Inleiding
Beste ouder(s), verzorger(s) en andere belangstellenden,
Welkom op Kentalis Mariëlla te Sint-Michielsgestel. Voor u ligt de schoolgids 2024-2025 van de SO en de VSO-afdeling van onze school voor leerlingen met een Communicatief Meervoudige Beperking (CMB).
Er bestaat een algemene schoolgids en een school specifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt. Iedere school heeft ook een eigen school specifieke schoolgids (deze schoolgids) en er is een app met informatie.: Social Schools. De app kan bij de administratie van de school worden opgevraagd.
U leest in deze schoolgids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.
Met vriendelijke groet,
Hanneke Hens en Nanneke van Zandvoort, directeuren Kentalis Rafaël & Mariëlla
Onze visie
Kentalis Mariëlla is een school voor Algemeen Bijzonder onderwijs. Bijzonder betekent dat de school bestuurd wordt door een stichting met een bestuur, in tegenstelling tot openbaar onderwijs waar de gemeente het bestuur van de school is. Algemeen betekent dat de school voor iedereen toegankelijk is en dat er geen specifieke levensbeschouwing, godsdienst of overtuiging aan het onderwijs ten grondslag ligt.
Opdracht
We zien het als onze opdracht om leerlingen zo te begeleiden dat ze na schoolverlaten succesvol, gelukkig en volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij. Ons onderwijs leidt op tot uitstroom naar betekenisvolle dagbesteding en (beschut) werk. Wij richten ons op de onderwijsgebieden kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming waarbij we speciale aandacht hebben voor communicatie en zelfredzaamheid/zelfstandigheid. We bieden ten minste basiskwaliteit (inspectiekader).
Visie
Al het leren begint met interactie, (sensorische) informatieverwerking, communicatie en taal. Maar wat als je het niet begrijpt? En niet begrepen wordt? Door een combinatie aan beperkingen is toegang tot communicatie en taal en dus leren en ontwikkelen voor onze leerlingen niet vanzelfsprekend. Wij bieden leerlingen een omgeving waarbinnen zij tot optimale ontwikkeling komen. We hanteren hiervoor 3 pijlers:
Begrijpen en begrepen worden
We zorgen voor een uitdagende en taalrijke omgeving. We werken binnen thema’s die gericht zijn op het deelnemen aan de maatschappij. Dichtbij de belevingswereld van de leerlingen. We hanteren in eerste instantie de communicatiecode die het best passend is bij de individuele leerling ten behoeve van de ontwikkeling en persoonsvorming. Geleidelijk richten we ons ook op de communicatievaardigheden die nodig zijn om aan te sluiten op de maatschappij.
Maatwerk door expertise
Om goed voorbereid te zijn op het functioneren binnen de maatschappij werken we met leerlingen in groepen. Daarbinnen kijken we goed naar wat een leerling nodig heeft en wat de volgende stap is in zijn ontwikkeling. Waar nodig hebben we het lef om keuzes te maken in het belang van de individuele leerling.
We werken samen met verschillende experts en specialisten. We vormen partnerschap met ouders/verzorgers en/of andere voor de leerling belangrijke personen.
Veilige en uitdagende leeromgeving
Door relatie en competentiegericht te werken, ervaren leerlingen eigen regie binnen het gewone leven. We brengen de buitenwereld naar binnen ten behoeve van zelfstandigheid- en zelfredzaamheidsvergroting. We richten ons daarbij op de onderliggende oorzaken en behoeften bij (moeilijk verstaanbaar) gedrag. We werken samen aan een betekenisvolle daginvulling.
Onze leerlingen
Op Kentalis Mariëlla geven wij onderwijs aan leerlingen met een Communicatieve Meervoudige Beperking (CMB). Dit zijn leerlingen die doof zijn of een zeer ernstige taalontwikkelingsstoornis hebben (Z-TOS), in combinatie met een verstandelijke beperking. Tevens kan er sprake zijn van andere bijkomende beperkingen, zoals lichamelijke beperkingen, een stoornis binnen het autistisch spectrum of hechtingsproblematiek. Vanwege de meervoudige beperkingen, die onderling invloed op elkaar hebben, is iedere leerling uniek met zijn specifieke onderwijsbehoefte.
Leerlingen kunnen van drie jaar tot en met twaalf jaar (maximaal dertien jaar) onderwijs volgen op onze Speciaal Onderwijs (SO) CMB-afdeling in een intensief arrangement. Leerlingen met de uitstroomperspectieven dagbesteding (ervaringsgericht, belevingsgericht en arbeidsmatig) of (beschut) werk kunnen daarna doorstromen naar de afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) CMB. Leerlingen kunnen van hun twaalfde tot en met hun achttiende jaar onderwijs volgen binnen het vso.
Schoolondersteuningsprofielen
Aan de hand van de door Siméa opgestelde landelijk geldende criteria bepaalt de Commissie van Onderzoek (CvO) of een leerling behoort tot de doelgroep en/ of de onderwijsbehoeften van de leerling cluster 2 specifiek zijn. Als dit zo is, krijgt de leerling een indicatie en een onderwijsarrangement (speciaal onderwijs) toegewezen. Kentalis laat alleen leerlingen toe met een arrangement cluster 2.
Onze school laat leerlingen toe met de volgende arrangementen:
- Meervoudig gehandicapt intensief onderwijsarrangement, met als dominante stoornis Doof
- Meervoudig gehandicapt intensief onderwijsarrangement, met als dominante stoornis Z-TOS
In beginsel zijn alle leerlingen met het juiste arrangement welkom op onze school, dat is ons uitgangspunt. Onze school kan leerlingen basisondersteuning geven en in veel gevallen extra ondersteuning. In deze paragraaf geven we een aantal voorbeelden van leerlingen die we vermoedelijk geen passend onderwijs kunnen geven. We geven daarmee onze grenzen aan m.b.t. de extra ondersteuning die we kunnen bieden. Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd een gesprek aan met de ouders, het SWV en Jeugdhulp. Indien van toepassing wordt ook Kentalis Zorg en andere betrokken instanties betrokken in dit gesprek.
Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven aan:
- Leerlingen die niet kunnen functioneren in een klas van 5 leerlingen (SO) of 6 leerlingen (VSO).
- Leerlingen die vanwege hun gedrag een structureel gevaar vormen voor de medeleerlingen of voor zichzelf.
- Leerlingen die vanwege hun gedrag een structureel gevaar vormen voor de leerkrachten/medewerkers.
- Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben buiten ons aanbod en onze expertise.
- Leerlingen die zeer specialistische psychiatrische behandeling en begeleiding nodig hebben buiten ons aanbod en onze expertise
Een uitgebreide weergave van de ondersteuning die Kentalis Mariëlla biedt is te vinden in het Schoolondersteuningsprofiel van de school: school-ondersteunings-profiel-kentalis-mariella-2024-2025.pdf.
Schoolplan
Kentalis Mariëlla heeft een schoolplan 2024-2028. In dit schoolplan staat onder andere het beleid van de school uitgebreid beschreven. Daarnaast wordt in het schoolplan beschreven welke ontwikkeldoelen de school heeft voor deze 4 jaar op onderwijskundig, organisatorisch en financieel gebied. Zo blijven we als school ons onderwijs verbeteren. Het schoolplan en de jaarplannen worden met de LMR besproken en zijn voor alle ouders opvraagbaar bij de administratie van de school.
Organisatie van de school
Kentalis Mariëlla verzorgt onderwijs aan leerlingen met een CMB uit Zuid- Nederland. De school werkt nauw samen met Kentalis (zorg) en Kentalis Rafaël (onderwijs).
De school is gehuisvest op het Kentalis terrein in Sint-Michielsgestel, in gebouw De Travelaar. In dit gebouw zitten ook onder andere Kentalis Rafaël, een school voor leerlingen met beperkingen in horen én zien, de vroegbehandeling Triangel en Trommel, de groep 'groen' van Kentalis dagbesteding en de medische dienst. Het gebouw is volledig afgestemd op de behoefte van de leerlingen. Zo zijn er diverse verschoonruimten nabij de klassen en heeft iedere klas waar nodig een extra ruimte die bijvoorbeeld wordt ingezet als rustruimte of plaats om rustig te werken. Er zijn geen drempels of trappen in de school zodat de leerlingen zich zo zelfstandig mogelijk veilig kunnen bewegen binnen de school. Het gebouw heeft 2 eigen gymzalen, een snoezelruimte, praktijkruimtes (onder andere voor koken en handvaardigheid/techniek) en verschillende multifunctionele ruimtes waarin onderwijs wordt gegeven. Er zijn meerdere patio's en speelplaatsen waar leerlingen kunnen buiten spelen. Daarnaast zijn er verschillende (speel)tuintjes direct verbonden met de klassen, waar leerlingen even kunnen ontspannen en bewegen op bijvoorbeeld een schommel of een trampoline. Bij het schoolgebouw is een groot belevingspad, met onder andere een muziektuin, beweegtuin, vuurplaats, vijver, klimparcours en blote voetenpad. Dit belevingspad wordt gebruikt voor onder andere het buitenonderwijs (Wielewalen), maar ook voor allerlei andere onderwijsactiviteiten.
Onderwijsteam
Kentalis Mariëlla heeft ongeveer 50 medewerkers in dienst. Een ieder levert vanuit zijn eigen vakgebied een specifieke bijdrage aan het meest optimale onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:
- De leerkracht verzorgt samen met klassenassistenten (maar ook met bijvoorbeeld de logopedist, NGT-docent en ergotherapeut) middels geïntegreerd werken het onderwijs aan de leerling.
- De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs (vooral de toestellessen).
- De Commissie van Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, gedragskundige en directeur zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. Een arts wordt betrokken waar nodig.
- De therapeuten: kinderfysiotherapeut en ergotherapeut behandelen leerlingen als dit geïndiceerd wordt door de CvL. De fysiotherapeuten zijn niet in dienst van de school maar hebben praktijk binnen het gebouw.
- Ondersteunende functionarissen: administratie, managementassistent en conciërge.
- Zorg in de klas: collega's die (meestal individuele) ondersteuning en begeleiding bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Dit wordt bekostigt vanuit ZiN of PGB van ouders.
- De directeuren geven integrale leiding aan de school.
- Stagiaires ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.
- Vrijwilligers ondersteunen ons onderwijs of werken mee aan een school en opgeruimd schoolgebouw en belevingspad.
Iedereen (dus ook stagiaires en vrijwilligers) moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) inleveren.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Op Kentalis Mariëlla is een oriëntatiebezoek op afspraak altijd mogelijk. U belt hiervoor naar de school op 073 55 88 243. Tijdens dit bezoek geven we een rondleiding* door de school en krijgt u algemene informatie over onze school en het onderwijs dat wij verzorgen. Tevens is er gelegenheid om vragen te stellen. Een formele inschrijving vindt alleen plaats mét een beschikking (arrangement) van de Commissie van Onderzoek (CvO). Deze kan aangevraagd worden via het aanmeldpunt. Meer informatie m.b.t. het aanvragen van een arrangement is te vinden in de Algemene schoolgids.
Kijk op de website van Kentalis voor meer informatie over het aanmelden voor onderwijs en zorg. U kunt ook contact met ons opnemen voor informatie, advies of aanmelding. Wij helpen u graag verder. T: 0800 53 68 25 47 / 0800 Kentalis E: info@kentalis.nl www.kentalis.nl.
* voor een rondleiding bij overgang van eigen leerlingen van so naar vso wordt u door de school uitgenodigd.