Inleiding
Beste ouder/verzorger,
Hierbij presenteren wij u de schoolgids 2024-2025 van De Voorde Rijswijk . In deze schoolgids vindt u informatie over SO TOS/SH** Kentalis De Voorde Rijswijk. De school heeft een eigen locatie die valt onder de scholengemeenschap Kentalis Onderwijs Zoetermeer.
Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. De Algemene scholgids is te vinden via www.kentalis.nl/onze-scholen en de locatie Rijswijk aanklikt. De Voorde Rijswijk gaat altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie.
In deze schoolgids zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.
Met vriendelijke groet,
Maurice Keane,
Directeur Kentalis De Voorde Rijswijk
---
** SO (Speciaal Onderwijs)
** TOS (Taal Ontwikkelingsstoornis)
** SH (Slecht Horend)
Onze visie
De Voorde gaat uit van de visie van Kentalis bij onderwijs en begeleiding van haar leerlingen, zie verder de Algemene Kentalis schoolgids.
Het best mogelijke onderwijs maken wij waar door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Als onderwijs alleen niet genoeg is om deze doelen te bereiken, dan betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zichzelf halen.
De school streeft naar een zo harmonisch mogelijke ontplooiing van de cognitieve, sociale, creatieve en motorische capaciteiten van kinderen. Dit geschiedt op een wijze waarbij er sprake is van een continue ontwikkeling van het kind. Samenwerking met en respect voor de ander zijn hierbij belangrijke uitgangspunten.
De school streeft ernaar, dat kinderen zich houdingen, vaardigheden, kennis en inzichten eigen maken om zich steeds zelfstandiger te kunnen ontplooien. Mede hierdoor wordt de leerling zich bewust van zijn mogelijkheden om een eigen plaats in de samenleving in te nemen, en op basis van bewustwording naar vermogen zijn aandeel in de vormgeving van de toekomstige samenleving te leveren.
Het onderwijs is erop gericht dat de kinderen zichzelf en de anderen waarderen ongeacht geslacht, leeftijd, levensovertuiging, ras, cultuur of sociale achtergrond.
Het onderwijs wordt op zodanige wijze vormgegeven, dat cluster 2 leerlingen optimaal worden begeleid en zich breed ontwikkelen (persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie). De school houdt rekening met leerachterstanden, veroorzaakt door een groot aantal factoren, waaronder voornamelijk TOS en/of SH maar ook sociaal-culturele en sociaaleconomische en fysieke en/of psychische handicaps. Het doel is aan ieder kind adequaat en passend onderwijs te bieden.
Het onderwijs aan onze leerlingen richt zich erop dat zij in staat zijn, na De Voorde, deel te nemen aan geschikte vormen van voortgezet onderwijs.
Onze school wordt bevolkt door leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. We hebben respect voor elkaars achtergronden. Wij vinden de 'ontmoeting' belangrijk. De school heeft een protestants-christelijke grondslag.
Onze leerlingen
Leerlingpopulatie Cluster 2
Het SO Cluster 2 wordt bezocht door leerlingen die doof of slecht horend zijn, leerlingen die een Taal Ontwikkelingsstoornis (TOS) hebben en leerlingen die Communicatief Meervoudig Beperkt (CMB) zijn. Er kan sprake zijn van andere bijkomende problematieken, zoals aan autisme verwante stoornissen, gedragsproblemen, motorische problemen of een visusbeperking. Alleen leerlingen die binnen de zgn. cluster 2 - criteria vallen kunnen in aanmerking komen voor een cluster - 2 arrangement. Cluster 2 kent verschillende doelgroepen. Voor elke doelgroep zijn er drie arrangementen (licht, medium en intensief) mogelijk. Alleen leerlingen met een intensief arrangement hebben toegang tot de school.
Achtergrond leerlingen De Voorde
Het SO TOS/SH Voorde Rijswijk word bezocht door ongeveer 130/140 leerlingen. De leerlingen die de school bezoeken komen uit de regio (Delft, Rijswijk, Voorburg Leidschendam, Westland, Den Haag). 25% van de leerlingen komt naar school met taxi's en wonen vaak op meer dan 6 km van de school. De Voorde is een multiculturele school en een school die qua populatie vergeleken kan worden met een binnenstadschool van Den Haag. Bijna 100% van de leerlingen hebben een Nederlandse nationaliteit.
Op De Voorde wordt onderwijs geboden aan leerlingen die slechthorend (SH) zijn (ongeveer 10 %) of leerlingen die een Taal Ontwikkeling Stoornis (TOS) hebben (ongeveer 90%). Tot de TOS - leerlingen rekenen we ook de ASS - leerlingen bij de communicatieve beperking "bovenliggend" is. We spreken ook wel van leerlingen met een communicatieve en/of auditieve beperking. Het leerlingenaantal van de school is de afgelopen jaren stabiel op 140/150 leerlingen per jaar. In het schooljaar 2024-2025 lijkt de leerlingenaantal iets af te nemen. De prognose op de teldatum van 1 februari 2025 is 135 leerlingen.
Doelgroepen op De Voorde
SO TOS
Voor de doelgroep TOS biedt de school speciaal onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar met auditieve en/of communicatieve beperkingen: een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en een IQ hoger dan 70. Bij sommige leerlingen is sprake van bijkomende problematiek, bijvoorbeeld een stoornis in het autistisch spectrum, echter de communicatieproblematiek is primair.
SO SH
Voor de doelgroep SH biedt de school speciaal onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar met een auditieve beperking (sh) en een IQ hoger dan 70. Binnen de doelgroep SH zijn er ook leerlingen met een cochleair implantaat (CI).
Er worden in het schooljaar 2024-2025 geen SH-leerlingen meer opgenomen op De Voorde. Deze leerlingen zullen worden doorverwezen naar Kentalis Zoetermeer.
Schoolondersteuningsprofielen
De leerlingen op De Voorde Rijswijk hebben een taalontwikkelingsstoornis of zijn slechthorend. We besteden veel aandacht aan het vergroten van de taalvaardigheid en het versterken van de communicatie. Dit doen we door programma's als 'Met Woorden In de Weer' en 'LOGO3000' in te zetten. (de groepen bestaan uit gemiddeld veertien leerlingen) .
Logopedische inzet is een onmisbare ondersteuning in ons onderwijs. Op het moment dat de leerling op De Voorde onderwijs volgt, start de logopedische begeleiding. Naar aanleiding van observaties en onderzoeksgegevens worden er doelen voor de logopedische behandeling opgesteld. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van het taalbegrip, de taalproductie, de communicatieve wederkerigheid en de communicatieve weerbaarheid. De aard van de problematiek en de leeftijd van de leerling zijn bepalend voor het aantal behandelingen. In alle leerjaren worden er naast de individuele behandelingen ook lessen Mondelinge Taal gegeven in de klassen. In deze lessen wordt er onder andere gewerkt aan woordenschatuitbreiding, het verbeteren van de luisterhouding en het taalgebruik in verschillende situaties.
Binnen de school wordt er door alle betrokkenen van de leerling nauw samengewerkt aan het verbeteren van de algehele communicatieve redzaamheid.
Beide doelgroepen ondervinden ondersteuning van gebaren bij de gesproken taal. Daarom wordt in alle groepen zoveel als mogelijk het onderwijs aangeboden ondersteund met gebaren. (NMG)
Voor meer informatie over de schoolondersteuningsprofielen verwijzen wij u naar de Algemene Schoolgids hoofdstuk Schoolondersteunigsprofielen.
Hiernaast heeft iedere afdeling een Schoolondersteuningsprofiel. Een recent Schoolondersteuningsprofiel is op te vragen bij de directie.
Schoolplan
De inhoud van het schoolplan 2024-2028 is afgestemd op beleid dat de raad van bestuur samen met de afdelingsdirecteuren heeft geformuleerd. Dit beleid geldt voor alle onderwijseenheden en vormt, samen met het schoolbeleid, de kwaliteitszorg op onze onderwijseenheid.
Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen onze onderwijseenheid en in de ondersteuning wordt gevoerd. Het omvat het onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de kwaliteitszorg. We zorgen dat we daarbij de basiskwaliteit garanderen en beschrijven daarnaast expliciet onze eigen aspecten van kwaliteit (parels).
Dit schoolplan functioneert als een verantwoordingsdocument naar de overheid, het bevoegd gezag en de
ouders/verzorgers en als een planningsdocument voor de periode 2024-2028. Op basis van de actiepunten stellen we jaarlijks een uitgewerkt jaarplan op. In het jaarverslag zullen we steeds terugblikken of doelen bereikt zijn, en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze geven we vorm aan een cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Het Schoolplan 2024-2028 is op te vragen bij de directeur.
Organisatie van de school
SO Kentalis De Voorde Rijswijk is gevestigd op:
SO Kentalis De Voorde Rijswijk
Bazuinlaan 4
2287EE Rijswijk
Tel: 0703943042
Mail: devoorde@kentalis.nl
Het verzorgingsgebied van de school is Den Haag en omstreken (in overeenstemming met Viertaal)
De organisatie van de school kenmerkt zich door een platte structuur en door het multidisciplinair werken. De school staat onder leiding van de directeur. De directeur is onderdeel van het bevoegd gezag van Kentalis. In de school werken leerkrachten, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuner, logopedisten, gedragskundigen, School Maatschappelijk Werker samen om de begeleiding van onze leerlingen zo optimaal mogelijk te maken. Ook ander (ondersteunend) personeel vormt onderdeel van ons team.
Het gebouw is ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte van de leerlingen.
Onderwijsteam
Het team bestaat uit ongeveer 50 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Onze personeelsleden zijn in functies ingedeeld, waarbij de organisatie en de samenstelling van het schoolteam er als volgt uitziet:
- De directeur is integraal eindverantwoordelijk;
- De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor en heeft de leiding over een groep;
- De onderwijsassistent werkt in alle groepen. Bij de inzet van de onderwijsassistent wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag.
- De leraar ondersteuner is aanwezig in de klas om de leraar te ondersteunen maar heeft daarnaast bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsleerkracht;
- De Commissie Van Leerlingenzorg (CVL), bestaat uit: directeur, intern begeleider(s), schoolarts, maatschappelijk werk, gedragskundige, logopedist. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
- De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
- De Bouwcoördinator die verantwoordelijk is voor de aansturing van de bouw (onderbouw/middenbouw/bovenbouw)
- De logopedist stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, individueel of in groepsverband;
- De gedragskundige verricht onderzoek, ondersteunt, begeleidt en adviseert de leerkrachten bij zorgvragen over de leerlingen en helpt bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan en ondersteunt bij verwijzingen;
- De schoolmaatschappelijk werker kan advisering, ondersteuning en kortdurende hulpverlening bieden aan ouders en kinderen.
- De managementassistent verzorgt de administratie van de school;
- De conciërge verzorgt het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school;
- Er zijn personeelsleden met de functie van leerkracht, die een speciale taak hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de intern begeleider, de vakleerkracht bewegingsonderwijs, de I-coach, bouwcoördinator, leescoördinator of stage begeleider.
- De school maakt ook gebruik van externe medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals bijvoorbeeld de fysiotherapeut, speltherapeut, medewerkers van Kentalis zorg en de jeugdarts.
- Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen en aan onderwijsopleidingen. Uw kind kan gedurende het schooljaar te maken krijgen met een ‘extra juf of meester’ in de klas.
Op school zijn er ook de volgende coördinatoren/functionarissen aanwezig:
- Veiligheidscoördinatoren : Rob Eekhout en Maurice Keane
- Aandachtsfunctionaris: Maurice Keane
- Intern vertrouwenspersoon (voor leerlingen): Sarah Holleman
- Anti-pestcoöordinatoren: Sara Holleman en Anne Floor Bregman
- Preventiemedewerkers: Rob Eekhout en Maurice Keane
- Klachtenfunctionaris van Kentalis: Pien den Hollander
Rondleiding en inschrijven op onze school
Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie.
In de Algemene schoolgids in hoofdstuk Toeleiding en aanmelden staat beschreven hoe u uw kind kunt aanmelden