Informatie en contacten ouders
Voor ons zijn ouder(s)/verzorger(s) de allerbelangrijkste samenwerkingspartners. We gaan graag met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen op een laagdrempelige, toegankelijke manier in gesprek over alles wat te maken heeft met het leren van de leerling. Samen met u als ouder(s)/verzorger(s) maakt de leerkracht afspraken over het contact gedurende het schooljaar. Dat contact is heel belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Zo kunt u thuis in gesprek gaan en blijven over het leerproces en uw kind meehelpen bij het leren.
Het schooljaar start met een feestelijke bijeenkomst ter kennismaking met de leerkrachten, ondersteuners, logopedist en andere ouder(s)/verzorger(s) om het schooljaar te openen. Ouder(s)/verzorger(s) worden uitgenodigd voor een startgesprek (aug/sept), voortgangsgesprek (jan/feb) en een eindgesprek (juni). Logopedisten sluiten zoveel mogelijk aan bij deze gesprekken. Ouder(s)/verzorger(s) van nieuwe leerlingen worden binnen zes weken na de start uitgenodigd voor een gesprek waarin het onderwijsperspectiefplan wordt besproken. Hierbij is de wettelijke verplichting dat het onderwijsperspectiefplan door ouders dient te worden ondertekend.
Ouder(s)/verzorger(s) van leerlingen in groep 8 worden in december uitgenodigd voor een adviesgesprek. De leerkracht van uw kind is voor u als ouder(s)/verzorger(s) het eerste aanspreekpunt. Het contact met de leerkracht(en) verloopt via Social Schools en via de gesprekken. De Directeur van de school voert geen gesprekken met ouders via Social Schools. Zij is telefonisch of per mail te bereiken op werkdagen. Tijdens schooltijden zijn de leerkrachten telefonisch niet bereikbaar. Wel kan de administratie een terugbelverzoek doorgeven. U wordt dan op een later tijdstip teruggebeld.
Schoolapp: Social School
De Bosschool maakt gebruik van Social Schools. Social Schools is een compleet communicatieplatform voor school, leerling en ouder(s)/verzorger(s). Het is toegankelijk via een internetbrowser of app (iOS en Android). Via dit platform worden berichten en foto’s uit de klas en school gedeeld en krijgt u een beeld van de dagelijkse activiteiten in en rondom de klas van uw kind. Ook de logopedist onderhoudt contact met u via Social Schools. De directeur van de school verstuurt berichten via Social Schools maar is niet beschikbaar voor gesprekken via dit medium. Hiervoor kunt u mailen of bellen naar school. Verder kunt u berichten sturen naar de leerkracht en kunt u de groepsagenda inzien. Alleen ouder(s)/verzorger(s) van de klas kunnen het prikbord van de klas zien. Het verkeer is beveiligd met SSL, de beveiliging die ook banken gebruiken. U ontvangt van onze administratie een toestemmingsformulier. Na het tekenen van dit formulier ontvangt u de koppelcode met stappen om in te loggen.
Schoolverlaters
Aan het begin van groep 8 wordt er een informatie en voorlichtingsmiddag gehouden, waarop informatie rond de overgang naar het Voortgezet Onderwijs wordt uitgelegd. Voor het advies maken we gebruik van de didactische gegevens uit het leerlingvolgsysteem, het logopedisch en psychologisch onderzoek en observatiegegevens van de leerkracht, het leren leren, de communicatieve en sociale vaardigheden. In sommige gevallen zullen we aanvullende onderzoeken doen.
Als deze gegevens bekend zijn wordt de leerling besproken in de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL). De CvL formuleert het schooladvies en dit wordt dan in januari met de ouder(s)/verzorger(s) en de leerling besproken. We willen er naar streven onze leerlingen steeds meer eigenaar te maken van hun eigen leerproces.
In het schooladvies kunnen de volgende uitstroomniveaus geformuleerd worden:
Praktijkonderwijs; Vmbo Basis-Kader-Theoretisch vervolgonderwijs met of zonder Leerwegondersteuning (LWOO); Havo.
Deze niveaus zijn mogelijk binnen regulier Voortgezet Onderwijs of binnen het Voortgezet Speciaal Onderwijs (Cluster 2 - spraaktaal, cluster 3 - internaliserende problematiek of zeer moeilijk lerend of een lichamelijke beperking, cluster 4 - gedragsproblemen).
Zodra het advies van de leerling bekend is gaat u met uw kind op zoek naar een passende school. Wij zullen ondersteuning bieden bij dit belangrijke proces.
Er is een centraal aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs. Op de site van de rijks overheid kut u vinden welke week dit is. U meldt u uw kind schriftelijk aan bij het Voortgezet Onderwijs. U bent als ouder(s)/verzorger(s) verantwoordelijk voor een tijdige aanmelding. Wanneer uw kind ondersteuning van Kentalis nodig blijft houden of geplaatst moet worden op een Kentalisschool, dan kan er een cluster 2 arrangement voor het Voortgezet Onderwijs aangevraagd worden passend bij de onderwijsbehoeften van uw kind.
Na de aanmelding en aanname voor het Voortgezet Onderwijs zorgen wij voor overdracht van het dossier naar de Voortgezet Onderwijs school. Uiteraard stemmen we dit proces met u af.
Vrijwillige ouderbijdrage
Elk schooljaar organiseren we veel leuke en leerzame activiteiten binnen en buiten de school. We krijgen voor deze activiteiten geen vergoeding van de overheid. Wij vragen van ouder(s)/verzorger(s) geen structurele ouderbijdrage voor deze schoolactiviteiten die onderdeel vormen van het onderwijs.
Voor de kosten van het schoolkamp van groep 8 vragen we van ouder(s)/verzorger(s) wel een vrijwillige bijdrage. Natuurlijk mag uw kind altijd meegaan, ook als de bijdrage niet is betaald.
Niet voor alle ouder(s)/verzorger(s) is het financieel haalbaar om hun kind bijvoorbeeld mee te laten gaan op schoolkamp, thuis zwemles te laten volgen of naar een sport te laten gaan. Voor de inwoners van de gemeente Arnhem, Duiven, Rheden en Westervoort is er de Gelrepas. Hiermee kunt u financieel ondersteuning krijgen, zodat uw kind toch aan verschillende activiteiten kan deelnemen. Voor meer informatie, kijk op deze website. Voor de Achterhoek verwijzen wij graag naar de website van stichting leergeld.
Telefoonbeleid
Telefoongebruik vanaf schooljaar 2024-2025
Vanaf januari 2024 is de wetgeving omtrent telefoongebruik op scholen verandert. De wetgeving geeft aan dat het gebruik van mobiele telefoons en devices niet meer toegestaan is op scholen in het primair en het (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs. In afstemming met de i-coach, het team en het schooladviesteam is het volgende beleid tot stand gekomen.
De afspraken die gelden voor de Bosschool DSH zijn:
- De leerling neemt geen telefoon, smartwatch of ander device mee naar de locatie.
- Moet dit per se wel dan gaat deze in de tas wanneer hij/zij de taxi uitstapt.
- De school is ten alle tijd bereikbaar dus daarvoor hoeft uw kind geen device mee naar locatie. Daar houden we ons dan aan en we gaan ervan uit dat iedere leerling dit zelf regelt.
Kinderen leren omgaan met social media heeft ook te maken met ze te beschermen tegen allerlei verleidingen waarvan ze nog te jong zijn om de consequenties te kunnen overzien.
Om online pesten tegen te gaan en communiceren met elkaar te bevorderen oefenen we dat met en tegen elkaar in kringgesprekken, in spelsituaties, in dialogen en met beurtgedrag. Ook in Delta de Draak (ICT programma voor leerlingen) komt het onderdeel; leren over het gebruik van social media voor.
Voor vragen hierover kunt u terecht bij de directeur, i-coach en/of leerkracht van uw kind.
NB: Wordt de afspraak niet nageleefd dan waarschuwen we de leerling en de ouder(s)/verzorger(s). Bij de tweede en/of derde waarschuwing hiervoor, nemen we het device op school in en volgt er een gesprek met ouder(s)/verzorger(s) en leerling over het bezit van een device en de op locatie ontstane situatie.
Lokale medezeggenschap op locatie
We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouder(s)/verzorger(s) meepraten en meebeslissen. Elke school heeft een lokale medezeggenschapsraad (LMR). Deze bestaat uit ouder(s)/verzorger(s) en medewerkers van de Bosschool die de belangen vertegenwoordigen van leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.
Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de leden van de raad. Zij zijn bereikbaar via het e-mailadres van de LMR: LMRBosschooldsh@kentalis.nl. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouder(s)/verzorger(s) belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of de directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
Dit zijn de leden van de raad:
Edwin Schimmel | ouderlid |
Jaap van Leijen | ouderlid |
Wieneke Eggermont | personeelslid DSH Arnhem |
Annette van der Meer | personeelslid DSH Arnhem |
Interne vertrouwenspersonen en anti pest-coördinator
We hebben op school twee interne vertrouwenspersonen. Dit zijn; Martina van der Loo (ib-er) en Steven Arissen (leerkracht). Martina van der Loo wordt vanwege haar zwangerschapsverlof tot november 2024 vervangen door Sharita van der Wal (onderwijs assistent).
Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn. Er is op school een coördinator sociale veiligheid beschikbaar. Deze coördinator sociale veiligheid is het aanspreekpunt voor het beleid om pestgedrag tegen te gaan. Marije Kordes (gedragskundige) is de coördinator sociale veiligheid van de Bosschool DSH.
Ouderraad
Ouderraad / coördinatie bij activiteiten, festiviteiten en uitstapjes.
Er is een activiteitencommissie die de organisatie van activiteiten, festiviteiten en uitstapjes coördineert. Deze commissie bestaat uit ouders, die per klas de communicatie en coördinatie voor hun rekening neemt en leerkrachten ondersteunt in de organisatie bij activiteiten. Voor activiteiten op school worden ouder(s)/ verzorger(s) gevraagd om te helpen. De oproepen voor het helpen gebeuren via Social Schools door de coördinerende ouders.
De coördinatie van deze ouders wordt bijgestaan door Lisan Visser (onderwijsassistent) en Sharita van der Wal (onderwijsassistent).