Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

De Kentalis Guyotschool voor VSO biedt verschillende uitstroomprofielen: 

  • Hoger algemeen vormend onderwijs (havo) 
  • Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo-bbl-kbl-tl) 
  • Arbeid 
  • Dagbesteding

Uitstroomprofiel vervolgonderwijs (VO)

Uitstroomprofiel Havo/TL

Op de Guyotschool voor VSO wordt in eerste jaren (onderbouw) lesgegeven in een opzet van zeven geclusterde vakken, namelijk Nederlands, Wiskunde, Mens & Maatschappij, Engels, Mens & Natuur, Kunst & Cultuur en Bewegen & Sport. Havo-en TL- (theoretische leerweg) leerlingen zitten in de onderbouw gezamenlijk in een klas, waar we per klas onderwijs op maat bieden.

Op Havo-niveau kunnen leerlingen in de bovenbouw verschillende profielen kiezen:

  • Cultuur en maatschappij
  • Economie en maatschappij
  • Natuur en gezondheid
  • Natuur en techniek 

Op TL-niveau heeft de bovenbouw drie sectoren waaruit gekozen kan worden, namelijk: 

  • Techniek
  • Zorg 
  • Economie

Het Havo-traject duurt 5 jaar, de TL-route is 4 jaar. Na afronden van TL4 kan een leerlingen overstappen naar Havo 4.

Uitstroomprofiel VMBO BBL-KBL

Op de Guyotschool voor VSO wordt in de eerste twee leerjaren lesgegeven in een opzet van zeven geclusterde vakken, namelijk Nederlands, Wiskunde, Mens & Maatschappij, Engels, Mens & Natuur, Kunst & Cultuur en Bewegen & Sport. Havo-en TL- (theoretische leerweg) leerlingen zitten in de onderbouw gezamenlijk in een klas, waar we per klas onderwijs op maat bieden.

 

 

Na twee jaar onderbouw kan de leerling voor de BBL (basisberoepsgerichte leerweg) en KBL (kaderberoepsgerichte leerweg) kiezen voor de profielen: 

  • Zorg en Welzijn (Z&W) 
  • Economie en Ondernemen (E&O)
  • Produceren, Installeren en Energie (PIE)
  • Bouwen, Wonen en Interieur (BWI)

De praktijklessen (12 lessen per week) vinden in de bovenbouw  plaats bij een reguliere school. Het Gomarus College heeft uitgebreide en mooie faciliteiten voor alle praktijklessen.

Diplomering Havo-VMBO-BBL-KBL-TL

Voor de leerroute Vervolgonderwijs, die gericht is op reguliere diplomering, worden de methoden van het regulier voortgezet onderwijs gebruikt; voor Havo/TL die van het Maartenscollege en voor VMBO-BBL-KBL die van het Gomarus College. Indien noodzakelijk vinden er aanpassingen plaats naar aanleiding van de specifieke behoefte van de leerlingen. Er worden bijvoorbeeld bij het vak Nederlands kijktoetsen afgenomen in plaats van luistertoetsen. Voor de examinering in de PTA-jaren (Programma van Toetsing en Afsluiting) wordt de handreiking examens VO van Siméa gehanteerd. 

Uitstroomprofiel Arbeid/Dagbesteding (ABDB)

Vanuit de missie van de Guyotschool voor VSO is de visie voor het Uitstroomprofiel Arbeid en het Uitstroomprofiel Dagbesteding ontwikkeld. Gezien de omvang van de school is gekozen het Uitstroomprofiel Arbeid verder uit te werken en naar niveau en tempo te differentiëren per leerling. Het programma van de school is vooral gericht op zelfredzaamheid en voorbereiding op werken naar vermogen, binnen de kaders die het Ministerie van Onderwijs ons stelt. De leergebied-specifieke kerndoelen voor de uitstroomprofielen Arbeidsmarktgericht en Dagbesteding van het Ministerie van Onderwijs zijn leidend in ons onderwijsaanbod binnen dit uitstroomprofiel. Het doel van onze school, ouders en de leerling is het vinden van een (zo) passend(e) (mogelijke) (werk)plek in de maatschappij. Kernbegrippen die een grote rol spelen zijn: zelfrespect, zelfvertrouwen, taalbegrip, zelfstandigheid, motivatie, sociale vaardigheid en werkhouding. 

Het Uitstroomprofiel Arbeid leidt leerlingen toe naar een betaalde baan op de arbeidsmarkt. Afhankelijk van de mogelijkheden van de leerling stroomt deze uit naar reguliere arbeid of arbeid met ondersteuning. In enkele gevallen vindt er doorstroming plaats naar een entree opleiding. Voor het Uitstroomprofiel Dagbesteding vindt deze uitstroom plaats naar een externe (zorg-)organisatie passend bij de capaciteiten van de leerling. In beide profielen wordt gewerkt aan de sociale en arbeidscompetenties. Het onderwijstraject wordt vormgegeven binnen vier pijlers. Verplichte vakken die binnen dit profiel worden gegeven zijn: 

  • Cognitieve vakken: Nederlands, Rekenen/Wiskunde, Engels (alleen voor arbeid verplicht). Wonen en Vrije tijd: Mens & Maatschappij, Mens, Natuur en techniek, (onderwerpen die aanbod komen zijn Verkeer, Burgerschap, Sociale redzaamheid).
  • Voorbereiding op Arbeid: Mentoruur, Beroepsgerichte vak, Arbeidstoeleiding, Arbeidstraining, Stage-intervisie, Stage. 
  • Vrije tijd: Lichamelijke Opvoeding, Culturele oriëntatie en Creatieve expressie. 
  • Arbeidstraining, Stage-intervisie, Stage. 

 

 

Voor de vier genoemde pijlers geldt: leren door doen. Dit betekent dat de leerlingen leren vanuit de praktijk en minder uit boeken. Deze vier pijlers worden uitgewerkt op twee niveaus: 

  • Leerroute: arbeid
  • Leerroute: arbeidsmatige dagbesteding 

Vanuit het principe “eruit halen wat er in zit” wordt per leerling bekeken welk niveau past.
 

Clusteruren uitstroomprofiel Arbeid/Dagbesteding 

In de eerste drie jaar van de uitstroom Arbeid/Dagbesteding wordt gewerkt met zogenaamde clusteruren voor de cognitieve vakken Nederlands, Rekenen en eventueel Engels. Per vak wordt op een vast tijdstip instructie gegeven aan de verschillende niveaugroepen. Deze niveaugroepen worden bepaald aan de hand van het uitstroomprofiel, de niveaus in Nederlands en rekenen en de ervaringen van de leerling en leerkrachten. Periodiek worden de resultaten van de leerlingen geëvalueerd waarna ze in de niveaugroep blijven of eventueel naar een andere niveaugroep worden overgeplaatst. Aan het begin van de week krijgen de leerlingen hun weektaak. Hierop staat wanneer ze in welk lokaal verwacht worden voor instructie. Tijdens de instructie wordt van overige leerlingen, die op dat moment geen instructie krijgen, verwacht dat zij zelfstandig werken aan de taken die vermeld staan op hun weektaak.

Zoals in de visie van Uitstroomprofiel Arbeid omschreven is, streven wij er naar om leerlingen goed voor te bereiden op zelfredzaamheid en op arbeid naar vermogen. Deze voorbereiding wordt in deze vorm van onderwijs ondersteund en is terug te vinden in de leergebiedoverstijgende kerndoelen, zoals: 

  • het leren doelgericht en planmatig te leren en daarbij strategieën te gebruiken (Leren leren)
  • het leren zich redzaam en weerbaar te gedragen bij de uitvoering van dagelijkse activiteiten (Leren taken uitvoeren)
  • het leren op doelgerichte, planmatige en methodische wijze taken en activiteiten uit te voeren (Leren taken uitvoeren)
  • het leren samen te werken aan een taak of activiteit (Leren taken uitvoeren)

Bovengenoemde leergebied-overstijgende kerndoelen worden ook meegenomen in de periodieke evaluatie, zodat ook voor de voorbereiding op stage aangegeven kan worden welke doelen de leerlingen beheersen binnen deze setting. 

Binnen het uitstroomprofiel, de leerroute dagbesteding, is het aanbod gebaseerd op de ZML leerlijnen van het CED. Hierbij streven wij er naar om leerlingen goed voor te bereiden op de zelfredzaamheid en op een arbeidsmatige dagbestedingsplek. 
 

LESSENTABELLEN 

In deze bijlage staan de lessentabellen van de beide leerstromen (ABDB en VO) en de wereldklas.

 

 

 

 

Activiteiten

Excursies

Voor de leerlingen is het van belang dat zij hun kennis niet alleen opdoen uit de boeken. In aansluiting op het onderwijsprogramma worden regelmatig excursies georganiseerd. Bijvoorbeeld een bezoek aan een bedrijf of instelling of aan een bepaalde tentoonstelling. Deze excursies vinden altijd plaats onder de verantwoordelijkheid en begeleiding van docenten. 

Introductiekamp eerstejaars

Voor de nieuwe eerstejaars leerlingen is er een introductiekamp van drie dagen in de eerste schoolweek.

Werkweek

Jaarlijks rond de voorjaarsvakantie, gaan alle groepen op werkweek. De inhoud van de werkweek varieert per groep en is mede afhankelijk van de leeftijd en opleidingsroute van de leerlingen. De werkweken worden schoolbreed per leerjaar aangeboden. Dit om het ‘samengevoel’ te stimuleren en te leren van elkaar. Waar nodig wordt er m.b.t. de inhoud gedifferentieerd naar het niveau van de deelnemende leerlingen. De werkweken zijn een onderdeel van het lesprogramma en daarom voor iedereen verplicht om aan deel te nemen. 

Leerjaar 1 Thema: Burgerschap

Leerjaar 2 Thema : Grenzen verleggen

Leerjaar 3 en Wereldklas : Buitenlandreis (Oostenrijk)

Leerjaar 4 Thema: Toekomst Wonen en Werken

Leerjaar 5 Thema: Toekomst Wonen en Werken

Londenreis – VO examenjaar

Een uitwisseling of bezoek aan het buitenland biedt de mogelijkheid om op een creatieve manier aan de leerdoelen van onze leerlingen te werken. De reis naar Londen is gekoppeld aan twee toetsen uit het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en tevens een zeer goede voorbereiding voor de Centrale Examens Engels VMBO en HAVO. De examenleerlingen van het VO gaan gemiddeld 4 dagen naar Londen. Het programma van deze reis bestaat uit verschillende onderdelen die, voorafgaand aan de reis, grotendeels door de leerlingen zijn voorbereid. Op die manier is de draagkracht van de reis optimaal. Tijdens de reis bezoeken wij de dovenschool Oak Lodge in Zuid-Londen en tevens wordt er door de leerlingen een stadswandeling voorbereid. Daarnaast zijn er verschillende culturele uitstapjes waaronder het bezoeken van musea, markten en het bekijken van architectuur.

 

 

Vrijwillige eigen bijdrage

Kentalis vraagt van ouders/verzorgers geen vrijwillige algemene ouderbijdrage voor alle activiteiten die als schoolactiviteiten worden geclassificeerd en daarmee onderdeel van het onderwijs vormen. Bovengenoemde activiteiten maken onderdeel uit van ons onderwijs.

Voor meerdaagse schoolkampen en buitenlandreizen vragen we een eigen bijdrage, deze bijdrage is op vrijwillige basis. Deze activiteiten kunnen namelijk vaak alleen doorgang vinden als ouders bijdragen in de kosten.

De meerdaagse schoolkampen zijn:

1e jaar: Introductieweek 75 euro                                    

2e jaar: Werkweek Thema: Grenzen Verleggen 110 euro

3e jaar: Buitenlandreis skiën in Oostenrijk 400 euro

4e/5e jaar: VO examenleerlingen Londen reis 400 euro

Deze bijdragen zijn gebaseerd op ongeveer 50% van de werkelijke kosten. Een eigen bijdrage is niet verplicht maar wel nodig en wenselijk om ook in de toekomst deze activiteiten te kunnen blijven aanbieden. Elke bijdrage is welkom! (ook bedragen lager dan hetgeen bovengenoemd). In het geval ouders/vertegenwoordigers niet kapitaalkrachtig genoeg zijn, kan contact op worden genomen met Stichting Leergeld of met de schooldirecteur.

Andere activiteiten

Gedurende het schooljaar kunnen er diverse projecten uitgevoerd worden, zoals het voorbereiden en uitvoeren van een toneelvoorstelling. Ook wordt er gewerkt aan bepaalde thema’s zoals ‘na je school’, zelfredzaamheid, buitenland, sport enz. Een deel van de projecten vindt plaats tijdens de werkweken.

Projecten

Onze dove en slechthorende jongeren doen actief mee aan cultuur. Om het jaar werkt een selecte groep met professionele theatermakers aan een dansvoorstelling, uitgevoerd in een theater in Groningen. Het Noord Nederlands Orkest speelt hierbij de live muziek. Dit schooljaar loopt het project ‘Als woorden tekort schieten’ nog door.  In samenwerking met het Museum aan de A, werken jongeren aan de inhoud van een museale expositie, waarin het Dovenonderwijs en de Nederlandse Gebarentaal onderwerpen zijn. Dit project is het vervolg van Beeldentaal, een project gericht op cultuurparticipatie voor dove en slechthorende jongeren en kinderen met TOS.  Er wordt in de Kunstlabs middels actieve cultuurparticipatie verkend, geleerd en vastgelegd, hoe je wederzijdse kwaliteiten kunt ontwikkelen, die bijdragen aan inclusiviteit en socialisatie. Het project wordt gevolgd met participatief en antropologisch onderzoek vanuit het Kenniscentrum Kunst en Samenleving van de Hanzehogeschool Groningen. De betrokken onderzoeker in dit project is een ervaringsdeskundige, zodat interviews volledig in Nederlandse Gebarentaal kunnen plaatsvinden. In de start van het schooljaar komt een naslagwerk in de vorm van een film beschikbaar, waarin jongeren, docenten en begeleiders hun ervaringen vertellen.

 

Dovencultuurdagen

Elk jaar zijn er de Dovencultuurdagen, waarop alle leerlingen binnen en buiten de school aan de slag gaan met allerlei aspecten van Dovencultuur. 

Feesten en vieringen

De leerlingenraad organiseert elk jaar tweemaal een groot schoolfeest, waarop alle leerlingen welkom zijn. Elke groep kan klassenavonden organiseren, die op school plaatsvinden. Ook is er aandacht voor feesten als Sinterklaas en Kerstmis. Een hele feestelijke gebeurtenis is de bijeenkomst van leerlingen, ouders en medewerkers, waarop de schoolverlaters hun diploma of portfolio in ontvangst nemen!

Sportdagen

Twee keer per jaar organiseert de vakdocent lichamelijke opvoeding in samenwerking met de examenleerlingen een sportdag. Afhankelijk van de tijd van het jaar is dat in de zaal of buiten op het sportveld.

Stage (VSO)

Op de Guyotschool voor VSO lopen de leerlingen uit beide leerstromen , AB/DB en VO, stage. In de beroepsgerichte opleidingen en het uitstroomprofiel AB/DB nemen stages een zeer belangrijke plaats in.

Leerlingen AB/DB

Naast beroepen- en arbeidsoriëntatie is vooral de ervaring die de leerlingen opdoen essentieel voor hun ontwikkeling en voor het perspectief op de arbeidsmarkt. Stage is een onderdeel van het examenportfolio.

De leerlingen kiezen in het 2e en 3e jaar aan de hand van beroepenoriëntatie en praktijklessen hun uitstroomsectoren. De sectoren waarin ze uitstromen, stage lopen en een baan vinden.

Leerlingen binnen dit uitstroomprofiel beginnen in het derde jaar met 1 dag stage. Daarna, in het vierde jaar, gaan zij 2 dagen stagelopen. En tenslotte in het vijfde en laatste jaar is het 3 dagen stagelopen per week. Voor leerlingen binnen het uitstroomprofiel Arbeid  is het de bedoeling de stageplaats om te zetten in een vaste arbeidsplaats na de schoolperiode. Voor de leerlingen binnen het uitstroomprofiel Dagbesteding is het doel om een passende Dagbestedingsplek vinden.

De stage wordt begeleid door stagedocenten, in nauw overleg met de mentor en de vakdocenten. Voordat een leerling stage gaat lopen, wordt een contract opgesteld en ondertekend. De stage wordt geëvalueerd met de leerling, de stagebegeleider in het bedrijf en de stagedocent van de school. Hiervoor is een standaard beoordelingsformulier ontwikkeld. 

Leerlingen VO

Leerlingen uit het VMBO, TL en HAVO lopen een aantal periodes tijdens hun schoolloopbaan een oriënterende stage. Het voornaamste doel voor deze oriënterende stage is kennismaken met en zich oriënteren op een toekomstige beroepssector. De leerlingen krijgen iedere stageperiode een praktijkbeoordeling en een cijfer voor het verslag.

De stage maakt voor alle opleidingsprofielen onderdeel uit van het onderwijsaanbod van de school. De havo/vmbo-leerlingen volgen zoals gezegd, een oriënterende stage, het wel of niet succesvol afronden van de stage binnen deze leerstroom weegt ook mee voor de overgang. En is een voorwaardelijk onderdeel van het PTA.

Ziekte en afwezigheid

Is de leerling ziek op een stagedag? Dan moet de ouder (of de begeleider van het Verblijf) dit ’s ochtends tussen 08:00 en 08:15 uur doorgeven aan de school én aan het stagebedrijf. De contactgegevens van het stagebedrijf staan vermeld in het stagecontract. Voor het stagebedrijf is het van belang om te weten of een stagiaire aanwezig is op stage.

ESF subsidie

De Guyotschool voor VSO krijgt in de nieuwe subsidieperiode uit het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+ 2021-2027) een financiële bijdrage. Het Europees Sociaal Fonds is een Europees instrument om werkgelegenheid te ondersteunen, mensen aan (beter) werk te helpen en te zorgen voor eerlijkere arbeidskansen voor EU-burgers.

Het fonds ondersteunt structurele verbeteringen ten aanzien van werkgelegenheid, onderwijs en sociale ontwikkeling en beleid gericht op ontwikkeling van arbeidsmarktvaardigheden. De huidige inzet van het fonds, in vergelijking met de vorige periode, is herstel van Europese samenlevingen en economieën na de impact van het coronavirus.

Zoals geschreven is ervaring in de praktijk (stage) van groot belang voor het perspectief op de arbeidsmarkt.

Wij zijn dankbaar dat we vanuit de Europese Unie hiervoor financiële steun ontvangen. Afgelopen schooljaar hebben onze 18 VMBO BB-KB mede door deze steun meerdere weken stage kunnen lopen. Zij hebben mooie ervaringen opgedaan waar zij straks bij het zoeken naar werk veel aan zullen hebben.

Onze 27 Arbeidsleerlingen lopen in het 3e jaar 1 dag stage, in het 4e jaar 2 dagen en in het 5e jaar 3 dagen stage per week. De financiële steun vanuit de EU is daarbij zeer ondersteunend geweest. En de leerlingen vinden door deze ervaringen na schooltijd sneller een passende werkplek, ondervinden wij in de praktijk.