Informatie en contacten ouders
Voor ons zijn ouder(s)/verzorger(s) de allerbelangrijkste samenwerkingspartners. We gaan graag met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen op een laagdrempelige, toegankelijke manier in gesprek over alles wat te maken heeft met het leren van de leerling. Samen met u als ouder(s)/verzorger(s) maakt de leerkracht afspraken over het contact gedurende het schooljaar. Dat contact is heel belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Zo kunt u thuis in gesprek gaan en blijven over het leerproces en uw kind meehelpen bij het leren.
Het schooljaar start met een feestelijke bijeenkomst ter kennismaking met de leerkrachten, ondersteuners, logopedist en andere ouder(s)/verzorger(s) om het schooljaar te openen. Ouder(s)/verzorger(s) worden uitgenodigd voor een startgesprek (aug/sept), voortgangsgesprek (jan/feb) en een eindgesprek (juni). Logopedisten sluiten zoveel mogelijk aan bij deze gesprekken. Ouder(s)/verzorger(s) van nieuwe leerlingen worden binnen zes weken na de start uitgenodigd voor een gesprek waarin het onderwijsperspectiefplan wordt besproken. Ouder(s)/verzorger(s) van leerlingen in groep 8 worden in december uitgenodigd voor een adviesgesprek.
De leerkracht van uw kind is voor u als ouder(s)/verzorger(s) het eerste aanspreekpunt. Het contact met de leerkracht(en) verloopt via Social Schools en via de gesprekken. Tijdens schooltijden zijn de leerkrachten telefonisch niet bereikbaar. Wel kan de administratie een terugbelverzoek doorgeven. U wordt dan op een later tijdstip teruggebeld.
Schoolapp: Social Schools
De Bosschool maakt gebruik van Social Schools. Social Schools is een compleet communicatieplatform voor school, leerling en ouder(s)/verzorger(s). Het is toegankelijk via een internetbrowser of app (iOS en Android). Via dit platform worden berichten en foto’s uit de klas en nieuwsbrieven gedeeld en krijgt u een beeld van de dagelijkse activiteiten in en rondom de klas van uw kind. Ook de logopedist onderhoudt contact met u via Social Schools. Verder kunt u berichten sturen naar de leerkracht en kunt u de groepsagenda inzien.
Alleen ouder(s)/verzorger(s) van de klas kunnen het prikbord van de klas zien. Het verkeer is beveiligd met SSL, de beveiliging die ook banken gebruiken. U ontvangt van onze administratie een toestemmingsformulier. Na het tekenen van dit formulier ontvangt u de koppelcode met stappen om in te loggen.
Schoolverlaters
Aan het begin van groep 8 starten we met een informatieavond waarop alles rond de overgang naar het Voortgezet Onderwijs wordt uitgelegd. Voor het advies maken we gebruik van de didactische gegevens uit het leerlingvolgsysteem, het logopedisch en psychologisch onderzoek en observatiegegevens van de leerkracht, het leren leren, de communicatieve en sociale vaardigheden. In sommige gevallen zullen we aanvullende onderzoeken moeten doen. Als deze gegevens bekend zijn wordt uw kind besproken in de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL). De CvL formuleert een voorlopig schooladvies voor uw kind en dit wordt dan in januari met u en uw kind besproken. We willen er naar streven onze leerlingen steeds meer eigenaar te maken van hun eigen leerproces. In het schooladvies kunnen de volgende uitstroomniveau’s geformuleerd worden: Praktijkonderwijs; vmbo basis-kader-theoretisch vervolgonderwijs); havo; vwo. Deze niveaus zijn mogelijk binnen regulier Voortgezet Onderwijs of binnen het Voortgezet Speciaal Onderwijs (Cluster 2 - spraaktaal, cluster 3 - internaliserende problematiek of zeer moeilijk lerend of een lichamelijke beperking, cluster 4 - gedragsproblemen).
In de eerste 2 volledige weken van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. Als het resultaat van de doorstroomtoets hoger is dan het advies van de school, moet de school het schooladvies heroverwegen en naar boven bijstellen als dit in het belang van de leerling is. Bij een lager toetsadvies wordt het schooladvies nooit naar beneden bijgesteld.
Tussen 25-03-2024 en 31-03-2024 meldt u uw kind schriftelijk aan met het definitieve advies bij de middelbare school van uw keuze.
Wanneer uw kind ondersteuning van Kentalis nodig blijft houden of geplaatst moet worden op een Kentalisschool, dan kan er een cluster 2 arrangement voor het Voortgezet Onderwijs aangevraagd worden passend bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Na de aanmelding en aanname voor het Voortgezet Onderwijs zorgen wij voor overdracht van het dossier naar de Voortgezet Onderwijs school. Uiteraard stemmen we dit proces met u af.
Vrijwillige ouderbijdrage
Elk schooljaar organiseren we veel leuke en leerzame activiteiten binnen en buiten de school. Wij vragen van ouder(s)/)verzorger(s) geen structurele ouderbijdrage voor deze schoolactiviteiten die onderdeel vormen van het onderwijs.
Voor de kosten van het schoolkamp van groep 8 vragen we ouder(s)/verzorger(s) wel een vrijwillige bijdrage. Natuurlijk mag uw kind altijd meegaan, ook als de bijdrage niet is betaald.
Mochten er verder nog vragen zijn, dan kun je ons ook altijd mailen. Ons e-mailadres is: DrBosschool@kentalis.nl
Niet voor alle ouder(s)/verzorger(s) is het financieel haalbaar om hun kind bijvoorbeeld mee te laten gaan op schoolkamp, thuis zwemles te laten volgen of naar een sport te laten gaan. Voor de inwoners van de gemeente Arnhem, Duiven, Rheden en Westervoort is er de Gelrepas. Hiermee kunt u financieel ondersteuning krijgen, zodat uw kind toch aan verschillende activiteiten kan deelnemen. Voor meer informatie, kijk op deze website. Voor de Achterhoek verwijzen wij graag naar de website van stichting leergeld.
Telefoonbeleid
Telefoongebruik afspraken vanaf schooljaar 2024
Zoals jullie weten is er veranderde wetgeving vanaf 2024. In afstemming met de i-coach en MR is dit ons beleid wat betreft het gebruik van devices. Dit bericht zal ook worden gedeeld met ouder(s)/verzorger(s) in het Bosnieuws.
Vanaf het nieuwe schooljaar (2024-2025) is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen en het (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs.
Op de Bosschool hebben we deze regels ook op te volgen.
De afspraken die gelden voor de Bosschool zijn:
- De leerling neemt zo min mogelijk een telefoon, smartwatch of ander device mee naar de locatie, moet dit per se wel dan gaat deze in de tas wanneer hij de taxi uitstapt of op school aan komt. De school is ten alle tijd bereikbaar dus daarvoor hoeft uw kind geen device mee naar locatie. Daar houden we ons dan aan en we gaan ervan uit dat iedere leerling dit zelf regelt.
- De leerling haalt de telefoon, smartwatch, iPad, switch etc. uit de tas en legt deze In de klas is een daarvoor bestemde bak.
Deze bak zal de hele dag in een afgesloten kast staan (school draagt hiervoor geen verantwoordelijkheid). - Eind van de schooldag krijgt de leerling zijn device terug en stopt deze in zijn tas.
Wanneer deze afspraken nageleefd worden voorkomen we veel ellende met elkaar. Helpt u ons daarbij?
Kinderen leren omgaan met social media heeft ook te maken met ze te beschermen tegen allerlei verleidingen waarvan ze nog te jong zijn om de consequenties te kunnen overzien.
Om online pesten tegen te gaan en communiceren met elkaar te bevorderen oefenen we dat met en tegen elkaar in kringgesprekken, in spelsituaties, in dialogen en met beurtgedrag.
Voor vragen hierover kunt u terecht bij de directie/i-coach/leerkracht van uw kind.
NB: Mochten de afspraken niet nageleefd worden dan waarschuwen we de leerling en de ouder(s)/verzorger(s) en bij de tweede en/of derde waarschuwing hiervoor, nemen we het device op school in en volgt er een gesprek met ouder(s)/verzorger(s) en leerling over het bezit van een device en de op locatie ontstane situatie.
Lokale medezeggenschap op locatie
We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouder(s)/verzorger(s) meepraten en meebeslissen. Elke school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR). Deze bestaat uit ouder(s)/verzorger(s) en medewerkers van de Bosschool die de belangen vertegenwoordigen van leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.
Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de leden van de raad. Zij zijn bereikbaar via het e-mailadres van de LMR: LMRBosschool@kentalis.nl.
De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouder(s)/verzorger(s) belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
Dit zijn de leden van de raad:
Helga Smeenk | ouderlid Apeldoorn |
Kim de Water | ouderlid Arnhem |
Suzanne Hoogstraten | personeelslid Arnhem |
Claudia Welles | personeelslid Arnhem |
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
We hebben op school interne vertrouwenspersonen. Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn. Onze interne vertrouwenspersonen zijn: Inge Mulder en Mirjam Koens. De coördinator sociale veiligheid is het aanspreekpunt voor het beleid om pestgedrag tegen te gaan. Mirjam Koens is de coördinator sociale veiligheid van de Bosschool.
Hulp van ouder(s)/verzorger(s)
Voor activiteiten op school worden ouder(s)/verzorger(s) gevraagd om te helpen. De oproepen voor het helpen gebeuren via Social Schools.