Pedagogisch klimaat
Met pedagogisch klimaat bedoelen we alle factoren in de omgeving die bijdragen aan het welzijn, waardoor een kind zich verder kan ontwikkelen. Hierbij gaat het om factoren die al aanwezig zijn, maar ook om factoren die de leerkracht weloverwogen creëert. Binnen de Guyotschool voor SO CMB willen we met ons pedagogisch handelen in het algemeen normen en waarden aanleren die voor iedereen gelden. Het gaat hierbij om respect, rechtvaardigheid, eerlijkheid, gemeenschapszin, verantwoordelijkheidsbesef, solidariteit en tolerantie. Daarnaast wordt het pedagogisch klimaat binnen onze school gekenmerkt door:
- Respect voor elkaar
- Voorspelbaarheid door orde, rust en regelmaat
- Accepteren van verschillen
- Stimulerend en gestructureerd onderwijsaanbod
- Duidelijke regels
- Denken in mogelijkheden en voorbij de beperking leren kijken.
Actief burgerschap en sociale integratie
We leven in een pluriforme samenleving. Kennismaken met verschillende achtergronden en culturen is daarom belangrijk. Als school vinden we het belangrijk om aandacht te besteden aan burgerschap en sociale integratie. Dit wil zeggen dat we leerlingen willen vormen tot burgers die actief meedoen aan de samenleving, bekend en betrokken zijn bij de Nederlandse cultuur en hierin een positieve bijdrage leveren. Hierbij staan drie domeinen centraal:
- Democratie: hoe zit de rechtsstaat in elkaar, wat is democratie en hoe werkt politiek?
- Participatie: welke houding en welk gedrag is nodig om actief mee te kunnen doen?
- Identiteit: wat is mijn identiteit en voor welke waarden sta ik?
Burgerschap en sociale integratie komt tijdens verschillende lessen terug. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het programma KWINK. Dit is een digitale lesmethode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Landelijk gezien is er veel aandacht voor burgerschap. Ook binnen onze school is het kennisdomein 'burgerschap' nog in ontwikkeling. Wij volgen de landelijke ontwikkelingen dan ook nauwgezet.
Wij proberen actief burgerschap onder onze leerlingen te stimuleren. Dit doen wij door actief te oefenen met de drie domeinen (democratie, participatie en identiteit), bijvoorbeeld door de aanwezigheid en verkiezingen voor de leerlingenraad. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de BOB-methode. Binnen deze methode staat elke periode een thema centraal, bijvoorbeeld gezondheid of natuur. Aan de hand van deze thema's worden maatschappelijke activiteiten georganiseerd, bijvoorbeeld een bezoek aan de winkel of een museum.
Veiligheid
Iedere leerling moet zich veilig kunnen voelen op de Guyotschool. Met elkaar zorgen we voor een veilige en prettige sfeer in de klas en op het schoolplein. Ons uitgangspunt is dat iedereen elkaar met respect behandelt en dat iedereen waardevol is ongeacht niveau, godsdienst, huidskleur, sekse of seksuele voorkeur.
Op het gebied van sociale veiligheid hanteren we een proactieve aanpak. In de zogenoemde 'Gouden Weken', de eerste weken van het schooljaar, wordt veel aandacht besteed aan omgangsregels- en vormen waarbij respect hoog in het vaandel staat. Daarnaast wordt er gewerkt met verschillende methodes. Zo wordt er gewerkt met KWINK. Dit is een methode die zich richt op voorkomen van bijvoorbeeld pesten op school en de kracht van een veilige groep. Ook wordt er gewerkt met Rots en Water. Dit is een psycho-fysieke sociale competentietraining. Tijdens deze training komen thema's als lichaamsbesef, gevoelens, nee kunnen zeggen en accepteren, grenzen, pesten, groepsdruk en veiligheid op straat aan bod. Tot slot wordt er gewerkt met Kriebels in je Buik, met daarbij ook de Week van de Lentekriebels. Dit is een methode waarmee leerlingen op een bij hun leeftijd passende wijze kennis maken met allerlei zaken op het gebied van relaties en seksualiteit.
Met behulp van de Monitor Sociale Veiligheid meet de school elk jaar de veiligheidsbeleving van de leerlingen op school. Mochten de resultaten van deze monitor aanleiding geven tot zorgen, dan worden er acties ondernomen om de veiligheid op school te verbeteren. Wanneer op een ander moment gesignaleerd wordt dat er sprake is van een onveilige of onprettige sfeer, dan wordt de coördinator Sociale Veiligheid betrokken. Dit is de gedragskundige van de school. Voor de Guyotschool voor SO CMB in Haren is dat Elise Bentlage (e.bentlage@kentalis.nl). Om pesten, zowel in preventieve als curatieve zien, aan te pakken is het nodig dat alle partijen betrokken worden bij de uitvoering van het beleid. De coördinator Sociale Veiligheid ziet erop toe dat er wordt gehandeld in lijn met het anti-pestprotocol. Het anti-pestprotocol zal komend schooljaar opnieuw worden herzien. Het uitgebreide veiligheidsbeleid kan worden opgevraagd via de school.
Internet gebruik
In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan het veilig gebruik van internet. Daarnaast geldt er op school sinds begin van het schooljaar 2024-2025 dat het gebruiken van mobiele telefoons onder schooltijd niet is toegestaan. Voor meer informatie over dit beleid kunt u terecht bij het kopje 'Ouders en school'.
Op school wordt er in algemene zin gebruik gemaakt van een sterk beveiligd netwerk. Op die manier is het bijvoorbeeld niet mogelijk om gebruik te maken van ongewenste websites. Leerlingen werken tijdens de lessen alleen op de computer of Ipad onder toezicht van een leerkracht. Wat betreft het gebruik van sociale media is de afspraak dat hier enkel voor educatieve doeleinden en onder toezicht van de leerkracht gebruik van mag worden gemaakt. In de klas wordt regelmatig aandacht besteed aan gewenst gedrag op het gebied van sociale media. Hierbij wordt ook gewezen op de gevaren van (onveilig) internetgebruik.
Om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden van media en het gebruik hiervan te optimaliseren, heeft Kentalis een platform waar medewerkers kennis en tips met elkaar kunnen delen over het gebruik van internet en sociale media. Het bevorderen van mediawijsheid is namelijk een taak van iedereen, van ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van de leerlingen zelf. Via ouderavonden en/of in nieuwsbrieven wordt u verder geïnformeerd over hoe wij omgaan met veilig internetgebruik.
Gedragsregels
Uitgangspunt is dat leerlingen zich veilig voelen op school. Om dit te bereiken wordt vooral aandacht besteed aan gewenst gedrag. Daarnaast zijn er ook afspraken en regels waar iedereen zich aan moet houden. Dat geldt voor zowel medewerkers als leerlingen. Er zijn verschillende regels voor verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld in de klas of op het schoolplein.