Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We stellen ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten zijn er afgelopen schooljaar maatregelen genomen. Het resultaat van een aantal maatregelen kunt u hieronder lezen:

We zijn gestart met het formuleren van doelen per kalenderjaar. Het nieuwe jaarplan (van 2024) is met de LMR besproken. 

We hebben onze visie vastgelegd en gevisualiseerd in 2023. We hebben gezocht naar hoe onze eigen overtuigingen relateren aan de visie. Twee onderdelen van de visie (relatie en competentiegericht werken (R&C) & geïntegreerd werken (GiW) maken we concreet. Het team heeft de eerste scholing al gevolgd. 

Het hele team is geschoold op het gebied van lees en schrijfactiviteiten aan alle leerkrachten. Er is een schoolbrede visie op lezen ontwikkeld en een taalbeleid waarin de visie uitgewerkt wordt in een systematiek met praktische handvatten. In 2024 maken we een kwaliteitskaart waarin we opnemen hoe alle leerkrachten in alle klassen handelen op basis van de visie. We plannen ook een collegiale visitatie

Een aantal collega's heeft de B1 opleiding afgerond. 

Het stagebeleidsplan is aangevuld voor leerlingen met uitstroom beschutte arbeid. Leerlingen met uitstroom dagbesteding doen ervaring op bij in- en externe ervaringsplekken. Het laatste half jaar zijn zij 'in transitie', ze maken dan de overgang naar dagbesteding. De week bestaat dan deels uit dagbesteding en deels uit school. Of deze transitie het hele laatste halfjaar voor 1 dag per week of een kortere periode duurt met evt meer dan 1 dag per week,  is maatwerk. Leerlingen met uitstroom (beschut) werk lopen stage.

Er is een diploma ontwikkeld dat voldoet aan de wettelijke eisen. Alle leerlingen die uitstromen krijgen zo'n diploma. 

We hebben vastgelegd hoe we omgaan met de in- en uitstroom van leerlingen. En hoe de overgang van so naar vso gaat.

We hebben alle voorbereidingen getroffen voor het nieuwe OPP. Zoals het inschalen van de leerlingen op het nieuwe doelgroepmodel. Alle OPP's waren voor de zomervakantie klaar in het nieuwe format.

Alle nieuwe leerlijnen zijn klaar voor gebruik. We starten met het werken met de nieuwe leerlijnen in augustus 2024. 

Bijna alle collega's hebben ervaren hoe mensen met autisme denken tijdens de cursus autisme ABC. Na de zomervakantie wordt de laatste groep geschoold.

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte Kentalis ambities kunt u opvragen bij de school. Voor iedere leerling worden jaarlijks doelen gesteld op het streefniveau waar zij in zitten. Onze ambitie op schoolniveau is dat 75% van de leerlingen minimaal 75% van de doelen uit het streefniveau behaalt.

De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en minimaal 1 x per schoolloopbaan met citotoetsen. Waar helpend nemen we vaker cito-toetsen af. Op basis van de resultaten, formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen. Hieronder leest u de resultaten van januari 2024. De resultaten van juni 2024 voegen we in september toe. 

 

Resultaten, duiding en doelen SO

Taal/NGT: Halverwege het schooljaar 2023-2024 heeft 85 % van onze leerlingen de ambities voor de vakgebied taal behaald. In juni 2024 hadden we verwacht een opbrengst van 70% te behalen, deze is ruim behaald. Voor het vakgebied NGT zijn de ambities ook behaald (75%) De opbrengsten voor leerlingen met een gecombineerd aanbod (NGT-NL, taalprofiel A) zijn lager (56%). Hierbij is opvallend dat bij leerlingen die die de ambitie niet halen op NL of NGT op de andere taal wel de ambitie halen. Dit kan goede informatie zijn voor het taalprofiel van de leerling. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.               

Lezen: Op het vakgebied lezen (75%) hebben we onze eigen ambitie gesteld in juni 2023 (70%) behaald. Er wordt bewuster gewerkt aan taal en lezen binnen de klassen. Hierdoor is er meer aanbod en worden er passende interventies ingezet. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.

SEO: De ambitie is met 74% is net niet gehaald binnen het SO. De verwachting is dat we in juni de ambitie van 75% wel gaan halen. Voor leerlingen die de ambities op het gebied niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.

Rekenen: Op het vakgebied rekenen (63%)  is de opbrengst 11% gestegen ten opzichte van juni 23 (52%) Hiermee hebben we onze schoolambitie behaald om 10 % hoger te scoren door in de leerlingbesprekingen expliciet aandacht te schenken aan het rekenaanbod. Vanaf september 2024 werken we met en nieuwe (doorlopende) leerlijn voor rekenen, die speciaal voor deze doelgroep is geschreven. Daarnaast zullen we doelen stellen op het gebied van rekenen in kalenderjaar 2025 (rekenbeleid en evaluatie doorlopende leerlijn).  Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen

Leren leren: Op de vakgebieden Leren leren (80%) hebben we de ambitie behaald. Ten opzichte van eind vorig schooljaar is een toename waar te nemen (65%). Een reden hiervoor kan zijn dat aan de start van net schooljaar er meer aandacht is voor leren leren en dat in het tweede deel van het schooljaar er vooral aandacht is voor herhaling en inzetten van de geleerde vaardigheden in andere vakgebieden. De verwachting is dan ook dat de opbrengst in juni 2024 iets lager zal zijn maar dat de ambitie van 75% behaald zijn zijn. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.

Redzaamheid: Op het vakgebied Redzaamheid (96%)  hebben we de ambitie ruim behaald. Vanuit de teamfoto (observatielijst waarmee de IB-er en de directeur het handelen van leerkrachten in kaart brengen) schooljaar 21-22 kwam naar voren dat we de leerlingen teveel "pamperden". Dit bewustzijn zorgt er nog steeds voor dat leerkrachten leerlingen meer zelfstandig laten doen waardoor doelen beter behaald worden. Voor juni verwachten we eenzelfde opbrengst. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.

Zintuiglijk en motorische ontwikkeling (UP 1en 2)Op dit vakgebied zijn de ambities niet behaald (60%) Dit is volledig te verklaren vanuit de motorische capaciteiten van de leerlingen. Hierdoor zijn een groot aantal doelen niet te behalen. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn waar mogelijk passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.

De duiding en data resulteert in de volgende doelen:

  • In het kalenderjaar 2025 zal rekenbeleid een jaarplandoel worden.
  • In leerlingbespreking 2 wordt voor de evaluatie van het taalprofiel de opbrengsten bekeken van Taal en NGT.
  • Professionals blijven leerlingen uitdagen in hun zelfredzaamheid en zelfstandigheid.
  • We besteden volgend schooljaar middels coaching aandacht aan het stellen van passende doelen bij de leerlingen en zetten we in op het controleren van begrip. We verwachten dat we met deze implementatie collega’s bewuster te maken hoe met doelen aan de slag te gaan om beter bij de ontwikkeling van de leerling aan te sluiten en uit te breiden.
  • Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch en pedagogisch handelen vanuit de leerlingbespreking.

Resultaten, duiding en doelen VSO

Taal (80%) De leerlingen zitten mooi op de lijn. Bij de leerlingen die beneden het niveau zitten, zijn er interventies ingezet om ze beter op de lijn te krijgen of is de lijn aangepast naar het niveau waarop de leerlingen functioneren. Aan het einde van het schooljaar zal dit geëvalueerd worden.

NGT (81%) Afgelopen jaar hebben we veel beter gekeken naar het niveau waarop de leerlingen werkelijk functioneren en hierop de indeling aangepast. Dit levert op dat 81% van de leerlingen het niveau behalen. Dit is een mooie en beter aangepaste groei die de leerlingen doormaken. We blijven alert op de leerlingen die ondanks de interventies hun niveau nog niet halen.

Taal/NGT (63%)De leerlingen met een gecombineerd taalprofiel laten vaker zien 1 van de 2 componenten niet te behalen. Ze hebben over het algemeen Taal of NGT als favoriet. Dit maakt dat er geen 75% score is behaald. Bij deze leerlingen is gekeken naar de uitval en wat er noodzakelijk is om beter aan te sluiten op het niveau.

Rekenen (89%) Net als bij taal zijn we gaan kijken bij de leerlingen met een forse uitval waar de hiaten/problemen zaten en op welk niveau in te steken. Dit heeft er toe geleid heeft dat het percentage op 89% zit. We blijven alert op de leerlingen die ondanks deze aanpassingen nog steeds uitval laten zien. Hier worden verdere interventies op in gezet.

MNT Verzorging (100%) 

Leren leren voorbereiding op dagbesteding en arbeid (75%) Binnen dit vakgebied is een heel duidelijk punt waarom de leerlingen uitvallen. Binnen UP4 zijn de doelen voor de eerste jaren van het VSO niet passend. Hierdoor haalt niemand van deze leerlingen het aantal doelen. In de nieuwe leerlijnen zijn aanpassingen gemaakt. We starten met de nieuwe leerlijnen in september 2024

Leren functioneren in sociale situaties (80%) De leerlingen die uitvallen op deze leerlijn, zijn leerlingen met problemen op het sociaal-emotionele vlak. Interventies zijn ingezet en niveaus zijn aangepast maar zal voor deze leerlingen altijd een moeilijk onderdeel blijven.

Bovenstaande data en duiding resulteert in de volgende doelen:

  • Hoewel gehaald komt rekenen terug in het jaarplan van 2025 (oa praktisch en geïntegreerd rekenen). 
  • Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch en pedagogisch handelen vanuit de leerlingbespreking 
  • We besteden volgend schooljaar middels coaching aandacht aan het stellen van passende doelen bij de leerlingen en zetten we in op het controleren van begrip. We verwachten dat we met deze implementatie collega’s bewuster te maken hoe met doelen aan de slag te gaan om beter bij de ontwikkeling van de leerling aan te sluiten en uit te breiden.
  • Voor leerlingen met intensieve zorgbehoefte (UP 1 en 2) experimenteren we met het opstellen van een individueel leerplan waarin de doelen uit de leerlijn in subdoelen worden onderverdeeld. Dit zodat we de ontwikkeling van deze leerlingen beter inzichtelijk maken. 
  • Praktijkochtend, Interne voorbereiding op dagbesteding en in- en externe stage en  beter passend/ aansluiten op niveau van de leerling. 

 

 

Overgang naar een andere school

Indien leerlingen uitstromen, zoeken wij mee naar de best passende vervolgplek. Ouders nemen hierbij het voortouw. We ondersteunen u bij de overstap naar een andere setting. Wij zorgen voor een goede overdracht en indien nodig en nodig voor een geleidelijke instroming.

 

Informatie over einduitstroom

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt behaald. Alle leerlingen zijn namelijk uitgestroomd op het vastgestelde niveau.

In onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen in de afgelopen 3 jaar naar zijn uitgestroomd: 

 2020-20212021-20222022-2023
Dagbesteding (belevingsgericht) 1 1            1
Dagbesteding (activerend)  1 6           4
Dagbesteding (arbeidsmatig)     3
Zorg/behandeling zonder onderwijs 11
Buitenland          
Anders 2 8 4
Totaal einduitstroom          4 1613

 

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen in de afgelopen 3 jaar tussentijds naar zijn uitgestroomd: 

    2021-2022          2022-2023              2023-2024         
VSO-dagbesteding (belevingsgericht)   
VSO-dagbesteding (activerend)    
VSO-dagbesteding (arbeidsmatig)     
VSO (beschutte) arbeid     
Buitenland 1 
Anders11 
Totaal tussentijdse uitstroom 120

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:

 

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022 SO                                                                                                                      8
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt8
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt  

 

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022 VSO9
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt6
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt1
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 2

 

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

In november 2022 is het meest recente medewerkerstevredenheidsonderzoek afgenomen. 30 van de 55 medewerkers (54,5%) hebben een vragenlijst ingevuld.  

In de tabel staan de scores van de medewerkers van Mariëlla van 2022, de scores van alle Kentalis scholen en ambulante diensten en de scores van twee jaar geleden. 

 BevlogenheidSociale veiligheidWerkgeverschapAutonomie
Kentalis Mariella 2022niet gemeten7,66,16,8
Kentalis Mariella 20208,57,16,8niet gemeten
Kentalis onderwijs 2022niet gemeten7,16,47,4

Uit de cijfers blijkt dat de sociale veiligheid is toegenomen. De tevredenheid over Kentalis als werkgever is afgenomen. Het team geeft aan dat de tevredenheid met het werken op school groot is, maar dat de tevredenheid over Kentalis als werkgever maar net voldoende is. Kentalis onderwijs onderneemt acties om dit te verbeteren. 

Het onderzoek heeft ook de bevlogenheid van medewerkers onderzocht. De volgende punten scoren de medewerkers van Mariëlla het hoogst:

 Kentalis MariëllaKentalis Onderwijs
Blijven werken bij de landelijke Kentalis-organisatie9,08,3
Ondersteuning bij veranderingen7,26,2
Veilig leidinggevende aanspreken7,87,0

Op de volgende punten scoren de medewerkers van Mariëlla het laagst:

 Kentalis MariëllaKentalis Onderwijs
Tevreden over de landelijke Kentalis-organisatie6,36,7
Kentalisorganisatie waardeert medewerkers6,56,8
Uitdaging om te blijven ontwikkelen7,07,2

Uit een gesprek met het team bleek dat medewerkers graag ontwikkelen door bij elkaar te gaan kijken. Hier gaven we in schooljaar 2023-2024 al ruimte voor op vrijwillige basis. In schooljaar 2024 gaan collega's bij elkaar kijken op basis van de kwaliteitskaart die de werkgroep taalbeleid ontwikkelt. 

Het team noemde verder dat zij ook graag meer ruimte zien om elkaar informeel te ontmoeten. Hier hebben we gehoor aangegeven door elkaar voor elke vakantie te treffen en door het organiseren van een teamuitje. Dit doen we vanaf nu elk (school)jaar.

Tot slot kijken we naar aanleiding van het onderzoek ook naar de hoeveelheid werk op drukke momenten in het jaar. Dit is een vast onderdeel van de jaargesprekken. Daarnaast hebben we kritisch gekeken naar het toetsen: we toetsen alleen als we de data daadwerkelijk analyseren en we willen en kunnen leren van de analyse. Daarnaast stappen we over op een nieuw OPP en nieuwe leerlijnen. Deze zijn beter passend en onze aanname is dat dit ten goede komt aan de (ervaren) drukke momenten. 

 

Ouderervaringen onderzoeken

In april 2023 heeft u de mogelijkheid gekregen om de vragenlijst betreffende het ouderervaringenonderzoek in te vullen. Dit keer heeft 25% gereageerd. Helaas is dit een laag percentage. De ouders gaven een waardering van 8.2. Dit is vergelijkbaar met vorig schooljaar (8.25). Deze score wordt aangeduid als ‘goed’. Op alle onderzochte onderdelen scoort de school ten minste ruim voldoende en ten hoogste uitstekend. Hieronder vindt u per onderdeel de behaalde score:

Kwaliteit: goed

Deskundigheid: voldoende 

Schoolklimaat: ruim voldoende

Veiligheid: goed

Welbevinden: uitstekend

Pedagogisch handelen: goed

Lesgeven: ruim voldoende

Ondersteuning leerlingen: goed

Ontwikkeling: ruim voldoende

Informatie: ruim voldoende

Gelijkwaardigheid: ruim voldoende

Ouders gaven vorig schooljaar aan aan dat we hen nog beter kunnen betrekken bij te vormen beleid van de school en geven aan dat de communicatie beter kon. Beide scores zijn nu voldoende maar in de opmerkingen zijn er nog enkele opmerkingen over meedenken over schoolbeleid en tijdige communicatie over activiteiten waar ouders bij betrokken zijn. Op beide punten nemen we maatregelen. 

Het zou waardevol zijn als we, als de vragenlijst een volgende keer wordt aangeboden, een hoger percentage respons vanuit de ouders mogen ontvangen. 

Ouderervaringenonderzoek telefonisch

In december en januari hebben we ouders geprobeerd telefonisch te bereiken voor een interview. Dit omdat we op zo'n manier beter kunnen uitvragen waar ontwikkelpunten liggen in de ogen van ouders. De resultaten zijn geanalyseerd en besproken met de LMR, de ouderwerkgroep en het team. Belangrijkste conclusies waren:

  • Tijdige betere communicatie over wanneer ouders welkom zijn op school. Dit was ook een opmerking uit het ervaringenonderzoek en kwam bij de bespreking met de MR/ouderwerkgroep naar voren. We zorgen dat we bij de start van het schooljaar helder communiceren over wanneer ouders welkom zijn.
  • Eerder reageren op reacties op social schools. Hier gaan we op letten. We vragen ouders ook om aan te geven wanneer ze hier tegenaan lopen. U kunt altijd mailen of bellen naar school. 
  • Ouders gaven aan graag fysiek bij elkaar te komen en ook om via Teams geïnformeerd te worden. Deze scores komen beide voor. We bieden de mogelijkheid om oudergesprekken waar mogelijk via Teams te voeren. Daarnaast organiseren we 1 ouderavond waarbij ontmoeten centraal staat, 1 thema-avond (georganiseerd door de ouderwerkgroep) en enkele klankbordmomenten.

     

 

 

 

Audit of inspectie

De inspectie heeft in maart 2023 onze school bezocht en aangegeven dat de school een voldoende basiskwaliteit heeft. De kwaliteit van de lessen, de zorgstructuur en de kwaliteitszorg was voldoende. De veiligheid kreeg zelfs de waardering goed waarbij de inspectie opmerkt dat we veiligheid bieden waar nodig maar leerlingen ook uitdagen. De kwaliteitscultuur is in ontwikkeling. Dat is zo omdat we in 2022-2023 bezig zijn gegaan met het verrijken van de visie en het handelen naar de opgestelde visie. De inspectie heeft aangegeven het volste vertrouwen te hebben dat deze ontwikkeling zich doorzet en dat de kwaliteitscultuur. We hebben ons in het najaar tijdens het bestuursonderzoek verantwoord over de ontwikkelingen. De inspectie was daarmee tevreden.  Het rapport is gedeeld met en besproken door de LMR. U vindt het rapport op de site van de inspectie: Homepagina van de Toezichtresultaten Onderwijsinspectie website.

 

 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot doelen die we hebben opgepakt en nog gaan oppakken in kalenderjaar 2024.   

Doelen:
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot maatregelen die we gaan oppakken in kalenderjaar 2024.  We geven steeds aan wat het doel is en hoever we zijn. 

  • Uitwerken van de visie in concrete gedragsafspraken en beleid op wat we belangrijk vinden (vanuit inspectiebezoek). We hebben scholing gehad in relatie en competentiegericht werken. Voor geïntegreerd werken is een concretisering gemaakt. Hier wordt voor de zomervakantie feedback op gegeven door collega's.
  • Doorzetten van het verbeterproces rondom lezen, leesbeleid implementeren (vanuit opbrengsten). Het taalbeleidsplan is gepresenteerd aan het team. Dit plan is input geweest voor het bovenschoolse taalbeleidsplan. Dit plan is nu af. We evalueren het taalbeleidsplan Mariëlla en maken een kwaliteitskaart waarmee we collegaiale visitatie inzetten vanaf augustus. 
  • Inzetten van acties om de resultaten op rekenen te verbeteren middels nieuwe leerlijn. Deze is afgerond en we werken hiermee vanaf augustus. De visie op rekenen wordt ingepland in een ander jaarplan (vanuit opbrengsten);
  • In gebruik nemen van nieuwe leerlijnen Taal & NGT die beter afgestemd zijn op de doelgroep. De leerlijnen zijn afgerond en worden ingezet vanaf augustus (vanuit opbrengsten);  
  • Meer aandacht besteden aan de doelen op het gebied van seksuele weerbaarheid voor het so (vanuit opbrengsten). Dit doel is afgerond met een cursus op de studiedag in juni. Er is een werkgroep die dit punt vasthoudt. 
  • Leerkrachten stellen (beter) doelen en evalueren daarop (vanuit onderzoek naar leerkrachtvaardigheden). In het onderzoek van leerkrachtvaardigheden van november 2023 bleken leerkachten dit beter te doen dan een jaar eerder. Toch blijft dit een punt van aandacht. De intern begeleiders blijven hier alert op;
  • Leerkrachten controleren (beter) het begrip van leerlingen (vanuit onderzoek naar leerkrachtvaardigheden).  In het onderzoek van leerkrachtvaardigheden van november 2023 bleken leerkachten dit beter te doen dan een jaar eerder. Toch blijft dit een punt van aandacht. De intern begeleiders blijven hier alert op;
  • Twee collega's zijn geschoold als trainer van het weerbaarheidsprogramma 'rots- en water'. Vanaf april geven we deze training aan alle leerlingen van het vso. De werkgroep maakt voor de zomervakantie een plan hoe ook de leerlingen van het so (waar nodig) de training aan te bieden.
  • We zetten door op nieuwe trainingen rondom autisme. Een van de orthopedagogen start in augustus met een studie. Dit om de leerlingen met (een vermoeden van) autisme beter te bedienen (vanuit doelgroepanalyse).
  • We hebben alle leerlingen ingeschaald volgens het landelijke doelgroepenmodel. Hierdoor zullen overgangen naar andere scholen makkelijker verlopen. Zij werken namelijk ook met het landelijk doelgroepenmodel.
  • Er is een nieuw OPP ontwikkelt. Deze zijn ingevuld voor de zomervakantie en zullen vanaf augustus met ouders besproken worden. '
  • We hebben subsidie ontvangen op het gebied van cultuur. De bezoeken aan het theater zijn nu beter voorbereid door de leerkrachten en zijn beter aangepast aan de doelgroep door de theatermakers. 
  • We organiseren 2 a 3 momenten waarop we ouders vragen naar hun mening en ideeën op schoolniveau. Om de ouderbetrokkenheid te vergroten hebben we twee a drie keer per jaar een bijeenkomst met een klankbordgroep. De klankbordgroep bestaat uit wisselende ouders die meedenken op schoolniveau. De Klankbordgroep heeft een rol als ‘denktank’ en levert een raadplegende en adviserende bijdrage. Door middel van de input van ouders kunnen werkgroepen en/of andere betrokkenen geïnformeerd worden. De klankbordgroep heeft geen formele status, de inbreng van ouders wordt wel serieus meegewogen in de te nemen (vervolg)stappen. Besluitvorming ligt niet bij de klankbordgroep maar blijft bij bestuur, directie of (L)MR.
  • We geven bij ouders begin van het schooljaar aan wanneer we activiteiten organiseren waarbij ouders welkom zijn (tijdige communicatie)