Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen die in 2023-2024 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Maatregel | Wat is bereikt |
Burgerschapsonderwijs | Burgerschap wordt op school niet als apart vak aangeboden, maar zit verweven in ons onderwijsaanbod. Zo werken wij al lange tijd aan Actief Burgerschap en Sociale Integratie binnen IPC, OKVO, WKRV, DKJL, de leerlingenraad, Leefstijl, LVSCV, Relaties en seksualiteit, Ajongh, Nieuwsbegrip etc. De visie op Actief Burgerschap is met het team en de leerlingen geformuleerd. Het aanbod is in een doorlopende lijn in kaart gebracht, waar nodig aangevuld en geïmplementeerd. |
Communicatieve redzaamheid | De logopedisten hebben hun kennis rondom de verstaanbaarheidsproblematieken verder uitgebreid. |
Opstellen kwaliteitskaarten | We werken met kwaliteitskaarten en borgen deze cyclisch in onze leerlingenzorg. |
Nieuw kleuterleerlingvolgsysteem | Dit schooljaar zijn de kleuterleerkrachten geschoold en is er gestart met het nieuwe kleuterleerlingvolgsysteem ParnasSys. |
Executieve functies | Alle groepen werken met de methode Breinhelden ten behoeve van het versterken van de executieve functies van de leerlingen. De implementatie bevindt zich in de fase van het borgen ervan. |
Scholing stof- en tempodifferentiatie | Het coachingstraject leerkrachtvaardigheden bevindt zich in een afrondende fase. Er is veel aandacht besteed aan het versterken van EDI en het gezamenlijk werken aan blokvoorbereidingen. Facultatief wordt een vervolg gegeven aan deze scholing middels individuele coaching en begeleiding. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Dit zijn veelal CITO-toetsen. Door het verzamelen van de observatie- en/of meetgegevens (en het opbouwen van een database van deze gegevens over een langere periode) zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. Deze doelstellingen komen voort uit het opgestelde ontwikkelingsperspectief en de vastgestelde ambities van Kentalis.
Wij kiezen ervoor om hoge streefdoelen voor de leerlingen te bepalen. Dit om de lat hoog te leggen en het optimale uit de leerlingen te halen. Bij de doelen van het onderwijs ziet u de doelen die wij stellen voor het technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en voor spelling. Wij beschrijven de doelen die we stellen, de ingezette verbeteracties en de effecten daarvan voor deze vakgebieden. Ook analyseren we de sociaal-emotionele resultaten en onderzoeken we jaarlijks of de leerlingen zich veilig voelen in en om de school. De resultaten van alle opbrengsten gebruiken we om verbeteringen door te voeren waar dat nodig blijkt en daarmee de kwaliteit van het onderwijs op de school steeds te verbeteren.
Opbrengsten Kentalis Martinus van Beek schooljaar 2023-2024 t.o.v. de Kentalis ambities
- Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling:
Vakgebieden | Schoolniveau | Resultaten groep 4 | Resultaten groep 8 | Analyse |
Technisch lezen | 88% | 76% | 100% | Het effect van het werken met de methode ZLKLS blijft heel duidelijk zichtbaar in de hele school. De afgelopen jaren worden de Kentalisambities ruimschoots behaald in alle groepen. Voor het borgen van de methode worden jaarlijks nieuwe leerkrachten extern geschoold. |
Begrijpend lezen | 49% | 34% | 55% | Begrijpend lezen is moeilijk voor onze leerlingen. Globaal zien we dat leerlingen in de groepen 7 en 8 zich beter conform perspectief ontwikkelen, waar de jongere leerlingen tijd nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. Wij stellen ons in schooljaar 2024-2025 ten doel om te onderzoeken op welke manier wij onze leerlingen nog beter kunnen begeleiden op het gebied van begrijpend lezen. |
Rekenen | 74% | 86% | 73% | Rekenen heeft centraal gestaan in de scholing stof- en tempodifferentiatie die wij enkele jaren hebben gevolgd. Hierdoor hebben wij onze leerkrachtvaardigheden versterkt waardoor de resultaten op het gebied van rekenen significant zijn gestegen. Het komend schooljaar zal in het teken staan van automatiseren en het borgen van de leerkrachtvaardigheden waardoor de rekenbasis van onze leerlingen verder verstevigd wordt. |
Spelling | 76% | 69% | 91% | Het spellen van woorden is moeilijker dan lezen, zeker voor leerlingen met een TOS. ZLKLS en Staal hebben wij stevig verankerd in de school. In navolging op de hoge resultaten op het gebied van technisch lezen, scoren onze leerlingen jaarlijks steeds meer conform hun perspectief op het gebied van spelling. |
maatregelen | Borgen van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van EDI door:
Verdere implementatie van Bareka en Rekensprint ten behoeve van het verhogen van de vaardigheden op het gebied van het automatiseren van rekenen. Onderzoek door het team ten aanzien van begrijpend lezen in relatie tot het masterplan geletterdheid Scholings- en begeleidingstraject voor onze ondersteuners op het gebied van didactische vaardigheden |
- Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen.
Vakgebied | Resultaten groep 4 | Resultaten groep 8 | Analyse |
Leergebied overstijgende vaardigheden en sociale en maatschappelijke competenties (SCOL) Ambitie: schoolstandaard 75% | 54% van de leerlingen in groep 4 behaalt de landelijke norm. 83% van de leerlingen in groep 4 behaalt de schoolstandaard.
| 72% van de leerlingen in groep 8 behaalt de landelijke norm. 91% van de leerlingen in groep 8 behaalt de schoolstandaard. 100% van de leerlingen (11 van de 11) vindt zichzelf voldoende ontwikkeld m.b.t. de schoolstandaard.
| Op schoolniveau voldoen 100% van de klassen (8 van de 8) aan de schoolstandaard (75% van de leerlingen voldoet aan de norm). De landelijke norm ligt hoger dan de grensscore; 2 van de 8 klassen voldoen met 75% van de leerlingen aan de landelijke norm. Op leerling niveau voldoet 86% aan de schoolstandaard. |
Maatregelen | We hanteren binnen onze school de methode PeTOS en Breinhelden om de sociale- en maatschappelijke competenties te ontwikkelen, maar ook binnen IPC, Spraakwaterval, WKRV (Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid) en de Herstelgerichte Benadering komt het werken aan deze competenties terug. Daarnaast wordt impliciet ook nog veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, gedurende de dagelijkse activiteiten in de klas en buiten op de speelplaats. Het effect van onze inzet lijkt steeds meer zichtbaar. Samengevat lijkt het er op dat het ingezette onderwijsaanbod passend is bij onze leerlingen. Het doel was om in kleine stapjes toe te groeien naar het verhogen van de grensscore. Voor nu lijkt dit moment aangebroken en kan de grensscore verhoogd worden. Het voldoen aan de landelijke norm is een mooi maar hoog streven, de vraag is of dit realistisch is gezien onze leerling populatie doordat bij alle leerlingen de communicatieve redzaamheid zeer gering is.
|
- Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met behulp van een digitale vragenlijst, de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). De sociale veiligheid wordt gemeten in drie onderdelen 'welbevinden', 'veiligheidsbeleving' en 'aantasting sociale en fysieke veiligheid':
Gemiddeld gezien beleeft 93% van de leerlingen voldoende veiligheid op school, in de klas, gymzaal, gang, etc. Hiermee is de Kentalis Ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school ervaart behaald. We houden met elkaar scherp wat we goed doen door een eenduidige aanpak met onze methodieken en normen en waarden (neuzen dezelfde kant op), terugkoppelingen naar elkaar met conflicten tussen leerlingen en het naleven van de afspraken en afstemming met elkaar.
Percentage leerlingen | Aanvullend | |
Welbevinden | 96% | 100% van de leerlingen geeft aan dat (heel) leuk is in de klas. En 96% van de leerlingen vindt dat hun leerkracht (heel) fijn met hun omgaan.
Slechts 1 leerling geeft aan de school niet fijn te vinden en de klasgenoten niet aardig. |
Veiligheid | 93% | 88% van de kinderen voelt zich veilig op het schoolplein. Het is met dit percentage de minst veilige plek op school wat de kinderen aangeven. De gymzaal is voor de leerlingen (97%) het meest veilig. |
Aantasting veiligheid | 84% | We zien, sinds 2020, voor het eerst een lichte stijging in het percentage leerlingen die aangeven het gevoel te hebben gepest te worden. De meeste leerlingen (84%) geven aan dat er geen pesten plaatsvindt in verschillende situaties, zoals in de klas en op het plein. |
Maatregelen | Om onze resultaten op het gebied van welbevinden, veiligheidsbeleving en de sociale en fysieke veiligheid te behouden en verder te verbeteren blijven we met alle medewerkers binnen de school vasthouden aan het ‘zero-tolerance’-beleid wat enige jaren geleden is ingevoerd. Pesten, vechten, schelden en andere zaken die betrekking hebben op de veiligheid van onze leerlingen worden niet geaccepteerd en wordt direct op ingegrepen. Hierbij wordt de herstelgerichte benadering gehanteerd. Om de resultaten op het gebied van welbevinden, veiligheidsbeleving en sociale en fysieke veiligheid te verbeteren stellen we doelen en actiepunten op. Doelen voor 2024-2025 - Schooljaar 2024-2025 behaalt minimaal 90% van de leerlingen op schoolniveau de Kentalisambitie op het gebied van sociale competenties en sociale veiligheid. - Onveilig gevoel bij buiten spelen op het plein bij leerlingen is met 5% gedaald in de afname van 2024-2025. Actiepunten 2024-2025 - Leerkrachten geven expliciet aan in de Gouden Weken van het nieuwe schooljaar, de Zilveren Weken, bij respect voor jezelf en de ander en wanneer de situatie zich voordoet, dat pesten niet getolereerd wordt. - De inzet van WKRV, PeTOS, Breinhelden (onderdeel van ons curriculum) het respectprotocol en de whatshappy-aanpak blijven gehandhaafd. - Onze schoolpsycholoog en orthopedagoog werken in een scrumgroep volgens een neuropsychologisch model in 24-25, aan een plan voor het ondersteunen van onze leerlingen tijdens het (buiten) spelen. |
Gemiddeld gezien beleeft 92% van de leerlingen voldoende veiligheid op school, in de klas, gymzaal, gang, etc. Hiermee is de Kentalis Ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school ervaart behaald. Dit is een mooi resultaat ten opzichte van vorig jaar (76%). Het vergroten van de sociale veiligheid op Kentalis Martinus van Beek blijven we onder de aandacht brengen, we borgen wat we goed doen.
- Opbrengsten Eindtoets groep 8
In februari 2024 hebben 11 leerlingen doorstroomtoets Route8 gemaakt. Dit is 100% van de totale groep leerlingen. Voor 8 van de 11 leerlingen hebben wij het voorlopige schooladvies naar boven toe bijgesteld, voor de overige leerlingen was het voorlopige advies passend. Op het gebied van leesvaardigheid (begrijpend lezen) en taalverzorging (spelling) hebben alle leerlingen 1F niveau behaald. Vier leerlingen behaalden 2F niveau op het gebied van leesvaardigheid, één leerling behaalde 2F op het gebied van taalverzorging. Vijf leerlingen behaalden 1F op het gebied van rekenen, zes leerlingen ontwikkelen zich naar 1F niveau toe. Door het borgen van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van Stof- en Tempodifferentiatie en de focus op het automatiseren van rekenen volgend schooljaar, is de verwachting dat het 1F-niveau weer behaald wordt.
Overgang naar een andere school
Afhankelijk van de ontwikkeling van uw kind kan uw zoon of dochter tussentijds uitstromen naar een andere school. Mocht dit van toepassing zijn, gaan we hierover vroegtijdig met u en de gewenste school in overleg. Wij zorgen voor een zorgvuldige overdracht, zodat de ontwikkeling van de leerling door kan gaan. Bericht van inschrijving op een andere school betekent uitschrijving van de leerling door Kentalis Martinus van Beek.
Dit schooljaar zijn 25 leerlingen uitgestroomd: 14 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 11 leerlingen zijn aan het einde van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
Leerlingen die na groep 8 (of groep 7) uitstroomden, gingen naar | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
1. Voortgezet onderwijs (regulier) | |||
VO Praktijkonderwijs | 0 | 0 | 0 |
VO Vmbo-bb of kb | 4 | 1 | 0 |
VO Vmbo-t/HAVO | 0 | 1 | 0 |
2. Voortgezet speciaal onderwijs (VSO) | |||
VSO Praktijkonderwijs | 2 | 6 | 1 |
VSO Vmbo-bb of kb | 7 | 8 | 10 |
VSO Vmbo-t | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 13 | 16 | 11 |
Totaal naar regulier | 4 | 2 | 0 |
Totaal naar (v)so | 9 | 14 | 11 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Basisonderwijs (bao) | 11 | 10 | 5 | 2 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | 1 | 3 | 1 | 1 |
Speciaal onderwijs (so) | 7 | 2 | 1 | 9 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 | 0 |
Buitenland | 0 | 0 | 0 | 2 |
Totaal | 19 | 15 | 7 | 14 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen 2021-2022 | 29 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 29 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerlingen |
Analyse
Van de in totaal 29 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten. Hiervan zitten alle leerlingen nog op het niveau waarop ze uitstroomden, dit is 100% van de leerlingen. Dit betekent dat Kentalis Martinus van Beek de Kentalis ambitie (minimaal 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert 2 jaar naar verwachting in de vervolgsetting zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan) heeft behaald. Kentalis Martinus van Beek maakt een goede inschatting van het uitstroomperspectief van de leerlingen en is doorgaans goed in staat om te voorspellen wat de beste vervolgplek voor een leerling is. Dit wordt gerealiseerd door tijdens de gehele schoolloopbaan minimaal twee keer per schooljaar, tijdens de opbrengstbesprekingen, het uitstroomperspectief van de leerlingen te evalueren en actiepunten voor het onderwijsaanbod te formuleren.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoek
Ouderervaringen
In 2023-2024 zijn de ervaringen van ouders middels een vragenlijst gemeten. De respons op de vragenlijst was 30% waarmee we een net niet voldoende responswaardering hebben gescoord. Als team hadden we gehoopt op een hogere respons mede door het gegeven dat de enquête in drie talen is aangeboden (Turks, Engels en Nederlands). Tevens is ondersteuning aangeboden bij het invullen van de vragenlijst. Wel is het aantal respondenten representatief voor het meten van de kwaliteit van ons onderwijs. Wij krijgen van de ouders als waardering een 8 en hier zijn we erg blij mee!
Leerlingervaringen
In 2022-2023 hebben we het tweejaarlijks leerlingentevredenheidsonderzoek gehouden onder de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8, waarbij de gehanteerde vragen zijn afgestemd op het toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs. Wij vinden het belangrijk ook onze leerlingen te vragen wat zij van de kwaliteit van onderwijs vinden. Wij kregen van de leerlingen als gemiddeld cijfer een 8,3!
Onze leerlingen voelen zich voldoende bekwaam in het opkomen voor zichzelf en het zichzelf handhaven binnen social media. Leerlingen blijven hier echter aandacht voor en ondersteuning in vragen. Daarnaast profileert De Leerlingenraad zich steeds meer. Leerlingen weten de weg er naar toe te vinden en de terugkoppeling naar de klassen vindt gestructureerd plaats. De leerlingen zijn hierdoor tevreden over de mate van betrokkenheid, maar willen dit nog verstevigd zien en vragen om meer eigenaarschap.
Eigenaarschap ten aanzien van het leerproces en ten aanzien van de ontwikkelingen binnen de school heeft de komende jaren een duidelijke plek binnen het Burgerschapsonderwijs. Ook het ontwikkelen van een eigen identiteit heeft een vaste plek in dit curriculum waardoor de leerlingen zich zowel online als in de maatschappij leren profileren.
Medewerkerstevredenheid
In 2022-2023 zijn de ervaringen van medewerkers middels een vragenlijst gemeten. De respons op de vragenlijst was 82%. Het responspercentage is uitstekend; hierdoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de medewerkers. Medewerkers voelen zich betrokken als trotspunten worden genoemd: de samenwerking binnen het team, de ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling en werkplezier. Als aandachtspunt komt de werkdruk naar voren. Dit item wordt jaarlijks besproken in het team. In schooljaar 2023-2024 gaan we met elkaar bezien of er aanvullende interventies zijn in de vorm van coaching/scholing ten behoeve van het behouden van de balans.
Audit of inspectie
In de kwaliteitscyclus van Kentalis worden er audits uitgevoerd. Een audit is een instrument binnen een organisatie met als doel om feedback te geven op de kwaliteit van het onderwijs en eventuele verbeterpunten in beeld te brengen ten behoeve van het onderwijs aan de leerlingen.
In schooljaar 2020-2021 is onze school bezocht door het auditteam van Kentalis.
Het auditteam heeft onze school bekeken volgens het Onderzoekskader 2020 van de onderwijsinspectie. Dit kader heeft kwaliteitsgebieden en (kern) standaarden (in totaal 15). Voor de beoordeling van onze school op de verschillende standaarden heeft het auditteam lessenbezoeken gedaan en met medewerkers, ouders en leerlingen gesproken. Daarnaast zijn documenten bekeken passend bij deze standaarden. Het auditteam heeft daarbij de relatie gelegd tussen wat ze lezen in de documenten en tegenkomen in de praktijk.
Op alle gebieden voldoen we volgens het auditteam aan de basiskwaliteit en op meerdere gebieden hebben we een goede beoordeling gekregen. De goede beoordeling hebben wij laten zien op de standaarden: samenwerking, pedagogisch klimaat en kwaliteitscultuur. Bij de standaarden onderwijsaanbod en zicht op ontwikkeling en begeleiding zijn we op weg naar een goede beoordeling.
Met deze goede beoordeling hebben we afgelopen schooljaar (2021-2022) de onderwijsinspectie mogen ontvangen. Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten: lesbezoeken, analyse van documenten, onder andere in het leerlingvolgsysteem, gesprekken gevoerd met leerlingen, docenten, de commissie voor leerlingenzorg en met de directie. De onderwijsinspectie heeft ons beoordeeld volgens het nieuwe Onderzoekskader 2021. In het nieuwe onderzoekskader heeft de onderwijsinspectie ons op meerdere onderdelen met een goed beoordeeld.
Citaat onderzoeksverslag onderwijsinspectie maart 2022:
"Zo is de leerlingbegeleiding en de manier waarop de school de ontwikkeling van leerlingen volgt van Goede kwaliteit. De school houdt zeer zorgvuldig bij hoe leerlingen zich ontwikkelen in de kernvakken, maar ook als het gaat om hun logopedische vaardigheden en taalstrategieën. Deze werkwijze draagt in hoge mate bij aan het leveren van maatwerk aan individuele leerlingen. Alle gegevens over de ontwikkeling van leerlingen worden vertaald naar effectieve begeleiding in en buiten de klas. Ook houdt de school de kwaliteit van haar onderwijs goed in de gaten en stuurt waar nodig bij. De uitvoering van de kwaliteitszorg is van een goed niveau. Alle teamleden weten welke verantwoordelijkheden zij en hun collega's hebben bij de onderwijsontwikkeling en de kwaliteitsbewaking. Er is een goede schoolcultuur aanwezig met een grote onderlinge verbondenheid in het team. Ook verantwoordt de school zich over haar resultaten uitvoerig en betrekt daar een brede groep externe partijen bij"
Een resultaat waar wij als team dagelijks erg hard voor werken en trots op zijn. We vinden het daarnaast belangrijk om ons te blijven ontwikkelen en hebben daarom de aanbeveling van de onderwijsinspectie ter harte genomen om het eigenaarschap dat wij de leerlingen willen geven nog verder te versterken. Hier gaan we ons de komende tijd verder in verdiepen.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024-2025:
- Aanbod executieve functies: borging methode Breinhelden voor groep 1 tot en met 8.
- Verdere implementatie van de TOS-methodieken.
- Extra inzet ICB trajecten.
- Scholing en coaching op het gebied van rekenen en stof- en tempodifferentiatie.
- Leerstof aanbod taal herzien.
- Evaluatie van de SCOL norm.
- Kleuterbouw: opbrengst gericht werken.
- Verkennen van het meten van burgerschap.
- Opstellen leerlijn automatiseren voor rekenen.