Leerlingenzorg
Uw kind wordt in de groep begeleid door de leerkracht, logopedist en onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner. Hiernaast zijn er ook een intern begeleider en een orthopedagoog/psycholoog betrokken bij de groep. Samen met de leerkracht en logopedist volgen zij de ontwikkeling van uw kind. Zie voor algemene informatie de algemene schoolgids.
Ontwikkelingsperspectief
In het speciaal onderwijs wordt voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Het OPP wordt opgesteld binnen zes weken na inschrijving. In het ontwikkelingsperspectief staan het verwachte uitstroomniveau, de onderwijsdoelen, de onderwijsbehoeften van een leerling en wat nodig is om de doelen te bereiken. Het ontwikkelingsperspectief wordt minimaal één keer per jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Tijdens de oudergesprekken wordt de inhoud van het OPP en de evaluatie ervan besproken. Bent u het niet eens met het uitstroomperspectief? Dan kunt u terecht bij de directeur. Komt u er samen niet uit, kijk dan op www.onderwijsgeschillen.nl/passend-onderwijs/geschillencommissie-passend-onderwijs/.
Commissie voor Leerlingenzorg
De Commissie voor Leerlingenzorg (CvL) bestaat uit een orthopedagoog, een intern begeleider, een logopedist, maatschappelijk werker en een directeur. Vier keer per jaar sluit er een jeugdarts aan. De leerlingenzorg is één van de belangrijkste taken van de commissie. De CvL volgt de ontwikkeling van de leerling en stelt vast wat de meest optimale begeleiding is. In de leerlingbespreking, waarin naast de leerkracht en de logopedist ook twee leden van de CvL aanwezig zijn, wordt het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling besproken en geëvalueerd. De commissie adviseert ook over terug- en overplaatsing van leerlingen naar een andere vorm van onderwijs. De leerkracht en de logopedist bespreken de evaluatie tijdens het oudergesprek. Meer informatie over de leerlingenzorg kunt u lezen in de algemene Kentalis Schoolgids.
Leerlingenvolgsysteem
Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen aan de hand van observaties in de klas, methodegebonden toetsen (die bij de gebruikte lesmethode/lesboeken horen) en methodeonafhankelijke toetsen (bijvoorbeeld LIB-toetsen , de Doorstroomtoets, de SCOL en de MSV). Daarnaast worden de leerlingen logopedisch getest. Door middel van de observatie en de toetsen kunnen we zien welke groei de leerling doormaakt. De CvL bekijkt jaarlijks of de toetsuitslagen in lijn zijn met het vastgestelde uitstroomperspectief en stelt samen met de leerkracht en logopedist op grond hiervan actiepunten op. Op uw verzoek geven we u inzage in het dossier van uw kind. Tijdens de schoolloopbaan kan het meerwaarde hebben om uw kind aan te melden voor extra onderzoek. Dat wordt altijd met u afgestemd. Soms is dit ook nodig voor het opnieuw aanvragen van een arrangement.
De Verwijsindex - Multisignaal
Kentalis is aangesloten bij de landelijke Verwijsindex. Meer informatie vindt u op https://multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Hoe werkt dit op de Bosschool? Wanneer er extra hulpverlening voor een leerling nodig is, heeft de leerkracht dit met u besproken en wordt de hulpvraag vervolgens ingebracht in de Commissie voor Leerlingzorg (CvL). Tijdens dit CvL overleg bespreken de commissieleden welke vorm van hulpverlening er past bij de hulpvraag en wordt er besproken of het wenselijk is een signaal in Multisignaal achter te laten. Het doel daarvan is altijd samenwerking en afstemming met andere professionals die betrokken zijn bij de leerling. Aansluitend op het CvL overleg wordt u als ouder(s)/verzorger(s) door de leerkracht geïnformeerd over het resultaat van de bespreking.
Ondersteuning vanuit zorginstanties
Sommige leerlingen hebben naast het onderwijs op de Kentalis Dr. P.C.M. Bosschool ook nog ondersteuning vanuit Zorg nodig. Binnen de Bosschool wordt er met verschillende interne en externe zorginstanties samengewerkt. Bij deze samenwerking is het zeer wenselijk dat we elkaar kunnen informeren over de doelen die gesteld worden en de voortgang van uw kind. Ouder(s)/verzorger(s) zijn hiervoor verantwoordelijk. Ouder(s)/verzorger(s) geven de zorginstantie toestemming om informatie te delen of ouder(s)/verzorger(s) zorgen zelf voor het delen van de verslagen met school. Als het ten goede komt aan onderwijsdoelen, kan het zijn dat er zorg verleend wordt in onderwijstijd (na afstemming met de school). Dit kan alleen plaatsvinden wanneer de doelen en de voortgang gedeeld worden met school, dit met het oog op de verantwoording van de onderwijstijd aan de inspectie. Ouder(s)/verzorger(s) zijn hier verantwoordelijk voor.
Kentalis Arnhem
Voor leerlingen met hulpvragen op gebied van (sociaal emotionele en communicatieve) ontwikkeling, zoals gedrag en communicatie is er een zorglocatie van Kentalis in Arnhem. Welke behandelingen zijn er mogelijk bij Kentalis Arnhem:
TOS Naschoolsegroepsbehandeling(na schooltijd)
Naschoolse groepsbehandeling is gericht op kinderen en jongeren van vijf tot achttien jaar. Er zijn twee groepen: één voor kinderen en één voor jongeren. De nadruk ligt op het samenspel, het samen leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook wordt er gewerkt aan zelfstandigheid en zelfvertrouwen. De kinderen/jongeren komen drie dagdelen in de week na schooltijd naar De Winde. Ze spelen, werken en leren in een groep van zes tot zeven kinderen/jongeren. Ze gebruiken samen de avondmaaltijd en daarna gaat iedereen om 18.30 uur naar huis. De groepen worden begeleid door een vast team van medewerkers: een behandelcoördinator, een ouderbegeleider, een logopedist en pedagogisch behandelaars.
Trainingen en therapieën
Kentalis Arnhem biedt ook therapieën en (groeps)trainingen op maat. Spel-, of psychomotorische therapie, sociale vaardigheidstraining, weerbaarheids- of faalangstreductietraining. Uw kind krijgt bijvoorbeeld extra begeleiding bij het uiten van emoties, omgaan met anderen, aanleren van vaardigheden of het functioneren thuis en op school. Dit kan individueel of in groep, passend bij de hulpvraag van uw kind.
Extra hulp voor en samenwerking met ouder(s)/verzorger(s). U wordt zoveel mogelijk betrokken bij de behandeling van uw kind. Als onderdeel van de behandeling van uw kind of als zelfstandige vorm van dienstverlening op uw verzoek, krijgt u een vorm van ouderbegeleiding die u in staat stelt zelf uw kind beter te ondersteunen in zijn ontwikkeling. Bijvoorbeeld in de vorm van advies en ondersteuning door een ouder of gezinsbegeleider en/of het volgen van een cursus in een groep met andere ouder(s)/verzorger(s) .
Samenwerking met scholen
Voor een goede afstemming van behandeling en onderwijs werkt Kentalis Arnhem nauw samen met de school van uw kind als u en/of uw kind daar toestemming voor geeft.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van Kentalis Arnhem die u zullen doorverwijzen naar een behandelcoördinator (secrunitarnhem@kentalis.nl), telefoon: 026 - 352 59 00, https://www.kentalis.nl/tosbehandeling.
Medische zorg
Sommige leerlingen hebben tijdens onderwijs medische zorg nodig, bijvoorbeeld het toedienen van medicatie. Als leerlingen medicatie op school toegediend moeten krijgen, doen we dat volgens het protocol Voorbehouden Medische Handelingen. Belangrijk daarin is dat ouders hier schriftelijk toestemming voor geven.
Er zijn ook leerlingen met een specifiek medisch protocol (bijvoorbeeld bij epilepsie). De ouder(s)/verzorger(s) zorgen er met hun arts voor dat dit protocol met de benodigde instructie op school aanwezig is. Zij vragen de school schriftelijk om hun kind deze specifieke medische zorg op school te mogen verlenen.
Leerlingen kunnen tijdens onderwijstijd (hulp bij) medische zorg (anders dan onderwijs) nodig hebben. Als uw kind meer zorg nodig heeft, spreken we van 'bovengemiddelde zorg'. Hierbij valt te denken aan voeding of medicatie via sonde.
De Bosschool werkt samen met STMG (technisch gespecialiseerde verpleging). Ouder(s)/verzorger(s) nemen contact met STMG op om dit te regelen team.gespecialiseerde-verpleging@stmg.nl.
Ouder(s)/verzorger(s) informeren school over hoe zij deze extra zorg hebben geregeld.
Schoolarts
Vanuit de gemeente Arnhem heeft de school een jeugdarts ter beschikking. Deze jeugdarts onderzoekt elke nieuwe leerling, elke leerling die in het schooljaar acht jaar wordt en elke leerling die in het schooljaar elf jaar wordt. De jeugdarts neemt deel aan de Commissie voor Leerlingenzorg. Hij/zij is een externe deelnemer (niet werkzaam bij Kentalis) en heeft een eigen beroepsgeheimhouding. Daarnaast heeft hij/zij een geheimhoudingsverklaring van Kentalis getekend. Naar aanleiding van de besprekingen door de Commissie van Leerlingenzorg kan het voorkomen dat de jeugdarts u en uw kind extra uitnodigt voor een onderzoek.