Informatie en contacten ouders
Ons streven is dat de school en ouders (en andere mensen die belangrijk zijn voor uw kind) samen informatie delen en zoeken met een voor beide partijen helder doel: de ontwikkeling van het kind, de leerling. Graag geven we samen met u vorm aan deze ouderbetrokkenheid, die we ook wel educatief partnerschap noemen.
Educatief partnerschap vinden wij belangrijk. U bent een ervaringsdeskundige, want u kent uw kind het best en bezit kennis waar de leerkracht of begeleider veel aan kan hebben. Het betekent dat we elkaar nodig hebben, dat we partners zijn en een team. Ouders zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders, daar streven we naar. Om dit te bereiken, bespreken we regelmatig met u wat en hoe uw kind op school leert. Zodat u weet wat u kunt doen om het leerproces thuis te ondersteunen en wij onze aanpak met u kunnen afstemmen om samen te ontdekken wat werkt.
Er vindt in ieder geval 3x per jaar een oudergesprek plaats met de leerkracht, (eventueel) de logopedist en desgewenst een CvL lid. Mocht vaker een oudergesprek gewenst zijn dan worden hierover afspraken gemaakt tussen de leerkracht en ouders. Daarnaast houden de leerkracht en logopedist u op de hoogte van het dagelijks gebeuren in de groep door minimaal 1x per week een bericht en/of foto’s op Social Schools te plaatsen. Het contact over de individuele leerling, uw kind, vindt plaats via Social Schools, mail of telefonisch.
Naast de oudergesprekken vindt u hieronder de mogelijkheden om de school/groep van uw kind te bezoeken:
Informatieavonden en thema-avonden
- Groepspresentaties
- Verjaardag van uw kind in de kleuterbouw
- Oudermiddag
- Oudercursussen
- Activiteiten waar uw hulp gewenst is (docu, luizencontrole enz.)
Anderstalige ouders en tolken
Een heel aantal leerlingen hebben anderstalige ouders. Aangezien we het erg belangrijk vinden om de informatie over uw kind goed uit te kunnen wisselen, gebruiken we de mogelijkheid om een tolk (in de moedertaal van ouders) in te schakelen bij de officiële oudergesprekken. Deze tolk wordt door school geregeld. Voor de dagelijkse communicatie wordt er met u afgestemd op welke manier de communicatie het meest wenselijk is (bijv in het Engels, via google translate).
Informatieverstrekking aan gescheiden ouders
Wanneer ouders zijn gescheiden, is het belangrijk dat de school weet wie het ouderlijk gezag over het kind heeft (hebben). Die is (zijn) namelijk de wettelijke vertegenwoordiger(s) en aan die persoon (personen) moet de Kentalis Enkschool de informatie verstrekken. Als beide ouders het ouderlijk gezag over hun kind houden, dan spreken we met de ouders meestal af wie de contactpersoon is voor alle informatie rondom het kind. Van die ouder wordt verwacht dat hij/zij de andere ouder informeert. Bij de oudergesprekken vindt er per kind één gezamenlijk gesprek plaats, waarbij beide ouders welkom zijn. Wanneer ouders met elkaar in conflict zijn en ouders elkaar de informatie niet doorgeven, zal er een duidelijke afspraak worden gemaakt over de informatievoorziening. Deze afspraak zal worden vastgelegd in het dossier.
Als één van de ouders het ouderlijk gezag heeft, houdt de school contact met die ouder. U heeft als ouders onderling de verantwoordelijkheid elkaar goed te informeren en beslissingen te nemen over zaken betreffende uw kind. De school is wettelijk verplicht informatie te verstrekken over het kind, ook aan de ouder die het ouderlijk gezag niet heeft en om deze informatie vraagt, tenzij het geven van informatie in strijd is met de belangen van het kind (zie brochure van Ministerie van Justitie: ‘Gezag, omgang en informatie’, op te vragen via www.rijksoverheid.nl).
Privacy en recht van inzage
De privacy van de leerlingen is in alle applicaties waarmee binnen Kentalis wordt gewerkt, geborgd. Ouders hebben te allen tijde recht van inzage in het dossier van hun kind.
Klachten
Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling is te vinden op https://www.kentalis.nl/klacht
Oudervereniging
FOSS is de landelijke oudervereniging van en voor ouders van slechthorende kinderen en ouders van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) (www.fossouders.nl). FOSS heeft als oudervereniging 3 hoofdtaken:
- Behartigen van belangen van ouders én kinderen
- Ouders met elkaar in contact brengen
- Toegankelijk maken van informatie over slechthorendheid en TOS bij kinderen
Schoolapp: Social Schools
Wij werken met Social Schools, een online communicatieplatform voor het basisonderwijs. Het doel is om ouders meer inzicht te geven in wat er gebeurt in de klas, op een simpele, visueel aantrekkelijke en informerende wijze. We vinden het belangrijk dat u op de hoogte bent en blijft van waaraan gewerkt wordt. Niet alle kinderen vertellen immers altijd waar ze mee bezig zijn op school. Zo kunt u uw kind(eren) beter ondersteunen in het leerproces, omdat u beter op de hoogte bent.
Hoe werkt het? De leerkracht plaatst een bericht in de klas. Bijvoorbeeld over een sportdag, een excursie, wat we die dag in de klas hebben gedaan of informatie over de lesmethode waarmee gewerkt wordt. Als ouder kunt u deze informatie bekijken door in te loggen via de mobiele app of via de web-omgeving. U kunt agendapunten in uw app rechtstreeks toevoegen aan uw telefoonagenda. Zo ontvangt u op tijd herinneringen en vergeet u nooit evenementen.
Afgesloten omgeving Social Schools is een veilig, afgesloten platform. Alleen ouders die toestemming hebben gekregen van de school, kunnen in de omgeving. Ouders hebben alleen toegang tot de groepen van hun kinderen.
Schoolverlaters
Overgang naar het voortgezet onderwijs
Net als in het basisonderwijs verlaten de leerlingen na groep acht de school. De ouders van de schoolverlaters worden op een aparte ouderavond in oktober uitgenodigd, waarbij de hele procedure zal worden besproken. De ouders krijgen deze avond een jaarplanner mee waarin deze procedure in stappen wordt uitgelegd.
In november worden de adviesgesprekken gepland. Alle ouders van groep acht leerlingen hebben een gesprek met de orthopedagoog en/of intern begeleider, de leerkracht en de logopedist. Het psychologisch, didactisch en logopedisch onderzoek gaan hieraan vooraf. In dit gesprek wordt het advies aan de ouders voorgelegd en besproken. Na deze bespreking kunnen de ouders zich gaan oriënteren op vervolgonderwijs.
De Enkschool is u graag behulpzaam bij adviezen in deze richting. Alle scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs organiseren voorlichtingsdagen/- avonden. U dient zelf een aanmeldingsformulier voor het vervolgonderwijs aan te vragen en in te vullen. Indien gewenst willen wij u daar meehelpen. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het bezoeken van open dagen van mogelijke scholen voor voortgezet onderwijs en de inschrijving op de nieuwe school. Het is gebruikelijk dat de school, waarvoor u uw kind heeft aangemeld, informatie over uw kind bij ons op school opvraagt. Het onderwijskundig rapport wordt door ons ingevuld en na toestemming van de ouders samen met de overige dossiergegevens naar het betreffende steunpunt passend onderwijs gestuurd (link).
De leerlingen maken in februari de doorstroomtoets. De uitslag van deze toets wordt in maart verwacht. Mocht het advies van deze toets hoger uitkomen dan het advies wat u eerder dit jaar hebt gekregen, dan kan dit nog worden bijgesteld na overleg. Als uw kind lager uitkomt, blijft het gestelde uitstroomadvies gewoon staan.
Het tijdspad doorstroom PO/VO hebben we vastgelegd in een aparte jaarplanning groep 8 (link).
Kinderen kunnen naar het vervolg van ons Cluster 2 onderwijsaanbod gaan (VSO Kentalis College Zwolle/VSO Guyot Haren) of naar een andere vorm van speciaal onderwijs. Sommige leerlingen gaan naar praktijkgericht onderwijs. Ook gaan veel leerlingen naar het reguliere VMBO (BB/KB/TL, eventueel met leerwegondersteuning in de basis beroepsgerichte leerweg).
Tussentijdse overstap naar ander onderwijs
We streven ernaar om leerlingen zodra het kan terug te plaatsen naar een reguliere setting zo dicht mogelijk bij huis, eventueel met ondersteuning door onze ambulante begeleiding. Dit betekent dat er ook leerlingen zijn die tussentijds uitstromen naar ander onderwijs. Dit kan een reguliere basisschool zijn of een andere vorm van speciaal (basis) onderwijs.
De onderwijsbehoeften van een leerling kunnen veranderen in de loop van tijd. Soms door een groei in de (taal)ontwikkeling, soms verschuiven ze van communicatie naar gedrag of leren. De ondersteuningsbehoefte van een leerling verandert daarmee ook en daarmee kan de Enkschool niet langer de meest passende onderwijsplek zijn voor de leerling. Wanneer dat het geval is wordt met ouders het advies voor ander onderwijs besproken. Ouders komen soms ook zelf met de vraag of hun kind de overstap naar ander onderwijs kan maken.
De intern begeleider ondersteunt ouders in het proces van de overstap naar een andere school. Er wordt contact opgenomen met de school waar de voorkeur van ouders naar uitgaat. De onderwijsbehoeften van de leerlingen en de ondersteuningsbehoeften van de school worden besproken. Als de school kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling kan de leerling de overstap maken. Dit gebeurt zoveel mogelijk na een (zomer)vakantie. Waar nodig wordt een ondersteuningsarrangement aangevraagd voor begeleiding vanuit Kentalis op de andere school en/of een toelaatbaarheidsverklaring in het geval van speciaal (basis) onderwijs (S(B)O).
Vrijwillige ouderbijdrage
Voor het schoolreisje en schoolkamp en schoolreis kunnen wij wel een vrijwillige bijdrage vragen. Deze activiteiten kunnen vaak alleen doorgaan als ouders bijdragen in de kosten. Natuurlijk mag uw kind altijd meegaan, ook als de bijdrage niet is betaald. Immers: iedereen doet mee!
Naast het schoolreisje en schoolkamp organiseren we leuke en leerzame activiteiten op school en daarbuiten. Voor die activiteiten ontvangen wij geen geld van de overheid. Wij vragen van ouders geen structurele ouderbijdrage voor deze schoolactiviteiten, die onderdeel vormen van het onderwijs.
Ouders worden hierover geïnformeerd via de informatiekaart die zij aan het begin van ieder schooljaar ontvangen.
Telefoonbeleid
Sinds 1 januari 2024 geldt een nieuwe landelijke richtlijn in het voortgezet onderwijs voor smartphones en andere devices in de les.
Vanaf het schooljaar 2024/2025 geldt de afspraak ook voor het primair onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs.
De richtlijn is dat dit soort apparatuur alleen nog wordt gebruikt voor educatieve doelen. Kentalis Enkschool houdt zich ook aan deze landelijke richtlijn.
- Leerlingen die een mobiele telefoon, smartwatch, spelcomputer of speelgoed mee naar school willen nemen, mogen hier alleen gebruik van maken in de taxi.
- Op initiatief van de leerkracht kan er incidenteel voor gekozen worden om eigen mobiele telefoons in te zetten in de lessen.
- De school beschikt zelf over voldoende devices om in te zetten voor educatieve doeleinden.
- Binnen school staan mobiele telefoons en andere meegebrachte apparaten uit en moeten ze in de tas, la of in de kast van de leerkracht (deze gaat niet op slot) bewaard worden.
- Het meenemen van mobiele telefoons en andere spullen vanuit huis is altijd op eigen risico en verantwoordelijkheid.
Lokale medezeggenschap op locatie
We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. De Lokale MedezeggenschapsdeelRaad (LMR) vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen en/of vragen wordt de LMR om advies of instemming gevraagd. De LMR kan ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.
Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De LMR buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
De LMR bestaat in principe uit evenveel personeelsleden als ouders/verzorgers. Er is een LMR voor de doelgroep TOS en een LMR voor de doelgroep DSH. De namen van de leden kunt u vinden in de informatiekaart die aan het begin van ieder schooljaar wordt verstrekt.
De LMR kiest uit haar midden een voorzitter en eventueel een secretaris.
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
We hebben op school interne vertrouwenspersonen. Ieder jaar bezoeken zij alle groepen om te vertellen wie zij zijn en wat ze voor de kinderen kunnen betekenen. Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens. Situatie van thuis, op school of bijvoorbeeld in de taxi. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn.
In de school hangen postbussen waar de kinderen een brief of tekening kunnen stoppen wanneer ze het niet prettig vinden de vertrouwenspersonen rechtstreeks te benaderen.
De namen van de interne vertrouwenspersonen van de Enkschool Zwolle unit DSH, unit TOS en voor de locatie Kampen en Urk kunt u vinden in de informatiekaart die aan het begin van ieder schooljaar wordt verstrekt.
Klacht - Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling vindt u op onze schoolwebsite (link).
Ouderraad (klankbordgroep)
Kentalis Enkschool heeft geen ouderraad. Zie informatie over de LMR, betreffende de oudergeleding.