Zorg voor de leerlingen

Ondersteuningsstructuur

Uw kind wordt in de groep begeleid door de leerkracht, logopedist en onderwijsassistent/leraarondersteuner. Ook is er een intern begeleider en een orthopedagoog/psycholoog. Samen met de leerkracht en logopedist volgen zij de ontwikkeling van uw kind.

Ontwikkelingsperspectief

In het speciaal onderwijs wordt voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief plan (OPP) opgesteld. Het OPP wordt opgesteld binnen zes weken na inschrijving. In het ontwikkelingsperspectief staan het verwachte uitstroomniveau, de onderwijsdoelen, de onderwijsbehoeften van een leerling en wat nodig is om de doelen te bereiken. Het ontwikkelingsperspectief wordt twee keer per jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Tijdens de oudergesprekken wordt de inhoud van het OPP en de evaluatie ervan besproken. Bent u het niet eens met het uitstroomperspectief? Dan kunt u terecht bij de directeur. Komt u er samen niet uit, kijk dan op www.onderwijsgeschillen.nl/passend-onderwijs/geschillencommissie-passend-onderwijs/.

Commissie voor Leerlingenzorg

De Commissie voor Leerlingenzorg (CVL) bestaat uit de directeur, de gedragskundige, de intern begeleider, de schoolmaatschappelijk werkster en de jeugdarts. De leerlingenzorg is één van de belangrijkste taken van de commissie. De CvL volgt de ontwikkeling van de leerling en stelt vast wat de meest optimale begeleiding is. In de CvL, wordt het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling jaarlijks multidisciplinair besproken en geëvalueerd. De commissie adviseert en besluit over terug- en overplaatsing van leerlingen naar een andere vorm van onderwijs. Bij het bespreken van een leerling zijn de leerkracht en de logopedist van de leerling in kwestie altijd aanwezig. Zij bespreken de evaluatie met ouders tijdens het oudergesprek. Meer informatie over de leerlingenzorg kunt u lezen in de algemene Kentalis Schoolgids.

Leerlingenvolgsysteem

Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen aan de hand van observaties in de klas, methode gebonden toetsen (die bij de gebruikte lesmethode/lesboeken horen) en methodeonafhankelijke toetsen (bijvoorbeeld CITO en SCOL). Daarnaast worden de leerlingen logopedisch getest. Met de observatie en toetsen kunnen we zien wat de leerling heeft geleerd. De CvL bekijkt jaarlijks of de toets uitslagen in lijn zijn met het vastgestelde ontwikkelingsperspectief en stelt samen met de leerkracht en logopedist op grond hiervan actiepunten op. Op uw verzoek geven we u, als ouder(s) / verzorger(s),  inzage in het dossier van uw kind. Tijdens de schoolloopbaan kan het meerwaarde hebben om uw kind aan te melden voor extra onderzoek. Dat wordt altijd met u afgestemd. Soms is dit ook nodig voor het opnieuw aanvragen van een arrangement. Het kan gaan om bijvoorbeeld een psychologisch onderzoek.

De Verwijsindex - Multisignaal

Kentalis is aangesloten bij de landelijke Verwijsindex. Meer informatie vindt u op https://multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Hoe werkt dit op de Bosschool? Wanneer er extra hulpverlening voor een leerling nodig is, heeft de leerkracht dit met u besproken en wordt de hulpvraag vervolgens ingebracht in de Commissie voor Leerlingzorg (CvL). Tijdens dit CvL overleg bespreken de commissieleden welke vorm van hulpverlening er past bij de hulpvraag en wordt er besproken of het wenselijk is een signaal in Multisignaal achter te laten. Het doel daarvan is altijd samenwerking en afstemming met andere professionals die betrokken zijn bij de leerling. Aansluitend op het CvL overleg wordt u als ouder(s)/verzorger(s) door de leerkracht geïnformeerd over het resultaat van de bespreking.

Ondersteuning vanuit zorginstanties

Sommige leerlingen hebben naast het onderwijs op de Bosschool ook nog ondersteuning vanuit Zorg nodig. Binnen de Bosschool wordt er met verschillende interne en externe zorginstanties samengewerkt. Bij deze samenwerking is het zeer wenselijk dat we elkaar kunnen informeren over de doelen die gesteld worden en de voortgang van uw kind. Ouder(s)/verzorger(s) zijn hiervoor verantwoordelijk. Ouder(s)/verzorger(s) geven de zorginstantie toestemming om informatie te delen of ouder(s)/verzorger(s) zorgen zelf voor het delen van de verslagen met school. Als het ten goede komt aan onderwijsdoelen, kan het zijn dat er zorg verleend wordt in onderwijstijd (na afstemming met de school). Dit kan alleen plaatsvinden wanneer de doelen en de voortgang gedeeld worden met school, dit met het oog op de verantwoording van de onderwijstijd aan de inspectie. Ouder(s)/verzorger(s) zijn hier verantwoordelijk voor.

Kentalis Arnhem

Voor leerlingen met hulpvragen op gebied van (sociaal emotionele en communicatieve) ontwikkeling, zoals gedrag en communicatie is er een zorglocatie van Kentalis in Arnhem, genaamd Kentalis Arnhem. Voor de doelgroep DSH is er aanbod in NGT/NmG bij Kentalis Arnhem. Kentalis Arnhem is een zorglocatie van Kentalis in Arnhem die een professioneel team heeft dat uw kind daarbij kan begeleiden. Welke behandelingen zijn er mogelijk bij Kentalis Arnhem:

Intensieve groepsbehandeling (na schooltijd)
Naschoolse groepsbehandeling is gericht op kinderen en jongeren van vijf tot achttien jaar. Er zijn twee groepen: één voor kinderen en één voor jongeren. De nadruk ligt op het samenspel, het samen leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook wordt er gewerkt aan zelfstandigheid en zelfvertrouwen. De kinderen/jongeren komen drie dagdelen in de week na schooltijd naar Kentalis Arnhem. Ze spelen, werken en leren in een groep van zes tot zeven kinderen/jongeren. Ze gebruiken samen de avondmaaltijd en daarna gaat iedereen om 18.30 uur naar huis. De groepen worden begeleid door een vast team van medewerkers: een behandelcoördinator, een ouderbegeleider, een logopedist en pedagogisch behandelaars.

Trainingen en therapieën
Kentalis Arnhem biedt ook therapieën en (groeps)trainingen op maat. Spel-, of psychomotorische therapie, sociale vaardigheidstraining, weerbaarheids- of faalangstreductietraining. Uw kind krijgt bijvoorbeeld extra begeleiding bij het uiten van emoties, omgaan met anderen, aanleren van vaardigheden of het functioneren thuis en op school. Dit kan individueel of in een groep, passend bij de hulpvraag van uw kind.

Extra hulp voor en samenwerking met ouder(s)/verzorger(s) U wordt zoveel mogelijk betrokken bij de behandeling van uw kind. Als onderdeel van de behandeling van uw kind of als zelfstandige vorm van dienstverlening op uw verzoek, krijgt u een vorm van ouderbegeleiding die u in staat stelt zelf uw kind beter te ondersteunen in zijn ontwikkeling. Bijvoorbeeld in de vorm van advies en ondersteuning door een ouder of gezinsbegeleider en/of het volgen van een cursus in een groep met andere ouder(s)/verzorger(s).


Samenwerking met scholen
Voor een goede afstemming van behandeling en onderwijs werkt Kentalis Arnhem nauw samen met de school van uw kind als u en/of uw kind daar toestemming voor geeft.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van Kentalis Arnhem die u zullen doorverwijzen naar een behandelcoördinator (secrunitarnhem@kentalis.nl), telefoon: 026 - 352 59 00, Behandeling gehoorverlies | Kentalis.

Voor andere hulpvragen die passend zijn bij specialistische GGZ wordt de samenwerking gezocht met externen zoals De Riethorst (Pro Persona) en GGMD. De GGMD is gespecialiseerd in Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening voor volwassenen, kinderen en jongeren die leven met doofheid of een gehoorbeperking. De kracht ligt in het behandelen, begeleiden en trainen van mensen die zich begrensd voelen door hun gehoor.

Inzet NGT/NmG tolk

Als school vinden wij het belangrijk dat leerlingen alle informatie tot zich kunnen nemen. Het inzetten van een gebarentolk is één van deze voorzieningen. We vinden het dan ook noodzakelijk dat iedere leerling tolkuren tot zijn beschikking heeft, zodat deze o.a. ingezet kunnen worden bij de schoolarts en de fysiotherapeut.
Tolkuren privé kunnen aangevraagd worden bij het UWV.
https://www.uwv.nl/particulieren/voorzieningen/voorzieningen-privesituatie/index.aspx.
Onze schoolmaatschappelijk werkster kan u ondersteuning bieden bij het aanvragen van deze uren.

Medische zorg

Sommige leerlingen hebben tijdens onderwijs medische zorg nodig, bijvoorbeeld het toedienen van medicatie. Als leerlingen medicatie op school toegediend moeten krijgen, doen we dat volgens het protocol;  voorbehouden medische handelingen. Belangrijk daarin is dat ouder(s)/verzorger(s) hier schriftelijk toestemming voor geven. 

Er zijn ook leerlingen met een specifiek medisch protocol (bijvoorbeeld bij epilepsie). De ouder(s)/verzorger(s) zorgen er met hun arts voor dat dit protocol met de benodigde instructie op school aanwezig is. Zij vragen de school schriftelijk om hun kind deze specifieke medische zorg op school te mogen verlenen.

Leerlingen kunnen tijdens onderwijstijd (hulp bij) medische zorg (anders dan onderwijs) nodig hebben. Als uw kind meer zorg nodig heeft, spreken we van 'bovengemiddelde zorg'. Hierbij valt te denken aan voeding of medicatie via sonde. De Bosschool werkt samen met STMG (technisch gespecialiseerde verpleging). Ouder(s)/verzorger(s) nemen contact met STMG op om dit te regelen via team.gespecialiseerde-verpleging@stmg.nl.
Ouder(s)/verzorger(s) informeren school over hoe zij deze extra zorg hebben geregeld.

Schoolarts

Vanuit de gemeente Arnhem heeft de school een jeugdarts ter beschikking. Deze jeugdarts onderzoekt elke nieuwe leerling, elke leerling die in het schooljaar acht jaar wordt en elke leerling die in het schooljaar elf jaar wordt. De jeugdarts neemt deel aan de Commissie voor Leerlingenzorg (CVL). Hij/zij is een externe deelnemer (niet werkzaam bij Kentalis) en heeft een eigen beroepsgeheimhouding. Daarnaast heeft hij/zij een geheimhoudingsverklaring van Kentalis getekend. Naar aanleiding van de besprekingen door de Commissie van Leerlingenzorg kan het voorkomen dat de jeugdarts u en uw kind extra uitnodigt voor een onderzoek.