Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Een groot aantal vakken worden geïntegreerd aangeboden, zo dicht mogelijk bij de dagelijkse praktijk. We noemen dit geïntegreerd werken. Geïntegreerd werken is een belangrijk deel van onze visie. Alle ontwikkelingsgebieden komen hierbij evenwichtig en in samenhang aan bod. Er wordt zelf lesmateriaal ontwikkeld wat past bij de doelen van de leerlingen. Daarnaast worden methodes (bijv. voor rekenen, lezen) gebruikt als bronnenboek en aangepast op iedere leerling. 

De onderwijsinhoud in het SO en VSO is gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven kerndoelen. In het SO zijn de kerndoelen onderverdeeld in de vakgebieden Nederlandse taal en communicatie, rekenen en wiskunde, burgerschap, lezen, zelfredzaamheid, sociaal emotionele ontwikkeling, leren leren, kunstzinnige oriëntatie en bewegen en sport. In het VSO zijn de kerndoelen onderverdeeld in de vakgebieden Nederlandse taal en communicatie, burgerschap, rekenen en wiskunde, mens natuur en techniek, mens en maatschappij (waaronder sociaal emotionele ontwikkeling), kunstzinnige oriëntatie, voorbereiding dagbesteding en bewegen en sport.

Wielewalen

Er wordt op school structureel buitenonderwijs gegeven. Wij noemen dat Wielewalen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de natuur als rijke leeromgeving. Verschillende leergebieden en kerndoelen kunnen hier geïntegreerd worden aangeboden zoals doelen rondom de vakgebieden zintuiglijk en motorische ontwikkeling, communicatie, zelfstandigheid en zelfredzaamheid, mens en maatschappij. 

foto wielenwalen

Bewegingsonderwijs

Leerlingen van Kentalis Mariëlla krijgen 2 keer in de week bewegingsonderwijs (gym). Dit kan een spel-les, grondvorm van bewegen, groot of klein circuit zijn. De lessen worden gegeven door een vakleerkracht bewegingsonderwijs.

De inhoud en vorm van de gymlessen worden afgestemd op iedere leerling. Het kan dus zijn dat leerlingen uit verschillende klassen samen gymles hebben, of juist individueel gymles hebben. Ook kan het zijn dat er wordt gekozen voor beweegprogramma’s in de klas, omdat dat beter aansluit bij de behoefte van de leerlingen.

Nederlandse Gebarentaal en Dovencultuur

Op Kentalis Mariëlla hebben wij twee vakdocenten Nederlandse Gebarentaal (NGT). Aan elke klas is een vakdocent NGT verbonden, die op vaste tijden aansluit in de klas en samen met de groepsleerkracht het onderwijs in de klas vormgeeft. Hierbij wordt altijd aangesloten bij de  behoefte van de leerlingen en de thema's waaraan ook in de klas wordt gewerkt. De leeftijd van de leerling en zijn/haar taalprofiel, bepalen hoeveel tijd de NGT-docent in de klas aanwezig is voor een specifieke leerling.

Afhankelijk van het taalprofiel kan het zijn dat een leerling geen NGT-onderwijs volgt (bij een profiel met alleen gesproken Nederlands of juist meer NGT-onderwijs volgt). Dit wordt vastgelegd in het OPP (Ontwikkelingsperspectief Plan) tijdens het OPP-gesprek waarin het taalprofiel wordt vastgesteld.

foto gebaren schoolgids

Niet alleen binnen het NGT-onderwijs, maar ook verweven in het onderwijs algemeen, wordt tevens aandacht besteed aan Dovencultuur. Voor het VSO wordt doelgericht gewerkt met lesmateriaal voor CIDS (Culturele Vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden). Ook in de dagelijkse situatie zien leerlingen voorbeeldgedrag op het gebied van Dovencultuur bij dove en slechthorende medewerkers en medeleerlingen of ervaren zelf situaties vanuit de Dovencultuur. Begeleiders benoemen deze voorbeelden en hierover wordt het gesprek aangegaan.

 

Activiteiten

Ieder schooljaar worden er 4 ankers (SO) of projecten (VSO) van ieder ongeveer 10 weken behandeld. Ieder anker of project wordt geopend met een startactiviteit voor een gezamenlijk ervaring en afgesloten met een slotactiviteit waarbij gepresenteerd wordt, wat er geleerd is. 

Tijdens de ankers en projecten worden er losse uitstapjes gemaakt om het anker of project samen met de leerlingen te doorleven. Het eerste anker of project van het jaar is altijd gericht op groepsvorming en elkaar leren kennen. 

Er wordt geprobeerd om de 4 seizoenen zoveel mogelijk binnen de bestaande ankers/projecten aan bod te laten komen zodat de verschillende seizoenen binnen verschillende contexten aangeboden en beleefd worden.

Los van de ankers wordt er eenmaal per jaar een werkweek georganiseerd waarbij een groot deel van de SO en VSO leerlingen samen op kamp gaan. 

Daarnaast zijn er enkele schoolactiviteiten die jaarlijks terugkeren, waaronder een viering met carnaval en een  Travelaardag. 

Voorbereiding op dagbesteding, transitie en stage (VSO)

Naast het werken met projecten gaan de leerlingen in het VSO ook ervaring opdoen tijdens praktijklessen en voor leerlingen met uitstroombestemming beschutte arbeid: stage. De opbouw van de praktijklessen is gekoppeld aan de verschillende fases binnen het VSO onderwijs. De uitstroom van onze leerlingen is gericht op dagbesteding (belevings-, taak- of arbeidsgericht) of (beschutte) arbeid.

De kerndoelen die gericht zijn op de praktijklessen zijn:

  • Brede praktische oriëntatie op werkvelden en dagactiviteiten (werk- en activiteiten exploratie)
  • Vaardigheden om zo veel mogelijk eigen sturing te geven aan (levens-) loopbaan; verwerven, behouden en indien nodig veranderen van werk- of activiteitensetting (loopbaansturing)
  • Ontwikkeling van algemene competenties voor functioneren in werk/dagactiviteiten en in wonen, vrije tijd en samenleving
  • Ontwikkeling van specifieke vaardigheden gericht op activiteiten en werkzaamheden, waaronder zo zelfstandig mogelijke redzaamheid in voor de leerling voorkomende situaties

Om de leerlingen geleidelijk te laten wennen en goed voor te bereiden op werk, worden de praktijkervaringen en stage op Kentalis Mariëlla opgebouwd. Deze opbouw is verspreid over de verschillende fasen die het VSO-onderwijs kent en wordt afgestemd op de mogelijkheden van de leerling.:

  • Fase 1: Oriënterende fase (praktijkochtend)
  • Fase 2: Leren werken met begeleiding van de leerkracht (interne ervaringslessen)
  • Fase 3: Leren werken met externe begeleiding en leerkracht (externe ervaringslessen)
  • Fase 4: Leren werken met enkel externe begeleiding (stage)
  • Transitie: Uitstroom naar dagbestedingsplaats of beschut werk

Meer informatie over praktijk, stage en transitie is te vinden in ons beleidsplan voorbereiding dagbesteding en beschut werk. Tijdens de eerste ouderavond in september wordt u verder geïnformeerd over praktijkvorming (voor leerlingen met uitstroom dagbesteding) en stage (voor leerlingen met uitstroom arbeid).