Vakken
Op basis van de ontwikkeling die een leerling doormaakt op alle gebieden, wordt gewerkt vanuit de kerndoelen. Bij de kerndoelen speciaal onderwijs zijn er leergebied specifieke kerndoelen en leergebied overstijgende kerndoelen. Dit alles naar wat mogelijk is binnen het aanbod UP 1 t/m 4 en passend bij de individuele leerling.
Voor CMB zijn dat de kerndoelen waaruit de leerlijnen voortvloeien.
De leerlijnen zijn gebaseerd op de leerlijnen beschreven door CED en Plancius aangevuld met Kentalis specifieke doelen. De leerlijnen zijn in 2024 herzien vanuit Kentalis.
De leerlijn staan beschreven in in ons leerlingsysteem ParnasSys.
De volgende vakgebieden komen daarbij aan de orde
Nederlands
- mondelinge taal; het verwerven en toepassen van gesproken Nederlands
- schriftelijke taal; het lezen en begrijpen van taal en teksten voor UP 4
- taalbeschouwing; woordenschatontwikkeling en spelling voor UP 4
Rekenen
- getallen en bewerkingen; getallen, tellen, optellen, vermenigvuldigen
- meten, tijd en geld
Oriëntatie op jezelf en de wereld
- mens en samenleving; redzaamheid, burgerschap en sociaal gedrag
- natuur en techniek; dieren en planten, klimaat, aarde
- ruimte; ruimtelijke inrichting
- tijd; tijdvakken, personen
- leerlijn relatie en seksualiteit (RIS)
Kunstzinnige oriëntatie
- beeldend vormen, muziek, cultureel erfgoed, dramatische vorming
Bewegingsonderwijs
- bewegingsactiviteiten, spelvormen
- zintuigelijke en motorische ontwikkeling
- ruimtelijke oriëntatie en mobiliteit
Leergebied overstijgend:
-leren leren
- sociaal emotionele ontwikkeling
- omgaan met media/ICT
- spelontwikkeling
Nederlandse Gebarentaal
Nederlandse gebarentaal wordt als apart vak aangeboden en staat twee keer per week op het lesrooster.
CIDS lessen worden aan de NGT lessen gekoppeld.
Godsdienstonderwijs
- Facultatief wordt godsdienstonderwijs aangeboden. Hierbij zijn de verhalen uit de Bijbel leidend.
Activiteiten
Schoolreis
Aan het eind van het schooljaar organiseren de medewerkers een schoolreis voor de groep. Het komt regelmatig voor dat meerdere groepen samen op reis gaan.
Voor de Guyotschool CMB worden schoolreizen georganiseerd die aansluiten bij de mogelijkheden van de kinderen. Dit zijn over het algemeen 1-daagse reisjes.
In sommige situaties is het mogelijk dat ook leerlingen meedoen aan het schoolkamp van de schoolverlaters.
Voor schoolreizen wordt een eigen bijdrage van ouders gevraagd.
Wanneer de financiële draaglast beperkt is, kunnen ouders dit aangeven bij de schoolleiding.
Projecten
Op de Guyotschool CMB werken we thematisch vanuit de principes van BOB (beleven ontmoeten betekenis)
We werken op school met 4 gemeenschappelijke thema's gedurende het schooljaar. Deze thema's wisselen elk jaar gedurende 3 jaren. De thema's worden vormgegeven op basis van de beleving van de leerlingen zodat ze ook betekenis krijgen. Actief ervaren van een beleving is erg belangrijk, dus daar proberen we bij aan te sluiten door op excursie te gaan. Als we het over het thema dieren werken kunnen we naar de kinderboerderij of de dierentuin gaan. Bij het thema vervoer kunnen we een ritje maken met de bus of de trein en een kijkje nemen op het vliegveld.
De mogelijkheid bestaat dat een groep een excursie maakt naar aanleiding van een actuele tentoonstelling, een project of in aansluiting op een onderwerp dat in de les ter sprake is geweest.
We proberen ouders actief te betrekken bij de thema's die we in de klas behandelen en ouders minimaal twee keer per jaar uit te nodigen bij een oudermiddag.
Sport- en activiteitendag
Aan het begin van het schooljaar wordt voor de leerlingen vanaf groep 3 een sport- en speldag georganiseerd. Meestal vindt deze dag buiten plaats op ons sportveld. Bij slecht weer wijken wij uit naar de gymzaal. Ook wordt er elk schooljaar aandacht besteed aan de Koningsspelen. Regelmatig wordt meegedaan aan activiteiten zoals die worden georganiseerd vanuit het project ‘Special Heroes’. Daarnaast wordt er ook elk jaar de dovencultuurdag georganiseerd waarbij de leerlingen op verschillende manieren kennis ontvangen over de dovencultuur naast de reguliere aandacht hiervoor.
Feesten en Vieringen
Sint Maarten
Op 11 november wordt de school verduisterd en lopen alle kinderen ’s middags met een (zelfgemaakte) lampion door de school en zingen zij liedjes van Sint-Maarten. De leerlingen van de bovenbouw begeleiden de leerlingen van de onderbouw daar waar mogelijk.
Sinterklaas
Natuurlijk vieren wij de verjaardag van Sinterklaas! Sinterklaas brengt met zijn pieten een bezoekje aan onze scholen en hij brengt cadeautjes mee voor de leerlingen van groep 0 tot en met 5.
Vanaf groep 6 bekijken we of de leerlingen zelf een cadeautje kunnen kopen of we het zo houden als voorgaande jaren. De groepsleerkracht geeft hiervoor aanwijzingen.
Kerstmis en Pasen
Kerst en Pasen worden jaarlijks op verschillende wijze gevierd. Soms is er een kerst- of paasmaaltijd, een kerstspel of een kerstmarkt. We proberen dat jaarlijks te rouleren zodat elke activiteit eens in de 3 jaar aan bod komt.