Inleiding
Welkom bij de Kentalis Guyotschool voor VSO!
In deze schoolgids (2024-2025) vindt u praktische informatie over de gang van zaken binnen onze school. Voor meer algemene informatie over onderwijs -en begeleiding van Kentalis verwijzen wij u naar de algemene schoolgids, eveneens te vinden via onze website.
Met ons onderwijs willen we zorgen dat de leerlingen gekwalificeerd en volwaardig kunnen meedoen in de maatschappij. Op onze school staan de Biesta-begrippen participatie, kwalificatie en identificatie centraal. We gaan uit van de talenten en kwaliteiten van onze leerlingen.
We geloven dat we onze leerlingen het beste onderwijs kunnen geven wanneer alle betrokken partijen samenwerken. Zowel ouders als de leerling zijn uitgenodigd bij voortgangsgesprekken, rapportgesprekken en andere leerling/ouderavonden: de driehoeksgesprekken. We praten met elkaar en niet over elkaar.
Met vriendelijke groet,
Geert Kluiter, directeur Guyotschool voor VSO
Onze visie
Gekwalificeerd, volwaardig meedoen in de maatschappij!
De Guyotschool voor VSO richt zich op het ontwikkelen van identiteiten, vaardigheden en kennis, binnen uitdagend educatief partnerschap, met het uiteindelijke doel om succesvol deel te kunnen nemen aan de samenleving. Om effectief te kunnen participeren is onder andere kennis van de dove en horende cultuur van belang. Daarnaast worden strategieën aangereikt om goed te functioneren in de verschillende culturen (denk daarbij aan aandacht voor taalpragmatiek). De leerlingen verlaten de school met adequate 'taalbagage' om volwaardig te kunnen participeren in de maatschappij, zo breed als die is. Ze kennen de kracht van hun eigen taal en de functie van taal als verbindend element. Zo zijn ze in staat om zelfbewust deel te nemen aan de verschillende toekomstige opleidings-, werk- en leefdomeinen. Meer informatie hierover leest u in onze Taalvisie VSO Guyot.
Onze leerlingen
De Kentalis Guyotschool is een VSO voor dove en/of slechthorende leerlingen waar zij hun kennis, vaardigheden, talenten en identiteiten verder kunnen ontwikkelen. De school biedt onderwijs in een tweetalige omgeving aan leerlingen tussen de 12 en 20 jaar met auditieve beperkingen, vallend onder de Wet op de expertisecentra (WEC). Tweetalig refereert naar het Nederlands en de Nederlandse Gebarentaal. In de taalvisie worden onze uitgangspunten t.a.v. deze tweetalige omgeving beschreven.
De Guyotschool voor VSO beoogt dat alle leerlingen die de mogelijkheden hiervoor hebben, een regulier diploma behalen. Om dit te realiseren volgt de school de ontwikkelingen in het regulier onderwijs. In de school worden twee leerroutes onderscheiden: vervolgonderwijs (vmbo/havo) en arbeid/dagbesteding (AB/DB).
Leerlingen komen uit het hele land naar de Guyotschool voor VSO in Haren voor ons goede onderwijs en de aandacht die wij besteden aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen en hun identiteit. Ongeveer de helft van de leerlingen woont tijdens schoolweken van maandag tot en met vrijdag in het Verblijf van Kentalis Zorg aan de Bordewijklaan in Groningen-Zuid of aan de Rijksstraatweg in Haren. Leerlingen kunnen hier in hun eigen taal zichzelf zijn en zich ontwikkelen.
Veel leerlingen komen van een basisschool van Kentalis. De afgelopen jaren zien wij een stijging in leerlingen afkomstig van een basisschool voor cluster 2 onderwijs van collega-organisaties. Ook zien we een toename van zij-instromers vanuit het regulier voortgezet onderwijs; leerlingen die om enige reden vastlopen in het reguliere onderwijs.
Schoolondersteuningsprofielen
De school biedt flexibel tweetalig onderwijs: Nederlands en Nederlandse Gebarentaal (NGT). Ons uitgangspunt is dat alle leerlingen recht hebben op maximale toegang tot communicatie, informatie en leren. Bij elke leerling, die kiest voor de Guyotschool voor VSO, herkennen en erkennen wij de voorkeurstaal. Dit kan de Nederlandse gebarentaal zijn of het gesproken/geschreven Nederlands ondersteund met gebaren. In de lessen houden we rekening met de voorkeurstaal van de leerlingen.
Onze docenten moeten NGT-vaardig zijn op B1 niveau om zo bij de behoefte van leerlingen te kunnen aansluiten. Omdat ook dove en slechthorende medewerkers de lessen verzorgen en de school een goede relatie en communicatie zeer belangrijk vindt, vraagt dit van leerlingen dat ook zij bereid zijn en inzet tonen om NGT te leren en gebruiken.
In de taalvisie van de school wordt de invloed van de taalontwikkeling op de volgende gebieden toegelicht:
- Taal en persoonsvorming
- Taal en kwalificatie
- Taal en socialisatie
De doelgroep is zeer divers. De individuele taalcompetenties van de afzonderlijke leerlingen zijn zeer verschillend. Zo is het instroomtaalniveau van een 12-jarige CI-leerling niet te vergelijken met die van een 12- jarige NGT-leerling. Deze verschillen betreffen alle taaldomeinen.
De taalcompetentie van elke leerling is in kaart gebracht in het ontwikkelingsperspectief (OPP). De onderwijs – en instructiebehoeften die daaruit voortvloeien, geven richtlijnen voor het lesgeven in de praktijk. Daarnaast is er veel visueel lesmateriaal ontwikkeld dat tegemoet komt aan deze behoeften.
Om de communicatieve vaardigheden optimaal te kunnen ontwikkelen biedt de logopedist ondersteuning bij leerlingen met specifieke hulpvragen in de vorm van individuele logopedie. Daarnaast voorziet de logopedist de collegae van handelingsgerichte adviezen met betrekking tot de verschillende taaldomeinen.
We beschikken over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP (bijlage) verheldert welke leerlingen we (geen) onderwijs kunnen bieden en wat de extra ondersteuning voor leerlingen inhoudt.
Schoolplan
Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen onze onderwijseenheid en in de ondersteuning wordt gevoerd. Het omvat een onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de kwaliteitszorg. We zorgen daarbij dat we de basiskwaliteit garanderen en beschrijven daarnaast expliciet onze eigen aspecten van kwaliteit (parels).
Dit schoolplan functioneert als een verantwoordingsdocument naar de overheid, het bevoegd gezag en de ouders/verzorgers en als planningsdocument voor de periode 2024-2027. Op basis van actiepunten stellen we jaarlijks een uitgewerkt jaarplan op. In het jaarverslag zullen we steeds terugblikken of doelen bereikt zijn, en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze geven we vorm aan een cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen.
In deze bijlage treft u het schoolplan aan voor de periode van 2024-2027.
Organisatie van de school
Wegens de unieke positie van de Guyotschool voor VSO, die als een van de weinige scholen in Nederland VSO-onderwijs biedt aan dove en slechthorende leerlingen, hebben wij een landelijke aantrekkingskracht. Indien nodig kunnen leerlingen in aanmerking komen voor Verblijf bij Kentalis Zorg. Voor nadere informatie hierover kunt u contact opnemen met de school.
Leerroutes
De Guyotschool voor VSO beoogt dat alle leerlingen die de mogelijkheden hiervoor hebben, een regulier diploma behalen. Om dit te realiseren volgt de school de ontwikkelingen in het regulier onderwijs. In de school worden twee leerroutes onderscheiden: vervolgonderwijs (vmbo/havo) en arbeid/dagbesteding (AB/DB).
Rond elke leerroute is een team van medewerkers gegroepeerd. Elke leerroute formuleert jaarlijks de doelstellingen, die worden uitgewerkt in de klassenplannen. Wij stellen een ontwikkelingsperspectief (OPP) op voor al onze leerlingen. In het ontwikkelingsperspectief staat wat het uitstroomprofiel is van de leerling en welke onderwijsdoelen daarbij horen. Ook staat hierin welke begeleiding en ondersteuning daarvoor eventueel nodig is. Jaarlijks evalueren wij het OPP en stellen een nieuwe vast voor het aankomende schooljaar.
Binnen de leerroute AB/DB maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem DOEN IN. Binnen dit systeem kunnen de leerlingen werken aan de gestelde vaardigheden op de niveaus B (basis), O (ontwikkeling) en S (specialisatie). Dit systeem geeft duidelijkheid aan de leerlingen op welk niveau zij zich bevinden binnen het uitstroomprofiel AB/DB en welk niveau geëist wordt voor de uitstroombestemming.
Wereldklas
In het schooljaar 2023-2024 zijn wij gestart met we twee wereldklassen. In deze klassen gaan wij aan de slag met leerlingen die als nieuwkomers in Nederland zijn gekomen. De eerste prioriteit van deze groep is het bieden van veiligheid en structuur. Daarnaast gaan we samen met de leerling op zoek gaan naar zijn of haar mogelijkheden en stemmen we ons onderwijs daarop af.
In de Wereldklas is er veel aandacht voor vakken zoals de Nederlandse Gebarentaal (NGT), Nederlands, rekenen en burgerschap. Eén van de uitgangspunten is leren door te doen en ervaren. Dit betekent dat de groep ook buiten de school ervaringen op doet, om zo kennis te maken met de Nederlandse maatschappij, maar ook om het geleerde in praktijk te ervaren en/of te laten zien.
De school is continu in ontwikkeling om ons onderwijs voor nieuwkomers te verbeteren.
Speciale voorzieningen
Onze school beschikt over een gehandicaptentoilet, die toegankelijk is voor een rolstoelgebruiker. In de keuken hebben we aanpassingen gemaakt die ervoor zorgen dat leerlingen in een rolstoel ook de mogelijkheid hebben om praktische vaardigheden te oefenen.
Invalbeleid/uitval lessen
Uitval van lessen wordt zoveel mogelijk voorkomen. Bij ziekte of andere afwezigheid van een docent treedt ons invalbeleid in werking. Een collega docent of leerkrachtondersteuner vervangt de les. In het lesrooster is hiervoor ruimte aangehouden. Als een les niet kan worden vervangen, sluiten de leerlingen aan bij een andere klas en werken zij onder toezicht zelfstandig aan opdrachten van de oorspronkelijke les.
Onderwijsteam
De Guyotschool voor VSO heeft een team van ongeveer 50 medewerkers. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:
- De docent verzorgt samen met de logopedisten het onderwijs aan de leerlingen.
- De Commissie van Leerlingzorg CVL (bestaande uit directie, logopedist, intern begeleider en gedragskundigen) is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. Waar nodig wordt er beroep gedaan op de schoolarts. Mentoren sluiten aan als 'hun' leerling wordt besproken.
- De administratieve collega's zorgen voor een adequate financiële en leerlingenadministratie
- De directie geeft integraal leiding aan de school.
- Stagiaires ondersteunen en leren zodat we ze kennis geven over onze vorm van Speciaal Onderwijs. Zij zorgen er mede voor dat wij op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen en houden ons scherp met hun kritische en onbevangen blik.
Het onderwijsteam staat onder de dagelijkse leiding van de directeur, hij is integraal verantwoordelijk voor de Guyotschool voor VSO.
Onderwijzend personeel
Het onderwijzend personeel bestaat uit avo-docenten (algemeen vormend onderwijs) en vakdocenten. De docenten hebben een opleiding gevolgd aan de pedagogische academie of de lerarenopleiding in de vakgebieden Nederlands, Nederlandse gebarentaal, Engels, Duits, economie, maatschappijleer, wiskunde, biologie, geschiedenis en natuurkunde. Daarnaast hebben enkele docenten nog extra vak bevoegdheden. De vakdocenten, onder andere voor bouw- en metaaltechniek, zorg en welzijn, economie en bewegingsonderwijs, hebben een vakspecifieke opleiding gevolgd op eerste- of tweedegraads niveau.
Overig personeel
Naast de bovengenoemde medewerkers zijn binnen onze school logopedisten, intern begeleider en gedragskundigen werkzaam. Tevens zijn er lerarenondersteuners betrokken bij het lesgeven en de begeleiding van praktische vaardigheden. Verder beschikt de school over administratief medewerkers, managementondersteuning en opvangmedewerkers. Van het totaal van 50 medewerkers zijn 15 medewerkers doof (30,6%).
Taakverdeling binnen het team
Mentor
Iedere leerling/elke groep heeft een eigen mentor. Hij of zij begeleidt de individuele leerling en heeft extra aandacht voor het sociaal functioneren en welbevinden van de leerling in de groep en in de school. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor ouders/verzorgers. In het mentoruur (één lesuur per week) bespreekt de mentor met de leerling(en) diverse onderwerpen die het dagelijks (school-) leven beïnvloeden, zoals het onderwijsleerproces, het sociaal-emotioneel functioneren en het functioneren van de leerling als lid van de groep. Tussen de mentoren vindt regelmatig overleg plaats. De mentor heeft een spilfunctie in het zorgsysteem van de school.
Intern begeleider
Het werkterrein van de intern begeleider omvat het onderwijsaanbod en de organisatie daarvan. De intern begeleider speelt een belangrijke rol ten aanzien van plaatsing binnen de school, het opstellen van OPP's, het systematisch in kaart brengen van de vorderingen van de leerlingen en het vormgeven aan eventuele aanpassingen ten aanzien van het onderwijsaanbod.
Decaan
De schooldecaan ondersteunt de leerlingen, in samenspraak met de ouders/verzorgers, bij de opleidingskeuze zowel binnen de school alsmede ten aanzien van de vervolgopleidingen. Onze school heeft een decaan voor arbeid/dagbesteding en een decaan voor vervolgonderwijs (VMBO-Havo).
Stage-coördinator
Binnen de school worden de stages gecoördineerd door de stage-coördinator. De stagedocenten begeleiden de leerlingen tijdens hun stages, doen arbeidskundig onderzoek en geven intervisielessen. Stages vormen een belangrijk onderdeel in zowel het aanbod van arbeid/dagbesteding (arbeidstoeleiding) als vervolgonderwijs. Er is een nauwe samenwerking tussen de stagedocenten, logopedie, de vakdocenten, de mentor van een leerling en uiteraard met leerlingen en ouders.
Logopedist
Op de school is een team van logopedisten werkzaam. De logopedist onderzoekt waar problemen bestaan op het gebied van spraak en/of taal en wat dit betekent voor de communicatieve redzaamheid van de leerling. Logopedie op de Guyotschool voor VSO heeft een tweeledig doel:
- het communicatief redzaam maken van de leerling om deel te kunnen nemen aan de maatschappij;
- invloed op een optimaal onderwijsaanbod voor de leerling om goed deel te kunnen nemen aan het onderwijs in de klas.
Tijdens de logopedische behandelingen wordt er aandacht besteed aan een praktische toepassing van spreken, spraakafzien, horen, stemgebruik en taal of op het compenseren bij onvoldoende beheersing van deze vaardigheden. De logopedisten oefenen deze vaardigheden binnen een oefensituatie, maar soms ook buiten de school (bijvoorbeeld naar de winkel gaan, iets bestellen in een restaurant).
Daarnaast is er aandacht voor taalstimulatie om de lesstof beter te kunnen begrijpen, te integreren en toe te kunnen passen. Hierbij kan gedacht worden aan lexiconuitbreiding (van bijvoorbeeld schooltaalwoorden), het verbeteren van de zinsbouw en het vergroten van tekstbegrip.
Naast de individuele logopedie wordt er aan bepaalde klassen ook groepslogopedie gegeven. Tevens wordt de communicatieve redzaamheid naar en op stage gestimuleerd, geoefend en bijgestuurd. Er is een nauwe samenwerking tussen logopedist en de (stage)docent.
De logopedische testgegevens en de doelen worden opgenomen in het OPP van de leerling en worden aan het eind van elk schooljaar geëvalueerd en bijgesteld. Ouders/verzorgers hebben de gelegenheid om met de logopedist te spreken over de logopedische behandeling van hun zoon of dochter. Een afspraak kan gemaakt worden via de mentor.
Voor al uw vragen betreffende informatie, advies en ondersteuning ten behoeve van uw zoon of dochter kunt u contact opnemen met de school.
Rondleiding en inschrijven op onze school
We nodigen u van harte uit voor een oriëntatiebezoek, bijvoorbeeld op onze Open Dag. De eerst volgende Open Dag staat gepland op woensdag 29 januari 2025. Ook op elk ander moment kunt u uiteraard bij ons op bezoek komen, maar hiervoor s.v.p. een afspraak via onze receptie: 06-10007855 of 050-5331940.
We laten u graag de school zien en vertellen over onze uitgangspunten en doelstellingen. Verder wordt enkele weken na de Open Dag een meeloopdag voor de nieuwe leerlingen georganiseerd. Na de formele inschrijving, op grond van de beschikking van de Commissie van Onderzoek (CvO), wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek.