Inleiding
Beste ouder/verzorger(s),
Voor u ligt de schoolgids van de Kentalis Guyotschool voor Communicatief Meervoudig Beperkte kinderen en kinderen met Doof Blindheid in Haren 2024-2025. In deze gids geven we dat verder aan als Guyotschool CMB.
In dit deel staat specifieke informatie over onze school.
Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het algemene deel van de schoolgids.
Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een meervoudige auditieve beperking (cluster 2). Daarbij gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van het kind. We vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids alles over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij.
Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.
De Guyotschool SO CMB is er voor leerlingen van 3 tot 12 jaar oud.
Wij verzorgen onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking, al dan niet in combinatie met bijkomende beperkingen.
De Guyotschool SO DSH en SO CMB zitten in hetzelfde gebouw in Haren.
VSO CMB is in Vries gevestigd.
De drie scholen vallen onder dezelfde directie.
In ons gebouw is ook de Kentalis vroegbehandeling DSH & CMB gevestigd (vanaf 2 jaar)
Deze schoolgids beschrijft alleen de Guyotschool SO CMB,
dat wil zeggen de school voor leerlingen van 3 t/m 12 jaar.
Leerlingen met een meervoudige beperking worden in principe opgenomen op het SO CMB. Het woord ‘principe’ wordt niet voor niets gebruikt, het blijft namelijk altijd maatwerk. Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. Een onderwijsteam van ruim 65 goed geschoolde onderwijsmedewerkers doet hiervoor zijn uiterste best. Vooral op de CMB afdeling wordt aan het onderwijs een vorm van zorgondersteuning toegevoegd. In overleg en passend bij wat uw kind nodig heeft, biedt Kentalis zorg en behandeling op maat.
Middels deze schoolgids proberen we u zo goed mogelijk te informeren, maar door zelf te kijken op onze school krijgt u een beter beeld. Wij nodigen dan ook van harte uit om te komen kijken op onze school.
Het team van de Guyotschool zal u met enthousiasme ontvangen!
H. Koopman & Z. Horlings
Directeur & Intern Begeleider
Kentalis Guyotschool SO CMB
Onze visie & missie
Leerlingen voorbereiden en toerusten op een volwaardige plek in de maatschappij in een veilige, uitdagende en inspirerende leeromgeving, dat is onze missie. Dat doen wij door uitvoering te geven aan het pedagogisch didactisch concept. In dat concept is ruimte voor kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Op alle onderdelen bieden wij de leerlingen optimale ontwikkelingskansen om uiteindelijk onbeperkt mee te kunnen doen in de maatschappij. Het schoolklimaat wordt gekenmerkt door veiligheid en de toepassing van tweetaligheid
De communicatie verloopt via twee talen: De Nederlandse Gebarentaal (NGT) en het gesproken Nederlands (al dan niet ondersteund met gebaren). Het onderwijs wordt geboden volgens een vastgesteld taalbeleid, waarbij er tevens oog is voor de voorkeur en de behoefte van de leerling. Zo nodig kan er daarnaast op individueel niveau gebruik worden gemaakt van Totale Ondersteunende Communicatie.
Leerlingen zijn mede-eigenaar van hun ontwikkeling en geven daarmee zelf richting aan invulling en uitvoering van het onderwijsprogramma. Er is in de specifieke context van het doven- en slechthorenden onderwijs ruimte voor een eigen cultuur, de dovencultuur waarin Nederlandse gebarentaal, taalontwikkeling, inclusiviteit en rolmodellen een plek hebben. De school wil planmatig en cyclisch werken met hoge leeropbrengsten als belangrijk doel.
Onze leerlingen
Wij verzorgen onderwijs voor dove- en slechthorende leerlingen in combinatie met meervoudige beperkingen. Leerlingen mogen op onze school starten op 3 jarige leeftijd. Dit is niet zonder reden; taal ontwikkelt zich het best op jonge leeftijd.
Tijdig beginnen met een specifiek taalaanbod is daarom van groot belang.
Leerlingen van onze CMB school, volgen in hoofdzaak een eigen onderwijsprogramma op maat.
Zij stromen na groep 8 meestal door naar het VSO CMB in Vries. Heel enkel stroomt een leerling door naar het VSO te Haren.
Onze school is ook toegankelijk voor doof- blinde leerlingen. Er zijn geen speciale groepen voor leerlingen met doofblindheid, ze worden opgenomen in de meest passende groep op basis van ontwikkelingsniveau en/of leeftijd.
Onze school heeft ook de mogelijkheid om onderwijs te bieden aan leerlingen die uitstromen op uitstroomprofiel 1 of uitstroomprofiel 2. (UP1 en UP2) Met name deze leerlingen hebben niet alleen behoefte aan onderwijs maar ook aan zorg. Er is dan sprake van een onderwijs-zorg-combinatie.
Bij leerlingen met een hoger uitstroomprofiel kan er ook gebruik worden gemaakt van een onderwijs-zorg-combinatie.
In het zogenaamde Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is beschreven welke leerlingen wel en welke leerlingen niet toegelaten worden op onze school.
Het SOP kunt u opvragen bij de schooldirectie.
Schoolondersteuningsprofielen
We stemmen ons onderwijs af op de individuele leerling. Zo bieden we uw kind optimale ontwikkelingskansen.
Wij willen dat de leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontplooien, waardoor hun zelfredzaamheid wordt vergroot en zij zo goed mogelijk toegang krijgen tot een sociaal leven. Hiermee willen we voor elke leerling een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven bereiken. Dit doen we door de leerling toegang tot informatie, communicatie en mobiliteit te geven. Hiertoe bieden wij een veilige, voorspelbare omgeving, hanteren wij een tactiel georiënteerde benadering, zijn wij competente communicatiepartners en bieden wij continuïteit. Ons onderwijs is individueel gericht, maar dit betekent niet dat leerlingen alleen individueel onderwijs krijgen. De leerkracht begeleidt, vaak met behulp van een klasse-assistent of begeleider, een groep van een kleine groep leerlingen en geeft daar binnen vooral individuele ondersteuning. Dit is belangrijk, want onze leerlingen hebben te maken met verschillende vormen van beperkingen:
slechtziendheid/blindheid (aangeboren of verworven), slechthorendheid/doofheid, ontwikkelingsachterstand: verklaarbaar vanuit syndromen (indien van toepassing) en achterstand door de visuele en auditieve beperking. Syndromen zijn soms de oorzaak van de auditieve en/of visuele beperking, Soms zijn er bijkomende medische en motorische beperkingen (o.a. spasme, epilepsie en verlamming).
De inhoud van het schoolprogramma is gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven leerlijnen speciaal onderwijs . Met ouders en een multidisciplinair team werken we aan de volgende ontwikkelingsgebieden:
Interactie en communicatie:
Met interactie bedoelen we op elkaar reageren, bijvoorbeeld: we kijken naar hetzelfde en we lachen naar elkaar. Met communicatie bedoelen we interactie waarbij informatie uitgewisseld wordt, bijvoorbeeld: de leerling maakt het gebaar ‘drinken’ en de leerkracht reikt een beker melk aan. Ontwikkeling van interactie en communicatie is op onze school verweven in het hele schoolprogramma.
Bij het opbouwen van communicatie sluiten we aan bij de vorm die de leerling spontaan gebruikt, bijvoorbeeld: mimiek, verwijzen, gebruik van voorwerpen, (tactiele) gebaren of gesproken taal.
In eerste instantie ligt de dagelijkse zorg voor de ontwikkeling van interactie en communicatie bij de klassenleerkracht. De logopedist kan ingezet worden voor individuele logopedische ondersteuning en ondersteuning van de leerkracht met betrekking tot communicatie/interactie met de leerling. Wij hebben logopedisten in dienst die geschoold zijn in Totale Ondersteunende Communicatie (TOC).
Sociale- en emotionele ontwikkeling:
Doelen binnen dit onderwerp liggen op het gebied van het (h)erkennen van emoties en gevoelens bij jezelf en anderen, samenspel en samenwerken, initiatief nemen en het ontwikkelen van het zelfbeeld. Er is aandacht voor bewustwording van het eigen lichaam, weerbaarheid (‘nee’ kunnen zeggen) en omgaan met vrienden, relaties en seksualiteit.
Zelfstandigheid en zelfredzaamheid:
We werken aan doelen, zoals aan- en uitkleden, jezelf verzorgen en eten en drinken. Er wordt met leerlingen gewerkt aan de voorbereiding op werken, dagbesteding, zelfstandig of begeleid wonen en een vrijetijdsinvulling. Leerlingen oefenen vaardigheden die zij nodig hebben om zich een beeld te vormen van de wereld om zich heen. Ook leren de kinderen hoe ze hun weg kunnen vinden in het dagelijks leven: in de klas, op het terrein van Kentalis of bijvoorbeeld in een winkel.
Ontwikkeling van schoolse vaardigheden:
Doelen kunnen liggen op het gebied van uitbreiding van de concentratie en aandacht, (kleine) problemen kunnen oplossen, uitbreiding van de leefwereld, wereldoriëntatie, taal en rekenen. Binnen het onderwijsprogramma wordt gewerkt aan het optimaal stimuleren van de verschillende (rest)zintuigen. Dit gebeurt onder andere met visus- en hoortraining, sensomotorische stimulatie en het leren gebruiken van tast, geur en smaak. De logopedist en ergotherapeut kunnen hierin een ondersteunende rol hebben.
Er is dagelijks aandacht voor training van de fijne en grove motoriek. Ook kunnen we ergotherapie, fysiotherapie en bewegingsonderwijs inzetten om te werken aan doelen op dit gebied.
Bij een deel van onze leerlingen is er sprake van communicatieve problematiek, die niet alléén veroorzaakt wordt door een auditieve of communicatieve beperking, maar ook door bijkomende problematiek, zoals psychiatrische- of gedragsproblematiek, een laag IQ, een vorm van autisme of een bepaald syndroom. We hebben het daarom niet meer over Meervoudig Gehandicapt (MG), maar over Communicatief Meervoudig Beperkt (CMB). Zo willen we de nadruk meer op de communicatieve beperking leggen.
Als we verwachten dat leerlingen later naar beschermde arbeid of een vorm van dagbesteding gaan, volgen zij onderwijs op de Guyotschool voor CMB. Deze school biedt leerlingen de kans om zich in die richting te ontwikkelen.
Leerlingen kunnen van drie jaar tot en met twaalf jaar onderwijs volgen met een ondersteuningsarrangement. Leerlingen met de uitstroomperspectieven dagbesteding en beschermde arbeid kunnen daarna doorstromen naar het VSO CMB. Zij kunnen daar van hun twaalfde tot achttiende onderwijs volgen.
Belangrijk vinden wij dat leerlingen zoveel mogelijk de regie krijgen over keuzes (groot en klein) in het eigen leven; de communicatie versterken en woorden- en gebarenschat laten aansluiten op dagelijkse situaties en vaardigheden; voorbereiding op arbeid- of vrijetijdsbesteding; leren functioneren in sociale situaties.
Werken met een planbord waarop leerlingen kunnen zien hoe hun dag eruit ziet en of er iets bijzonders op de planning staat. De kern hiervan is het geven van positieve feedback, om gedrag te beïnvloeden: we benoemen gewenst gedrag. We werken zoveel mogelijk met een vast team van leerkrachten, vakleerkrachten, klassenassistenten en begeleiders op de groep.
Naast aandacht voor onderwijs en sociaal emotionele ontwikkeling is er ook aandacht voor de spraak- en taalontwikkeling. Voor alle leerlingen wordt vastgesteld wat de specifieke behoefte is op dit gebied.
Afhankelijk van deze analyse ontvangen leerlingen individuele en/of groepslogopedie. Tijdens de behandelingen wordt gewerkt aan verschillende spraak- en taaldoelen.
In schooljaar 24-25 gebruiken we het schoolondersteuningsprofiel dat opgesteld is in schooljaar 21-22 en geüpdatet is in schooljaar 22-23.
In schooljaar 24-25 stellen we een nieuw schoolondersteuningsprofiel op volgens de richtlijnen van de nieuwe wetgeving (van maart 2024).
U kunt het schoolondersteuningsprofiel opvragen bij de schooldirectie.
Schoolplan
Kwalitatief goed onderwijs met de hoogst mogelijke leeropbrengsten is een belangrijke doelstelling van de school. Om dit te bereiken wordt gewerkt aan de hand van het zogenaamde kwaliteitsbeleid en de kwaliteitscyclus. Uitgangspunt voor het beleid op de school is de missie en visie van Kentalis en de uitwerking
daarvan in de visie en de missie van de school. De ambities van de Kentalis Guyotschool SO CMB kunt u opvragen bij de directeur van de school.
Uitgangspunt is het schoolplan.
Het vorige schoolplan bestreek de periode 2019-2024.
In 2024 is er een nieuw schoolplan opgesteld voor de komende 5 jaar. (2024-2027)
Het schoolplan is op te vragen bij de school.
Het jaarplan 2024 (kalenderjaar) bevat een aantal onderwerpen waar dat betreffende schooljaar specifiek de aandacht naar uit gaat. Het scholingsprogramma is afgestemd op de onderwerpen zoals die genoemd zijn in het jaarplan.
In kalenderjaar 2025 wordt een nieuw jaarplan opgesteld.
Het jaarplan wordt voortdurend geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. De onderwerpen worden opgenomen in een jaarlijkse bespreekcyclus en komen terug op de teamvergaderingen.
Hierbij wordt de PDCA cyclus, Plan Do Check, Act als middel gehanteerd.
Bij de uitvoering van het kwaliteitsbeleid wordt gebruik gemaakt van verschillende instrumenten. Mijn schoolplan voor schoolplan, jaarplan en jaarverslag en het systeem van Werken Met Kwaliteitskaarten. Met name het systeem van WMK maakt het mogelijk om relatief snel, doelgericht en vooral ook efficiënt de kwaliteitscyclus uit te voeren en in beeld te brengen. Schoolplan, jaarplan en jaarverslag zijn op verzoek ter inzage beschikbaar voor belanghebbenden.
Voor het totale overzicht van alle activiteiten word gebruik gemaakt van een door ons opgesteld "logisch kwaliteitskader". Hierin worden alle activiteiten benoemt die te maken hebben met kwaliteitsverbetering.
Naast het werken met het jaarplan is het uitvoeren van de jaarlijkse cyclus voor zorg, het zorgsysteem/de zorgstructuur, een onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Volgens een vastgestelde- en jaarlijkse cyclus, de toets- en zorgkalender, worden de opbrengsten van het onderwijs in kaart gebracht.
De opbrengsten worden op drie niveaus geëvalueerd; op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. De evaluatie op schoolniveau is aanleiding voor verdere schoolontwikkeling en/of aanpassing van het onderwijsbeleid.
Twee keer per jaar wordt er gescoord op Cito (indien mogelijk) en op de leerlijnen.
Ook wordt twee keer per jaar de veiligheidsthermometer afgenomen bij de leerlingen.
De (leer-) opbrengsten worden in beeld gebracht en de conclusies worden gerapporteerd in het jaarverslag en in de schoolgids. De opbrengsten van het leerproces worden daarnaast eens per jaar gerapporteerd aan de inspectie van het onderwijs en het bevoegd gezag.
Als onderdeel van het kwaliteitsbeleid wordt tenslotte een externe kwaliteitsanalyse uitgevoerd. In een tweejaarlijkse cyclus wordt de school onderzocht door onafhankelijke auditoren.
De audits worden uitgevoerd op basis van het toezichtskader van de inspectie.
Uitkomsten van audits worden vastgelegd en zijn in sommige gevallen aanleiding tot verdere schoolontwikkeling.
Organisatie van de school
Guyotschool SO CMB (locatie Haren)
De school biedt onderwijs aan leerlingen van 3 t/m 12 jaar, die (naast auditief en/of communicatief) meervoudig beperkt zijn. Dat kan een verstandelijke beperking zijn, maar het kan ook een lichamelijke beperking zijn of een beperking in het gedrag. Deze leerlingen vormen de groep Communicatief Meervoudig Beperkt (CMB). Ze hebben een vertraging in hun ontwikkeling, waardoor op driejarige leeftijd de communicatie vaak nog niet of nauwelijks op gang is gekomen. Middels een aangepast leerprogramma op het niveau van onderwijs aan (zeer) moeilijk lerende leerlingen wordt het onderwijs in deze groepen vormgegeven, waarbij ook veel aandacht wordt besteed aan de redzaamheid van de leerlingen en hun sociaal- emotionele ontwikkeling. Voor leerlingen met de indicatie CMB gelden de kerndoelen voor het speciaal onderwijs voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking cluster 2.
Onze school is ook toegankelijk voor doof- blinde leerlingen. Er zijn geen speciale groepen voor leerlingen met doofblindheid, ze worden opgenomen in de meest passende groep op basis van ontwikkelingsniveau en/of leeftijd.
Ons gebouw beschikt over de mogelijkheden voor de persoonlijke verzorging van leerlingen.
Wonen en logeren
Op het terrein van Visio in Vries staan woningen die een woon- of logeerplek bieden voor onze cliënten. (Bij onderwijs spreken we van leerlingen, bij zorg van cliënten, terwijl het om dezelfde leerlingen/cliënten kan gaan.) Het wonen wordt aangeboden zeven dagen per week, 24 uur per dag. Deeltijd wonen en logeren is ook mogelijk: kinderen/jongeren die een aantal nachten per week of weekend(en) per maand in Vries wonen/logeren. Ook leerlingen van de Guyotschool kunnen hiervan gebruik maken. Eén woning is aangepast aan kinderen met doofblindheid.
Onderwijs en zorg
Wij bieden ook onderwijs voor leerlingen met een te verwachten uitstroomprofiel 1 of 2. Dit onderwijs is er voor leerlingen die naast onderwijs ook behoefte hebben aan intensieve zorg. In sommige gevallen is er zelfs meer behoefte aan zorg dan aan onderwijs. In de groepen wordt gewerkt met een zogenaamde multidisciplinaire bezetting. Multidisciplinaire groepsbezetting wil zeggen een leerkracht samen met een begeleider. Het onderwijs is bedoeld voor leerlingen die uiteindelijk uitstromen op profiel 1 of 2. Er wordt met name gewerkt aan communicatie en redzaamheid.
Het onderwijs aan leerlingen op uitstroomprofiel 1 en 2 impliceert een intensieve samenwerking van onderwijs en zorg. Omdat er sprake is van zowel onderwijs als zorg is er ook sprake van een zogenaamde co- financiering. Deze financiering is randvoorwaardelijk voor het kunnen participeren in deze vorm van zeer intensief onderwijs. Aan ouders/verzorgers wordt dan ook gevraagd om een bijdrage te leveren aan deze co- financiering middels financiering, van het onderdeel 'zorgondersteuning' vanuit de wet langdurige zorg (WLZ) of de jeugdwet.
In sommige gevallen wordt ook zorgondersteuning ingezet voor leerlingen met uitstroomprofiel 3 of 4.
Ook hier is een vorm van co-financiering randvoorwaardelijk.
Vanuit school kunnen wij ouders/verzorgers helpen bij het in gang zetten van deze co- financiering.
Schoolgrootte & het verzorgingsgebied
Op 1 oktober 2025 telt de Guyotschool SO CMB naar verwachting ongeveer 30
leerlingen. Leerlingen van de school zijn afkomstig uit Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland. Na enige jaren van groei zien we de laatste jaren een stabilisering van het aantal leerlingen.
Onderwijsteam
De directie van de Kentalis Guyotschool SO CMB wordt gevormd door een directeur.
De directeur wordt inhoudelijk ondersteund door een staf.
Deze staf is samengesteld uit een intern begeleider en een gedragskundige.
Regelzaken worden uitgevoerd door de teamcoordinator.
Het onderwijsteam bestaat uit (vak)leerkrachten, klassenassistenten, begeleiders, een intern begeleider, een gedragskundige en logopedisten.
Daarnaast zijn er externen verbonden aan de school, zoals bijvoorbeeld een ergotherapeut, fysiotherapeut en psychomotorisch therapeut. Deze professionals zijn actief betrokken bij de leerlingen en het onderwijs op school.
Het onderwijsteam wordt ondersteund door een managementassistent, administratieve ondersteuners en een conciërge.
De Guyotschool voelt zich mede verantwoordelijk voor het opleiden van nieuwe collega’s en biedt in beperkte mate stageplekken aan. Hierbij wordt wel rekening gehouden met eventuele auditieve beperkingen.
Bij een gelijkwaardig competentieniveau krijgen studenten uit de doelgroep auditieve beperking,
voorrang op het beperkte aantal stageplaatsen.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Ouders/verzorgers die belangstelling hebben voor onze school, bijvoorbeeld omdat zij een kind hebben met een auditieve en meervoudige beperking, zijn altijd welkom en kunnen een afspraak maken voor een oriënterend bezoek.
Belangrijk hierbij is dat er wel een formeel traject gevolgd wordt op het moment dat ouders overwegen hun kind ook echt aan te melden voor onze school.
Het formele traject begint bij het aanmelden bij het zogenaamde aanmeldpunt. Informatie hierover is te vinden op de website van Kentalis en in onze algemene schoolgids.
Na de aanmelding bij het aanmeldpunt gaat een trajectbegeleider ouders helpen bij het vinden van een passende school. De trajectbegeleider formuleert samen met de ouders een advies over de beste onderwijsvoorziening en dient dit in bij de Commissie van Onderzoek.
Deze Commissie van Onderzoek (CvO) bepaalt of het kind een arrangement krijgt en voor hoe lang.
Tot slot bekijkt de Commissie van Leerlingzorg (CvL) of een leerling toelaatbaar is op de school.
Een onderwijsarrangement is noodzakelijk om te kunnen starten op een school voor speciaal onderwijs.
Soms is er meer nodig dan alleen onderwijs.
Er zijn CMB leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning door begeleiders.
Dit wordt tijdens de intake vastgesteld. Als extra ondersteuning nodig is wordt in samenspraak met de ouders een vorm van cofinanciering opgestart vanuit de wet langdurige zorg (WLZ) of jeugdwet.