Kwaliteitszorg
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Hiermee formuleren wij doelstellingen op maat voor onze leerlingen.
VO
Dit jaar hebben 12 leerlingen eindexamen gedaan, 11 zijn er geslaagd.
75% is geslaagd op niveau VMBO-BB
100% is geslaagd op niveau VMBO-KB
100% is geslaagd op niveau VMBO-TL
100% geslaagd op de HAVO
ABDB
Dit jaar heeft 100% van de laatstejaarsleerlingen hun diploma behaald.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Twee keer per jaar brengt de Guyotschool voor VSO de sociale competenties van alle leerlingen in kaart. Naast het volgen van de didactische ontwikkeling, is het van belang om de ontwikkeling van sociale competenties van de leerlingen te volgen. Vorig schooljaar is gestart met een nieuw instrument om deze competenties te volgen; de Ik en de Ander vragenlijst (IKAN). Deze vragenlijst wordt binnen Kentalis ontwikkeld en afgestemd op leerlingen binnen het VSO voor cluster 2. De resultaten van de IKAN geven handvatten voor het lesaanbod op het VSO en geven tevens de leerlingen inzicht in hun eigen competenties. Mede op basis van de resultaten van de IKAN ondersteunen en begeleiden we de leerlingen zo gericht mogelijk en helpen hen om hun talenten te ontwikkelen. Zo worden zij voorbereid om zo optimaal mogelijk te functioneren in de maatschappij.
Onderwijsresultaten
Cognitieve ontwikkeling/overige ontwikkelingsgebieden
Om de verwachte leeropbrengsten te behalen, volgen we de vorderingen en brengen de leeropbrengsten in kaart door te observeren en te toetsen. We gebruiken hiervoor zowel methode gebonden- als methode onafhankelijke toetsen. Tijdens leerling vergaderingen en/of rapportvergaderingen worden tussentijds de resultaten besproken. Hiervan wordt een terugkoppeling gegeven aan de CVL (Commissie voor Leerlingzorg).
De kernvakken Nederlands, Engels, Rekenen en Wiskunde worden getoetst middels de CITO 0,1,2,3 toetsen voor VO. Voor Arbeid en Dagbesteding worden de CITO PRO/VSO toetsen gebruikt. Dit voor de gebieden Begrijpend Lezen, Taalverzorging en Rekenen & Wiskunde. De schoolopbrengsten worden afgezet ten opzichte van de Kentalis Ambities. Om te kunnen bepalen of de opbrengsten naar verwachting zijn, gelet op de school specifieke populatie, is de school bezig met het ontwikkelen van een school-specifieke leerstandaard die gekoppeld is aan de leerroutes.
De leerstandaarden voor Vervolgonderwijs zullen worden gerelateerd aan het regulier onderwijs omdat er diplomagericht wordt opgeleid. De leerstandaarden voor AB/DB zijn vormgegeven in het leerlingvolgsysteem Doen In.
De leeropbrengsten worden jaarlijks geanalyseerd in de schoolanalyse. Hierin worden de data, verklaringen en verbeteracties opgenomen.
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar zijn 23 leerlingen uitgestroomd: 3 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, naar een MBO opleiding, een HBO opleiding en naar werk. 20 leerlingen zijn aan het eind van VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 4 leerlingen stromen door naar het volgende VO niveau.
Informatie over einduitstroom
In onderstaande tabel kunt u zien waar onze leerlingen naar uitstromen als ze onze school na de diplomering/certificering verlaten.
2021 - 2022 | 2022 - 2023 | 2023-2024 | |
MBO niveau 1 | 2 | 1 | 7 |
MBO niveau 2 | 2 | 3 | 6 |
MBO niveau 3 | 2 | 3 | 2 |
MBO niveau 4 | 1 | 4 | 4 |
VO- HAVO (na VMBO diploma) | 1 | 0 | 0 |
HBO/Universiteit | 0 | 0 | 2 |
Reguliere arbeidsplaats | 1 | 1 | 0 |
Beschut werk/beschermde werkomgeving | 1 | 0 | 0 |
Dagbesteding | 2 | 2 | 1 |
Verhuisd/buitenland | 0 | 0 | 0 |
Onbekend | 1 | 0 | 1 |
Totaal | 13 | 14 | 23 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
In deze tabel kunt u zien waar onze leerlingen naar uitstromen wanneer ze tussentijds onze school verlaten.
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Dagbesteding | 0 | 1 | 0 |
Werkplek Arbeid | 0 | 0 | 1 |
Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) | 2 | 2 | 1 |
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 |
MBO | 0 | 0 | 1 |
Buitenland | 0 | 1 | 0 |
Totaal | 2 | 4 | 3 |
Informatie over vervolgsucces
In het schooljaar 2023/2024 zijn 4 leerlingen doorgestroomd binnen school.
1 leerling van BB naar KB
3 leerlingen van TL naar HAVO
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
De laatste 'Kentalis Ouder Ervaringen onderzoek' heeft in 2024 plaatsgevonden en zijn de uitkomsten:
- Gemiddelde VSO Guyot: 6,6 (vorige meting, 2020 – 7,5)
In 2021 het Leerling Ervaringenonderzoek afgenomen met als resultaat:
- Gemiddelde VSO Guyot: 7,4
- Responspercentage: 93%
In 2020 is het medewerkerstevredenheidsonderzoek afgenomen met als resultaat:
- Gemiddelde VSO Guyot: 7,7
- Responspercentage: 26 medewerkers
Audit of inspectie
Vanuit de inspectie , uitgevoerd op 11 oktober 2023, is de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau beoordeeld met ‘voldoende’. Het onderwijs op de Guyotschool voor VSO is daarmee van basiskwaliteit.
Naar aanleiding van het bezoek van de inspectie zijn in hoofdlijnen de algemene conclusies:
- De aangeleverde documenten zijn op orde.
- De school is in ontwikkeling, in de goede richting en collega’s worden betrokken bij de ontwikkelingen.
- Het onderwijsleerproces is als voldoende beoordeeld.
- Er zijn goede lessen gezien met betrokken leerlingen en docenten.
- De veiligheid op school is als voldoende beoordeeld.
- Zicht op ontwikkeling en begeleid van leerlingen. De school heeft een goed gevisualiseerde zorgstructuur.
- De uitvoering van de kwaliteitszorg is als voldoende beoordeeld
- De leerlingen zijn trots op de school en tweetaligheid wordt gewaardeerd. Leerlingen vinden de gebaarvaardig van de meeste collega’s voldoende en zijn op de hoogte dat een aantal collega’s een studie ter verbetering van hun gebarentaal volgen.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot onderstaande maatregelen, die vanaf schooljaar 2023-2024 worden uitgevoerd en een continu aandachtspunt zijn.
- Gericht ontwikkelingen van didactisch-pedagogische vaardigheden vanuit de leervraag/ondersteuningsbehoefte van de leerling;
- Opbrengst gericht werken: we werken bewust, cyclisch en systematisch aan het verbeteren van de resultaten. We stellen hoge verwachtingen en gaan uit van doelgericht werken.
- We hanteren een goede kwaliteitscyclus, waarin we gebruik maken van alle verzamelde data, deze data vertalen naar ontwikkelpunten voor de school.
- Gericht aandacht voor het, taalbeleid, rekenbeleid en burgerschap.