend (score tussen 3,75 en 4,00) 2 - 4,2%
Uit bovenstaande cijfers blijkt met name dat wij energie moeten steken in de ouderbetrokkenheid. De cijfers die hierboven staan zijn erg mooi. Echter is de opkomst zo laag dat wij als school zijnde hier voorzichtig mee om moeten gaan. Om een hogere respons te generen hebben wij twee medewerkers aangesteld om hier werk van te gaan maken. Zij gaan ervoor zorgen dat ouders zich meer verbonden gaan voelen met de school. Hiermee hopen wij waardevolle informatie te kunnen verzamelen waarmee wij ons onderwijskwaliteit kunnen verbeteren.
Slotconclusie monitor sociale veiligheid leerlingen op school:
Kentalis De Tamarinde CMB/DB Zoetermeer scoort als school een 3,63. Daarmee scoort de school goed.
De respons op de Vragenlijst was 90%: 53 van de 59 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is uitstekend; de Vragenlijst werd door heel veel respondenten ingevuld. Daardoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten.
Bovenstaande getallen laten zien dat wij binnen De Tamarinde zorgen voor een veilige en pedagogische omgeving. Dit zal altijd ons streven blijven. Samen met de informatie vanuit de ouders en de onderwijsresultaten proberen wij onze analyses op deze data zorgvuldig uit te werken. Hiermee kunnen wij ons handelen monitoren en daarop aanpassen. Het aanpassen volgt uit goed doordachte acties. Deze acties worden opgenomen in het jaarplan en staan uitgeschreven in ons jaarkalender. Deze is op te vragen bij de schoolleiding.
Informatie over tussen en eind uitstroom leerlingen
In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende het schooljaar plaatsgevonden. Tussentijdse uitstroom vindt plaats door verhuizing of verwijzing naar een andere school/instelling. In onderstaande tabel staat aangegeven waar naar toe onze leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd.
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
SO cluster 1 | 0 | 0 | 0 |
SO cluster 2 | 1 | 1 | 0 |
SO ZML | 0 | 0 | 1 |
SBO | 0 | 0 | 1 |
Zorg | 2 | 0 | 0 |
Thuis | 1 | 1 | 1 |
Overige | 0 | 0 | 3 |
Totaal | 4 | 2 | 6 |
Informatie over eind uitstroom
In het schooljaar 2021-2022 zijn er 7 leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8.
In het schooljaar 2022-2023 zijn er 8 leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8.
In het schooljaar 2023-2024 zijn er 11 leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8.
Zie hieronder de weergave van de uitstroom bestemming.
Jaartal | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
VSO dagbesteding beleving | 0 | 1 | 1 |
VSO- dagbesteding activerend | 1 | 2 | 0 |
VSO dagbesteding arbeidsgericht | 3 | 2 | 5 |
VSO arbeidsgericht | 3 | 3 | 5 |
Totaal | 7 | 8 | 11 |
100% van de leerlingen die zijn uitgestroomd in leerjaar 8 zijn uitgestroomd op het in leerjaar 6 opgestelde ontwikkelingsperspectief.
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Plaats bestendiging van leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8 van schooljaar 2021-2022:
Van de in totaal 7 leerlingen zijn de volgende gegevens bekend met als peildatum 1 oktober 2023. Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt zijn 5 leerlingen. Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt is 1 leerling. Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt is 1 leerling.
Ambitie 1: 80% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).
Analyse
Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. 83% van de bij ons bekende uitgestroomde leerlingen zit nog steeds op dezelfde uitstroombestemming. Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor het merendeel van de leerlingen aan bij de uitstroombestemming. Het komt wel eens voor dat wij niet de juiste plek zijn voor een leerling. Onze specialisten binnen de school zorgen in samenwerking met ketenpartners en Kentalis Zorg voor een geschikte plek.
Maatregelen
Doormiddel van een analyse team binnen De Tamarinde, analyseren wij de ontvangen data die wij uit de uitstroomgegevens ontvangen. Hierdoor komen er gerichte acties voor ons als team uit om ons onderwijs scherp te houden en de leerlingen altijd het beste onderwijs te kunnen bieden evenals een goede geschikte vervolgplek voor hen te vinden.
Van leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken wij de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.
De ouders en de vervolgschool van oud-leerlingen zijn per mail of per post gevraagd een vragenlijst in te vullen. De vragenlijsten zijn zoveel mogelijk digitaal aangeboden. Soms zijn ouders en/of de vervolgschool na-gebeld om hen te herinneren aan het onderzoek.
Respons rate ouders en vervolgscholen.
De Tamarinde had in het schooljaar 2021-2022 in totaal 11 uitstromers. 6 ouders hebben een vragenlijst ingevuld. 8 vervolgscholen van oud-leerlingen hebben een vragenlijst ingevuld.
- Response ouders: 55%.
- Response vervolgscholen: 73%.
- Totaal: over 9 leerlingen zijn gegevens binnen (= 82%).
Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Om de bestendiging te kunnen bepalen, zijn de gegevens van de BOK-vragenlijsten nader geanalyseerd. Daarnaast hebben de scholen informatie over de bestendiging ontvangen van DUO. DUO rapporteert over (een deel van) de oud-leerlingen waar ze nu ingeschreven staan en op welk niveau ze onderwijs volgen. Tenslotte hebben scholen soms, nadat de BOK vragenlijsten gesloten waren, na gebeld om ontbrekende resultaten aan te vullen. Alles bij elkaar heeft dat geleid tot de volgende opbrengst:
Maatregelen en inspectie
Afgelopen schooljaar 2023-2024 is De Tamarinde zowel door de interne audit bezocht als door de inspectie onderwijs Nederland.
Zowel de interne audit als onderwijs inspectie Nederland hebben De Tamarinde als voldoende beoordeeld op alle standaarden. Binnen De Tamarinde zijn wij ontzettend trots op dit resultaat en toont aan dat wij een mooie en gezonde school bezitten voor onze leerlingen. Dit motiveert ons alleen maar meer om deze mooie stappen verder vorm te gaan geven in de komende schooljaren.
Het verslag van inspectie is op te vragen bij de directie.
Het komende schooljaar gebruiken wij in samenwerking met het ministerie van onderwijs (OCNW) om onze doelen en plannen verder uiteen te gaan zetten.