Schoolklimaat

Schoolklimaat

KCCZ wil een veilige school zijn voor leerlingen en medewerkers. Er heerst een prettig en goed basisklimaat op onze school afgestemd op onze doelgroep. Als een leerling zich thuis voelt op school heeft dat een positieve invloed op diens ontwikkeling. Kinderen/Jongeren leren op school niet alleen de schoolse vakken. Op school wordt ook een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de persoonlijkheid. De school moet daarom een plek zijn waar kinderen/jongeren zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, verantwoordelijkheid leren nemen en op een goede manier met anderen leren omgaan.

De sociaal emotionele ontwikkeling en de sociale competenties van leerlingen worden op KCCZ gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem IKAN (Ik en de Ander). Met sociale competentie bedoelen we het gepast kunnen en willen handelen in sociale situaties. We kijken bijvoorbeeld of een leerling ervaringen kan delen met anderen, of het lukt om op te komen voor zichzelf en of relaties kunnen worden aangegaan met anderen.
Met de IKAN kunnen we op leerling-, groep- en schoolniveau zien wat goed en wat minder goed gaat. Wanneer er vanuit de IKAN en/of signalen van de leerkracht zorgen zijn rondom de sociaal emotionele ontwikkeling van een leerling dan kan deze worden besproken in de groepsbespreking of in een breder verband, de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL). Er wordt dan besproken welke ondersteuning er kan worden geboden. 

Daarnaast wordt jaarlijks onderzocht hoe de sociale veiligheidsbeleving van de leerlingen is. Naar aanleiding van de uitkomsten wordt bekeken of er acties nodig zijn om het gevoel van sociale veiligheid te verbeteren.   
 

Pedagogisch klimaat

Een sterk pedagogisch klimaat draagt bij aan een veilige school met een goed en prettig schoolklimaat. Een pedagogisch klimaat dat veiligheid en ruimte biedt om te communiceren en te reflecteren op jezelf en je omgeving. Wij stemmen het onderwijs zoveel mogelijk af op de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van de leerlingen. De basis van ons pedagogisch handelen is het Ortho Communicatief Handelen (OCH). Hierbij gaan we er als school vanuit dat al het gedrag communicatie is. Teamleden passen hun gedrag dusdanig aan dat de leerling zich gehoord en erkend voelt en gaan opzoek naar de betekenis van opvallend gedrag van de leerling (naar buiten of juist naar binnen gericht). Vaak gaat deze zoektocht samen met de leerling, andere collega’s, orthopedagoog en/of de intern begeleider. Tevens wordt er een intensieve samenwerking gezocht met ouder(s)/verzorger(s) en/of hulpverlener(s) die bij de leerling betrokken zijn. Er wordt gekeken wat er nodig is om dit gedrag te laten afnemen, verdwijnen of om te buigen in gewenst gedrag.

Psywel 

Slechthorende en dove kinderen en jongeren hebben een grotere kans op psychische klachten. Ze kunnen zich daardoor minder goed voelen en zich thuis ongelukkig voelen of op school slecht concentreren. Als deze klachten zo vroeg mogelijk worden herkend en behandeld, voelt een kind of jongere zich vaak snel weer beter. Daarom wordt op alle scholen van Kentalis elke twee jaar een screening gedaan naar het psychisch welzijn van leerlingen. Wij noemen deze screening en het eventuele vervolg erop Psywel. Deze screening hoort bij de standaard zorgcyclus van het onderwijs binnen onze organisatie. Vanuit de uitkomsten van de Psywel screening is gebleken dat veel leerlingen behoefte hebben aan extra begeleiding/behandeling op het gebied van psychisch welbevinden.

Actief burgerschap en sociale integratie

In het voorgaande van onze schoolgids heeft u al kunnen lezen dat wij het belangrijk vinden dat onze leerlingen ontwikkelen naar vaardige, aardige en waardige burgers. Daar passen ook actief burgerschap en sociale cohesie bij. Onze leerlingen groeien op in een steeds complexere en pluriforme maatschappij. Wij vinden het daarom belangrijk dat de leerlingen zich daar op een goede manier op voorbereiden. De leerlingen maken nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. Wij willen leerlingen brede kennis en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. 


Burgerschap is een belangrijk onderdeel van het lesprogramma. Ook omdat we weten dat de communicatieve redzaamheid zich anders ontwikkelt dan bij leeftijdsgenoten. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen;

  • Kunnen opgroeien tot verantwoordelijk burgers voor zichzelf en als onderdeel van de samenleving
  • Sociale gedragscodes leren om op een respectvolle manier samen te kunnen leven binnen en buiten de school
  • Op een passende manier kritisch kunnen zijn en hun mening kunnen verwoorden
  • Leren om mee te doen op de onderwijseenheid: meepraten, discussiëren, argumenteren en meebeslissen
  • Vanuit een eigen identiteit kunnen participeren in de samenleving
  • Kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere overtuigingen en daarover samen communiceren
  • Bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving
  • Eigen talenten en mogelijkheden in kunnen zetten in de samenleving (Deaf Gain)

Burgerschap is een onderdeel van bepaalde vakken. Voor uitstroomprofiel Vervolgonderwijs zijn dat de vakken Mens en maatschappij, maatschappijleer, LOB, Psycho- educatie en SOVA/SEVO. Voor uitstroomprofiel Arbeid zijn dat de vakken Cultuur en maatschappij, Dovencultuur, LOB en SOVA/SEVO. 

Naast de vakken waarin burgerschap expliciet aan bod komt, vindt het burgerschapsonderwijs gedurende de hele dag plaats. Zo werken we ook aan burgerschap tijdens andere vakken en organiseren we speciale activiteiten waarin burgerschap centraal staat. Daarnaast is burgerschap verweven in ons schoolklimaat. Dit zie je bijvoorbeeld terug in onze schoolregels, de manier waarop wij onze leerlingenraad vormgeven en ons pedagogisch handelen. Wij werken intensief samen met reguliere partnerscholen, omdat wij er van overtuigd zijn dat inclusiever onderwijs de leerlingen meer kansen biedt en het hen beter voorbereidt op hun plek in de maatschappij.

Veiligheid

KCCZ zorgt voor een veilig schoolklimaat. Wanneer zich onverhoopt toch een incident voordoet, wordt dit zorgvuldig opgepakt volgens de zorgstructuur. Er zijn tevens een aantal vertrouwenspersonen: de heer J. Almeida van den Dungen, mevrouw Ellen Pennings en mevrouw Sophie van Horen. Daarnaast is er een veiligheidscoördinator (mevrouw Eva Mertens-Puerto) en aandachtsfunctionaris RIS (relaties, intimiteit en seksualiteit) (Mevrouw Marthe Willen) op zich neemt. 
Wanneer er een fout, datalek, incident of (bijna) ongeval plaatsvindt, melden we dit in het meldsysteem. Naar aanleiding van de melding analyseert de directeur met de melder en eventuele andere betrokkenen hoe herhaling voorkomen kan worden en welke zorg nodig is. 

Er is een veiligheidsplan op school aanwezig. Daarnaast is de BHV-werkgroep verantwoordelijk voor het optimaal houden van het ontruimingsplan, de bezetting en het organiseren van ontruimingsoefeningen. 

Internet gebruik

In het algemeen deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet.

Onze regels

Kentalis heeft een platform waar medewerkers kennis en tips met elkaar kunnen delen over het gebruik van internet en sociale media. Het bevorderen van mediawijsheid is een zaak van iedereen: van ouders, docenten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf. Leerlingen werken op de computer onder toezicht van een docent. Regels over het mobiele telefoongebruik worden beschreven in het volgende hoofdstuk. 

Voor naar school meegenomen apparaten zoals mobiele telefoon en/of spelcomputers geldt dat diefstal, verlies of schade aan deze apparaten niet onder de verzekering van school valt.

Gedragsregels

Een Veilige school, dat doen we samen!

Onze Visie: Een leerling komt in de eerste plaats naar school om te leren. Het is daarbij van essentieel belang dat iedere leerling zich veilig voelt in en rond het schoolgebouw. We willen samen met leerlingen, ouders en onderwijspersoneel een veilig schoolklimaat realiseren, zodat iedere leerling zich kan focussen op het belangrijkste onderdeel van onderwijs, namelijk het ontwikkelen van zijn talenten en vaardigheden. Hierbij werken we vanuit de OCH benadering middels het duidelijk uitspreken van gedragsverwachtingen. Door onze benadering willen we positief gedrag gevorderden en ongewenst gedrag verminderen. Tijdens de lessen, vaklessen en stage speelt het actief aanleren van adequaat gedrag een belangrijke rol. Adequaat gedrag wordt systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling kan profiteren van het geboden onderwijs. 

Om verwachtingen naar elkaar duidelijk te maken, hierbij toch een aantal afspraken:

  • We zijn in de omgang met leerlingen duidelijk, consequent en rechtvaardig. Orthocommunicatief handelen is daarbij het uitgangspunt.
  • Gedurende de kleine/grote pauze verblijven de leerlingen onder toezicht in de aula of buiten op de ruimte rondom school. 
  • Alcohol. Gedurende schooltijden of tijdens andere, onder verantwoordelijkheid van de school vallende, activiteiten wordt geen alcoholgebruik toegestaan door leerlingen, medewerkers en ouders. 
  • Diefstal: van andermans spullen blijf je af. Bij vermoeden van diefstal wordt contact opgenomen met ouders/verzorgers en onze contactpersoon bij de politie. Als diefstal wordt aangetoond leidt dit tot schorsing of verwijdering van school.
  • Bij incidenten kan tas controle of kluis controle worden uitgevoerd.
  • Drugs. Bij het vermoeden van drugsgebruik door een leerling, worden als eerste de ouders in kennis gesteld. In overleg met de ouders (en de contactpersoon van de politie) worden verder te nemen maatregelen besproken. Leerlingen onder invloed of in het bezit van (soft) drugs worden onverwijld naar huis gestuurd.
  • Geweld. Geweld en vechten horen niet thuis op een school. Bij buitensporig verbaal geweld en/of fysiek geweld zal de school contact opnemen met de contactpersoon van de politie en ouders. Dit geldt voor een ieder die betrokken is bij school, direct of indirect. Fysiek geweld leidt direct tot schorsing of verwijdering van school.
  • Energiedrank. Het toenemende gebruik van cafeïne houdende energiedrank heeft dermate invloed op het gedrag, dat wij het gebruik hiervan binnen de school en op het schoolterrein niet toestaan.
  • Op het gehele terrein van Kentalis mag niet gerookt worden. Dit houdt in dat leerlingen, medewerkers, ouders en bezoekers zowel binnen als buiten niet mogen roken.
  • Omgang met elkaar. Als door het gedrag van een leerling de veiligheid van anderen niet gegarandeerd kan worden, wordt een traject naar verwijdering ingezet. Onredelijk en onaangepast gedrag wordt met leerling en ouders besproken.
  • Kleding. Het is niet toegestaan in de leslokalen (en studielokaal) tijdens lestijd jassen en petten te dragen.
  • Hygiëne. Tijdens de lessen lichamelijke opvoeding (LO) is het dragen van sportkleding verplicht. Ons uitgangspunt is ook dat er na de lessen LO gedoucht wordt. Het dragen van schoenen die strepen kunnen veroorzaken is in verband met bevuiling van de vloer en het materiaal verboden. 
  • Gebruik tablets e.d. Leerlingen mogen tijdens de lessen niet zonder toestemming van de docent gebruik maken van hun digitale middelen.  Overtreding van deze afspraken leidt tot inname van het apparaat. Ouders die hun zoon of dochter willen bereiken tijdens de lessen kunnen dit melden via de administratie. Zie ook volgende punt hieronder over mobiele telefoons. 
  • Kluisjes. Alle leerlingen krijgen de mogelijkheid om een kluisje te nemen, tegen een borg van €5,-. School is niet aansprakelijk voor het zoekraken of beschadiging van materialen van leerlingen. Indien een kluissleutel kapot gaat of zoekraakt, wordt er een bedrag van € 5 in rekening gebracht. De school is te allen tijden gerechtigd, in samenwerking met de politie, de inhoud van de kluisjes te controleren. 
  • Video-opnames in de klas. Ten behoeve van het optimaliseren van vaardigheden van leerlingen of het onderwijsteam kunnen er opnames worden gemaakt. Indien opnames voor andere doeleinden dan hier beschreven worden gebruikt, wordt er uitdrukkelijk vooraf toestemming gevraagd. 
  • Vuurwerk. Het afsteken en in bezit hebben van vuurwerk op school is op school beslist niet toegestaan. Mocht blijken dat een leerling op school vuurwerk afsteekt of in zijn of haar bezit heeft, dan wordt de leerling geschorst. Er wordt contact opgenomen met ouders en de contactpersoon van de politie. 
  • Bij uitval aan het begin van de dag of het einde van de dag mag een leerling later komen of eerder vertrekken mits het vervoer geregeld is/kan worden. 
  • Bidden onder schooltijd mag op school in de pauzes of voor en na schooltijd. Er is geen aparte ruimte beschikbaar waar geen andere mensen langslopen i.v.m. toezicht.

Tevens heeft naast de schoolregels elke klas eigen regels, welke gezamenlijk met de klassendocent worden gemaakt bij aanvang van het schooljaar. Gedurende het schooljaar kunnen deze worden aangepast of aangevuld. 

Gebruik mobiele telefoons

 Vanaf 1 januari 2024 is er vanuit de overheid beleid op het gebruik van mobiele telefoons. Op deze school zijn de volgende regels van toepassing;

  • Telefoons* zijn toegestaan voor educatief gebruik in de les.
  • Leerlingen hebben hun smartphone in het telefoonhotel voordat de 2de bel is gegaan. 
  • De docent bepaalt wanneer leerlingen hun telefoon mogen pakken voor een educatieve opdracht of taak (denk aan agenda, Kahoot of portfolio). 
  • Smartwatch zijn in de les niet toegestaan en zitten bij voorkeur in het kluisje, anders in het telefoonhotel. 
  • Heb je een mobiel in de klas niet in het telefoonhotel en zonder opdracht van de docent, dan wordt deze ingenomen en krijg je deze na afloop van de schooldag terug. 
  • Alle medewerkers van KCCZ mogen een telefoon bij ongeoorloofd gebruik of aanwezigheid in de klas innemen. 
  • Overtreed je meermaals de regels dan volgt een gesprek met leerling en ouders volgens de zorgstructuur. 
  • Sociale media of andere programma’s die niet nodig zijn voor gebruikt voor de educatieve les zijn op devices in de klas niet toegestaan. 
  • Is een telefoon expliciet nodig voor een leerling, dan kan hiervan op basis van gesprek met ouders en vastleggen afspraak in Parnassys een uitzondering worden gemaakt (denk aan registratie medische app). 

* Dit beleid over het gebruik van mobiele telefoons is van toepassing naar elk apparaat dat telefoongesprekken voert of ontvangt, berichten achterlaat, sms-berichten verzendt, op internet surft of downloadt en het mogelijk maakt om e-mail te lezen en erop te reageren. Dit geldt ongeacht of het apparaat door de school wordt geleverd of persoonlijk eigendom is.