Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

Ontwikkelingsperspectief: de doelen van ons onderwijs

We vinden het heel belangrijk dat uw kind zich goed kan ontwikkelen. Daarom stellen we voor elke leerling een ‘ontwikkelingsperspectief’ op, binnen zes weken na de inschrijving. We beschrijven de ontwikkelingsmogelijkheden, de doelen die we samen willen halen en wat nodig is om deze doelen te bereiken. We overleggen tijdens een oudergesprek met u over de inhoud van het ontwikkelingsperspectief.
We evalueren het ontwikkelingsperspectief jaarlijks met u en stellen het bij als dat nodig is. 
Bent u het niet eens met het ontwikkelingsperspectief? Dan kunt u terecht bij de afdelingsdirecteur. Komt u er samen niet uit, kijk dan op www.onderwijsgeschillen.nl/passend- onderwijs/geschillencommissie- passend-onderwijs. Ook verwijzen we u graag naar de algemene schoolgids.

Indien er sprake is van een vorm van ondersteunende behandeling vanuit Kentalis Zorg, wordt er tevens een individueel plan opgesteld, waarin de zorgdoelen voor de leerling in de klas geformuleerd zijn. 
Ook dit plan wordt met ouders besproken. 
De zorgmedewerker/pedagogisch begeleider in de klas is verantwoordelijk voor het opstellen en evalueren van de zorgdoelen. De coördinator zorg in de klas en de gedragskundige ondersteunen hierbij.

De leerkrachten zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het opstellen van het ontwikkelperspectief, de Commissie van Leerlingzorg ondersteunt hierbij en stelt het perspectief vast. 
 

Groepsbesprekingen

Groepsbesprekingen vinden minimaal tweemaal per schooljaar plaats. In deze multidisciplinaire besprekingen worden de pedagogische, didactische, sociaal emotionele en communicatieve doelen van de groep besproken. We hanteren hierbij de 4D cyclus. Bij de bespreking zijn de groepsleerkracht, de gedragskundige , de intern begeleider, de zorgmedewerker/assistent en eventuele andere relevante betrokkenen (zoals logopedist, therapeuten, vakleerkrachten en maatschappelijk werkers) aanwezig.

Leerlingvolgsysteem

De ontwikkeling van alle kinderen wordt systematisch gevolgd en vastgelegd met behulp van de leerlijnen. 
Hierin zijn de ZML leerlijnen verwerkt van het CED die door Kentalis zijn bewerkt voor de doelgroep. 
De leerlingen worden gericht geobserveerd in dagelijkse situaties. 
Daarbij gaat het om de ontwikkelingsgebieden waaraan binnen de het SO CMB wordt gewerkt. 
Deze doelen worden digitaal 'gescoord' en bijgehouden in het programma ParnasSys. 
Twee keer per jaar wordt de voortgang met ouders besproken. 
Bij leerlingen die leerroute 3 of 4 volgen, wordt twee keer per jaar een CITO toets afgenomen. In januari Cito ZML Rekenen en vanaf groep 7 Cito rekenen 3.0.  In mei Cito ZML taal en AVI.  Vanaf groep 7 worden ook CITO Begrijpend lezen 3.0 , Spelling 3.0 afgenomen daar waar de leerlingen het niveau van de toets aankunnen.

Commissie van Leerlingzorg

In de Wet op de expertisecentra, artikel 40b, is opgenomen dat het bevoegd gezag van de school een Commissie van Leerlingzorg (CvL) instelt. De CvL is zodanig samengesteld dat zij adequaat kan adviseren vanuit zowel onderwijskundig als pedagogisch, psychologisch en medisch oogpunt, rekening houdend met de mogelijkheden van de leerling. De Commissie van Leerlingzorg heeft tot taak een voorstel te doen voor het ontwikkelingsperspectief, bedoeld in artikel 41a, de uitvoering van het perspectief te evalueren evenals te adviseren over terugplaatsing of overplaatsing van de leerling naar het basisonderwijs, een andere vorm van speciaal onderwijs of het voortgezet (speciaal) onderwijs.

De CvL komt eens per twee/drie weken bij elkaar. De data van de CvL worden vastgelegd in de jaarplanning.
De samenstelling van de CvL kan per bijeenkomst wisselen. Dit is afhankelijk van de agenda en de specifieke problematiek van de te bespreken leerlingen. Afhankelijk van de hulpvraag kan de CvL meer- of minder leden hebben.
 
In het zorgdocument kunt u nog meer informatie terugvinden over leerlingenzorg. 
Dit document is op te vragen bij de school.

Rapport/Oudercontact
Tijdens twee oudercontact momenten wordt het rapport besproken. Wij noemen het rapport een rapportfolio omdat we naast een beschrijvende tekst, toegeschreven naar het kind, ook foto's toevoegen om te laten zien in woord en beeld waar de leerling aan gewerkt heeft. Een derde contactmoment is aan het begin van het jaar waarin we een omgekeerd oudergesprek houden waarin we graag geïnformeerd worden door ouders over hun kind. Zo leren we de leerling nog beter kennen. In dit eerste startgesprek worden ook afspraken gemaakt over de manier en frequentie van communiceren tussen ouders/verzorgers en de leerkrachten. In een volgend overleg kan gekeken worden of dit naar wens verloopt of aangepast dient te worden.

Maatschappelijk Werk

In sommige gevallen kan het nodig zijn dat maatschappelijk werk wordt ingeschakeld. Er kunnen vragen zijn over hoe uw kind functioneert in de thuissituatie en op school. Besproken wordt hoe u als ouder de auditieve beperking en mogelijk andere beperkingen van uw kind ervaart. Hoe verloopt de onderlinge communicatie en wat heeft u als ouder en sociale omgeving nodig om er voor te zorgen dat een ieder goed tot zijn/haar recht komt? Wat heeft uw kind nodig om goed te kunnen functioneren? Hierbij komen ook zaken aan de orde van praktische aard, zoals het aanvragen van communicatielessen, begeleiding thuis voor uw zoon of dochter, ouderverenigingen, kinderbijslag, huisvesting, taxivervoer, tolkaanvragen, enzovoort.

Soms zijn er andere vragen vanuit de ouders/opvoeders, zoals een probleem of een steeds terugkerende vraag waar nog geen oplossing voor gevonden is. Denk bijvoorbeeld aan opvoedingsvragen rond de verschillende levensfasen van uw kind (prepuberteit, puberteit) of wanneer uw kind moeite heeft om naar school te gaan, ruzie heeft met vriendjes, of een moeilijke thuissituatie (financiële problemen, problemen die voortkomen uit relatie- en/of echtscheidings-situaties). Maatschappelijk werk kan dit samen met u in kaart brengen en in een beperkt aantal gesprekken samen met u zoeken naar een oplossing. Doel is dan om u aan te reiken wat nodig is om weer op eigen kracht verder te gaan. Samen naar uw situatie kijken en deze bespreken is vaak de eerste stap op de weg naar verbetering. Een verbetering in de thuissituatie kan ook weer een positief effect geven op de leerprestaties en de ontwikkeling van uw zoon of dochter. 

Maatschappelijk werk kan deel uitmaken van de Commissie van Leerlingzorg. Het systeemgericht en het multidisciplinair werken komt ten goede aan de sociale omgeving en schoolomgeving van het kind. Vanuit de CvL kunnen vragen aanleiding zijn om maatschappelijk werk in te schakelen. De maatschappelijk werker kan een brugfunctie vervullen wanneer het gaat om afstemming tussen school en thuis. Hierbij kan de maatschappelijk werker zowel ouders als leerkrachten en andere professionals binnen de school ondersteunen. De privacy staat voorop voor wat betreft de gesprekken met de maatschappelijk werker. Een maatschappelijk werker heeft geheimhoudingsplicht. Als informatie belangrijk is voor de school en in het belang van uw kind, zal met u worden besproken worden wat wel aan de orde kan komen.

U kunt als ouders/verzorgers rechtstreeks, of via de school, contact opnemen met maatschappelijk werk. Ook wanneer u als ouder/verzorger vragen of zorgen heeft over uw kind, of zaken wilt bespreken die niet direct het onderwijs betreffen, kunt u hierover contact opnemen. Afhankelijk van de vraag kunnen we ook doorverwijzen naar andere hulpverlening of een begeleidende en coördinerende rol vervullen (casemanager).

Aan de Guyotschool is een maatschappelijk werker verbonden: Anna Everts   

Wonen

De afdeling voor wonen biedt verblijf aan kinderen in het internaat, weekendopvang, logeren of wonen wanneer de afstand tussen het ouderlijk huis en de school te ver is of op hulpvraag van ouders. Een aantal kinderen van de Guyotschool SO CMB logeren of wonen in Vries, op het terrein van Visio de Brink. 

Zie ook de algemene schoolgids voor meer informatie over leerlingenzorg. 

Medische zorg

Als er medische zorg nodig is, wordt dit met ouders besproken en vastgelegd in een medisch protocol.

Wanneer een leerling medicatie of sondevoeding nodig heeft dienen de geschoolde zorgmedewerkers of leerkrachten dit toe. Zij zijn bevoegd en bekwaam om medicatie, sondevoeding en medicatie voor epilepsie toe te dienen.  Medicijnen zijn veilig opgeborgen in een afgesloten kast en na toedienen wordt het afgetekend op  de medicatie lijst van de leerling.

Er is een fysiotherapiepraktijk verbonden (de Kinderpraktijk)  aan de school. Wanneer een leerling gebruik maakt van een fysiotherapeut dan kan dat  in afstemming met de fysiotherapeut . 
Een aanvraag voor behandeling loopt via de intern begeleider/leerkracht en de CvL. 
De CvL doet uitspraak over de onderwijstijd die de leerling mogelijk mist bij behandeling onder schooltijd. De behandeling wordt bekostigd door de eigen verzekering van de leerling. Voor ergotherapie maken we gebruik van de praktijk van Lies Lucassen. Zij komt eens in de 2 weken op school. Ook hiervoor gaat de aanvraag eerst via de CvL en worden afspraken en behandelingen tussen de praktijk en ouders afgestemd. De CvL is betrokken omdat het gaat om behandelingen die onder lestijden vallen.

Audiologie:

Binnen de Guyotschool SO CMB is audiologie een belangrijk thema. Als school vinden wij het belangrijk dat uw kind zo optimaal mogelijk gebruik kan maken van de gehoorapparatuur die hij/zij draagt (indien van toepassing). Dagelijks wordt in de groep gecontroleerd of de apparatuur van de kinderen goed werkt. Daarnaast is er gezorgd voor een goede akoestiek in de klassen. In veel groepen wordt op bepaalde momenten gebruik gemaakt van soloapparatuur om het spraakverstaan in de klas te bevorderen. De school zorgt voor de aanwezigheid van soloapparatuur. 

Er is een audioloog betrokken vanuit het Kentalis Audiologisch Centrum, waar de school terecht kan met vraagstukken omtrent het gehoor en hoorhulpmiddelen. Tevens zijn er nauwe contacten met de Audiologische Centra en het CI-team in de regio. De school kan audiologische gegevens opvragen bij het behandelend Audiologisch Centra en het CI-team in de regio. De school kan audiologische gegevens opvragen bij het behandelend Audiologisch Centrum / CI-team, met uw toestemming.

Op school is een 'helpdesk audiologie' aanwezig. Wanneer er een accu van een CI leeg is en er geen eigen reserveaccu voor handen is kan er een leenbatterij worden verstrekt aan uw kind. De eigen accu wordt dan gedurende de dag op school opgeladen en wordt aan het einde van de schooldag weer aan uw kind meegegeven. Wanneer er een batterijtje van een hoortoestel leeg raakt op school, wordt er een nieuwe batterij door de leerkracht verstrekt. De leerkracht bewaart van ieder kind een doosje batterijen in de klas. Het is de bedoeling dat u reservebatterijen meegeeft naar school. Wanneer uw kind CI('s) draagt is het fijn als hij/zij reserveaccu's bij zich heeft in de tas. Verder kan de helpdesk kleine problemen oplossen, bijvoorbeeld het vrijmaken van een verstopt slangetje of het vervangen van een kapot slangetje. Als de helpdesk het probleem niet kan oplossen, zal er een briefje worden meegegeven met het verzoek om naar het audiologisch centrum of de audicien te gaan om het probleem te verhelpen. 

Kentalis Zorg: Ondersteuning voor kinderen/jongeren en hun ouders

Heeft uw slechthorende of dove kind weinig zelfvertrouwen of moeite met communiceren? Heeft u vragen over de opvoeding of communicatie thuis? Wilt u (verder) gebaren leren? Heeft u vragen over het gedrag van uw kind? De vragen van ouders en kind staan centraal bij het bepalen wat in een behandeltraject aan bod zal komen. We bespreken uw zorgen en waar u graag ondersteuning bij wilt.

Als uw zoon of dochter een verstandelijke én auditieve of communicatieve beperking heeft, kunt u bij ons terecht voor behandeling op maat. Er kunnen vragen spelen als: -    Hoe kunnen we elkaar beter begrijpen?
-    Waarom is mijn kind snel gefrustreerd en hoe kan ik hem dan helpen? -    Hoe zorg ik voor meer structuur? -    Hoe leg ik uit wat we gaan doen? -    Hoe help ik mijn kind bij het uiten van emoties? -
Welke hulpmiddelen en communicatiemiddelen kunnen we nog meer gebruiken? -    Hoe ziet de toekomst eruit? Als u wel zorgen heeft maar nog niet zo duidelijk weet wat er precies nodig is, kan daar eerst onderzoek naar gedaan worden. Daarna kan behandeling gestart worden, afgestemd op de behoeften van het kind en de mensen die voor het kind belangrijk zijn.

Heeft u belangstelling voor het behandelaanbod van Kentalis Zorg? Vaak bespreken ouders hun behoefte aan ondersteuning met betrokkenen van de school: de leerkracht, intern begeleider en/of gedragskundige. U kunt echter ook rechtstreeks contact opnemen met Kentalis Aanmelding. Een cliëntadviseur zal met u bespreken wat er nodig is om een zorgindicatie aan te vragen. De behandeling van Kentalis Zorg wordt vergoed door de zorgverzekeraar uit het basispakket.

Schoolarts

Werkwijze CvL Guyotschool CMB en schoolarts

De schoolarts is betrokken bij de Guyotschool vanuit de GGD. Binnen het speciaal onderwijs is er de mogelijkheid tot intredeonderzoeken (start op school), en de screening in groep 2 en 7.

Binnen de Guyotschool is er sprake van een gevestigde zorgstructuur met hierin samenwerking met een grote verscheidenheid aan paramedici en andere zorgprofessionals. Daarnaast bezoeken veel leerlingen al een arts. Hierdoor is de reguliere screening vanuit de schoolarts niet passend voor de doelgroep en is er in overleg besloten om van de standaardwerkwijze af te wijken.

De schoolarts zal in plaats daarvan twee/drie jaarlijks deelnemen aan de CvL op uitnodiging van de Guyotschool (al dan niet via teams) en is daarnaast benaderbaar voor consultatie en advies. De schoolarts kan bijvoorbeeld betrokken worden bij slaapproblemen, overgewicht, zindelijkheid, adviezen ten aanzien van gezonde eetpatronen, schoolverzuim door ziekte, een sluimerende afwezigheid van een leerling. De schoolarts zal dan zelf contact opnemen met ouders en evt een leerling oproepen.

De schoolarts kan daarnaast benaderd worden voor verwijsbrieven naar instanties (bijv. Kentalis Zorg).

De schoolarts behoort tot onze zorgstructuur en heeft indien er toestemming is voor betrekken van schoolarts bij een leerling toegang tot de dossiergegevens van een leerling.