Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Het onderwijsprogramma is gebaseerd op ‘De kerndoelen voor speciaal onderwijs’. De lesstof is grotendeels vergelijkbaar met die van het regulier onderwijs. Alle vakken die wettelijk verplicht zijn worden gegeven. In alle klassen hangen digiborden met de bijbehorende software en wij maken gebruik van visuele ondersteuning.

 

Methode overzicht

vakleerlijnmethode

Leergebied overstijgend

 

Leerlijn Spelontwikkeling cluster 2

Leerlijn zintuiglijke en motorische ontwikkeling

CED-cluster 2

Onderbouwd (implementatie mogelijkheden worden onderzocht in 2024-2025); 

werken in hoeken, Begeleid spel, ontwikkelingsmateriaal.

Digitale geletterdheidLeerlijn MediawijsheidDelta de Draak

Nederlandse taal mondeling en schriftelijk

 

 

 

Onderbouwd (implementatie mogelijkheden worden onderzocht in 2024-2025)

Veilig leren lezen (KIM versie)

Taal op Maat (nieuw Versie 2) 

Spelling

 

 Taal op Maat Spelling

Technisch Lezen / beginnende geletterdheid

 

 

Veilig leren lezen (KIM versie)

Estafette

Engels Stepping Stones 
   

Handschriftontwikkeling/schrijven

 

 

Schrijfdans (kleuters)

Pennenstreken (leerjaar 3)

Klinkers (leerjaar 4 t/m 8)

Rekenen/wiskunde

 

 

Wereld in getallen

Met Sprongen Vooruit

Oriëntatie op jezelf en de wereld

Levensbeschouwing

Burgerschapsvorming

Sociaal-emotioneel leren

Trefwoord

geen methode

Petos

 

Oriëntatie op jezelf en de wereld

Relaties en seksualiteit

Verkeer

Natuur en techniek

Ruimte

Tijd

Petos

Let's go 

Natuurzaken

De Zaken 

Tijdzaken

Kunstzinnige oriëntatieLeerlijn Kunstzinnige oriëntatie CED is richtlijn

 Muzieklessen zijn onder leiding van een vakleerkracht

Beleidsplan muziek cultuur en burgerschap 

 

BewegingsonderwijsLeerlijn beweging CED is richtlijnGeen methode

 

Daarnaast besteden wij aandacht aan zaken zoals zelfstandigheidstraining, omgaan met je TOS of slechthorendheid en andere onderwerpen die in nauw contact staan met de doelgroep.

Programma onderdelen

In de onderbouw wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van het fonologisch en fonemisch bewustzijn. Via deze methodiek leren de leerlingen vaardigheden ontwikkelen die belangrijk zijn voor het leren lezen en spellen.

De ontwikkeling van de leerlingen wordt bij de kleuters gevolgd aan de hand van de ontwikkelingssystematiek van Parnassys, een leerlingvolgsysteem. Het Parnassys kleutervolgsysteem is geïmplementeerd. Vanaf leerjaar 3 worden de citotoetsen afgenomen. 


Motorische ontwikkeling

De motorische ontwikkeling en het samenspelen gebeurt onder leiding van een vakleerkracht bewegingsonderwijs (leerjaar 1 t/m 8)

Leerlingen in leerjaar 4 krijgen een jaar zwemonderwijs, vooral gericht op watergewenning, vanuit de gemeente. Het behalen van een diploma behoort tot de mogelijkheden.

 

Logopedie

Op het moment dat de leerling op De Voorde onderwijs volgt, start de logopedische begeleiding. Naar aanleiding van observaties en onderzoeksgegevens worden er doelen voor de logopedische behandeling opgesteld. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van het taalbegrip, de taalproductie, de communicatieve wederkerigheid en de communicatieve weerbaarheid. De aard van de problematiek en de leeftijd van de leerling zijn bepalend voor het aantal behandelingen.

In alle leerjaren worden er naast de individuele behandelingen ook lessen Mondelinge Taal gegeven in de klassen. In deze lessen wordt er onder andere gewerkt aan woordenschatuitbreiding, het verbeteren van de luisterhouding en het taalgebruik in verschillende situaties.

Binnen de school wordt er door alle betrokkenen van de leerling nauw samengewerkt aan het verbeteren van de algehele communicatieve redzaamheid.

 

Creatieve ontwikkeling

De creatieve ontwikkeling van onze leerlingen vinden we van belang. Daarom wordt in elke groep handvaardigheid en tekenen gegeven. Hiernaast worden ook muzieklessen en gymlessen gegeven door een vakleerkracht.


 

Overgangsnormen

In grote lijnen zullen leerlingen na de zomervakantie overgaan naar het volgende leerjaar. Mochten hier twijfels over zijn dan zal dit tijdig met u besproken worden. In het overleg met u, leerkrachten en specialisten zal gekeken worden naar wat het beste is voor uw kind.

 

Activiteiten

In de loop van het schooljaar vindt er een aantal vaste activiteiten plaats:

  • Schaatsen met vrijwilligers van de Zoetermeerse ijshockeyclub
  • Schoolreis
  • Sportdag Koningsspelen
  • Natuur Milieu Educatie (NME) excursies.
  • Kinderboekenweek
  • Excursies passend bij de lessen oriëntatie in tijd of ruimte
  • Feesten en vieringen: Kerstmis, Pasen en het Sinterklaasfeest
  • Bezoek aan een school voor VO/VSO voor groep leerlingen

 

Voor de data verwijzen we u graag naar de jaarkalender 2024-2025.

Maatschappelijke stage (VSO)

De Voorde Rijswijk biedt stagiaires de mogelijkheid om stage te lopen.