Onze school

Inleiding

Beste ouder(s)/verzorger(s),

Voor u ligt de schoolgids van Kentalis Dr. P.C.M. Bosschool DSH (voor de leesbaarheid verder aangeduid als de Bosschool) van schooljaar 2024-2025. De schoolgids bestaat uit een algemeen Kentalis (zie de website van Kentalis) deel en een schoolspecifiek deel. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie.
Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad.

De Bosschool biedt een leeromgeving waar leerlingen welkom zijn, zich veilig en gesteund voelen en samenwerken. Eenieder mag zichzelf zijn, passend binnen de schoolregels, met zijn eigen identiteit en communicatiebehoeften. In ons leren zijn wij gericht aan het werk en stellen hoge doelen, passend bij het niveau van de leerling, waarbij ze:

  • inzicht hebben in wat ze leren en doen ondersteund door op groei gebaseerde feedback;
  • hun hart en talenten gebruiken;
  • succeservaringen opdoen;
  • uitgedaagd worden in een innoverende leeromgeving.

Essentieel hiervoor is dat het klimaat op school veilig is. De leerlingen worden uitgedaagd om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, Zowel op leergebied, communicatieve vaardigheden als op het gebied van persoonlijk welzijn in relatie met hun omgeving. Met deze opbrengsten zijn zij goed toegerust voor de toekomst om deel te nemen als burger aan de maatschappij. In onze samenwerking staan, leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en onderwijspersoneel, open voor eenieder, spreken wij waardering uit naar elkaar en (h)erkennen wij elkaars expertise en kwaliteiten. In onze communicatie met leerlingen, collega’s en ouder(s)/verzorger(s) zijn wij respectvol, open, eerlijk en positief. We zorgen in onze communicatie voor complimenten, feedback en humor. Daarbij is onze intentie om zoveel mogelijk tweetalig onderwijs aan te bieden. In gesproken Nederlands en in NGT (Nederlandse Gebarentaal). waarbij de communicatie afgestemd wordt op onze leerlingen en medewerkers. 

In het contact met de ouder(s)/verzorger(s) op de Bosschool communiceren we respectvol. We hebben heldere verwachtingen en spreken die naar elkaar uit, ieder neemt hierin zijn of haar verantwoordelijkheid. In ons team laten we onze talenten tot ontplooiing komen en bundelen we onze persoonlijke kwaliteiten en krachten. We streven dezelfde doelen na op een herkenbare manier, waarbij we elkaar ondersteunen en gebruik maken van ieders expertise. Er is op de Bosschool een inrichting die enerzijds rust uitstraalt en anderzijds uitnodigt tot ontdekkend leren. Alle disciplines op de Bosschool werken intensief samen en zorgen voor een breed onderwijsaanbod, waarin specifieke deskundigheid en aandacht voor communicatie en taal centraal staat.

Onze visie

Op De Bosschool mag iedereen zichzelf zijn, passend binnen de schoolregels met zijn eigen identiteit en communicatiebehoeften. In ons pedagogisch klimaat kan eenieder - leerling, personeel en ouder(s)/verzorger(s) - zich optimaal ontwikkelen doordat eenieder wordt gezien in zijn eigenheid. Voorwaarden zijn: veiligheid, positiviteit, betrokkenheid en vaste structuren. Tevens worden de juiste communicatiemiddelen en -vormen ingezet om dit mogelijk te maken.
In onze communicatie met leerlingen, collega’s en ouder(s)/verzorger(s) zijn wij respectvol, open, eerlijk en positief. We zorgen in onze communicatie voor complimenten, feedback en humor. 
In het contact met de ouder(s)/verzorger(s) op de Bosschool communiceren  we respectvol, hebben heldere verwachtingen en spreken deze naar elkaar uit, waarbinnen ieder zijn of haar verantwoordelijkheid neemt.

Onze leerlingen

De Bosschool biedt onderwijs aan leerlingen die doof of slechthorend zijn in de leeftijd van 2,5 t/m 13 jaar. De leerlingen hebben een onderwijsarrangement nodig om onderwijs te kunnen krijgen op de Bosschool. We zijn een neutraal bijzondere school. Dat betekent dat wij een school zijn voor alle leerlingen, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond.
De Bosschool is gelokaliseerd op de Hommelseweg 403A in Arnhem. Op deze locatie bieden we onderwijs aan leerlingen die doof of slechthorend zijn. Het gaat daarbij om een peutergroep (vanaf 2,5 jaar) en de groepen 1 t/m 8. 
Op deze locatie wordt ook onderwijs voor leerlingen met TOS voor de groepen 1 tot en met 4 geboden.
De ambitie van de Bosschool is leerlingen, indien mogelijk, terug te laten stromen naar een reguliere setting, zo dicht mogelijk bij huis, eventueel met ondersteuning door ambulante begeleiding van Kentalis (ondersteuningsarrangement). 

Schoolondersteuningsprofielen

School ondersteuningsprofiel Doof/Slechthorend (DSH)

Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft welke onderwijsondersteuning wij als school kunnen bieden. Jaarlijks bekijken we samen met de ouder(s)/verzorger(s) of de leerling nog een passend arrangement heeft. Dit bepaalt welke vorm van onderwijs en ondersteuning de leerlingen krijgen.

DSH onderwijsarrangement

Samen met de ouder(s)/verzorger(s) bekijken we hoe het onderwijsarrangement past bij de mogelijkheden van uw kind. We bieden twee talen aan: het gesproken en geschreven Nederlands (ondersteund met gebaren/NmG) en de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Op onze school werken horende, dove en slechthorende medewerkers. Het is belangrijk dat onze leerlingen volwassen dove en slechthorende rolmodellen hebben.
Bij de communicatie in het gesproken Nederlands gebruiken we ondersteunde gebaren en eventueel ook beeldmateriaal en pictogrammen. De inzet van deze ondersteunde vormen van communicatie stemmen we af op de individuele leerling, net als de interactie. We willen dat het kind de taal van de ander kan begrijpen en verwerken en zelf taal kan uiten.

Dove en slechthorende leerlingen kunnen geplaatst worden vanaf twee en half jaar. Voor deze jonge leerlingen is er een peutergroep. Leerlingen verlaten doorgaans onze school in het schooljaar dat zij twaalf worden. Waar mogelijk stromen leerlingen gaandeweg uit naar het regulier onderwijs.  Het is voor sommige leerlingen mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. We hanteren de leerstof van de basisschool als uitgangspunt voor ons onderwijsaanbod. Sommige leerlingen hebben bijkomende hulpvragen op het gebied van leren en/of gedrag. Binnen het onderwijsarrangement is er veel aandacht voor de culturele vorming en identiteit voor dove en slechthorende leerlingen (CIDS). Het doel is dat de leerlingen een positief en reëel zelfbeeld krijgen. Ze leren omgaan met de gevolgen van hun gehoorbeperking en wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren.

DSH ondersteuningsarrangement:

Een aantal leerlingen kan met extra ondersteuning onderwijs volgen op een reguliere basisschool in de eigen omgeving. Deze leerlingen worden begeleid door medewerkers van de ambulante dienstverlening van Kentalis. De begeleiding wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht(en) van de reguliere school. Op sommige basisscholen werkt Kentalis intensiever samen, in een onderwijsvorm welke wij een mediumsetting noemen. Er zijn dan meerdere dove en slechthorende kinderen op deze basisschool.

Schoolplan

Iedere school beschrijft haar uitgangspunten, het aanbod en de lange-termijn-doelen in een schoolplan. Het schoolplan is geschreven voor de periode van de schooljaren 2024-2027. Deze ontwikkeldoelen vormen de focus voor ons handelen in deze schooljaren.
Het schoolplan is opgesteld door de directeur, in samenwerking met het hele team en vastgesteld door de lokale medezeggenschapsraad (LMR). De teamleden hebben meegedacht over de missie en visie van de onderwijseenheid en een bijdrage geleverd aan de sterkte-zwakteanalyse, de zelfevaluatie en de nulmeting. Met behulp van een jaarlijkse evaluatie stellen we per jaar vast wat er (nog niet) goed gaat en bepalen we onze verbeterdoelen. De voorgenomen verbeterdoelen en de daarbij behorende evaluaties borgen we in het jaarplan. In de geëvalueerde jaarplannen geven we onze bevindingen weer en dat vormt het (onderwijsinhoudelijk) jaarverslag. Op deze wijze werken we planmatig en geven we vorm aan een cyclus van 4-d werken; data, duiden, doelen, doen.
Mocht u meer informatie willen over de inhoud van het schoolplan dan kunt u contact opnemen met de directeur.

Organisatie van de school

Ongeveer 45 leerlingen bezoeken de Bosschool DSH. De dagelijkse leiding voor de Bosschool ligt bij de directeur van de school; Patricia Martinus MA. Hiernaast is er een schooladviesteam wat tevens bestaat uit leden die ook in de CvL (Commissie van Leerlingenzorg) plaatsnemen.
Binnen de school werken mensen met verschillende functies. Al deze mensen werken samen om uw kind het best mogelijke onderwijs te geven. Iedere leerling krijgt op onze school begeleiding van een multidisciplinair team. Dat betekent dat iedere leerling onder de verantwoording valt van een klein team dat dicht bij de leerling staat: de leerkracht, de logopedist en de onderwijsassistent/leraarondersteuner. Deze medewerkers zorgen voor het dagelijkse onderwijs aan uw kind en proberen, eventuele andere, hulp- en ondersteuningsvragen samen met u te beantwoorden.
Leerlingen worden zoveel mogelijk ingedeeld op basis van didactisch niveau en de sociaal emotionele ontwikkeling. Binnen de groep wordt goed gekeken naar wat een leerling nodig heeft om te kunnen leren. Voor de groep staat dit beschreven in het groepsplan. Er wordt in maximaal 3 niveaus gewerkt. Voor een aantal vakken werken we ‘groepsdoorbroken’, om leerlingen op hun eigen niveau onderwijs te bieden. Slechts in uitzonderingsgevallen worden leerlingen buiten de klas individueel begeleid.

Onderwijsteam

Op de Bosschool DSH werken 30 medewerkers. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen.

  • De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leraarondersteuners/onderwijsassistenten het onderwijs aan de leerling.
  • De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs, muziekles en/of NGT-onderwijs.
  • De Commissie voor Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit een gedragskundige, intern begeleider, maatschappelijk werker, jeugdarts en directeur zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • Ondersteunende functionarissen: administratie en technisch vakman.
  • De directeur geeft integrale leiding aan de school.
  • Het schooladviesteam (SAT) adviseert de directeur en zorgt planmatig samen voor goede, gedegen beleidsvoering en organisatie van het onderwijs. 
  • Stagiaires ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.

Elk jaar stellen we de indeling van de groepen vast. We starten dit schooljaar met zes groepen. Binnen onze formatie maken we daarnaast middelen vrij voor logopedie en extra groepsondersteuning. We werken met een aantal vakdocenten. Naast de medewerkers die direct met de leerlingen werken, hebben we een intern begeleider, gedragskundige en een maatschappelijk werker in dienst. Samen proberen we uw kind zo optimaal mogelijk te begeleiden.

Ziektevervanging

Mocht een collega ziek zijn dan streven we er altijd naar vervanging te regelen. Dit is voor onze doelgroep complexer te organiseren. Continuïteit van het lesprogramma en of ondersteuning vinden wij erg belangrijk. Op de Bosschool DSH heeft het team, in samenspraak met de LMR vaststaand beleid afgesproken, waarin vervanging georganiseerd is. Dit beleid leest u op Social Schools.
 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit voor een kennismakingsbezoek op onze locatie. De directeur en/of intern begeleider, laten u graag de school zien en vertellen over ons onderwijs. Ook wordt u in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen. Om uw kind bij ons op school te kunnen inschrijven, is een onderwijsarrangement, afgegeven door de Commissie van Onderzoek (CvO) nodig. Na inschrijving wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek met de intern begeleider. Tijdens het intakegesprek mag uw kind kennismaken met de school, de leerkracht en de leerlingen van de groep waarin hij of zij geplaatst wordt (als dit al bekend is). Kleuters, die voor het eerst naar de basisschool gaan, kunnen instromen na hun vierde verjaardag. Peuters kunnen in de peutergroep starten vanaf 2,5 jaar. De startdatum is in overleg met de intern begeleider tijdens het intakegesprek. Nieuwe leerlingen, die van een basisschool komen, kunnen na iedere vakantie, behalve na de meivakantie, instromen. Ook hier wordt de startdatum bepaald in overleg met de intern begeleider.

Voor meer informatie m.b.t. het aanvragen van een arrangement zie de algemene Kentalis Schoolgids op de Kentalis website.