(Onderwijs)kwaliteit
We bieden kwalitatief goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2023-2024, de doelen vanuit het jaarplan en de strategische doelen zijn hieronder de speerpunten van schooljaar 2024-2025 beschreven.
- De Enkschool werkt eind 2024 volgens de 4D-cyclus en gebruikt de aspecten van het onderwijsleerproces als uitgangspunt om de opbrengsten te analyseren. Er is een structuur waarbij de acties die uit analyses voortkomen zichtbaar zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk.
- De Enkschool werkt verder aan het doel om eind 2025 onze leerlingen een kwalitatief goed, inhoudelijk, degelijk, passend en onderbouwd taalaanbod aan in een doorgaande lijn aan te bieden, dat voor alle medewerkers goed in de praktijk uit te voeren is. Het taalaanbod gaat over zowel mondelinge als schriftelijke taal en de verschillende onderdelen van de taaldomeinen zullen gefaseerd ingevoerd worden.
- Om de kwaliteit van de lessen verder te ontwikkelen en de (basis)vaardigheden van leerlingen te vergroten, hebben de leerkrachten zich de vaardigheden, waaronder lesgeven middels EDI, eigen gemaakt. Hiermee kan tijdens het lesgeven steeds het begrip van de kinderen en de gestelde hoge verwachtingen worden gecontroleerd en bijgestuurd.
- Uiterlijk eind 2024 werken we vanuit de geactualiseerde leerroutekaarten rekenen
- De Enkschool heeft eind 2024 het bestaande aanbod voor sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen
- geëvalueerd en een actieplan beschreven voor de jaren 2025 en 2026.
- De Enkschool heeft eind 2024 een nieuw protocol voor het begeleiden van nieuwe medewerkers beschreven en ingevoerd
- De TOS Methodieken Spraakwaterval, PeTos en Story Grammar Training zijn geïmplementeerd binnen het onderwijsaanbod. Binnen Kentalis wordt.
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de Algemene Schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor SO eind groep 4 en aan het einde van de schooltijd.
Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids: Ambities Kentalis Onderwijs (link).
Opbrengsten didactische ontwikkeling
Data AVI
Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op uitstroomniveau
Februari 2024 - We halen bij uitstroomniveau PRO, BB en KB de Kentalisambitie van 75%. Dit is op Avi beheersingsniveau.
We halen bij uitstroomniveau TL de Kentalis ambitie niet.
Juli 2024 - Vanuit het systeem kunnen we alleen de beheersingsniveaus van de AVI bekijken.
We halen bij alle uitstroomniveaus de Kentalis ambitie.
Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op leerjaar
Februari 2024 - We halen de ambitie voor leerjaar 3, 4 en 5 niet. Voor groep 6,7 en 8 halen we de ambitie wel.
Juli 2024 - We halen de ambitie voor alle leerjaren vanaf groep 5 wel.
Leerlingen die verwachte groei doormaken
Februari 2024 -53% van alle leerlingen laat genoeg groei zien op Avi beheersingsniveau.
Juli 2024 - 66% van alle leerlingen laat genoeg groei zien
Data Begrijpend lezen
Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op uitstroomniveau
Februari 2024 - Wij halen de ambitie van 50% op PRO en KB niveau wel. Op BB en TL niveau halen we de ambitie niet. Totaal komen we uit op 43%.
Juli 2024 - Wij halen de ambitie van 50% op elk uitstroomniveau.
Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op leerjaar
Februari 2024 - We halen de ambitie in leerjaar 5. In leerjaar 6 en 7 halen we de ambitie niet.
Juli 2024 - We halen de ambitie in leerjaar 5 net niet (47%). In leerjaar 6 en 7 halen we de ambitie wel.
Leerlingen die verwachte groei doormaken
Februari 2024 - 49% van alle leerlingen laat genoeg groei zien.
Juli 2024 - 53% van alle leerlingen laat genoeg groei zien.
Doorstroomtoets leesvaardigheid
Februari 2024 - 96% van alle leerlingen scoren 1F of hoger. 1 leerling heeft geen 1F, dit betreft uitstroomprofiel PRO.
24% (6 vd 25) van alle leerlingen haalt 2F. 3 van deze leerlingen hebben uitstroomprofiel BB/KB. 3 van deze leerlingen hebben uitstroomprofiel KB/GL-TL of Havo.
Data Spelling
Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op uitstroomniveau
Februari 2024 - We halen de ambitie van 75% alleen voor uitstroomniveau PRO. Voor BB zitten we er vlak onder (72%). Voor KB halen we het niet (67%), maar dit betreft slechts 3 leerlingen.
Juli 2024 - We halen de ambitie op elk uitstroomniveau.
Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op leerjaar
Februari 2024 - We halen de ambitie in groep 3, 4 en 5 niet. In groep 5 groeien we er wel naartoe (64%). We halen de ambitie in groep 6,7 en 8 wel.
Juli 2024 - We halen de ambitie van groep 5 net niet (73%), voor de andere groepen wel.
Leerlingen die verwachte groei doormaken
Februari 2024 - 65% van alle leerlingen laat genoeg groei zien.
Juli 2024 - 60% van alle leerlingen laat genoeg groei zien.
Doorstroomtoets Taalverzorging
Februari 2024 - 72% van alle leerlingen haalt 1F.
Data Rekenen
Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op uitstroomniveau
Februari 2024 - We halen de ambitie van 75% voor uitstroomniveau PRO, BB en KB wel. KB betreft slechts 2 leerlingen. Voor TL halen we de ambitie niet.
Juli 2024 - We halen de ambitie voor alle uitstroomniveaus ruim.
Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op leerjaar
Februari 2024 - We halen de ambitie in leerjaar 3 en 4 niet . In groep 5 t/m 8 halen we de ambitie over het algemeen ruim. Totaal (groep 3 t/m 7) komen we uit op 62%
Juli 2024 - We halen de ambitie in alle leerjaren.
Opbrengsten van de methodegebonden toetsen
Februari 2024 - Omdat we de ambitie in leerjaar 3 en 4 niet halen, vergelijken we hier de data van deze leerjaren met de methodegebonden toetsen.
Groep 3 (Kampen en Zwolle ): Blok 2 wordt door 78% voldoende (groen) gemaakt. Blok 3 door 65%, blok 4 door 52% en blok 5 door 62%.
Groep 4 Geen van de 4 leerlingen in Kampen maakt de halfjaarlijkse toets voldoende. In Zwolle is deze toets niet gemaakt. De tempotoetsen worden door 75% (Kampen) tot 100% (Zwolle) voldoende gemaakt. Blok 4 wordt door 40% voldoende gemaakt.
Juli 2024 - In groep 3 van blok 1 tot en met blok 7 zien we voldoende scores.
Veel leerlingen maken nog fouten bij het klokkijken.
In blok 8 opzetten t/m honderd en aflezen heeft extra tijd nodig
Leerlingen die verwachte groei doormaken
Februari 2024 - 54% van alle leerlingen laten genoeg groei zien.
Juli 2024 - 58% van alle leerlingen laten genoeg groei zien.
Doorstroomtoets
53% haalt 1F. De leerlingen die geen 1F halen hebben uitstroomprofiel PRO of BB/BB-KB.
We hebben bovenstaande data geanalyseerd en geduid en zijn gekomen tot de volgende doelen:
- De leerroutekaarten voor mondeling en schriftelijke taal zijn klaar en worden gepresenteerd en uitgevoerd in het schooljaar 2024-2025
- We zijn de kwaliteit van het instructieniveau aan het verbeteren door in te steken op het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI), daarbij hebben we beeldcoaching ingezet en dat krijgt in het schooljaar 2024-2025 een vervolg.
- In schooljaar 2024-2025 gaan we met de kwaliteitsgroep rekenen en IB, aan de slag met de doelen voor rekenen. De verbeterpunten zullen weggezet worden in de nieuwe leerroutekaarten en uiterlijk in 2025-2026 worden uitgevoerd.
Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren/leergebiedoverstijgende vaardigheden
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Dit jaar halen we op schoolniveau de ambitie dat 75% van de leerlingen hoger scoort dan de vastgestelde norm.
In afzonderlijke groepen wordt in de meeste groepen de vastgesteld norm behaald. Enkele groepen van de middenbouw zitten net onder de vastgesteld norm, maar die scores zijn verklaarbaar en daarvoor zijn interventies ingezet in de betreffende groepen.
De leerlingen profiteren van het intensieve aanbod en maken daarin een groei door in de loop van hun schoolloopbaan.
Opbrengsten Monitor Sociale Veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid vanuit WMK. Het welbevinden van de leerlingen is over het algemeen prima. Meer dan 90% van de leerlingen vindt het (heel) fijn op school. Het is fijn dat leerlingen zich prettig voelen op school!
Wat betreft de fysieke veiligheid is het gevoel van veiligheid van de meeste leerlingen goed. Een enkele leerling geeft aan zich niet/minder veilig te voelen. Dit is dan vaak een ruimte buiten de klas (wc, kleedkamer, gang, taxi, plein). Dit verschilt per locatie (Zwolle/Kampen). Hierover wordt met de desbetreffende leerlingen samen naar een oplossing gezocht.
De aantasting in de veiligheid is over het algemeen voldoende. Het merendeel van de leerlingen geeft aan dat er niet structureel wordt gepest. Een klein van de leerlingen geeft aan wel eens een keer gepest te zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitlachen, uitschelden en/of pijn doen. In de klassen is veel aandacht voor het op een positieve manier met elkaar omgaan (zie Pedagogisch klimaat). Het onderwerp pesten (en het verschil tussen plagen en pesten) komt ook terug in de lessen Pe-TOS.
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar zijn 49 leerlingen uitgestroomd: 24 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 25 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 dit noemen we einduitstroom.
Informatie over tussentijdse uitstroom
Een groot deel van de uitstroom van TOS leerlingen vindt bij de Enkschool tussentijds (voor groep 8) plaats. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het speciaal (basis)onderwijs.
2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Basisonderwijs (bao) | 13 | 14 | 10 | 9 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | 9 | 13 | 7 | 6 |
Speciaal onderwijs (so) | 8 | 4 | 4 | 8 |
Thuiszitters met leerplichtontheffing | 1 | |||
Buitenland | 4 | |||
Totaal | 34 | 31 | 23 | 24 |
Informatie over eind uitstroom
De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald. Dit schooljaar 2023-2024 zijn 4 leerlingen boven niveau, 1 onder en 20 op het niveau uitgestroomd. Bij de einduitstroom gaat van de TOS leerlingen het merendeel naar het regulier voortgezet onderwijs.
Het niveau van uitstroom in het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde uitstroomperspectief van de Enkschool: VMBO/Praktijkonderwijs.
Zowel leerlingen die tussentijds uitstromen als leerlingen die uitstromen vanuit groep 8 worden voorbereid door middel van wentrajecten, sociaal integreren en/of wendagen.
Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.
2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Praktijkonderwijs | 5 | 10 | 7 | 7 |
VMBO BB | 4 | 6 | 10 | 10 |
VMBO KB | 1 | 3 | ||
VMBO BB/KB | 7 | 3 | ||
VMBO TL | 2 | |||
Totaal | 9 | 16 | 25 | 25 |
Totaal naar regulier | 9 | 8 | 14 | 20 |
Totaal naar (V)SO | 11 | 8 | 11 | 5 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen zij uitstroomden. Dit heet bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen in het schooljaar 2021-2022 | 45 |
---|---|
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 38 |
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 0 |
Leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 7 |
In 2021-2022 zijn in totaal 45 leerlingen uitgestroomd. Van 38 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Zij zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Van 7 leerlingen is het onbekend of zij nog op het uitstroombestemmingsniveau zitten. Dit betekent dat de school overall een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. We behalen de ambitie van meer dan 75% ruimschoots van de leerlingen waarvan we een reactie hebben ontvangen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Resultaten Ouder ervaringen onderzoek april 2024
Kampen en Urk
In april van dit schooljaar is onder de ouders van de Enkschool, unit TOS Zwolle Kampen Urk, een ouder ervaringsonderzoek uitgezet in de vorm van een vragenlijst.
De vragenlijst bestaat uit vragen over de beleidsterreinen van onder andere de kwaliteit, deskundigheid, veiligheid, informatievoorziening en de gelijkwaardigheid.
De respons op de Vragenlijst was 21%: 38 van de 180 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is daarmee laag.
De vragen van de vragenlijst kunnen gescoord worden tot maximaal een 4.0.
Als school scoren wij gemiddeld een 3.69 en daarmee scoren wij een ‘goed’ op de gestelde normering van waardering van scores.
Ouders geven voornamelijk aan dat de kwaliteit van het onderwijs, het pedagogisch handelen en het welbevinden zeer naar tevredenheid is.
Gemiddeld geven ouders de school het rapportcijfer 8.7.
Wij zijn blij dat de inspanning van de collega’s door ouders gezien en gewaardeerd wordt.
Uit de vragenlijsten komen geen specifieke verbeterpunten.
Met ouders, leerlingen, collega's en onze Locatie Medezeggenschapsraad (LMR) blijven we constant in gesprek over het verder verbeteren van het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen.
Medewerkertevredenheidonderzoek
In het kader van Werken met Kwaliteit (WKM) wordt elke 2 jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan. Het laatste onderzoek is in het schooljaar 2022-2023 afgenomen. In totaal heeft 63,7% de vragenlijst ingevuld.
Over de hele lijn en ook op onze eigen unit TOS, scoort men hoog op de school specifieke aspecten. De organisatie brede vragen worden minder positief gescoord.
Hoog scoren met name op autonomie, sociale veiligheid binnen de eigen school en bevlogenheid. Men heeft het gevoel dat zij zinvol werk doet en samen met de collegae de juiste dingen doen. Het onderdeel werkgeverschap vanuit Kentalis als organisatie vraagt aandacht.
Audit of inspectie
In mei 2022 is er een interne audit afgenomen op de Enkschool Zwolle TOS (waarin ook kwaliteit en werkwijze van Kampen en Urk is meegenomen). De Enkschool TOS is beoordeeld met een voldoende.
De auditoren hebben met name de fijne sfeer benoemd met een fijn werk en leerklimaat op school. Er is diepgang in de schoolontwikkeling en er zijn mooie stappen gezet op het gebied van kwaliteit. De contacten met ouders lopen goed en er is een goede samenwerking met het regulier onderwijs.
De betrokkenheid van het team is groot en er is aandacht, stabiliteit en vertrouwen op de Enkschool.
Maatregelen
Masterplan Geletterdheid
Een goede lees- en schrijfvaardigheid is voorwaarde om succesvol mee te kunnen doen in de maatschappij. Leren lezen en schrijven vraagt voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) extra veel inspanning.
Van leerkrachten vraagt het extra deskundigheid om het lees- en schrijfonderwijs voor deze doelgroepen effectief en Evidence Informed vorm te geven.
Binnen het Masterplan Geletterdheid van Kentalis is op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten een online module over leren lezen en schrijven samengesteld voor de doelgroepen TOS, D/SH en CMB/DB. Deze modules bieden kennis en handvatten aan leraren, ambulant begeleiders, logopedistes en ondersteuners om deze leerlingen optimaal kansen te bieden op volledige geletterdheid. We gaan de module voor de leerlingen met een TOS stap voor stap invoeren binnen de Enkschool.
Leerlingenraad
We willen leerlingen meer betrekken bij het leerproces op schoolniveau. Hiervoor zullen we een leerlingenraad oprichten.