Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

In Kentalis Schoolgids Algemeen deel leest u meer over leerlingenzorg, ontwikkelingsperspectief (OPP) en de Commissie van Leerlingenzorg (CvL).

De leerlingenbegeleiding is een verantwoordelijkheid van alle medewerkers, maar in het bijzonder van de mentor en de Commissie voor Leerlingenzorg. De mentor kan volgens de zorgstructuur hulpvragen bespreken en advies vragen bij de intern begeleider en gedragskundigen van de school. 

De mentor begeleidt de leerlingen van zijn/haar klas. De mentor is de contactpersoon tussen school en thuis en bewaakt het programma van de leerlingen van zijn/haar klas. 

Schema zorgstructuur

Het ontwikkelingsperspectief (opp): de doelen van ons onderwijs

We vinden het heel belangrijk dat leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen. Daarom stellen we voor elke leerling een ‘ontwikkelingsperspectief’ op, binnen zes weken na de plaatsing. We beschrijven de ontwikkelingsmogelijkheden, de doelen die we samen willen halen en wat nodig is om deze doelen te bereiken. We evalueren jaarlijks het ontwikkelingsperspectief en het uitstroom- niveau met u en uw kind en stellen het bij als dat nodig blijkt te zijn. 

De doorgaande ontwikkellijn, met als basis het OPP, krijgt in ons onderwijs vorm door het inzetten van leerlijnen, periode planners en groepskaarten. Deze documenten worden zo veel mogelijk met elkaar gekoppeld. Hierdoor wordt de doorgaande ontwikkellijn van de leerling beter gevolgd en kunnen we het onderwijs meer passend vormgeven. In ons leerlingvolgsysteem worden bijlagen, behorende bij het OPP opgeslagen. Jaarlijks wordt er geëvalueerd op doelen en acties voor de leerling, school en ouders.

Het kan zijn dat u het niet eens bent met het ontwikkelingsperspectief. Maak dit dan bespreekbaar met de mentor. 


Leerling administratie systeem

Om de ontwikkeling van leerlingen over langere termijn goed te kunnen volgen, wordt gewerkt met het leerling administratie systeem ParnasSys voor docenten. In het leerling administratie systeem worden naast het ontwikkelingsperspectief alle resultaten van leerlingen vastgelegd. Alle medewerkers die met een bepaalde leerling werken kunnen hun aantekeningen en gegevens met betrekking tot deze leerling in dit systeem zetten, zodat iedereen die met die leerling werkt op de hoogte blijft van de actuele stand van zaken. 

 

leerling volgsysteem

Om de ontwikkeling van de leerlingen te kunnen volgen wordt er gewerkt met het systeem Presentis voor UP 5 en Somtoday voor UP 6. Zowel ouders als leerlingen kunnen in het systeem inloggen om o.a. cijfers, ontwikkeldoelen, het behaalde percentage per fase in de arbeidstoeleiding en gemaakte filmpjes en foto's te zien.


Commissie van Leerlingenzorg (CvL)

De CvL is een wettelijk verplichte commissie die als taak heeft de ontwikkeling van iedere leerling te volgen middels het OPP en genomen besluiten. In de CvL zitten de directie van de school, de intern begeleider, de gedragskundigen, een logopedist en verder in wisselende samenstelling sluiten er, indien nodig, de mentor en (vak)docenten  aan. Elke drie á vier weken komt de commissie bij elkaar om leerlingen te bespreken die aandacht behoeven op onderwijskundig, pedagogisch, psychologisch en/of medisch gebied. De commissie neemt besluiten en adviseert over alle zaken rondom het OPP van een leerling.
Leerlingen en ouders worden op de hoogte gesteld van besluiten van de CvL en deze worden vastgelegd in ParnasSys. 
De CvL wordt 2x per jaar gevoed door informatie uit de groepsbesprekingen. Tijdens die momenten evalueren alle docenten de resultaten van de klassen over de afgelopen periode. Mocht er aanleiding zijn tot een interventie of aanpassing in het uitstroomprofiel dan wordt dit door de mentor vanuit de groepsbesprekingen aangegeven als bespreekpunt voor de CvL.


Portfolio 

De leerlingen van uitstroom profiel Arbeid en Dagbesteding hebben vanaf de start van hun schoolloopbaan een portfolio. Leerlingen kunnen zelf hun portfolio vullen naar aanleiding van hun doelen en vorderingen. Ze doen dit in Presentis. Leerlingen houden (met ondersteuning van de docent) de resultaten bij van hun ontwikkelingsproces. Tijdens de stage-activiteiten houdt de leerling ook zijn ervaringen en ontwikkeling bij.


Decanaat

De decaan heeft een belangrijke ondersteunende rol bij de keuze van de leerweg en de vervolgstudie. De primaire rol in begeleiden naar leerweg/profielkeuze is aan de mentor. De decaan heeft op KCCZ een rol in de tweede lijn: leerlingen waarvoor de keuze van leerweg/profiel of vervolgopleiding moeizaam verloopt, kunnen na overleg met de mentor een beroep doen op de decaan voor extra keuzebegeleiding. De decaan ondersteunt mentoren eveneens wanneer er vragen zijn over het keuzeproces/ mogelijkheden van leerlingen of vervolgopleidingen. De decaan geeft ook voorlichting op ouderavonden. Uiteindelijk worden bij het vaststellen van de definitieve keuzes uiteraard ook de ouders betrokken. De mentor heeft hierin een coördinerende rol.

Daarnaast valt het aansturen en organiseren van LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding (LOB) onder de verantwoordelijkheid van de decaan. LOB helpt leerlingen loopbaancompetenties te ontwikkelen die ze nodig hebben in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. LOB helpt leerlingen bij het ontdekken van hun talenten en passies. LOB geeft hen een realistisch beeld van het vervolgonderwijs en het beroepsperspectief. Dit verkleint de kans op het maken van een verkeerde keuze. 


Maatschappelijk werk

KCCZ heeft de mogelijkheid om gebruik te maken van de ondersteuning van schoolmaatschappelijk werk. De afstemming hiervoor vindt plaats in de Commissie van Leerlingenzorg. Regelmatig wordt ondersteuning in de thuissituatie ingezet. Ook kunnen ouders en leerlingen met verschillende vragen (bijvoorbeeld vragen over vervoer, indicaties, voorzieningen, maar ook persoonlijke vragen en vragen m.b.t. tot de veranderingen n.a.v. de participatiewet) bij maatschappelijk werk terecht.

Medische zorg

Medicatie
Wanneer leerlingen medicatie gebruiken, worden zij gestimuleerd om zelfstandig de medicatie te bewaren en zijn ze zelf verantwoordelijk voor inname. Wanneer de leerling de medicatie niet zelfstandig kan bewaren/innemen worden hier afspraken over gemaakt in het medisch protocol. Dit protocol wordt jaarlijks tijdens de OPP-bespreking geëvalueerd en zo nodig bijgesteld en ondertekend. Tevens komt deze twee keer per jaar tijdens de groepsbespreking aan de orde om ervoor te zorgen dat deze altijd up to date is. 

Wij geven geen pijnstillers (denkend aan paracetamol). 

Verrichten risicovolle handelingen
Als leerlingen op school hulp nodig hebben bij het verrichten van risicovolle handelingen (bv. prikken van bloedsuiker) doen we dat volgens het protocol 'Voorbehouden en risicovolle medische handelingen binnen Kentalis Onderwijs'. Belangrijk daarin is dat ouders hier schriftelijk toestemming voor geven middels de overeenkomst verrichten van risicovolle handelingen.

Ongevallen
Mocht er onverhoopt iets gebeuren op school waardoor er dringend een huisarts nodig is,
kunnen wij direct contact opnemen met een huisartsenpraktijk vlakbij school en kan de leerling gezien worden als passant.
De ouders zullen dan onmiddellijk op de hoogte worden gebracht.

Leerling wordt ziek op school
In geval van ziekte, zal contact op worden genomen met de ouder(s)/verzorger(s).

Schoolarts

Binnen KCCZ is de schoolarts vanuit GGD Gelderland-Zuid betrokken.

De schoolarts screent standaard alle 13-jarige leerlingen binnen de school. Ouders krijgen hiervan vooraf een bericht. De screening vindt plaats op school.
De schoolarts wordt ook betrokken bij specifieke hulpvragen vanuit leerlingen/ouders en in afstemming met andere externe zorginstanties zoals de leerplichtambtenaar, jeugdwerk en politie.