Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Om zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen, stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2022-2023 en 2023-2024 zijn er maatregelen genomen om ons onderwijs te verbeteren. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Maatregel                                                Wat is bereikt                                                                                                           
Inzet van TEACH Er zijn 10 TEACH technieken geïmplementeerd in de klassen. Docenten hebben dit schooljaar de mogelijkheid gekregen zich te bekwamen in deze technieken middels studiedagen en klassenbezoeken.
Samenwerking met partnerscholenIn september 2022 is er gestart met een intensieve samenwerking op de praktijkvakken van uitstroom arbeid en het VMBO. Er gaat iedere les een ondersteuner mee vanuit KCCZ en een tolk. Bij uitstroom arbeid nemen de leerlingen van KCCZ ook deel aan het arbeidstoeleiding programma.
Inzet van directe instructie modelMiddels inzet van collegiale consultatie en klassenbezoeken zijn docenten expliciet geschoold op het EDI model tijdens de lessen.
Terugkoppeling van gegevens aan teamOm goed in beeld te hebben wat er schoolbreed speelt bespreken we de MSV, zelfevaluaties en toetsgegevens cyclisch in het team om zo gezamenlijk opvallendheden op te pakken en uit te werken in het jaarplan.
Aanbod op basisvaardigheden voor Taal, Rekenen en Burgerschap Voor Taal, Rekenen en Burgerschap is het aanbod beschreven door de ontwikkelteams en worden docenten toegerust in het structureel aanbieden om tot realisatie van de kerndoelen te komen. 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Naast methodegebonden toetsen maken we ook gebruik van cito-toetsen, voor uitstroom arbeid 2 maal per jaar (najaar en voorjaar) en voor uitstroom vervolgonderwijs één maal per jaar (voorjaar). Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten van Nederlandse taal (leesvaardigheid), Engelse taal (leesvaardigheid, woordenschat) en rekenen/wiskunde

In schooljaar 2023-2024 zijn alle Cito-toetsen op school afgenomen. We zijn blij dat we in de resultaten zien dat er het afgelopen jaar hard gewerkt is. We zien het bekende beeld: begrijpend lezen is een lastig onderdeel bij dove/slechthorende leerlingen. Naast begrijpend lezen is er getoetst op rekenen/wiskunde. Daarnaast is voor schoolverlaters arbeid voor rekenen de MOET! toets afgenomen en voor Nederlands de Deviant toetsen. 

Alle leerlingen die examen VMBO hebben gedaan, zijn geslaagd.

Monitor Sociale Veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de 'monitor sociale veiligheid', een vragenlijst uit WMK (Werken Met Kwaliteitskaarten). 75% van de leerlingen geeft aan zich veilig te voelen. Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van onze leerlingen zich veilig voelt, wordt daarmee niet behaald. De scores op de verschillende gebieden variëren van 73% tot en met 92% (% leerlingen van KCCZ die geen aantasting in de veiligheid ervaren op een bepaald gebied). Het pesten in de klas is hierin een belangrijk aandachtspunt. Helaas zijn de antwoorden van leerlingen niet eenduidig waardoor actie samen met de leerlingenraad wordt ondernomen om in gesprek te gaan. Verder geeft een groep leerlingen aan niet te weten waar ze naartoe kunnen bij ervaren onveiligheid, ondanks gegeven voorlichting. Dit gaan we verduidelijken voor leerlingen en ouders. 

Overgang naar een andere school

De grootste uitstroom van leerlingen vindt bij KCCZ plaats aan het eind van de schoolloopbaan, dit noemen we einduitstroom. Het komt wel eens voor dat er sprake is van tussentijdse uitstroom. Hiervan is sprake als een leerling tussentijds doorstroomt naar een andere school (een reguliere school of een andere school voor VSO) of als een leerling uitstroomt omdat het volgen van bijvoorbeeld behandeling voorliggend is aan het volgen van onderwijs. 

Informatie over einduitstroom

Leerlingen die uitstroom Arbeid bij ons volgen zijn in principe 6 jaar bij ons, voor leerlingen met uitstroom Vervolgonderwijs is dit 4 jaar. Als er goede redenen zijn om deze jaren uit te breiden dan kunnen wij samen met de leerling en diens ouders besluiten om te verlengen/verlenging aan te vragen.

Op Kentalis Compas College stromen leerlingen uit naar verschillende richtingen; 

  • Leerlingen die het VMBO bij ons volgen en dus in uitstroom Vervolgonderwijs zitten, stromen over het algemeen uit naar het MBO. Een enkele keer blijft een leerling nog een jaar op KCCZ om een niveau hoger te kunnen slagen. Dit noemen we stapelen.
  • Leerlingen met uitstroom Arbeid zijn in 3 groepen te splitsen:
    1. uitstroom naar reguliere arbeid (UP 5)
    2. uitstroom naar een beschutte arbeidsplek (UP 4)
    3. MBO-entree  (UP 5)
     

Er wordt voor elke leerling bij de groepsbesprekingen (2 keer per jaar) bekeken of de plek op Kentalis Compas College nog steeds de best passende onderwijsplek  en of het uitstroomniveau nog steeds passend is.

In onderstaande tabel staat de einduitstroom voor de hele school weergegeven, dus voor beide stromingen:

Uitstroom VSO diplomagericht en arbeid/beschutte arbeid

 2017-20182018-20192019-20202020-20212021-2022
Leerlingen die aan eind van de school uitstroomden gingen naar:     
      
1. Regulier vervolgonderwijs     
MBO niveau 1 (entreeopleiding; bol/bbl)44423
MBO niveau 2 (entreeopleiding; bol/bbl)53224
MBO niveau 3&4 (entreeopleiding; bol/bbl)33242
VO-HAVO (na VMBO diploma)00000
HBO/Universiteit00000
      
2. Arbeid     
Reguliere arbeidsplaats53220
Beschut werk/beschermde werkomgeving12113
Arbeidstrainingscentrum (niet verbonden aan MBO/ATC)00000
      
3. Dagbesteding     
VSO dagbesteding (arbeidsgericht)02000
VSO dagbesteding (activerend)10000
VSO dagbesteding (belevingsgericht)00000
      
4. Overige bestemmingen     
Zorg/behandeling zonder onderwijs01 00
Vrijwilligerswerk10000
Niet-bekostigd onderwijs00000
Thuiszitter, niet meer leerplichtig00002
Thuiszitter met leerplichtontheffing00000
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing00000
Buitenland00000
Anders, namelijk ...00000
Onbekend00001
Totaal aantal leerlingen dat aan eind van de school is uitgestroomd:2018111117
      

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt behaald. 

Analyse
75% van de leerlingen zit op hetzelfde niveau, als 2 jaar eerder is vastgesteld. de respons is 53%.
Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor het merendeel van de leerlingen dus aan bij de uitstroombestemming.

Maatregelen
Bovenstaande maakt dat wij voor nu geen acties ten aanzien van ons onderwijs nodig achten.  

Informatie over tussentijdse uitstroom

Er zijn dus ook leerlingen die onze school verlaten voor het einde van hun schoolloopbaan.

In het schooljaar 2022-2023 stroomde niemand tussentijds uit. Dit is 0% van alle leerlingen die in totaal uitstroomde in dat schooljaar (...?).  In onderstaande tabel is te zien waar onze leerlingen de laatste jaren naartoe uitstroomden als zij tussentijds uitstroomden:

Tussentijdse uitstroom voortgezet speciaal onderwijs 
 2017-20182018-20192019-20202020-20212021-2022
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:     

1. Voorgezet speciaal onderwijs

VSO dagbesteding (arbeidsgericht)

VSO dagbesteding (activerend)

VSO dagbesteding (belevingsgericht)

VSO arbeid/praktijkgericht onderwijs

VSO VMBO BBL of KBL

VSO VMBO GL of TL

VSO HAVO

VSO VWO

VSO gecombineerde brugklas VMBO/HAVO

VSO gecombineerde brugklas HAVO/VWO

 

0

1

0

0

1

0

0

0

0

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

1

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2. Regulier voortgezet onderwijs

Praktijkonderwijs (Pro)

VMBO BBL of KBL (+/- LWOO)

VMBO GL of TL (+/- LWOO)

HAVO

VWO

Gecombineerde brugklas VMBO/HAVO

Gecombineerde brugklas HAVO/VWO

 

0

1

0

0

0

0

0

 

0

1

0

0

0

0

0

 

0

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

3. Overige bestemmingen

Zorg/behandeling zonder onderwijs

Vrijwilligerswerk

Niet-bekostigd onderwijs

Thuiszitter met leerplichtontheffing

Thuiszitter niet meer leerplichtig

Buitenland

Anders, namelijk...

Onbekend

 

0

0

0

0

1

0

0

1

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd:51110
      

 

Uitstroom VSO diplomagericht en arbeid/dagbesteding     
 2017-20182018-20192019-20202020-20212021-2022
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en eind school)2519121217


Analyse
Over het algemeen gaat het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt naar het reguliere VMBO of naar VSO arbeid/ praktijkgericht binnen een andere vorm van speciaal onderwijs.

Maatregelen
Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid.
 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging (75%). Van leerlingen die in 2020-2021 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021 
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt60% 3/12 lln
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2020 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt0% 0/12 lln
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt40%  7/12 lln

Ambitie 1: 80% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).

 

Analyse 
Om vast te stellen of de Kentalis ambitie is behaald, worden de gegevens van schooljaar 2020-2021 (=2 jaar na uitstroom) onderzocht. Uit een nadere analyse blijkt dat de meeste leerlingen na 2 jaar op hetzelfde niveau functioneren als bij uitstroom (Vervolgopleiding, Arbeid of Dagbesteding). Voor 2020-2021 geldt dit voor 60%. Daarmee is de ambitie van 60% na 2 jaar niet behaald.

 

Maatregelen
Bovenstaande cijfers laten zien dat wij, Kentalis Compas een goede inschatting maken van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. Vanwege de lage respons is niet betrouwbaar vasttestellen of de ambitie is gehaald. Op basis van deze gegevens hoeven wij ons beleid niet aan te passen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoek

Analyse ouder-ervaringenonderzoek

In het voorjaar van 2024 heeft het Kentalis Ouder Ervaringen onderzoek plaatsgevonden:
Score Kentalis Compas College Zaltbommel: 6,5. Aandachtspunt is dat het door slechts 11% van de ouders is ingevuld. 


Als sterk item wordt benoemd: het lesgeven, het pedagogisch klimaat, ondersteuning leerlingen en ontwikkeling.
 

Met name 2 gebieden vragen extra aandacht:

  • veiligheid
  • informatie

EEr worden extra acties ondernomen zodat ouders de ontwikkeling van hun kind eenduidig kunnen volgen. Veiligheid wordt in relatie tot de afname van de Monitor Sociale Veiligheid samen met de leerlingenraad opgepakt. 

Analyse leerlingen-ervaringenonderzoek

In april 2023 heeft het Kentalis Leerlingen VSO Ervaringen onderzoek plaatsgevonden. De score voor Kentalis Compas College Zaltbommel was: 5,9 dus een magere voldoende.
Als sterke items worden benoemd: lesgeven, wat ik leer, resultaten, omgaan met elkaar en afstemmen.
Drie gebieden vragen extra aandacht volgens de leerlingen. 

  • lestijd
  • sfeer op school
  • mijn mening doet ertoe

SDe voorzitter van de leerlingenraad zal maandelijks overleg hebben met de directie om in gezamenlijkheid acties uit te kunnen zetten. Docenten hebben scholing gehad in het EDI model en daarmee verwachten we meer stiptheid in aanvangtijd van de lessen en verbetering in effectieve lestijd. 

Audit of inspectie

Najaar 2023 heeft er een interne audit plaatsgevonden door Kentalis Team Kwaliteit (november 2023). De audit gaf een positief resultaat op de verbeteringen die de school heeft doorgevoerd en de scholing die heeft plaatsgevonden. Met name op het gebied van didactisch handelen en daarin de activiteit en betrokkenheid van de leerlingen bij de les liet een grote verbetering zien en werd voldoende beoordeeld. Een aandachtspunt was er ook en dat betreft de navolgbaarheid van interventies. Hieraan is direct bij aanvang kalenderjaar 2024 een start gemaakt ter verbetering. Op de standaard OP2 zal in september 2024 een deelaudit plaatsvinden.