Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg
Wij bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er doelen gesteld. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Actiepunt | Wat is bereikt in 2023-2024 |
Professionele leergemeenschappen (PLG) | Op organisatorisch niveau zijn medewerkers op een andere wijze gaan samenwerken. Door een betere samenwerking tussen medewerkers kan kennis en ervaring met elkaar gedeeld worden waardoor medewerkers professionaliseren. Medewerkers krijgen de kans om zich te focussen op één onderwerp en dit te vertalen naar de specifieke doelgroep van de Bosschool. Inhoudelijke keuzes worden op basis van data, ervaring en onderzoek gemaakt en dit verhoogt de kwaliteit van ons onderwijs. Tijdens studiedagen wordt er gewerkt aan de visie op samenwerken in de PLG’s en aan de structuur van PLG’s om zo veel mogelijk eenduidigheid aan te brengen. |
Ontwikkelen leesresultaten |
|
Leerlingvolgsysteem | Leerkrachten kunnen informatie uit het onderdeel opbrengsten interpreteren en deze gegevens gebruiken om het evaluatiedocument (4D cyclus) in te vullen. |
Gedrag |
|
Ontwikkeling onderwijs aan kleuters | Leerkrachten zetten het kleutervolgsysteem vanuit ParnasSys doelgericht in. Daarbij sluiten zij sinds afgelopen schooljaar aan bij het thematisch werken, wat door de hele leerlijn in school is geïmplementeerd. Daarmee hebben wij als school één leerlijn gebasseerd op thematisch werken. |
Burgerschap | De doelen van Burgerschap zijn ondergebracht bij diverse vakgebieden. Dit is o.a. geborgd in de leerroutekaart thematisch werken. In de komende schoolplan periode wordt er bepaald hoe we de burgerschapsdoelen teambreed kunnen scoren, analyseren en evalueren. |
EDI |
|
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene Schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren en bij te stellen in het OPP.
Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen
Gezien het zeer geringe aantal leerlingen dienen alle data voorzichtig te worden geïnterpreteerd. Percentages laten niet altijd een goed beeld van de werkelijkheid zien. Omdat we hoge ambities willen stellen voor onze leerlingen, brengen we de opbrengsten wel in kaart aan de hand van de percentages. Afgelopen schooljaar hebben we de overstap gemaakt naar CITO LIB (Leerling In Beeld) wat adaptieve toetsen zijn om een realistischer beeld te krijgen van de groei van leerlingen.
Rekenen:
De ambitie om 75% van de leerlingen een score hebben passend bij het uitstroomprofiel wordt behaald. Een mogelijke verklaring is dat leerkrachten lesgeven volgens het EDI-model en hier een ontwikkeling in hebben gemaakt. Leerkrachten sluiten daardoor beter aan bij de zone van de naaste ontwikkeling en zien wat leerlingen nodig hebben om de doelen te behalen. Differentiatie binnen niveaugroepen blijft een uitdaging. Volgend schooljaar wordt hier op ingezet door samen lesvoorbereidingen te maken en vooraf na te denken over differentiatiemogelijkheden tijdens de instructie. We zien nog niet altijd voldoende groei bij de leerlingen ten opzichte van henzelf en de vorige toets. Bij de toetsanalyse blijkt dat de taalachterstand en beperkte (reken)woordenschat zorgt voor onvoldoende resultaat op talige rekenvragen. Komend schooljaar krijgt (reken)woordenschat extra aandacht. Per leerjaar zullen we een selectie rekenwoordclusters maken en deze expliciet tijdens reken- en woordenschat lessen semantiseren en consolideren.
Technisch lezen:
De ambitie wordt behaald. Opvallend is dat leerlingen een grotere vooruitgang laten zien op de AVI-toetsen maar minder ontwikkeling laten zien op DMT-toetsen. Een mogelijke verklaring is dat leerlingen het prettiger vinden verhalen te lezen (AVI) omdat dit meer betekenis voor ze heeft, waardoor ze visuele woordbeelden makkelijker kunnen oproepen. De woordleestoets (DMT) is uitsluitend gericht op het technisch decoderen van klanken en door de auditieve beperkingen kunnen leerlingen hier sneller fouten in maken. Komend schooljaar is er meer aandacht voor vingerspelling tijdens technisch lezen om het decoderen te visualiseren. Ook is er meer aandacht voor chaining en sandwiching, om de visuele woord- en klankbeelden beter te onthouden.
Begrijpend lezen:
De ambitie wordt nog niet behaald in februari, maar wel in juni. We zien dus groei ten opzichte van februari. Leerlingen met PRO-perspectief lijken het meeste profijt te hebben gehad van het onderwijs en ook leerjaar 5 is vooruitgegaan. Uitval en wisselingen van leerkrachten in het begin van het schooljaar kan invloed hebben gehad op de resultaten. Meer stabiliteit in de groep met een vaste leerkracht, lijkt een positief resultaat te hebben op de resultaten.
Spelling:
De ambitie voor een passend resultaat bij het uitstroomprofiel wordt behaald, maar het aantal leerlingen wat genoeg is gegroeid voldoet in juni nog niet aan onze ambitie. Er is een grotere groei te zien in het eerste deel van het schooljaar. Voor spelling bij dove leerlingen is het essentieel dat het woordbeeld visueel wordt aangeboden om het juist te kunnen spellen. Een verklaring kan zijn dat leerlingen de toets eens eerder hebben gemaakt en dat zij daarom het woord al eens hebben gezien en visueel hebben onthouden. Een nieuwe, moeilijkere toets is nog niet haalbaar voor deze leerlingen, omdat ze de woorden niet visueel kennen en vaardigheden in spellingscategorieën niet kunnen generaliseren naar nieuwe woorden. We zien bij de methodegebonden toetsen dat leerlingen de woorden uit de aangeboden categorieën wel beheersen.
Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
Het sociaal emotioneel welbevinden van de leerling heeft veel invloed op het totale functioneren. Onze school besteedt systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen, zodat zij later optimaal kunnen deelnemen aan de maatschappij. Er is een team gedragen visie op gedrag, waar de Kanjer methodiek deel van uit maakt. In de klassen worden lessen Culturele vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden (CIDs) en Relaties & Seksualiteit (RIS) gegeven.
De ontwikkeling van de sociale competenties van onze leerlingen leggen wij vast in de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Met de SCOL kunnen we planmatig werken aan de verbetering van sociale competentie, welbevinden en veiligheid op school en in de groepen.
Bij de analyse maken we gebruik van zowel de schoolstandaard als de landelijke norm.
Dit om te zien of de groepen die de schoolstandaard behalen ook op weg zijn om de landelijke norm te halen.
Uit de analyse op schoolniveau is er een schooldoel gekozen voor de tweede periode van het schooljaar: aardig zijn. De leerlingen weten wat aardig zijn is en kiezen ervoor om aardig te zijn. De resultaten van het voorjaar laten in alle groepen vooruitgang zien op dit doel op schoolniveau. Leerkrachten hebben tevens groepsdoelen gekozen om
In het voorjaar 2024 behalen alle groepen de schoolstandaard. Er is nog een afstand tussen de landelijke norm en de schoolstandaard. Om deze te verkleinen wordt voor schooljaar 2024-2025 gekozen een hogere schoolstandaard als ambitieniveau te kiezen.
Een analyse op groepsniveau op basis van de schoolstandaard laat zien dat de meeste kinderen in staat zijn om ervaringen te delen, samen te spelen en te werken, een taak uit te voeren en op te komen voor zichzelf binnen de normen van onze doelgroep.
Voor de hele school geldt dat er ingezet wordt op preventie en communicatie. Er zal voor komend schooljaar voor de hele school gewerkt worden aan visuele reminders in de gang en klassen.
Opbrengsten sociale veiligheid
Ter beoordeling van de gevoelens van sociale veiligheid wordt jaarlijks de Monitor Sociale Veiligheid (MSV) afgenomen onder de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8. Hoewel de begrippen die in de vragenlijsten gebruikt worden soms moeilijk te duiden zijn voor onze dove en slechthorende leerlingen, geven de resultaten richting aan de aandachtspunten voor het pedagogische klimaat op de Bosschool DSH.
De groep leerlingen die de lijst kon invullen in schooljaar 2023-2024 was klein. van deze groep ervaart meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school. Ditzelfde geldt voor de mate van welbevinden. Meer dan 90% van de leerlingen ervaart een hoge mate van welbevinden.
Op basis van de teambrede bespreking van de resultaten zijn verschillende suggesties gedaan voor het schooljaar 2024-2025. Er zal expliciet aandacht besteed worden aan preventie van onveilig gedrag bij de Wc ruimten.
Eindtoets groep 8
Op de Bosschool nemen we bij de leerlingen van groep 8 de Route 8 toets als eindtoets af. In het schooljaar 2023-2024 heeft slechts één leerling mee gedaan aan de route 8 toets.
Overgang naar een andere school
Jaarlijks bekijken we samen met de ouder(s)/verzorger(s) of de leerling (nog) een passend arrangement heeft.
In schooljaar 2023-2024 zijn er zes leerlingen uitgestroomd naar het voortgezet of speciaal voortgezet onderwijs.
Informatie over tussentijdse uitstroom
Een deel van de uitstroom van leerlingen vindt tussentijds (voor groep 8) plaats. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Een deel stroomt uit naar regulier of een andere vorm van speciaal onderwijs. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de nieuwe school op communicatiegebied, wordt er een ondersteuningsarrangement cluster 2 aangevraagd.
Overzicht tussentijdse uitstroom | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Basisonderwijs | 1 | 3 | 1 |
Speciaal Basisonderwijs (SBO) | |||
Speciaal onderwijs | 1 | ||
Thuiszitter met leerplichtontheffing | |||
Buitenland | |||
Totaal | 2 | 3 | 1 |
Informatie over eind uitstroom
Informatie over eind uitstroom
In groep 8 stroomden in 2023-2024 6 leerlingen uit. De ambitie is dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectief. Dit is in 2023-2024 gelukt. Ook hier geldt: gezien het zeer geringe aantal leerlingen dienen alle data voorzichtig te worden geïnterpreteerd. Bij twee leerlingen is een dubbel advies gegeven aan het eind van leerjaar 2021-2022 om zo lang mogelijk aanbod passend bij de hoge verwachtingen te realiseren om het maximale uit de leerling te kunnen halen. Mede hierdoor is de ambitie behaald.
Groep 8 DSH uitstroom
2021-20221 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
ZML | |||
Praktijkonderwijs | 8* | 2 | 5 |
vmbo-bb | 2 | 1 | |
vmbo-kb | |||
vmbo-t | 1 | ||
Totaal | 10 | 3 | 6 |
Totaal naar regulier | 1 | 1 | 2 |
Totaal naar VSO | 9 | 2 | 4 |
* Waarvan 2 nieuwkomers die doorstromen naar de ISK VSO cluster 2
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2022-2023 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-2023 | 5 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 5 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 boven hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | - |
Van 5 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Deze leerlingen zitten nog op het niveau waarop zij uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Leerlingervaringenonderzoek 2024
In februari 2023 is het leerling ervaringen onderzoek afgenomen. De resultaten zijn zeer betrouwbaar; de respons was 98%. De Bosschool krijgt als rapportcijfer een 8,8 van de leerlingen. Over twee items waren leerlingen iets minder tevreden: ‘omgaan met sociale media’ (vooral in groep 6 en 7) en ‘de juf/meester laat ons zelf kiezen’ (dit kwam vooral naar voren in groep 7 en 8). De resultaten zijn door het team geanalyseerd, De doelen worden opgenomen in het jaarplan 23-24-25.
Ouderervaringen
In schooljaar 2023-2024 is er een ouder tevredenheidsonderzoek afgenomen.
De Bosschool scoorde als school een 3,5. Daarmee scoorde de school goed. De respons op de vragenlijst was 62%: 31 van de 50 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage bleek goed; de vragenlijst werd door voldoende respondenten ingevuld. Daardoor kreeg de school een goed beeld van haar kwaliteit.
Over het algemeen zijn ouder(s)/verzorger(s) tevreden over de Bosschool. De school behaalde een hogere score in vergelijking met de vorige ouder tevredenheidslijst (2021). Dit is de eerste keer dat we als zelfstandige school, voor DSH de oudertevredenheidslijst hebben uitgezet. Het is gelukt om de ouders op school te vragen deze lijst in te vullen, tijdens de ouderavonden.
Het volgende ouder-ervaringen onderzoek staat gepland in het voorjaar van 2026.
Medewerkertevredenheidsonderzoek 2023
In november 2022, heeft er binnen Kentalis een medewerkertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. 60,9% van de medewerkers van de Bosschool heeft deel genomen aan het onderzoek. Er is op vier thema’s gescoord (1=laag, 10=hoog):
Bevlogenheid: scoort de Bosschool 7,4 dit is gelijk aan dan het gemiddelde van Kentalis (7,4);
Autonomie: scoort de Bosschool 6,1 dit is lager dan het gemiddelde van Kentalis (7,4);
Werkgeverschap: scoort de Bosschool 5,8 dit is lager dan het gemiddelde van Kentalis (6,4);
Sociale veiligheid: scoort de Bosschool 7,1 dit is gelijk aan het gemiddelde van Kentalis (7,1).
Als trotspunten komen de volgende punten naar voren:
De samenwerking binnen het team:
Ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling
Leerling gerichtheid.
Verbeterpunten die genoemd worden:
Werkdruk en balans
Samenwerking binnen heel Kentalis
Hulpmiddelen en ondersteuning om het werk te doen.
De verbeterpunten zijn inmiddels aangepakt en meegenomen door de trotspunten te versterken en om te zetten in concrete ambities binnen het nieuwe schoolplan. Hierin hebben we als team de koers ingezet om werkdruk te verbeteren en balans te zoeken in het maken van teambrede afspraken. Dit doen we, door te gaan werken in Professionele Leer Gemeenschappen (PLG's). Dit stimuleert het team om te bewegen naar een professioneel, lerende organisatie waar concreet en planmatig gewerkt wordt op basis van 4-d; data-duiden-doelen-doen. Het gebruik maken van praktijkkennis, naast wetenschappelijke inzichten en onderzoek kent in deze aanpak samenhang.
Audit of inspectie
Op 16 april 2024 heeft er een interne audit plaats gevonden.
Hierbij zijn de goede kanten van het onderwijs op de Bosschool naar voren gekomen als ook de ontwikkelpunten.
De kwaliteit van het onderwijs op de Bosschool wordt gedeeltelijk als voldoende en op sommige onderdelen als onvoldoende beoordeeld.
Aandachtspunten liggen op het gebied van de navolgbaarheid van de aanpak in de klas naar het beschrijven in de schooldocumenten en de kwaliteitscultuur, aanpassingen die gemaakt kunnen worden in het OPP om navolgbaarder te zijn en het aantonen in woord en daad dat de school hoge verwachtingen heeft en haalt. Bij het laatste punt zijn meer specifiek de sociale en maatschappelijke competenties genoemd.
De Bosschool is aan de slag gegaan met de aandachtspunten en gaat hier komend schooljaar mee verder.
Er is nadrukkelijk door de auditoren opgemerkt dat er zichtbaar al een ontwikkelslag wordt gemaakt door het team en dat het team in ontwikkeling is om de punten te verbeteren, die nu nog als onvoldoende worden beoordeeld. Er wordt door het team een verbeterplan gemaakt en volgend jaar worden de onvoldoende beoordeelde items nogmaals geauditeerd door de interne auditoren.
Maatregelen
Op basis van de auditrapportage is een verbeterplan opgesteld om de onvoldoende gescoorde items planmatig te verbeteren in schooljaar 2024-2025. In april 2025 zal de her-audit plaatsingen en volgt er een beoordeling op de onvoldoende gescoorde onderdelen om tot een nieuw oordeel te komen. Er is volledig vertrouwen dat deze punten voldoende beoordeeld zullen worden.