Kwaliteitszorg
Om goed onderwijs te bieden, stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er doelen gesteld. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Actiepunt | Wat is bereikt in 2024-2025: |
Ontwikkelen leerresultaten |
|
Leerlingvolgsysteem | De onderbouwleerkrachten werken vanaf dit schooljaar met Themaplannen; doelgericht en beredeneerd onderwijsaanbod volgens leerlijnen jonge kind. |
Moeilijk verstaanbaar gedrag | De TOS specifieke methodieken PeTos en Spraakwaterval besteden aandacht aan omgang en samenwerking. |
Professionele cultuur | Het team is gestart met de invoering van Groeikracht; inhoudelijke en doelgerichte samenwerking voor de ontwikkeling van ons onderwijs. |
Burgerschap | Het burgerschapsplan voor de Bosschool is ingevoerd. |
Woordenschatonderwijs | Het woordenschatonderwijs is naar planning uitgevoerd. |
NmG in de onderbouw | Nieuwe collega's hebben scholing van NmG (Nederlands met Gebaren) gevolgd. De collega's die al eerder geschoold zijn, hebben een verdiepingscursus gevolgd. |
Aanbod digitale geletterdheid | Het werken met de methode Delta de Draak is voortgezet. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene Schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen
In het schooljaar 2023-2024 worden de schoolambities niet op alle niveaus behaald. Wij hebben dit gemeten m.b.v. de Cito LiB toetsen.
Bij Technisch lezen wordt de ambitie wordt wel ruim behaald bij de PRO uitstroom.
Bij Rekenen behalen we de ambitie wel op uitstroom KB en PRO.
Bij Spelling behalen we de ambitie bij de PRO uitstroom.
Bij Begrijpend lezen wordt de ambitie bij alle uitstroomniveaus niet behaald.
In het schooljaar 2023-2024 hebben 31 leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De resultaten komen grotendeels overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen.
Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit meten we met de monitor sociale veiligheid. Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. Op het onderdeel welzijn geven 93% van de leerlingen aan dat ze het fijn vinden op school. Op het onderdeel sociale veiligheid/aantasting veiligheid zien we scores tussen de 80 en 90%. Leerlingen geven aan dat ze soms last hebben van pestgedrag. In het jaarplan 2022-2023 is gedrag nog een speerpunt. We werken met het hele team onder begeleiding van Facet aan leerkrachtvaardigheden, zodat we met het hele team er voor kunnen zorgen dat er preventief in groepsvorming-/dynamiek gezorgd kan worden voor duidelijkheid en veiligheid om op die manier gedragsproblemen, waaronder pesten te voorkomen.
Eindtoets groep 8
In het schooljaar 2023-2024 hebben 31 leerlingen de eindtoets ROUTE 8 gemaakt. Vier leerlingen kwamen hoger uit dan het advies dat in december 2023 met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen is besproken.
Met deze ouder(s)/verzorger(s) is een heroverwegingsgesprek geweest en ook de V(S)O-scholen zijn hiervan op de hoogte gebracht. Bij 4 leerlingen is het advies aangepast. Bij de andere leerlingen is het in december gegeven advies gehandhaafd.
Overgang naar een andere school
Tussentijdse uitstroom Arnhem en Apeldoorn
Afhankelijk van de ontwikkeling van uw kind kan uw zoon of dochter tussentijds uitstromen naar het regulier basisonderwijs of naar een andere school voor speciaal (basis) onderwijs. Tussentijds (groepen 2-7) stroomden dit schooljaar ongeveer 20/25 leerlingen uit. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de nieuwe school op communicatiegebied, wordt er een ondersteuningsarrangement cluster 2 aangevraagd. Wij zorgen voor een zorgvuldige overdracht, zodat de ontwikkeling van de leerling door kan gaan. Dit schooljaar zijn er 19 leerlingen uitgestroomd aan het einde van groep 8, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
Informatie over eind uitstroom
Eind uitstroom | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Praktijkonderwijs | 6 | 5 | 5 | |
vmbo-bb | 13 | 10 | 17 | |
vmbo-kb | 3 | 2 | 1 | |
vmbo-t | - | - | 4 | |
Totaal | 22 | 17 | 27 | |
Totaal naar regulier | 7 | 8 | 17 | |
Totaal naar VSO | 15 | 9 | 10 |
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt net niet behaald. Dit percentage is 70% in het schooljaar 2022-2023. 19% van de leerlingen stroomt hoger uit en 11% lager dan het in groep 6 gestelde uitstroomperspectief.
We stellen de pré adviezen ambitieus op. Als de didactische resultaten achterblijven in groep 6, stellen we als Commissie van Leerlingenzorg de doelen niet meteen bij. We intensiveren dan het aanbod en bekijken wat nog meer helpend zou kunnen zijn om de gestelde leerdoelen alsnog te behalen. In veel gevallen zien we dat dit ook lukt. Daarnaast zien we dat veel leerlingen met een TOS de laatste 2 jaren van de basisschool goed doorgroeien op spraak-taal, communicatief, didactisch, sociaal emotioneel gebied en op het gebied van leren leren. We werken vanaf vorig schooljaar, daar waar nodig met een breder uitstroomperspectief (bijv. vmbo-basis/kader) vanaf groep 6 zodat we meer ontwikkelruimte voor de leerlingen creëren.
Informatie over tussentijdse uitstroom
Overzicht tussentijdse uitstroom | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | ||
Basisonderwijs | 15 | 14 | 12 | ||
Speciaal Basisonderwijs (SBO) | 18 | 11 | 4 | ||
Speciaal onderwijs | 15 | 10 | 3 | ||
Thuiszitter met leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 | ||
VSO arbeid/praktijk | 0 | 0 | 1 | ||
Buitenland | 3 | 0 | 1 | ||
Onbekend | 1 | 0 | 0 | ||
Totaal | 52 | 35 | 21 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022 | 52 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 boven hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 2 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 12 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 3 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 35 leerlingen |
Van 17 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. 12 leerlingen daarvan zitten op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Leerlingervaringenonderzoek 2024
In maart 2024 is het leerlingervaringen onderzoek afgenomen.
De respons was 99%, uitstekend. Op de onderdelen van Sociale veiligheid zien we scores tussen de 76% en 91% procent. Dit zijn grotendeels scores onder de ambitie. M.b.t. het veiligheidsgevoel in de klas wordt de ambitie wel behaald.
- Op het onderdeel Welzijn geven de meeste leerlingen aan (90% of meer) aan dat hun klasgenoten aardig zijn en dat ze het fijn vinden hoe de leerkrachten met hen omgaan. Dit zijn scores op ambitie. Wat betreft het fijn voelen op school en leuk vinden in de klas wordt de ambitie niet helemaal gehaald.
- Tussen de 73% en 95% van de leerlingen ervaren geen aantasting van de fysieke en sociale veiligheid.
We gaan n.a.v. de scores altijd in gesprek met leerlingen die aan hebben gegeven dat te willen. We proberen n.a.v. deze gesprekken problemen die snel kunnen worden verholpen z.s.m. op te lossen. Ook gaan we preventief te werk (bijvoorbeeld door kinderen te leren omgaan met social media en afspraken met elkaar te maken).
Ouderervaringen Onderzoek 2024
Mei 2024 heeft het Kentalis Ouderervaringen Onderzoek plaatsgevonden: 86 ouders/ verzorgers hebben de enquête ingevuld ( dit is 23%). Dit wordt ingeschaald als laag en we moeten hier rekening mee houden i.v.m. de betrouwbaarheid . Het gemiddelde rapportcijfer van de Bosschool is een 8,2.
Sterke punten die naar voren komen zijn:
- De school informeert voldoende over de dagelijkse gang van zaken
- De school geeft de leerlingen voldoende hulp als hij/ zij iets niet (zo snel) begrijpt
- Er wordt goed les gegeven
- Mijn zoon/ dochter heeft het naar zijn/ haar zin op school
Als ontwikkelpunten worden genoemd:
- De school betrekt mij voldoende bij de ontwikkelingen op school
- De leerkracht betrekt mijn zoon/ dochter bij de doelen waar ze aan werken
We zijn tevreden met het rapportcijfer 8,2 en nemen de ontwikkelpunten mee in de besprekingen met het team.
Medewerkertevredenheidsonderzoek 2023
Begin 2023 heeft er binnen Kentalis een medewerkertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De medewerkers die ook in 2021-2022 werkzaam waren op de Dr. Bosschool mochten het onderzoek invullen. Dit resulteerde in een respons van bijna 60%. Begin 2025 zal er opnieuw een medewerkertevredenheidsonderzoek worden afgenomen.
Als trotspunten komen de volgende punten naar voren:
De samenwerking binnen het team, werkplezier, kennis en expertise binnen Kentalis.
Verbeterpunten die genoemd worden:
Werkdruk en balans, waardering en gezien worden, samenwerking binnen heel Kentalis.
Audit of inspectie
April 2024 heeft er een interne audit plaatsgevonden. Hierbij zijn de goede kanten van het onderwijs op de Bosschool naar voren gekomen als ook de ontwikkelpunten.
Aandachtspunten liggen op het gebied van het compacter omschrijven van de schooldocumenten en kwaliteitscultuur, aanpassingen die gemaakt kunnen worden in het OPP om navolgbaarder te zijn en het aantonen in woord en daad dat de school hoge verwachtingen heeft en haalt.
De Bosschool is aan de slag gegaan met de aandachtspunten en gaat hier komend schooljaar mee verder.
Maatregelen
De audit resultaten zijn verwerkt en leiden tot de volgende maatregelen voor schooljaar 2024-2025:
- De OPP's worden kind- specifieker opgesteld.
- De 4D cyclus wordt geoptimaliseerd
- Het expliciet directe instructiemodel wordt verder geïmplementeerd. De focus zal liggen op controle van begrip vragen, hoge verwachtingen en differentiatie.