Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Met Pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in een omgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school.

Het spreekt voor zich dat wij zoveel mogelijk willen voorkomen dat er gepest wordt in en rond de school. Leerlingen met een extra onderwijsbehoefte, en voornamelijk leerlingen met communicatieve beperkingen, zijn vaak extra kwetsbaar. Zowel in de (reguliere of speciale) school, als daarbuiten. Het is daarom van groot belang dat Kentalis visie heeft op de wijze waarop we pesten willen aanpakken, maar vooral willen voorkomen.

Wij als school streven ernaar om alle leerlingen een veilig pedagogisch klimaat te bieden, waarin zij zich harmonieus en op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. De basis daarvoor is een preventieve aanpak, uitgaande van een samenhangend continuüm van afspraken, gedragingen en acties.

Wij kiezen voor de herstelgerichte benadering om de sociale veiligheid in school te vergroten en gevolgen voor pestgedrag op te lossen. Mede hierdoor vinden er minder incidenten plaats. In de herstelgerichte benadering zijn uitgangspunten benoemd die wij gedurende de dag toepassen. Wij staan voor een schoolklimaat dat gebaseerd is op basis van respect voor jezelf, de ander en voor de omgeving.

  • Respect voor jezelf
  • Respect voor de ander
  • Respect voor de omgeving

Het merendeel van het team heeft de training gevolgd van de methodiek: Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid (WKRV). Nieuwe medewerkers worden ingewerkt in deze methodiek. 

De methodiek WKRV heeft naast de basisregels m.b.t. respect ook drie basis- gedragsregels op het gebied van veiligheid:

  • Veiligheid in de klas
  • Veiligheid in de gang 
  • Veiligheid buiten

Alle schoolregels en alle gedrag van het schoolteam en de leerlingen houden rekening met deze 6 basisregels. Waar nodig worden regels aangepast of mensen aangesproken op hun gedrag. Altijd met de bedoeling om er samen beter van te worden.

Wanneer er toch sprake is van grensoverschrijdend gedrag/pesten, zetten we het respectprotocol in waarbij de herstelgerichte aanpak in beschreven staat. Wij richten ons op alle betrokkenen die door een incident of   conflict worden geraakt. Met de herstelgerichte gesprekken leren we de leerlingen inzicht te krijgen in de gevolgen van hun handelen, om te begrijpen en te herstellen wat er gebeurd is. We vinden dat de school een oefenplaats dient te zijn waar kinderen naast het leren tevens hun persoonlijkheid kunnen ontwikkelen. Een plek waar zij zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, verantwoordelijkheid durven te nemen en met anderen leren omgaan. Het is belangrijk dat leerlingen zich van jongs af aan een mening vormen en daar uiting aan durven en kunnen geven.

Wij streven naar een veilig klimaat en een prettige werksfeer, zowel in de klas als op het schoolplein. Een van de duidelijke regels is dat kinderen met respect met elkaar om gaan. Op het moment dat pestgedrag door leerlingen of door het personeel gemeld of opgemerkt wordt, is het belangrijk dat alle betrokken partijen weten hoe te handelen. Hiervoor is er een veiligheidsbeleid opgesteld en een respectcoördinator (Anneke Janssen) aangesteld. 

Actief burgerschap en sociale integratie

Actief burgerschap en sociale integratie brengt jongeren de kennis, vaardigheden en houding bij die zij nodig hebben om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving. Wij verstaan hieronder dat wij onze leerlingen willen opvoeden tot fatsoenlijke, evenwichtige mensen die respectvol omgaan met zichzelf, met hun beperking, met de medemens en de omgeving. Hiervoor is een gezond zelfbeeld, zelfvertrouwen, geloven in jezelf, zelfrespect, zelfredzaamheid en het staan voor een eigen, persoonlijke identiteit belangrijk. Wij geven onze leerlingen de mogelijkheid om dit te ontwikkelen door hen te laten ervaren hoe het is om open en nieuwsgierig te zijn naar elkaar, door belangeloos iets voor anderen te doen, door te mogen vertrouwen op elkaar, door samen te werken en samen te spelen, door hen een solidariteitsgevoel en gevoel voor verschillende culturen te laten ontwikkelen en door hen te leren omgaan met diversiteit. Onze leerlingen hebben ons laten weten graag te willen leren om elkaar te behandelen zoals zij zelf behandeld willen worden. Zij willen dat graag leren door hier actief naar te handelen, door het te mogen ervaren.   

Onze school levert een bijdrage aan het leren kennen van democratische principes, zodat onze leerlingen expliciet aangeleerd krijgen dat hun stem er op onze school en in de samenleving toe doet en op welke manier zij hun stem kunnen laten gelden. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen hun stem of eigen mening op een nette manier uiten en waar nodig in een goede discussie kunnen laten horen. Door de leerlingen te leren discussiëren over maatschappelijke vraagstukken, leren wij hen ook open te staan voor andere meningen en hier een standpunt in aan te nemen. 

Om dit te bereiken grijpen wij alledaagse situaties aan maar maken wij ook gebruik van specifieke methodes en methodieken zoals Spraakwaterval, PeTOS, Discussiëren Kun Je Leren (DKJL) en Werken met Kinderen aan Veiligheid en Respect (WKRV). Daarnaast organiseren wij jaarlijks een sponsorloop, consulteren en bevragen wij onze leerlingen structureel via de Leerlingenraad en zorgen wij voor excursies gericht op duurzaamheid (Natuur en Milieu-educatie) en vrijheid, gelijkheid en solidariteit (kamp Vught). 

Onze Leerlingenraad bestaat uit leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8. Zij worden gekozen door de leerlingen uit hun groep als vertegenwoordiger in de leerlingenraad. Ook nemen onze leerling deel aan de Leerlingenraad van De Komeet waar ook leerlingen aansluiten vanuit onze reguliere buurschool. De Leerlingenraad wordt regelmatig geconsulteerd waardoor onze leerlingen kennis maken met en leren over macht en inspraak en de democratische cultuur. 

Veiligheid

Protocol vrijheidsbeperkende maatregelen

We streven er op Kentalis Martinus van Beek naar om in alle groepen een goed leerklimaat te realiseren afgestemd op het ontwikkelingsniveau van de leerling. Leerkrachten proberen ten alle tijden preventief te reageren op het ontstaan van onrust bij leerlingen. In zeer incidentele gevallen komt het voor dat kinderen vanwege fysiek gedrag (of weglopen) een bedreiging vormen voor een ander kind, voor een medewerker of voor zichzelf. Om in dergelijke gevallen zo adequaat mogelijk te kunnen handelen is er een protocol vrijheidsbeperkende maatregelen op Kentalis Martinus van Beek. In het protocol zijn voorwaarden, regels en afspraken opgesteld die gebruikt kunnen worden bij het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen. De volgende vrijheidsbeperkende maatregelen kunnen worden ingezet; het gebruik van een afzonderingsplek en/of vasthouden, vastpakken en wegleiden. Er zijn een viertal boventallige collega’s geschoold in het toepassen van de vrijheidsbeperkende maatregel. Het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen moet altijd een uitzondering zijn, is in principe altijd tijdelijk en mag alleen plaatsvinden indien het nalaten daarvan gevaarlijke en onaanvaardbare gevolgen voor de leerling of voor anderen kan opleveren. In het protocol is afstemming met ouders/verzorgers beschreven, evenals evaluatiemomenten binnen het team. 

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internet gebruik.

Veilig internet en sociale media

Internet biedt onze leerlingen geweldige mogelijkheden, ook op het gebied van communicatie. Bovendien is het leerzaam en goed voor de ontspanning. Echter, aan het gebruik van internet zijn ook bepaalde risico’s verbonden. Denk hierbij aan digitaal pesten, haatmail, seksuele intimidatie of schending van de privacy. Wij zijn ons hier erg van bewust. Het is dus belangrijk dat onze doelgroep leerlingen, die kwetsbaarder zijn dan andere groepen, leren hoe ze omgaan met ICT. Binnen onze school werken we in alle groepen met een volledige ICT-leerlijn en Mediawijs. Hierin worden leerlingen gewezen op de goede zaken van het internet en de sociale media, maar ook leren ze hoe ze moeten handelen bij een negatievere ervaring. In deze steeds meer digitaal wordende wereld spelen we hier bij onze leerlingen extra op in, om hen niet alleen vaardig, maar ook weerbaar te maken. Het bevorderen van mediawijsheid is een zaak van iedereen: van ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf. ICT krijgt hiermee een steeds centralere rol in het onderwijs en zal de kinderen verder ondersteunen in hun ontwikkeling op alle gebieden. 

Mobiele telefoon en andere mobiele apparaten

Vanwege de privacy van medeleerlingen en personeel is het maken van opnames in en om de school en bij alle activiteiten buiten school die onder verantwoording van school vallen (bijvoorbeeld schoolreisje) niet toegestaan zonder toestemming van de leerkracht. Bij aanvang van de lessen wordt de mobiele telefoon ingeleverd bij de leerkracht. Aan het eind van de dag krijgt de leerling de telefoon terug. Voor het meenemen van de mobiele telefoon en de mogelijke nare gevolgen bent u als ouder/verzorger verantwoordelijk. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers vallen niet onder de verzekering van de school.

De iPads van de leerlingen in de klas worden enkel ingezet voor educatieve doeleinden. Mocht de leerkracht merken dat de leerling niet met datgene bezig is wat van hem of haar gevraagd wordt, moet het mobiele apparaat worden ingeleverd. De eerste keer is dit een waarschuwing, daarna volgen er gesprekken met ouders en/of verzorgers.

Gedragsregels

Belangrijkste schoolregels

Leerlingen met een TOS hebben baat bij regelmaat, structuur en voorspelbaarheid. Daarnaast hebben wij zelfredzaamheid hoog in het vaandel. Daarom kennen wij de volgende schoolregels: 

  • Al onze klassen zijn prikkelarm.
  • Er zijn vakdidactisch specifieke regels voor het inrichten van de klassen.
  • In de gangen is het stil.
  • In alle klassen zijn pictogrammen aanwezig die de basisafspraken visualiseren (ik ben stil, ik steek mijn vinger op en ik zit rechtop).
  • De wachten op het schoolplein zijn zichtbaar voor de leerlingen door het dragen van een hesje.
  • Wij hebben respect voor onszelf, ons materiaal en de natuur.
  • Mobiele apparatuur die leerlingen meenemen gaan uit en worden onder schooltijd bij de leerkracht bewaard. 
  • Wij geven instructies met behulp van het directe instructiemodel
  • Tijdens de verwerking van de instructie gebruiken de leerlingen hun dobbelsteen en de leerkracht een stoplicht op het bord om de leerlingen te leren omgaan met uitgestelde aandacht.
  • Wij leren onze leerlingen om eerst iets zelf te proberen, het daarna aan een klasgenoot te vragen en pas daarna de vraag aan de leerkracht te stellen. 
  • Onze leerlingen werken met een werkkaart (kleuters) of weektaak. 
  • We eten alleen groente of fruit tijdens de kleine pauze.

Informatie over de verlof- en verzuimregeling

In de Leerplichtwet staat dat uw kind de school moet bezoeken als er onderwijs wordt gegeven. Kinderen mogen dus nooit zonder bericht van school wegblijven.

Verlof

Een vrije dag aanvragen voor uw kind moet schriftelijk gebeuren bij de directeur van de school. Verlofaanvraagformulieren zijn verkrijgbaar bij de administratie van onze school en/of te downloaden via Social Schools. Verlof wordt alleen in uitzonderlijke situaties verleend. Wij volgen hierbij het protocol "schoolverzuim " van het regionaal Bureau voor Leerplicht. 

Luxe verzuim

Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs. Leerplichtige kinderen mogen daarom buiten de schoolvakanties nooit zomaar wegblijven van school. Toch gebeurt het nog regelmatig dat ouders kinderen thuis houden van school om bijvoorbeeld eerder op vakantie te gaan. Dit noemen we luxe verzuim. Wij zijn verplicht om luxeverzuim te melden bij de leerplichtambtenaar van de gemeente. 

Verzuimregistratie 

De school houdt een verzuimregistratie bij. Wanneer het verzuim gemeld is en er een geldige reden is, dan is dat verzuim geoorloofd. Wanneer er geen geldige reden is of er is geen toestemming gevraagd of verleend, dan wordt het verzuim als ongeoorloofd geregistreerd en gemeld bij de leerplichtambtenaar van de gemeente. Deze zal dan contact opnemen met de ouders. Ook (veelvuldig) te laat komen geldt als verzuim.

Verzuimcoördinator

Wij hebben op school een verzuimcoördinator. Deze medewerker houdt een overzicht van de verzuimregistraties en ziekmeldingen bij. Dit doen we om goed zicht te kunnen houden op de verschillende vormen van verzuim bij een leerling, zodat daar tijdig op gereageerd kan worden.