Vakken
Onderwijsprogramma
Binnen ons onderwijs gebruiken we de kerndoelen primair onderwijs en de kerndoelen speciaal onderwijs zo veel mogelijk als leidraad. Deze doelen zijn opgesteld door het Ministerie van Onderwijs. De nadruk binnen ons programma ligt op taal en communicatie.
Naast het aanbod op de leergebieden biedt de Bosschool:
- een leerklimaat dat communicatie en taalontwikkeling stimuleert;
- een klimaat dat veiligheid en ruimte biedt om te communiceren en te reflecteren op jezelf en je omgeving;
- specialistisch en intensief taal- en leesonderwijs;
- aangepaste vormen van instructie om het onderwijs toegankelijk te maken;
- specialistische begeleiding bij het bevorderen van de sociale relaties van onze leerlingen en hun welbevinden;
- intensieve ondersteuning op het gebied van executief functioneren (onder andere leren leren, plannen en organiseren).
Binnen de hele school gebruiken we extra hulpmiddelen bij het structureren van de dag. Door een visuele dagplanning, het gebruik van pictogrammen, een planbord en time-timers creëren we inzicht en overzicht voor onze leerlingen.
Programmaonderdelen
Voor leerlingen met TOS is het belangrijk dat zij leren communiceren met hun omgeving: met hun ouder(s)/verzorger(s) en overige gezinsleden, leeftijdsgenoten, vriendjes, de leerkrachten en andere volwassenen. Om dit te bereiken wordt het accent gelegd op een goede communicatieve ontwikkeling.
Het bevorderen van de communicatieve ontwikkeling en daarmee ook het bevorderen van toegang tot taal en informatie loopt als een rode draad door het onderwijsprogramma heen. Daarnaast is er aandacht voor onderstaande ontwikkelingsgebieden.
De volgende programmaonderdelen, die meer gedetailleerd beschreven staan in het schoolplan en het groepsplan, worden aangeboden (beide documenten kunt u via de leerkracht en/of de directeur opvragen).
Het programma bevat waar mogelijk in samenhang:
- Algemene voorwaardentraining bij kleuters
- Nederlandse taal
- Mondelinge taal
- Technisch en begrijpend lezen
- Spellen en stellen
- Engelse taal (vanaf groep 5)
- Rekenen en Wiskunde
- Oriëntatie op de mens en de wereld
- Aardrijkskunde
- Geschiedenis
- Natuur (biologie)
- Maatschappelijke verhoudingen (staatsinrichting en burgerschap)
- Geestelijke stromingen (levensbeschouwing)
- Expressieve activiteiten
- Muziek door een vakdocent
- Handvaardigheid en tekenen
- Bevordering van sociale redzaamheid en gezond gedrag
- Sociale emotionele vorming
- Relaties en sexualiteit
- Psycho-educatie voor leerlingen met TOS (PeTOS)
- Verkeer
- Lichamelijke opvoeding
- Bewegingsonderwijs door een vakdocent
- Spelontwikkeling
Enkele voor ons extra belangrijke vakgebieden worden hieronder toegelicht. De groepsleerkracht kan uiteraard ook een toelichting geven over de rest van ons aanbod.
Logopedie/communicatieve vaardigheden
Omdat alle leerlingen op de Bosschool in meer en mindere mate moeite hebben met het leren van taal, spraak en/of communicatie vult de logopedist een belangrijke taak in voor de ontwikkeling van uw kind. Hieronder lichten we graag de inzet van de logopedie toe.
Bij logopedie staat het stimuleren van de communicatie en het kunnen deelnemen aan het onderwijs voorop. Binnen de logopedie is er aandacht voor de uitspraak, het begrijpen van taal, het leren van woorden, het maken van zinnen, het oefenen van de auditieve vaardigheden, het gebruiken van taal in sociale interacties (pragmatiek) en (indien noodzakelijk) het eten en drinken. De logopedist is gekoppeld aan de klas. Succeservaringen en plezier in communicatie zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. Binnen deze groepen ondersteunt de logopedist de leerkracht in de klas en de lessen communicatieve vaardigheden. Op vaste tijden sluit de logopedist aan in de klas en geeft door middel van onder andere co-teaching, samen met de leerkracht vorm aan het taalonderwijs en het aanleren van de communicatieve vaardigheden van de leerlingen. Dagelijks vinden er oefenmomenten plaats.
Naast de ondersteuning van de leerkracht en de groepslessen besteedt de logopedist individuele aandacht aan de taal- en spraakontwikkeling van uw kind. Dit wordt gedaan middels individuele logopedie of logopedie in een kleine groep waarbij er afgestemd wordt in frequentie en intensiteit op basis van de onderwijsbehoefte van de leerling. Het optimaal communicatief functioneren van het kind binnen de samenleving staat hierbij centraal. In de onderbouw betekent dit dat er vaak voornamelijk aandacht zal zijn om, middels individuele begeleiding, sprongen te maken in de taal- en spraakontwikkeling. In de midden- en bovenbouw betekent dit dat er voornamelijk aandacht is voor het vergroten van de communicatieve redzaamheid en de taalvaardigheden: mening vormen, discussiëren, debatteren, beargumenteren, vertelvaardigheden, gesproken en schriftelijke taal begrijpen.
Om de taal- en spraakontwikkeling in kaart te brengen en te kunnen evalueren onderzoekt de logopedist de leerlingen. In de onderbouw is dit jaarlijks, in de bovenbouw wordt er handelingsgericht onderzoek uitgevoerd. Tweejaarlijks wordt in de bovenbouw de gehele taalontwikkeling in kaart gebracht. Op grond van de onderwijsbehoeften van de leerling worden doelen opgesteld die in het EOPP te vinden zijn. Voor leerlingen in de bovenbouw worden groepsdoelen geformuleerd die in het groepsplan opgenomen worden.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Kinderen die moeite hebben met communicatie hebben vaak ook moeilijkheden op sociaal-emotioneel gebied. Door de moeilijkheden op spraak-taalgebied hebben de leerlingen vaak meer moeite met het herkennen en verwoorden van eigen en andermans gevoelens en het begrijpen van sociale situaties.
Het is van groot belang dat kinderen gevoelens en gedrag van zichzelf en anderen leren begrijpen en benoemen, op een adequate manier voor zichzelf kunnen opkomen en op een goede manier met anderen leren omgaan.
Op de Bosschool besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we de Kanjertraining, de PAD methode, de leerlijn PETOS (Psycho-educatie TOS) en de leerlijn Relaties en Seksualiteit. De leerlingen worden gevolgd in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en tijdens de ouderavonden wordt met u de ontwikkeling van uw kind op dit gebied besproken.
Relaties, Intimiteit en Seksualiteit (RIS)
Op de Bosschool besteden wij vanaf jonge leeftijd aandacht aan relaties, intimiteit en seksualiteit binnen het vakgebied sociale en emotionele vorming. Dit is van belang omdat de leerlingen een relatief kwetsbare groep vormen. Door de TOS krijgen onze leerlingen meestal niet vanzelf de maatschappelijk geaccepteerde omgangsregels en normen en waarden rondom seksuele ontwikkeling mee. Ook kunnen zij hun wensen en verlangens, maar ook hun grenzen niet altijd kenbaar maken. Het is daarom van groot belang om onze leerlingen goed te informeren en in gesprek te gaan over relaties en seksualiteit.
We maken hiervoor gebruik van de methode Kriebels in je Buik. Binnen deze lessen staan de thema’s lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld, voortplanting en gezinsvorming, sociale en emotionele ontwikkeling en seksuele weerbaarheid centraal. Deze methode heeft als doel leerlingen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Ze leren respect op te brengen voor zichzelf en de ander, zich bewust te zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, opvattingen, mogelijkheden en steeds beter gefundeerde beslissingen te nemen op het gebied van seksualiteit.
Op de Bosschool is een werkgroep geformeerd rondom RIS, de aandachtsfunctionaris is op te vragen bij de leerkracht.
Bewegingsonderwijs en schoolzwemmen
Plezier in bewegen vinden wij belangrijk! We willen buitenspel op school en thuis stimuleren en de leerlingen laten kennismaken met verschillende sporten en spellen. We nemen deel aan verschillende sporttoernooien, sportevenementen en organiseren zelf een sportdag. We hebben een map met daarin speciale sportclubs en vakanties. Als uw kind het niet leuk vindt of niet goed kan meekomen bij een sportclub of bij de zwemlessen, dan kunnen wij u adviseren bij het vinden van een geschikte club. Leerlingen in de groepen 4 in Arnhem krijgen schoolzwemles. De gemeente Arnhem financiert dit voor een gedeelte. Het is fijn wanneer u, als uw kind zes jaar is, zelf met hem of haar naar zwemles gaat. Als u daar niet toe in staat bent, kunt u misschien wel regelmatig zelf met uw kind gaan zwemmen. Uw kind zal dan bij het begin van de schoolzwemlessen waarschijnlijk al watervrij zijn en kan dan snel beginnen met het leren van de zwemslagen.
Activiteiten
Schoolreis
Alle leerlingen gaan om het jaar op schoolreisje. Afhankelijk van de leeftijd kiezen we een bestemming. Voor het schoolreisje vragen wij geen bijdrage.
Schoolfeest
In het jaar dat de leerlingen niet op schoolreis gaan, wordt er een schoolfeest georganiseerd.
Schoolkamp
De leerlingen uit groep 8 gaan op schoolkamp als afsluiting van de ‘Bosschooltijd’. De TOS leerlingen gaan drie dagen op kamp. De locatie wisselt per jaar. Voor het schoolkamp vragen wij van u een aanvullende bijdrage.
Feesten en vieringen
Op school besteden we aandacht aan een aantal vieringen en feesten. We kiezen er bewust voor vieringen niet te vaak en te uitgebreid te houden. Onze leerlingen hebben de onderwijstijd hard nodig. Aan het begin van het schooljaar wordt altijd aandacht besteed aan de Kinderboekenweek en leespromotie. Ook worden Sinterklaas en Kerstmis gevierd en doen we mee aan de koningsspelen. De leerlingen van groep 8 verlaten aan het eind van het schooljaar de school met een afsluiting waarbij ouder(s)/verzorger(s) en collega's uitgenodigd worden.
Verjaardagen
In de onderbouwgroepen zijn ouder(s)/verzorger(s) altijd uitgenodigd bij de viering van de verjaardag. De groepsleerkracht geeft u aan het begin van het jaar meer informatie mee over het vieren van de verjaardag. Samen met ouder(s)verzorger(s) proberen we snoepen op school te beperken. Graag willen we u dringend verzoeken bij de verjaardag van uw kind te kijken naar een gezond alternatief.
Schoolfotograaf
Elk jaar komt de schoolfotograaf op school. De datum waarop de schoolfotograaf op school is, staat vermeld in de kalender op Social Schools.