Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Kentalis Enkschool streeft de kerndoelen van het basisonderwijs na. Deze doelen zijn opgesteld door het Ministerie van Onderwijs. De nadruk binnen ons programma ligt op taal en communicatie. Daarnaast is er voldoende aandacht voor andere leergebieden. Om aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen te kunnen voldoen passen we ons onderwijs aan.

De Kentalis Enkschool biedt daarvoor: 

  • een leerklimaat dat communicatie en taalontwikkeling stimuleert
  • een klimaat dat veiligheid en ruimte biedt om te communiceren en te reflecteren op jezelf en je omgeving
  • specialistisch en intensief taal- en leesonderwijs met aangepaste vormen van instructie om het onderwijs toegankelijk te maken
  • specialistische begeleiding bij het bevorderen van de sociale relaties van onze leerlingen en hun welbevinden, zeker ook in relatie tot de doofheid/slechthorendheid of de taalontwikkelingsstoornis

De inhoud van het leeraanbod en de onderwijstijd zijn per vakgebied vastgelegd in leerroutekaarten voor de verschillende leerjaren en leerroutes. In het OPP van de leerling en in het groepsplan wordt aangegeven in welke leerroute de leerling werkt. 

IPC 

Op de Kentalis Enkschool werken we vanuit IPC. IPC staat voor ‘International Primary Curriculum’. Het is niet alleen een thematisch leerplan voor wereldoriëntatie en de kunstzinnige vakken, maar ook een visie op hoe kinderen leren. Niet wat je gaat doen (de activiteit), maar het leren staat centraal, waarbij er vooral gekeken wordt naar vaardigheden. Tijdens het werken worden hierover leergesprekjes gevoerd met de leerlingen en wordt er gekeken of de leerling groeit op het gebied van de verschillende vaardigheden. Er wordt veel kennis aangeboden tijdens de activiteiten, maar dit wordt niet getoetst (www.ipc-nederland.nl.)

Binnen de thema’s worden de wereld oriënterende vakken (geschiedenis, aardrijkskunde, techniek, natuur en burgerschap) doelgericht aangeboden. Ook worden de lessen muziek, gym, kunst en cultuureducatie binnen dit thema meegenomen. 

Door thematisch te werken kunnen we tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeftes van cluster 2 leerlingen. De Enkschool biedt een groot aantal taal-, lees- en rekendoelen ook aan rondom de thema’s die op dat moment in de klas worden behandeld. Hierdoor krijgen zij meer tijd om nieuwe lesstof te begrijpen en in te oefenen.

Binnen de lessen is ruime aandacht voor het oefenen van vaardigheden, het gebruiken van nieuw geleerde kennis en taal. Daarbij is er veel aandacht voor het onderzoeken, samenwerken en presenteren van wat is geleerd. De geleerde lesstof wordt gevisualiseerd op een leerwand. Hierdoor kan de lesstof aan elkaar worden verbonden en zien de kinderen wat ze leren. Juist bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en dove en slechthorende kinderen is dit belangrijk omdat ze dit niet vanzelf oppakken. Leerkracht, logopedist en assistent werken in deze lessen samen met groepjes kinderen. 

Logopedie/communicatieve vaardigheden 

Op de Kentalis Enkschool zijn logopedisten werkzaam met verschillende specialisaties op het gebied van TOS. Omdat alle leerlingen op onze school in meer of mindere mate moeite hebben met het leren van taal, spraak en/of communicatie, vult de logopedist een belangrijke taak in voor de ontwikkeling van de leerling. De logopedist is gekoppeld aan lesgroepen. Binnen deze groepen ondersteunt de logopedist de leerkracht in het taalonderwijs en de lessen communicatieve vaardigheden. De logopedist en de leerkrachten werken nauw samen in het aanleren van de communicatieve vaardigheden van de leerlingen. Dagelijks vinden er oefenmomenten plaats. 

Naast de ondersteuning van de leerkracht en de groepslessen besteedt de logopedist individuele aandacht aan de taal- en spraakontwikkeling van uw kind. Dit wordt gedaan middels individuele logopedie of logopedie in een kleine groep en klassikaal. Het optimaal communicatief functioneren van het kind binnen de samenleving staat hierbij centraal. In de onderbouw betekent dit dat er vaak voornamelijk aandacht zal zijn om, middels individuele begeleiding, sprongen te maken in de taal- en spraakontwikkeling. In de midden- en bovenbouw betekent dit dat er voornamelijk aandacht is voor het vergroten van de communicatieve redzaamheid en de taalvaardigheden: mening vormen, discussiëren, debatteren, beargumenteren, vertelvaardigheden, gesproken en schriftelijke taal begrijpen. 

Uitbreiding van taalvaardigheden gebeurt zoveel mogelijk aansluitend aan de thema’s uit de klas. Door aan te sluiten bij de taalthema’s uit de klas vindt er veel herhaling plaats waardoor de taal beter kan beklijven. Binnen de afdeling TOS is er ook aandacht voor Pe-TOS (psycho-educatie, hoe ga ik om met mijn taalprobleem). 

Aan het eind van het schooljaar worden er handelingsgericht bij alle leerlingen logopedische testen afgenomen. Op basis van de evaluatie van voorgaande doelen, de nieuwe testgegevens en observatiegegevens worden er doelen opgesteld waar de logopedist met de leerling aan werkt. Deze doelen staan beschreven in het OPP van de leerling en/of het groepsplan taal. 

Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van audio- en/of visuele opnames om het handelen van de logopedist en de spraak-taalontwikkeling van de leerling goed te kunnen bekijken. Er wordt alleen intern gebruik gemaakt van de audio- en beeldfragmenten. Na afloop worden de fragmenten gewist. 

Mondelinge en schriftelijke taal 

De leerkracht en de logopedist stellen samen de doelen voor mondelinge en schriftelijke taal op a.d.h.v. CED-doelen, CV-doelen en spraakwatervaldoelen, geven de lessen samen en evalueren deze. In alle groepen wordt gewerkt aan zinsbouw en morfologie (woordvormen), taaldenken en verhaalopbouw. Deze onderdelen worden tijdens taalkring en tijdens vrije (speel)momenten geoefend. Het taalbegrip en de woordenschat worden gestimuleerd door thematisch te werken (IPC) en er wordt gebruik gemaakt van Logo 3000 groep 1 t/m 4. En daarnaast is er veel aandacht voor het voorlezen in alle groepen. In de lessen wordt geoefend met gespreksvaardigheden. 

De presentatievaardigheden worden ontwikkeld door de lessen communicatieve vaardigheden en door de ontwikkeling van de zinsbouw en verhaalopbouw. Beginnende presentatievaardigheden worden ook omschreven in de IPC-doelen vanaf groep 3. 

Vanaf groep 4 wordt er aan taalbeschouwing gewerkt. De doelen van taalbeschouwing worden expliciet aangeboden, met behulp van instructielessen en Junior Einstein. Dit wordt zowel mondeling als schriftelijk aangeboden. De logopedist ondersteunt hierbij waar nodig. 

Doelen voor articulatie en verstaanbaar spreken zijn voor ieder kind anders en worden daarom opgenomen in het ILHP. 

Lezen 

Goed kunnen lezen en schrijven is in onze geletterde maatschappij erg belangrijk. Bij veel kinderen met een TOS en dove- en slechthorende kinderen verloopt de leesontwikkeling niet vanzelf. Daarom is goed leesonderwijs van groot belang. Op de Enkschool werken we vanuit de visie en met de werkwijze van LIST (Leesinterventie voor Scholen met een Totaalaanpak, oftewel Lezen IS Top). Leesbevordering vanuit leesmotivatie is het belangrijkste uitgangspunt. Kinderen leren vooral lezen als ze heel veel lezen, leeskilometers maken. Kinderen die lezen leuk vinden, zullen er zelf voor kiezen om veel te lezen. Daardoor zal het leesniveau omhooggaan. We willen graag de kinderen motiveren om te lezen. Dat is een belangrijke uitdaging. Het doel is het ontwikkelen van gemotiveerde en goede lezers die lezen omdat het functioneel is, ze daarvan leren of omdat ze er plezier aan beleven. 

In groep 1-2 wordt er vooral heel veel voorgelezen. Veel voorlezen heeft een positieve invloed op de gehele taalontwikkeling maar ook op de kennis van de wereld en inzicht in sociale situaties. Daarom is voorlezen ook een vast onderdeel van het leesonderwijs in alle andere groepen. In groep 1 en 2 is er ook al veel aandacht voor het spelenderwijs leren van letters en woorden. 

In groep 3 leren de kinderen echt lezen. In deze groep worden de belangrijke stappen gemaakt van letters, naar woorden en zinnen en dan naar tekst lezen. Veel voorlezen en daarover praten en schrijven, zijn ook vaste onderdelen van het leesprogramma in groep 3. 

In de groepen 4 t/m 8 lezen we iedere dag in een zelfgekozen boek. Eerst doen we dat hardop. Hardop lezen gebeurt in tweetallen of in kleine groepjes. Bij het niveau E4 gaan kinderen zelfstandig stillezen. We koppelen het leesonderwijs zoveel mogelijk ook aan de thema’s waarmee we werken. Er is veel ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over boeken en we organiseren schoolbreed verschillende lees bevorderende activiteiten zoals leesactiviteiten die aansluiten bij het thema waaraan we werken en de leesvakantiefotowedstrijd. Zo stimuleren we iedere dag de leesmotivatie zodat ook onze leerlingen met plezier lezen. 

Bibliotheek 

Kampen 

De locatie Kampen heeft een meerjarige samenwerking met de Bibliotheek Kampen. Samen werken we aan een prettig en stimulerend leesklimaat voor kinderen van 4-12 jaar. Meer informatie over deze samenwerking vindt u in de informatiekaart die u bij de start van het schooljaar ontvangt. 

Zwolle 

De locatie Zwolle werkt samen met de Stadkamer. Dat is de bibliotheek in Zwolle. Wij doen net als veel andere basisscholen mee aan Alle Zwolse Kinderen Lezen. Het doel van deze samenwerking is dat leerlingen meer plezier krijgen in lezen en taalvaardiger worden.

Er wordt gewerkt vanuit vijf basisprincipes van goed (voor)leesonderwijs.

  1. Goed (voor)leesonderwijs vereist een doordachte boekencollectie met rijke teksten.
  2. Goed (voor)leesonderwijs vereist tijd voor (voor)lezen.
  3. Bij goed (voor)leesonderwijs hoort aandacht voor leesmotivatie.
  4. Kijk voor goed (voorlees)onderwijs kritisch naar de aanpak op school.
  5. Lees zelf (dus ook als docent!)

Het programma Alle Zwolse Kinderen Lezen sluit naadloos aan op de werkwijze van ons leesonderwijs en het thematisch werken. Door de samenwerking met de Stadkamer, hebben we namelijk een mooie collectie boeken in de schoolbibliotheek. Elk jaar schaffen we weer nieuwe boeken aan en breiden we de collectie uit. Daarnaast zijn alle kinderen van de Enkschool lid van de bibliotheek. Kinderen krijgen hun bibliotheekpas mee naar huis en kunnen in de bibliotheek in de buurt boeken lenen. 

Alle leerkrachten en logopedisten zijn dankzij de samenwerking ook lid van de bibliotheek. Zij hebben daardoor de mogelijkheid om bij elk thema veel boeken uit de bibliotheek te halen die ze voorlezen aan de kinderen of die de kinderen zelf kunnen lezen. Op die manier breiden de kinderen hun kennis en woordenschat uit en werken we aan hun taalontwikkeling. 

Urk 

De Harmpje Visserschool heeft een samenwerking met de bibliotheek Urk. Er is jaarlijks een leencollectie op school. De leerlingen mogen elke week een boek ruilen om thuis te lezen of voorgelezen te worden.

Begrijpend luisteren en lezen

We werken met een doorgaande leerlijn van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen. 

In de groep 1, 2 en 3 wordt er aandacht besteed aan begrijpend luisteren. Dit gebeurt vooral tijdens het interactief voorlezen en tijdens kringgesprekken. Er worden dan vragen gesteld over het verhaal. 

Het interactief voorlezen is de belangrijkste manier om kinderen voor te bereiden op het begrijpend lezen. Om goed begrijpend te kunnen lezen, moeten kinderen beschikken over verschillende strategieën. Door middel van interactief voorlezen werk je als leerkracht al voorbereidend aan de strategieën die van belang zijn voor het latere begrijpend lezen. 

Vanaf groep 4 wordt er expliciet aandacht besteed aan begrijpend lezen. We gebruiken hiervoor rijke teksten die gekoppeld zijn aan het thematisch werken. Deze teksten worden gelezen en herlezen in meerdere lessen. Voor het begrijpend lezen is het belangrijk dat kinderen hun woordenschat vergroten en lees- en luisterstrategieën leren toepassen om teksten te kunnen doorgronden. We streven ernaar dat de leerlingen uiteindelijk in staat zijn gelezen teksten na te kunnen vertellen, te waarderen en tekstvragen te kunnen beantwoorden. De leerlingen leren hoofd-, bijzaken en verbanden te onderscheiden. Zij leren teksten samen te vatten en in te prenten. Naar aanleiding van wat zij lezen, wordt een mening gevormd, zie zij kunnen beargumenteren. 

Spelling 

Het goed kunnen spellen is een belangrijke vaardigheid die voor de meeste cluster 2 leerlingen niet vanzelfsprekend is. Naast een kleine woordenschat hebben kinderen met TOS ook veel moeite spellingregels te begrijpen en onthouden. Hiervoor hebben de kinderen meer tijd en aandacht nodig waarbij ze goed worden ondersteund in het correct kunnen spellen. Door aan te sluiten bij de thema’s bieden we woorden aan binnen de categorieën van de leerlijnen, die betekenisvol en functioneel gebruikt kunnen worden. Er worden wekelijks schrijfopdrachten gemaakt waarbij deze woorden worden gebruikt. Woorden worden hierdoor vaak in verschillende contexten herhaald en geoefend. Daarnaast oefenen we zo de grammatica. Hiervoor is een visie op spellingonderwijs ontwikkeld binnen de school, methodes worden als bronnenboek gebruikt. 

Het goed kunnen spellen is een belangrijke vaardigheid die voor de meeste cluster 2 leerlingen niet vanzelfsprekend is. Naast een kleine woordenschat hebben kinderen met TOS ook veel moeite spellingregels te begrijpen en onthouden. Hiervoor hebben de kinderen meer tijd en aandacht nodig waarbij ze goed worden ondersteund in het correct kunnen spellen. Door aan te sluiten bij de thema’s bieden we woorden aan binnen de categorieën van de leerlijnen, die betekenisvol en functioneel gebruikt kunnen worden. Er worden wekelijks schrijfopdrachten gemaakt waarbij deze woorden worden gebruikt. Woorden worden hierdoor vaak in verschillende contexten herhaald en geoefend. Daarnaast oefenen we zo de grammatica.

Hiervoor is een visie op spellingonderwijs ontwikkeld binnen de school, methodes worden als bronnenboek gebruikt. 

Rekenen/wiskunde 

De rekenles wordt op de Enkschool gegeven aan hand van de methode Rekenplein (kleuters) en Wereld in Getallen (groep 3-8). Er wordt lesgegeven volgens de werkwijze van het Directe Instructie Model. Tijdens de les is er veel aandacht voor de rekentaal. Deze taal wordt visueel gemaakt en vele malen herhaald gedurende de lessen om de kinderen voldoende rekentaal te geven. Waar mogelijk wordt er een koppeling gemaakt tussen de rekenactiviteiten van de groep en de dagelijkse gang van zaken. 

  • Groep 1-2 de rekenactiviteiten worden gekozen bij de thema’s van IPC en de aanwezige hoeken; Groep 3-4 er wordt nog veel praktisch/concreet en in boeken en schriften van Wereld in Getallen gewerkt;
  • Groep 5-8 de leerlingen krijgen instructie (volgens drieslagmodel en handelingsmodel) en maken hun werk digitaal in Gynzy of (individueel) schriftelijk waar het moet. 

Bij de verschillende IPC-thema’s wordt er steeds gekeken hoe er een koppeling gemaakt kan worden met het rekenonderwijs in de groep en wordt er gewerkt aan rekendoelen die de kinderen moeten behalen. In onderstaand schema staat welke methodieken er in de groepen gebruikt worden. 

Groep 0-2groep 3 en 4groep 5-8
Wereld in getallen versie 5Wereld in Getallen versie 5 (op papier)Wereld in getallen versie 5 digitaal via Gynzy

Extra

  • Met Sprongen Vooruit - Julie Menne
  • Rekenplein 
  • Cijfermuur 
  • Rekenkast (spelletjeskast nav het rekenmuurtje/automatiseren)

Extra

  • Gynzy
  • Rekensprint
  • Rekenkast (automatiseren)
  • Met Sprongen Vooruit - Julie Menne
  • Calcularis
  • Rekenroute

Extra

  • Rekensprint
  • Rekenkast (automatiseren)
  • Calcularis
  • Rekenroute

Taal 

Op de Enkschool krijgen de leerlingen in de onderbouw met behulp van de methode Krullenbol als bronnenboek, aanbod op motorisch gebied als voorloper op het latere leren schrijven. 

In groep 3, 4 en 5 schrijven kinderen in blokschrift aan de hand van de methode Pennenstreken of schrijven leer je zo. Er kan ook gekozen worden voor verbonden schrift m.b.v. de methode Pennenstreken. Vanaf groep 6 volgen er schrijfopdrachten m.b.v. het directe instructiemodel vanuit de visie spelling naar aanleiding van het thema van IPC. 

Sociaal Emotioneel 

De methode Pe-TOS (Psycho- Educatie TOS) helpt leerlingen met TOS om voldoende taal en vaardigheden te verwerven om zichzelf als individu in de wereld te kunnen positioneren en poneren. Daarbij gaat het niet alleen om het omgaan met de taalontwikkelingsstoornis, de beperkingen die ermee gepaard gaan en de maatschappelijke drempels die participatie belemmeren. Het gaat ook en vooral om identiteitsontwikkeling: het ontwikkelen van een besef van wie je bent, wat je voelt, denkt en vindt en van hoe je in de wereld staat. Een besef dus ook van eigen mogelijkheden en beperkingen.

Daarnaast kunnen de volgende lesmethoden gebruikt worden ter aanvulling op Pe-TOS: Doos vol gevoelens, Kinderen en hun sociale talenten, Spraakwaterval. 

In de groepen 4 en 7 krijgen leerlingen Rots en Water lessen. Doel van het Rots en Water programma is het vergroten van de communicatie- en sociale vaardigheden en welzijn bij kinderen en jongeren en het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meeloopgedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag. 

Relaties Intimiteit en Seksualiteit (RIS)

De seksuele ontwikkeling van kinderen met TOS verloopt niet anders dan die van andere kinderen. Maar als het gaat om het communiceren over lichamelijkheid, intimiteit en seksualiteit verloopt de ontwikkeling wél anders. Onze leerlingen hebben minder taal om hun gevoelens op dit gebied te verwoorden, ze communiceren minder, zowel met volwassenen als met leeftijdsgenoten en ze doen minder ervaring op met afstemming in sociale relaties. Het maakt onze leerlingen op het gebied van intimiteit en seksualiteit niet alleen onwetender, maar ook kwetsbaarder voor grensoverschrijdingen en misbruik. 

Thuis, op school en via de media komen kinderen dagelijks in aanraking met positieve en negatieve kanten van intimiteit en seksualiteit in de wereld van volwassenen. Tegelijkertijd ontwikkelt zich hun eigen seksualiteit onder invloed van ervaringen die kinderen opdoen. Voor onze leerlingen is het dus extra belangrijk om hier expliciet onderwijs in te krijgen. 

Op de Enkschool doen we dat onder andere door de lesmethode ‘Kriebels in je buik’. Kriebels in je buik is een digitale lesmethode voor relationele en seksuele vorming. Deze methode heeft als doel leerlingen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Binnen de lessen staan de thema’s lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld, voortplanting en gezinsvorming, sociale en emotionele ontwikkeling en seksuele weerbaarheid centraal. Deze vier thema’s keren elk jaar terug, zodat de informatie steeds herhaald en verder uitgebreid wordt. De lessen worden afgestemd op de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen.

Ze leren respect op te brengen voor zichzelf en de ander, zich bewust te zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, opvattingen, mogelijkheden en steeds beter gefundeerde beslissingen te nemen op het gebied van seksualiteit. 

Daarnaast wordt er in de sociaal emotionele lessen veel aandacht besteed aan relationele vorming. 

Sommige ouders hebben de zorg dat het aanbieden van dit onderwerp op school ervoor zorgt dat hun kind aangezet wordt tot seksueel gedrag en eerder seksueel actief wordt. Uit onderzoek blijkt echter dat kinderen die in het basisonderwijs goede relationele en seksuele voorlichting krijgen:

  • een positief zelf- en lichaamsbeeld ontwikkelen 
  • hun grenzen beter kunnen aangeven 
  • weerbaarder zijn
  • respectvoller met elkaar omgaan.

Zij maken bovendien op latere leeftijd verantwoorde en gezonde keuzes en worden minder geconfronteerd met seksuele problemen als grensoverschrijdend gedrag, ongeplande zwangerschap en soa’s.  

Meer informatie? 

  • Link - seksuele-ontwikkeling-van-kinderen-0-18-jaar 
  • Link - seksuele-opvoeding-van-kinderen-met-een-beperking-0-18-jaar 

ICT 

Binnen onze school wordt aandacht besteed aan de ICT-vaardigheden en 21-eeuwse vaardigheden. We willen de leerlingen immers zo goed mogelijk voorbereiden op de toekomst. In alle groepen zijn computers/ipads of laptops aanwezig waarop gewerkt kan worden. Ook is in ieder lokaal een digitaal schoolbord aanwezig. Daarnaast heeft vanaf groep 5 iedere leerling een eigen iPad of laptop om mee te werken op school. In de kleutergroepen en in de groepen 3/4 worden iPads gedeeld. Op school hebben we een breed scala aan robotica en programmeertools om de digitale- en programmeervaardigheden van de leerlingen te stimuleren. 

Leerkrachten dragen de verantwoordelijkheid om de leerlingen te scholen in het gebruik van ICT en digitale leermiddelen (daarbij behorend ook: mediawijsheid, sociale media). Leerkrachten worden hiervoor gecoacht door i-coaches die aanwezig zijn op school. 

Wij werken met de ICT-methode Delta de draak. In deze methode voor de groepen 1 t/m 8 wordt er aandacht besteed aan: mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden, computationol thinking en informatievaardigheden. De bovenbouwgroepen doen mee met de week van Mediamasters. 

In de groepen 5 tot en met 8 wordt gewerkt met Gynzy. Dit houdt in dat de verwerking van de rekenstof adaptief gebeurt middels een daarvoor bestemd programma op de iPad. Daarnaast zal groep 3 en 4 in sommige gevallen als extra oefenstof Gynzy in gaan zetten. Daarnaast wordt de iPad ingezet bij verschillende lessen, zowel bij rekenen, taal, spelling en lezen als bij de zaakvakken binnen IPC (opzoekvaardigheden, werken met digitale devices). Dit houdt niet in dat alle verwerking op de iPad gedaan wordt: wij zien ook het belang van schriftelijke verwerking. 

Ook binnen de logopedische behandeling wordt regelmatig de iPad of robotica ingezet, hierbij gericht op het verbeteren van de spraak- en taalvaardigheden (denk aan: apps om de articulatie te trainen, apps voor het vergroten van de woordenschat). 

Het internet en digitale media bieden mooie kansen, met name aan onze leerlingen. Onze leerlingen zijn vaak enthousiaste gebruikers: ze hebben vaak inzicht, ze zijn planmatig ingesteld en hebben veel houvast aan de visuele ondersteuning die de digitale devices bieden. 

Gymles 

De kinderen uit de kleutergroepen maken gebruik van het speellokaal en 1x van de grote gymzaal. Ze dragen tijdens de gym-/spellessen goed passende, stevige gymschoenen, het liefst met klittenbandsluiting. De gymschoenen worden in een bak op school bewaard. 

De leerlingen van groep 3 t/m 8 gymmen 2x per week in de grote gymzaal. Ze dragen een gymbroek met shirt en gymschoenen. Na afloop van de gymles gaan de gymspullen mee naar huis. Binnen de locatie van Kentalis Enkschool te Zwolle kan er vanaf groep 4 tot en met 8 na de gymles gedoucht worden. Op de locatie van Kentalis Enkschool in Kampen gebeurt dit alleen in de hogere groepen. Sommige leerlingen hebben aangegeven dit niet prettig te vinden. Enkele leerlingen douchen met de onderbroek aan of helemaal niet in verband met hun cultuur. 

In afstemming met de Commissie van leerlingenzorg (CvL) hebben wij het volgende standpunt ingenomen, dat de leerlingen zelf mogen kiezen of zij wel of niet douchen na de gymles. Het wordt op prijs gesteld dat leerlingen wel een handdoek meenemen. 

Muzikale vorming 

De leerlingen krijgen passend muziekaanbod van de leerkracht. De leerkracht bekijkt bij welke thema's welke domeinen van het muziekonderwijs aan bod komen. Tijdens de lessen komen de vijf domeinen van het muziekonderwijs aanbod. Dansen, luisteren, zingen, musiceren en noteren. Daarnaast worden thematische begrippen gekoppeld aan de lessen. De leerlingen breiden hun woordenschat tijdens de muzieklessen uit. De leerlingen worden gestimuleerd om hun gevoelens en gedachten te uiten door expressief bezig te zijn. Afhankelijk van het thema worden er af en toe ook externe vakspecialisten ingehuurd om muzikale activiteiten aan te bieden. 

Activiteiten

In de informatiekrant, die u aan het begin van het schooljaar ontvangt, kunt u lezen wanneer onderstaande activiteiten plaatsvinden. 

Schoolreisje Het ‘gewone’ lesrooster wordt elk jaar doorbroken door een schoolreisje. De data voor de schoolreisjes van de groepen 1 t/m 6 worden via de informatiekaart bekend gemaakt en worden vaak aan het einde van het schooljaar gepland. 

Schoolkamp De kinderen vanaf (in principe) groep 7 gaan drie dagen op schoolkamp. De begeleiders zoeken ruim van tevoren een geschikte bestemming, waarbij huisvesting, voeding en veiligheid (met betrekking tot het vervoer en de bestemming) gewaarborgd zijn. 

Thematisch werken Binnen de school wordt thematisch gewerkt. Bij de afsluiting van een thema worden ouders uitgenodigd om te kijken wat hun kind heeft geleerd binnen dit thema. Dit kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. 

Rekendag Ieder schooljaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Dit is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8). Deze dag staat helemaal in het teken van rekenen en dan niet alleen in de klas, maar ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! Het onderliggende doel is om de kinderen onderzoekend te laten rekenen. Zelf ontdekken levert inzicht op en niet onbelangrijk: het maakt rekenen leuk! 

Koningsdag De Koningsspelen zijn een sportief Oranjefeest voor alle basisschoolleerlingen in Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk. De dag bestaat uit sportieve activiteiten die worden voorafgegaan door een gezamenlijk, feestelijk Koningsontbijt. Scholen bepalen zelf hoe de Koningsspelen worden vormgegeven. Kentalis Enkschool schrijft zich de laatste jaren in voor de Koningsspelen en deelt daarmee het doel om kinderen in het primaire onderwijs en hun ouders te laten zien dat samen goed ontbijten en actief bewegen belangrijk, maar vooral ook heel leuk is. De vakleerkrachten gymnastiek regelen de sportactiviteiten voor alle klassen. 

Leesvakantiefotowedstrijd (alleen in Zwolle) Veel lezen is belangrijk. We noemen dat leeskilometers maken. In de vakantie blijven lezen is belangrijk anders kan de leesvaardigheid wegzakken. Ook het plezier in lezen is erg belangrijk. De zogenaamde leesmotivatie. Daarom organiseert de Enkschool ieder jaar een Leesvakantiefotowedstrijd. Ouders en hun kind worden gestimuleerd een mooie foto van hun kind te maken terwijl het kind opgaat in het lezen. Dit kan het lezen van een stripboek, boek of bijvoorbeeld een informatiebordje in de dierentuin zijn. Als het kind maar echt leest en er plezier aan beleeft! Na de zomervakantie hebben ouders 4 weken de tijd om de foto in te sturen naar school. Daarna worden er per unit een eerste, tweede en derde prijs gekozen.

De eerste prijs is een boek, de tweede prijs het kinderboekenweekgeschenk+ boekenlegger en derde prijs is een boekenlegger. Daarbij worden de winnende foto’s vergroot, op canvas afgedrukt en opgehangen in de school! De prijsuitreiking is altijd op de laatste dag van de kinderboekenweek; vlak voor de herfstvakantie. 

Iedereen doet mee! U wilt graag dat uw kind kan sporten, spelen en leren. Meestal lukt dat ook. Maar wat als je als ouder/verzorger even wat minder te besteden hebt? Dat kan tenslotte iedereen overkomen. Gelukkig is er ook dan nog steeds veel mogelijk. Wist u bijvoorbeeld dat u vaak hulp kan krijgen bij het betalen van: 

  • Muziekles/ Toneel/ Dansles 
  • Sporten / sportkleding 
  • Lid zijn bij een club of vereniging 
  • Zwemlessen 

Wilt u graag iets aanvragen voor uw kind of wilt u gewoon meer informatie? Onze schoolmaatschappelijk werker helpt u graag verder. Voor uw als ouder zijn er ook mogelijkheden. Samen zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen!