Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen.
Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen die in 2023-2024 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Maatregel | Wat is bereikt |
Afname centrale eindtoets | Alle leerlingen met een uitstroomprofiel vmbo-b of hoger maken de eindtoets. Daar waar mogelijk maken ook leerlingen met uitstroomprofiel praktijkonderwijs de toets. |
Aanbod burgerschapsonderwijs | In het schooljaar 2024-2025 is een aanbod burgerschap uitgewerkt in de vorm van een activiteitenkalender. De burgerschapskalender en beleid rondom burgerschap wordt verder uitgewerkt. |
Versterking van het rekenonderwijs | In de afgelopen 2 schooljaren (2022-2024) hebben veel van onze docenten de cursus ‘met Sprongen Vooruit’ gevolgd. Daarnaast zijn de bijbehorende materialen aangeschaft. Door ‘Met Sprongen Vooruit’ in te gaan zetten als onderdeel van ons rekenaanbod willen wij met name het automatiseren spelenderwijs (o.a. met educatieve spellen) versterken. We willen dit in het schooljaar 2024-2025 verder uitwerken. |
versterking van het taal- en leesonderwijs | In het schooljaar 2023-2024 hebben we de nieuwe versie van de methode voor technisch lezen geheel geïmplementeerd. (Estafette). Er is een scholing geweest voor het team om het aanbod af te stemmen op onze doelgroep. In het schooljaar 2024-2025 zullen we onze werkwijze borgen. |
Themaplanning bij de kleuters | Bij de kleuters wordt sinds het schooljaar 2022-2023 gewerkt met de leerlijn jonge kind parnasSys. In het schooljaar 2023-2024 is het lesstofaanbod passend gemaakt bij de doelen. Hierbij wordt er uitgegaan van hoge verwachtingen. In het afgelopen schooljaar zijn er themaplanningen ontwikkeld om het lesstofaanbod te beschrijven en de doorgaande leerlijn naar groep 3 te borgen. |
Themaplanning/Leerroutekaarten en volledig aanbod in groepen 1-4 | Het lesaanbod voor de verschillende vakken is beschreven in de themaplanningen bij de kleuters en voor de leerjaren 3-8 in de leerroutekaarten. In het schooljaar 2023-2024 is er vanuit Kentalis de visie neergelegd bij de scholen om uit te gaan van hoge verwachtingen en daarbij hoort een volledig aanbod in de groepen 1-4. (VMBO-TL) In het vervolg krijgen de leerlingen vanaf leerjaar 5 een onderbouwd uitstroomprofiel, beschreven in het OPP. Vanaf dat moment hebben we voldoende gegevens om deze te kunnen stellen. In groep 6 zal er een groeiadvies volgen, in groep 7 een pre advies en in januari groep 8 een voorlopig schooladvies. |
Verbetertraject n.a.v. inspectiebezoek | N.a.v. het inspectiebezoek zijn er 3 verbeterpunten opgesteld: OP2 (zicht op ontwikkeling), OP3 (pedagogisch-didactisch handelen), en SKA2 (uitvoering en kwaliteitscultuur). We hebben gewerkt aan een verbeterslag van het OPP binnen de kaders van Kentalis. Het OPP is leesbaarder, vollediger en cyclischer geworden. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities.
De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen.
Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
Voor de didactische ontwikkeling gebruiken we als meetinstrumenten de methodegebonden toetsen en de CITO toetsen. In het schooljaar 2023-2024 hebben we gewerkt met de nieuwe versie van CITO: Leerling in Beeld.
Voor het meten van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het lerenleren gebruiken we de SCOL. (sociale competentie observatie lijst)
Om de ontwikkeling van kleuters in kaart te brengen worden de leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys gebruikt.
De Kentalisambitie is dat 75% van de leerlingen op de CITO toetsen een resultaat behaalt passend bij hun ontwikkelprognose. (verwachte uitstroomprofiel). Voor het vak begrijpend lezen is dit 50%.
Voor het vak rekenen zien we dat deze Kentalisambitie (75%) in alle leerjaren wordt behaald wanneer we kijken naar het aantal leerlingen dat op of boven de range scoort.
Voor het vak spelling zien we dat we deze Kentalisambitie (75%) in alle leerjaren, behalve groep 3, wordt behaald wanneer we kijken naar het aantal leerlingen dat op of boven de range scoort. In leerjaar 3 is dit 71%
Voor het vak technisch lezen zien we dat we deze Kentalisambitie (75%) in de leerjaren 3, 4, 6 en 7 wordt behaald wanneer we kijken naar het aantal leerlingen dat op of boven de range scoort. In leerjaar 3 is dit 72%. In leerjaar 5 is dit 67%.
Voor het vak begrijpend lezen zien we dat we deze Kentalisambitie (50%) in de leerjaren 4, 5 en 7 wordt behaald wanneer we kijken naar het aantal leerlingen dat op of boven de range scoort. In leerjaar 3 is dit 7%. In leerjaar 6 is dit 44%.
Sociale Competenties
Wanneer we kijken naar de SCOL (sociale competenties) zien we dat ongeveer 85% van onze leerlingen de schoolnorm haalt. Ongeveer 49% van onze leerlingen behaalt de landelijke norm.
Sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met WMK sociale monitoring. Het responspercentage was laag (18%) Onze ambitie is dat meer dan 90% zich veilig voelt. Deze ambitie is in schooljaar 2023-2024 niet behaald met 79,8%.
Met een gemiddelde score van 3,58 wordt de veiligheid gewaardeerd met een Goed.
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar 2023-2024 zijn er 38 leerlingen uitgestroomd: 22 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 16 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
Schooljaar 2021-2022 | Schooljaar 2022-2023 | Schooljaar 2023-2024 |
14 leerlingen hebben de Eindtoets gemaakt, 1 leerling heeft ontheffing gekregen, bij 2 leerlingen was het resultaat van de Eindtoets niet passend bij het advies
| 15 leerlingen hebben de Eindtoets gemaakt, bij 3 leerlingen was het resultaat van de Eindtoets niet passend bij het advies.
| 15 leerlingen hebben de doorstroomtoets gemaakt, bij 4 leerlingen was het resultaat van de doorstroomtoets niet passend bij het advies en is het advies bijgesteld. |
Schooljaar 2021-2022 | Schooljaar 2022-2023 | Schooljaar 2023-2024 | |
Praktijkonderwijs | 4 | 3 | 3 |
VMBO BB | 4 | 8 | 2 |
VMBO KB | 5 | 0 | 8 |
VMBO T | 0 | 3 | 2 |
HAVO/VWO | 3 | 1 | 1 |
totaal | 16 | 15 | 16 |
Totaal naar regulier | 10 | 8 | 7 |
Totaal naar (V)SO | 6 | 7 | 9 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
Dit schooljaar 2023-2024 zijn er 38 leerlingen uitgestroomd: 22 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 16 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over tussentijdse uitstroom
Schooljaar 2021-2022 | Schooljaar 2022-2023 | Schooljaar 2023-2024 | |
Basisonderwijs (bao) | 4 | 8 | 10 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | 5 | 3 | 8 |
Speciaal onderwijs (so) | 5 | 3 | 4 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 |
buitenland | 2 | 0 | 0 |
Totaal | 16 leerlingen | 15 leerlingen | 22 leerlingen |
Informatie over vervolgsucces
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende een jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-2023 | 29 leerlingen
|
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 12 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt (boven of onder UP) | 2 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 15 leerlingen |
Van 14 leerlingen die in schooljaar 2022-2023 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten (juli 2024), 12 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Een percentage van 86%. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. (De ambitie van Kentalis ligt op 75%.)
Er was een lage respons op de navraag bij de ontvangende scholen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouderervaringen
Eind van het schooljaar 2023-2024 heeft er ouder ervaringen onderzoek plaatsgevonden. De respons was voldoende en 20% hoger dan vorig jaar. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet representatief zijn voor de hele ouderpopulatie. Uit de ouderonderzoek komt naar voren dat de veiligheid van de schoolomgeving (verkeer rondom de school) als aandachtspunt genoemd wordt.
Leerlingervaringen
De Monitor Sociale Veiligheid is afgenomen in 2023-2024. 62 van de 66 respondenten hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Van de 62 respondenten waren er 16 meisjes en 46 jongens. Het responspercentage is 96%. Dit wordt gekenmerkt als een uitstekende respons. De leerlingen geven met name aan dat de veiligheid op het schoolplein gedurende de pauzes zou kunnen verbeteren en ook in vrije situaties bijvoorbeeld bij het lopen door de gangen van de school.
Medewerkerstevredenheid
Afgenomen vragenlijst 2022-2023.De respons op de vragenlijst was 83%. Het responspercentage is uitstekend; de vragenlijst werd door veel respondenten ingevuld. Daardoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten. De veiligheid en de ruimte voor autonomie is relatief gezien een sterk punt en het werkgeverschap van de stichting wordt genomen als verbeterpunt.
Audit of inspectie
Inspectie
Er heeft een inspectie bezoek plaatsgevonden in oktober 2023. Uit het inspectiebezoek komt naar voren dat De Voorde een verbetertraject dient te doorlopen.
Aan de volgende verbeterpunten wordt in het schooljaar 2024-2025 gewerkt:
- Zicht op ontwikkeling (OP2)
- Pedagogisch - Didactische handelen (OP3)
- Dialoog (SKA-2)
De school streeft er naar alle genoemde punten te verbeteren. Hiervoor is een verbeterplan opgesteld. In maart 2023 en juni 2023 heeft de inspectie i.v.m. dit verbeterplan en verbetertraject twee voortgangsgesprekken gevoerd met de school. In beide gesprekken heeft de school en het bestuur voldaan aan de vragen en eisen die gesteld zijn.
In januari 2025 zal de inspectie van het Onderwijs de school bezoeken om de verbeterpunten te controleren. De uitkomsten van dit onderzoek zullen met u gedeeld worden via de nieuwsbrief. Ook zullen de uitkomsten in MR De Voorde en de "oudergroep verbetertraject" inhoudelijk worden besproken.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024-2025:
Versterking van het aanbod voor begrijpend lezen
N.a.v. de opbrengsten (o.a. CITO) zijn we als team van mening dat het lesstofaanbod voor begrijpend lezen ontoereikend is. In de midden-bovenbouw is er een nieuwe methode uitgeprobeerd. In het schooljaar 2024-2025 zal er een werkgroep worden geformeerd die zal bekijken of deze methode voldoet en het implementatieproces zal gaan begeleiden.
Implementatie PeTOS
De methode voor sociaal-emotionele vaardigheden (PAD) is sterk verouderd. Er zijn geen materialen meer te bestellen. Vanuit Kentalis is de leerlijn PeTOS ontwikkeld die wij komend schooljaar gaan implementeren.
PeTOS is een leerlijn en klassikale lesmethode voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in groep 1 tot en met 8 van het speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs.
PeTOS heeft vijf thema’s die elk jaar terugkeren: ik & jij, mijn gevoelens, mijn lijf, mijn wereld en mijn taal & TOS. PeTOS is gericht op sociale en innerlijke taal en identiteitsontwikkeling.
Verbetertraject
N.a.v. het inspectiebezoek in oktober 2023 zijn er 3 verbeterpunten opgesteld: OP2 (zicht op ontwikkeling), OP3 (pedagogisch-didactisch handelen), en SKA2 (uitvoering en kwaliteitscultuur).
Er is een verbeterplan opgesteld waaraan we in het schooljaar 2023-2024 hebben gewerkt o.a. door het volgen van een training EDI en een verbeterslag te maken t.a.v. de OPP’s. In het schooljaar 2024-2025 zal de verdere uitvoering van het verbeterplan plaatsvinden. O.a. de studiedagen zullen hiervoor ingezet worden en er zullen intensiever klassenbezoeken worden afgelegd door IB en directie. In januari 2025 verwachten we weer een inspectiebezoek.