Informatie en contacten ouders
Rapportage aan ouders
Tijdens het schooljaar vinden in ieder geval 2 driehoeksgesprekken plaats. Tijdens dit gesprek waar ouders, leerling en mentor bij aanwezig zijn, vertelt de leerling over de voortgang, de resultaten en de acties die eventueel nog nodig zijn. Ook worden rapportcijfers dan besproken.
Aan het begin van het schooljaar ontvangen de ouders/verzorgers een informatiekaart met daarin tal van zaken die van belang zijn. Ook willen we graag thematische ouderavonden gaan organiseren. Met regelmaat ontvangen ouders informatie over schoolse zaken via Social Schools.
Ouders kunnen altijd in gesprek met een (vak)docent of mentor. Dat kan via de mentor worden aangevraagd.
Ouderbetrokkenheid
Ouders zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders. Daar streven we naar. We willen graag dat we informatie delen en hetzelfde doel hebben: de ontwikkeling van uw kind/onze leerling.
We bespreken regelmatig met ouders wat en hoe de leerling thuis en op school leert en hoe we het leerproces kunnen ondersteunen. Ouderparticipatie vinden we belangrijk: dit betekent dat ouders de school ondersteunen bij activiteiten. Ouders zijn van harte welkom als hierover ideeën zijn.
Vanuit school richten we ons in de communicatie met ouders op zaken rondom leren en de ontwikkeling van de leerling. Zaken en informatie rondom Verblijf en buitenschoolse zaken zijn in eerste instantie voor afstemming tussen ouders en verblijf. Hierin speelt school een minimale rol.
Tolken Nederlandse Gebarentaal (NGT)
Alle mensen met een auditieve beperking hebben recht op een tolk, ieder heeft recht op 30 leefuren per jaar. Deze leefuren zijn voor alle privésituaties waar communicatie nodig is en die buiten een werk- of onderwijssituatie vallen. In een toekomstige werksituatie heeft een persoon met een auditieve beperking ook recht op een tolk voor 15% van de werktijd. Daarnaast heeft een persoon met een auditieve beperking ook recht op een tolk gedurende 100% van de tijd in het regulier onderwijs. Het inzetten van een tolk tijdens de VSO-periode valt buiten deze regeling en komt ten laste van het VSO. Dit zal altijd in nauw overleg met de school moeten gebeuren. Tijdens de driehoeksgesprekken worden er tolken geregeld. Bij het plannen van de afspraak kunt u bij de mentor aangeven of aanwezigheid van een tolk gewenst is. Daarbij willen wij dan een beroep doen op uw leefuren van de tolkvoorziening, indien u dat heeft.
Schoolapp: Social Schools
Social Schools is het formele communicatiekanaal. Informatie vanuit school wordt hierop gepubliceerd. Ook de jaaragenda staat op deze app. En wij gebruiken het om u op de hoogte te houden van alle activiteiten. Op deze manier weet u precies wanneer u op school wordt verwacht, welke projecten er zijn en wanneer uw zoon of dochter op stage gaat. De datums voor bijvoorbeeld de SMAK-groep, de werkweken en de Dovencultuurdagen zijn te vinden in de agenda.
Een ziekmelding of een verzoek tot verlof dient u in via Social Schools.
Om toegang te krijgen tot Social Schools vraagt u een toestemmingsverklaring aan bij de administratie van de school. Wanneer de formulieren zijn ondertekend, wordt u via uw persoonlijke e-mailadres uitgenodigd om een account aan te maken. Eenmaal aangemeld ontvangt u automatisch de berichten vanuit school. In alle schoolapplicaties is uw privacy geborgd. U heeft ten alle tijde recht op inzage in het dossier van uw kind. Meer informatie hierover leest u in de algemene schoolgids.
Schoolverlaters
Voor alle schoolverlaters en hun ouders/verzorgers wordt een informatieavond georganiseerd om hen te informeren over de uitstroom van de school naar dagbesteding, arbeid of vervolgonderwijs.
Eigen ouderbijdrage
We organiseren veel verschillende activiteiten voor de leerlingen, dit kost veel geld. Kentalis vraagt van ouders/verzorgers geen ouderbijdrage voor alle activiteiten die als schoolactiviteiten worden geclassificeerd en daarmee onderdeel van het onderwijs vormen. Voor schoolreizen, schoolkampen en buitenlandreizen vragen we wel een vrijwillige eigen bijdrage van ouders. Deze activiteiten kunnen vaak alleen doorgang vinden als ouders bijdragen in de kosten. Uitgangspunt is dat alle leerlingen mee gaan wanneer een activiteit georganiseerd wordt.
Telefoonbeleid
Op onze school worden tijdens lessen geen mobiele telefoons (of andere devices) gebruikt zonder uitdrukkelijke toestemming van de docent. Alleen wanneer het voor een les nodig is, zal mobiel gebruik tijdens de les toegestaan worden. In de pauzes en buiten de lestijden om kunnen leerlingen gebruik maken van hun devices.
Lokale medezeggenschap op locatie
We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Naast de landelijke medezeggenschapsraad (MR) heeft iedere school een eigen locatiemedezeggenschapsraad (LMR). Deze raad behartigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.
Leden van de raad:
- mevrouw K. Meereboer, ouderlid
- de heer J. van Zuilen, ouderlid
- ouderlid (vacant per schooljaar 2024/2025)
- de heer S. Bakker, personeelslid en voorzitter
- mevrouw M. Hulst, personeelslid en secretaris
- personeelslid (vacant per schooljaar 2024/2025)
- leerlingenraad vertegenwoordiger
- leerlingenraad vertegenwoordiger
Lid worden van de LMR?
Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. Hiervoor gebruikt u het emailaders: LMRGuyotVSO@kentalis.nl. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of afdelingsdirecteur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
Er kan zich een moment voordoen dat een leerling iemand in vertrouwen wil nemen om zijn of haar verhaal te doen bij iemand anders dan vrienden, ouders/verzorgers, docent of mentor.
Dit kan zijn om het volgende:
- naar verhaal van de leerling luisteren
- met de leerling meedenken
- informatie geven aan de leerling
- advies en goede raad geven aan de leerling
- de leerling ondersteunen bij klachten
Hiervoor kan de leerling terecht bij de vertrouwenspersoon. De leerling kan daar terecht met vragen of klachten over ongewenst gedrag, zoals seksueel misbruik en/of seksuele intimidatie, racisme en discriminatie. Uiteraard worden alle zaken met discretie en respect voor vertrouwelijkheid en privacy behandeld.
De vertrouwenspersonen van de Guyotschool voor VSO zijn:
- mevrouw N. (Natasja) Kempe; N.Kempe@kentalis.nl
- de heer E. (Erik) van Ommen; E.Vanommen@kentalis.nl
De anti-pestcoördinatoren en de RIS functionaris:
- mevrouw J. Wissels; j.wissels@kentalis.nl
- mevrouw N. (Natasja) Kempe; N.Kempe@kentalis.nl
Bovenstaande medewerkers zijn bereikbaar via het vermelde e-mailadres of via het algemene telefoonnummer van de school 050 533 19 40.