Informatie en contacten ouders
Ouderbetrokkenheid
Wij vinden de samenwerking met ouders belangrijk. Ieder kind, iedere leerling heeft recht op een goede samenwerking tussen school en ouders. We spreken van ouderbetrokkenheid als uit het gedrag van ouders blijkt dat zij zich (mede) verantwoordelijk voelen voor de schoolontwikkeling van hun kinderen. Ouderbetrokkenheid gebeurt vooral thuis en levert een grote bijdrage aan de ontwikkeling en het leersucces van kinderen. Ouderbetrokkenheid beoogt slechts één ding: een betere wereld voor het kind/de leerling, de ouders en de school. Wij zien ouderbetrokkenheid als een gelijkwaardige en niet vrijblijvende samenwerking tussen ouders en school. Ouders en school werken vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de (school)ontwikkeling van het kind (de leerling). Het is dus vooral een manier van denken die vorm geeft aan ouderbetrokkenheid. Ouderbetrokkenheid 3.0 noemen we dat. Van informeren naar samenwerken. Wij zijn van mening dat ouderbetrokkenheid ertoe doet! Onderzoek laat zien dat een goede samenwerking tussen school en ouders het verschil maakt wat betreft de leerprestaties van kinderen en jongeren. Inmiddels is voldoende aangetoond dat leerlingen meer gemotiveerd zijn en dat hun welbevinden en leerprestaties toenemen wanneer hun ouders betrokken zijn bij het leerproces Ouderbetrokkenheid is iets anders dan ouderparticipatie. Onderstaand plaatje laat zien hoe groot de rol van ouders is op het succes van leren.
Ons doel voor dit schooljaar is nog beter laten zien dat leerkrachten, leerlingen en ouders actief betrokken worden bij het schoolbeleid.
Afbeelding: OUDERBETROKKENHEID 3.0 - Van informeren naar samenwerken. Peter de Vries (2017)
Ouderparticipatie
Ouders kunnen op verschillende manieren het onderwijs en de activiteiten op school ondersteunen. Denk aan een helpende hand bij de koningsspelen, uitstapjes, contactouder voor de klas ed. Veel van de activiteiten waarbij we als school ondersteuning van ouders nodig hebben worden gecoördineerd door de ouderraad. Als ouders meedoen met activiteiten of hand- en spandiensten verrichten op school, dan spreken we van ouderparticipatie.
Informatie en contacten ouders
De meeste ouders komen niet dagelijks op school. Wij vinden het belangrijk dat ouders en school goed met elkaar communiceren. Dit geven we vorm middels:
Startgesprekken
In de periode tot de herfstvakantie voeren wij startgesprekken. Vanaf de middenbouw verwachten wij dat de leerlingen aanwezig zijn bij het gesprek. Tijdens dit gesprek worden afspraken gemaakt over hoe de communicatie tussen school en thuis plaats vindt en wanneer. Ook worden verwachtingen gedeeld. Ouders kunnen op afspraak regelmatig meedraaien in de groep, bij de logopedie of bij andere therapieën. De ouders kunnen altijd naast de afspraken uit het startgesprek met leerkrachten een afspraak maken om over hun kind te praten. Het is niet mogelijk om leerkrachten onder schooltijd te spreken; ze zijn er dan voor de kinderen.
Ouderavonden
We starten het nieuwe schooljaar met ontmoeten op een gezellige manier tijdens onze 'nieuwjaarsreceptie'. Tijdens deze avond is er gelegenheid om, zonder kinderen, kennis te maken met de medewerkers van de groep. De leerkracht geeft informatie over hoe er gewerkt wordt in de groep en wat er verwacht wordt van u en de kinderen. Ook laten we u op een leuke wijze kennis maken met de andere ouders van de groep. Ook zijn er ouderavonden die rondom een bepaald thema worden georganiseerd waarbij u aan verschillende workshops kunt deelnemen. Deze workshops worden meestal gegeven door teamleden en ouders. Een aantal medewerkers van school is op deze avonden aanwezig.
Rapporten/rapportbesprekingen
De leerlingen van Kentalis Martinus van Beek krijgen twee keer per jaar een rapport. Het rapport is een overzicht van de ontwikkeling van het kind. Het rapport is geschreven voor het kind en wordt ook besproken met het kind. Als het kind het rapport heeft ontvangen, worden de ouders binnen twee weken uitgenodigd voor een rapportbespreking van twintig minuten. De data van de deze gesprekken zijn terug te vinden op de jaarkalender van leerlingen. Vanaf groep 6 wordt er verwacht dat de kinderen aanwezig zijn bij een deel van het oudergesprek.
Tolken
Wij gaan er van uit dat u als ouders zelf iemand regelt om te vertalen als u de Nederlandse taal onvoldoende beheerst. Wij maken bij wijze van uitzondering gebruik van tolken op kosten van school wanneer dit vanuit de CVL noodzakelijk wordt gevonden. Dus voor speciale gesprekken met ouders die de Nederlandse taal nog niet beheersen.
Nieuwsbrieven en Social Schools
Algemene informatie over de gehele school krijgt u via de Nieuwsbrief ouders. Deze Nieuwsbrief komt elke laatste vrijdag voor elke vakantie uit en bevat algemene informatie vanuit de school. De data van het verschijnen van de Nieuwsbrief kunt u vinden op de jaarkalender. De nieuwsbrief wordt zoveel als mogelijk verstuurd via Social Schools.
Podiumoptreden
Tweemaal per jaar hebben we een podiumoptreden, waarbij de kinderen leren zichzelf te presenteren aan de andere kinderen van de hele school. Ouders van de optredende kinderen mogen hierbij aanwezig zijn. Het podiumoptreden heeft een thema en alle optredende klassen bedenken een presentatie in het thema. De klas van uw kind treedt op een van de podiumoptredens gedurende het schooljaar op. De data hiervoor vindt u terug in de jaarkalender.
Huisbezoek
In sommige gevallen is het prettig om in de omgeving van het kind met de leerkracht te praten. In die
gevallen wordt een afspraak gemaakt voor een huisbezoek. De leerkracht komt dan 30-45 minuten op bezoek bij u thuis. Het is prettig als alle gezinsleden aanwezig zijn bij zo`n bezoek, maar als er ook gelegenheid is om even als volwassenen onder elkaar te kunnen praten.
Privacy en recht van inzage
De privacy in alle applicaties is geborgd, u heeft ten alle tijden recht op inzage in het dossier van uw zoon/dochter.
Schoolapp: Social Schools
De dagelijkse communicatie tussen ouders en school verloopt via onze app: Social Schools. Zowel ouders als medewerkers van school kunnen hierin schrijven en reageren. In deze app staat alles wat u moet weten over de school. Zo kunt u teamleden vinden, vakantie- en studiedagen, de complete schoolgids, nieuws en nog veel meer. De leerkracht maakt minimaal één keer per week een verslag dat voor de hele groep geldt. De nieuwsbrieven en algemene informatie wordt geplaatst in het schooldeel van de app. Ook is er een agenda beschikbaar waarin alle belangrijke gebeurtenissen vermeld staan.
De SocialSchools-app zijn in de app-stores uit privacy overweging alleen beschikbaar met een unieke koppelcode. Deze krijgt u op het moment dat uw kind is ingeschreven op onze school. Het gebruik van deze app zorgt ervoor dat we nieuwsbrieven niet meer op papier uitreiken ervan uitgaande dat u in de gelegenheid bent deze app te installeren.
Schoolverlaters
Ons uitgangspunt is dat onze leerlingen uitstromen wanneer zij voldoende geprofiteerd hebben van ons onderwijs. Dit uitstromen kan tussentijds plaatsvinden en gebeurt vanzelfsprekend na groep 8. Wanneer het arrangement van een leerling afloopt, zal deze leerling na overleg met ouders multidisciplinair besproken worden in de Commissie van Leerlingenzorg. Tijdens deze CvL zal zorgvuldig worden afgewogen wat de best passende plek is voor de leerling. Wanneer een leerling gaat uitstromen zijn ouders verantwoordelijk voor het aanmelden van de leerling op een andere school. De CvL brengt hier een advies voor uit. Wanneer de best passende plek is gevonden zal de intern begeleider contact leggen om de overstap zo goed mogelijk te laten plaatsvinden. Ook draagt de intern begeleider zorg voor een meedraaiperiode en - in samenspraak met de gedragsdeskundige - voor een ondersteuningsarrangement indien de ontvangende school dit wenst.
Van al onze leerlingen bepalen wij jaarlijks het te verwachten uitstroom- en ondersteuningsniveau. Wij leggen dit zogenaamde uitstroomprofiel vast in het OPP. In groep 7 nemen wij de ADIT af. Dit is een psychologische test die ons helpt om het uiteindelijke schooladvies voor het voortgezet onderwijs te bepalen. Naast de ADIT kijken wij naar de ontwikkeling van de leerlingen op de Cito-toetsen, naar de sociaal emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling op het gebied van de communicatieve redzaamheid. In groep 8 vinden de laatste Cito-toetsen plaats in december en januari. De Commissie van Leerlingenzorg komt daarna bij elkaar om een voorlopig schooladvies te formuleren. Begin februari wordt de doorstroomtoets afgenomen: Route8. Wanneer het resultaat van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopige schooladvies, wordt dit schooladvies in principe bijgesteld, tenzij wij als school motiveren waarom dit niet in het belang is van de leerling. Na de doorstroomtoets krijgen onze leerlingen een definitief schooladvies waarmee zij aangemeld kunnen worden in het voortgezet onderwijs.
Met ouders van leerlingen die in aanmerking (willen) komen voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO), zal in de eerste helft van het schooljaar contact gezocht worden om te bekijken of een onderwijsarrangement (wat daar voor nodig is), tot de mogelijkheden behoort. Zodra de leerlingen die uitstromen naar een reguliere school voor voortgezet onderwijs (VO) zijn aangenomen, zal door de gedragsdeskundige waar mogelijk een ondersteuningsarrangement aangevraagd worden. Met een ondersteuningsarrangement kunnen de VO-school en de leerling ambulant begeleid worden in het VO door Kentalis. Aan het einde van het schooljaar dragen wij zorg voor een warme overdracht aan de nieuwe school en de ambulante begeleiding.
Vrijwillige ouderbijdrage
Elk schooljaar organiseren we veel leuke en leerzame activiteiten, buiten en binnen de school, bijvoorbeeld schoolreisjes, schoolkamp, educatieve uitstapjes, Sinterklaas, Kerstmis, koningsspelen, Pasen, Carnaval, enzovoort. In tegenstelling tot voorgaande jaren worden de kosten hiervoor door school betaald. Dit betekent dat we geen vrijwillige ouderbijdrage voor schoolactiviteiten aan ouders meer vragen.
Uitzondering hierop zijn de kosten voor het schoolkamp. Hiervoor vragen wij een vrijwillige bijdrage. Het kamp en bijbehorende activiteiten kunnen vaak alleen doorgaan als ouders bijdragen in de kosten. Natuurlijk mag uw kind altijd meegaan, ook als de bijdrage niet is betaald.
Lokale medezeggenschap op locatie
Kentalis Martinus van Beek Oss heeft een lokale medezeggenschapsraad (LMR) die meedenkt en beslist over schoolzaken. Daarmee levert de LMR een bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs op school. De LMR heeft daarvoor regelmatig, ongeveer eens in de zes weken, digitaal overleg met de directie. Dit overleg gaat vaak over zaken als de besteding van geld, de kwaliteit van het onderwijs, het vaststellen van vakanties en vrije dagen, het vaststellen van de schoolgids en meer.
De vergaderingen van de LMR zijn openbaar, u bent dan ook van harte welkom om mee te komen luisteren. De data van deze vergaderingen staan in de jaarkalender. De verkorte versie van de notulen kunt u teruglezen via Social Schools. Wanneer u graag mee wilt denken in de LMR kunt u contact opnemen met de voorzitter.
Samenstelling Lokale Medezeggenschapsraad 2024-2025:
Namens de ouders/verzorgers: Ellen Stroomberg en (vacature)
Namens het personeel: Anneke Janssen, voorzitter a.janssen@kentalis.nl,
Juul Schraven- Reijers, secretaris.
Sommige beleidszaken zijn belangrijk voor alle scholen van Kentalis. Er is daarom één landelijke medezeggenschapsraad (MR). De bestuurder van Kentalis brengt onderwerpen of beleidsstukken in en vraagt om advies of instemming. De MR-leden kunnen ook zelf onderwerpen op de agenda zetten.
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
Interne vertrouwenspersonen
We hebben op school interne vertrouwenspersonen. Een leerling kan alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als hij of zij iets niet kan of durft te bespreken met de eigen leerkracht. Dit kunnen klachten zijn over ongewenst gedrag (agressie, seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en machtsmisbruik), maar het kan ook gaan over gevoelens van onvrede van andere aard. Het heeft natuurlijk de voorkeur dat gevoelens van onvrede besproken worden met degenen die daarbij direct betrokken zijn; dit kan echter wel eens moeilijk zijn. In onze methodiek WKRV hebben onze leerlingen meer mogelijkheden om situaties waarin het respect of de veiligheid onvoldoende is vroegtijdig ter tafel te brengen. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de algemene schoolgids.
De interne vertrouwenspersonen van Kentalis Martinus van Beek zijn:
- Jackie van Bossum M 06 20 90 61 15 / T 024 35 91 877 (administratie school Oss) Email J.Vanbossum@kentalis.nl
- Kumari van Genugten T 024 35 91 877 (administratie school Oss) Email K.vanGenugten@kentalis.nl
Respectcoördinator
Wanneer er ondanks de aanpak van WKRV toch sprake is van grensoverschrijdend gedrag/pesten, zullen we de herstelgerichte aanpak inzetten zoals beschreven in het respectprotocol. Deze richt zich op alle betrokkenen die door een incident of conflict worden geraakt. Met de herstelgerichte gesprekken leren we de leerlingen inzicht te krijgen in de gevolgen van hun handelen, om te begrijpen en te herstellen wat er gebeurd is. Onze respectcoördinator volgt de beleving van veiligheid en welzijn van onze leerlingen zodat er altijd een representatief beeld is van de situatie op school. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de algemene schoolgids. Mocht u melding willen doen van pesten dan kunt u niet alleen bij de leerkracht van uw zoon/dochter terecht maar kunt u ook onze respectcoördinator benaderen:
Anneke Janssen
T 024 3591877 (administratie school Oss)
E-mail A.Janssen@Kentalis.nl
RIS coördinator (relaties en seksualiteit)
We hebben op school een RIS coördinator (Anneke J.). Deze coördinator is verantwoordelijk voor het organiseren van het RIS beleidsplan. Dit betekent dat we op Kentalis Martinus van Beek van jongs af aan aandacht besteden aan relaties, intimiteit en seksualiteit binnen het vakgebied sociale en emotionele vorming.
Bij leerlingen met een TOS (taalontwikkelingsstoornis) is het essentieel om een gerichte en inclusieve benadering te hanteren voor het bespreken van relaties, intimiteit en seksualiteit (RIS). Door de taalontwikkelingsstoornis krijgen onze leerlingen meestal niet vanzelf de maatschappelijk geaccepteerde omgangsregels, normen en waarden rondom seksuele ontwikkeling mee. Ook kunnen zij hun wensen en verlangens, maar ook hun grenzen niet altijd kenbaar maken. Wij vinden het van groot belang om onze leerlingen goed te informeren en in gesprek te gaan over relaties, intimiteit en seksualiteit. Onze visie is gebaseerd op het versterken van weerbaarheid bij onze leerlingen, respect voor zichzelf en de ander, zich bewust te zijn van hun eigen en andermans gevoelens en het bevorderen van de ontwikkeling van de persoonlijkheid om steeds beter gefundeerde beslissingen te nemen op het gebied van relaties en seksualiteit. In het “beleidsplan Relaties, Intimiteit en Seksualiteit” (RIS) van Kentalis staan de visie en uitgangspunten uitgebreid verwoord.
In elke groep besteden we aandacht aan relaties, intimiteit en seksualiteit binnen het vakgebied sociale en emotionele vorming met de methode PeTOS en Kriebels in je Buik. De kerndoelen van RIS worden bijna volledig gedekt door PeTOS. De overige doelen behandelen wij met de methode Kriebels in je buik. De RIS-coördinator heeft per leerjaar de betreffende doelen gekoppeld aan een les en communiceert deze elk jaar via de jaarplanning SEO naar alle teamleden.
De RIS-coördinator voert overleg met andere RIS-coördinatoren binnen Kentalis, volgt webinars, congressen en voert hier beleid op uit binnen het eigen team.
Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Vanaf 1 juli 2013 is elke organisatie, die werkt met ouders en kinderen, verplicht om bij zorg de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling toe te passen. De meldcode is een stappenplan dat het team ondersteunt bij het signaleren van en handelen bij (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling De meldcode is vooral bedoeld om de ouders/ verzorgers op de hoogte te stellen en te houden van de zorg die aanwezig is. De voorkeur gaat er altijd naar uit om de ouders/verzorgers in een zo vroeg mogelijk stadium te ondersteunen en te motiveren in het accepteren van hulp.
Protocol informatieverstrekking gescheiden ouders
Wanneer ouders zijn gescheiden, is het belangrijk dat de school weet wie het ouderlijk gezag over het kind heeft (hebben). Die is (zijn) namelijk de wettelijke vertegenwoordiger(s) en aan die persoon (personen) moet de school de informatie verstrekken. Als beide ouders het ouderlijk gezag over hun kind houden, dan spreken we met de ouders af wie de contactpersoon is voor alle informatie rondom het kind, meestal is dat ouder waarbij het kind grotendeels van de tijd woont. Van die ouder wordt verwacht dat hij/zij de andere ouder informeert. Bij de oudergesprekken vindt er per kind één gezamenlijk gesprek plaats, waarbij beide ouders welkom zijn. Wanneer ouders met elkaar in conflict zijn en ouders elkaar de informatie niet doorgeven, zal er een duidelijke afspraak worden gemaakt over de informatievoorziening. Deze afspraak zal worden vastgelegd in het dossier. Als één van de ouders het ouderlijk gezag heeft, houdt de school contact met die ouder. U heeft als ouders onderling de verantwoordelijkheid elkaar goed te informeren en beslissingen te nemen over zaken betreffende uw kind. De school is wettelijk verplicht informatie te verstrekken over het kind, ook aan de ouder die het ouderlijk gezag niet heeft en om deze informatie vraagt, tenzij het geven van informatie in strijd is met de belangen van het kind (zie brochure van Ministerie van Justitie: ‘Gezag, omgang en informatie’). Op Martinus van Beek hanteren we het Kentalis protocol Informatieverstrekking Gescheiden Ouders.
Ouderraad (klankbordgroep)
Kentalis Martinus van Beek in Oss heeft een actieve en enthousiaste ouderraad. De ouderraad vergadert gemiddeld één keer in de 6 weken. Om het contact tussen de ouderraad en de school zo goed mogelijk te laten verlopen, wordt de vergadering bijgewoond door een directielid en/of teamlid. De ouderraad denkt mee over schoolse zaken en helpt mee bij het organiseren van diverse activiteiten op school. De ouderraad is o.a. actief bij voorbereidingen voor het schoolreisje, sinterklaas- en kerstvieringen, de luizencontrole. De ouderraad wil meer zijn dan een activiteitencommissie. De raad wil betrokken zijn bij onderwijsinhoudelijke zaken en onderwerpen die bijdragen aan de verbetering van het onderwijs. Hierbij kan gedacht worden aan de voorbereiding van het thema van de ouderavonden, de opzet van een oudertevredenheidsonderzoek, het verbeteren van ouderparticipatie en meer van dit soort onderwerpen. Voor de huidige samenstelling van de ouderraad en hun bereikbaarheid verwijzen wij u naar de Schoolwijzer, die aan het begin van het schooljaar wordt uitgereikt.
Email: Ouderraadmartinusvanbeekoss@kentalis.nl