Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
maatregelen | wat hebben we bereikt? |
---|---|
| Door ondersteuning van onze logopedisten bij Nederlands, het Woord van de dag, invoering van het vak Taalexpressie en door de extra ondersteuning bij KWT en de CV-lessen hebben de leerlingen een ontwikkeling laten zien in hun taalvaardigheden. Leerlingen hebben nog vooral veel moeite met woordenschat en werkwoordspelling. Daarnaast hebben de leerlingen een woordenschrift ontvangen waarin zij woorden die nodig zijn om de leerstof te begrijpen met hun betekenis noteren. |
Doen
| We gebruiken een speciaal voor onze doelgroep ontwikkeld instrument: de IKAN (ik en de ander lijst). Zowel in de najaarsmeting als in de voorjaarsmeting is de ambitie op schoolniveau behaald. Dat betekent dat de leerlingen zich sociaal en (communicatief) redzaam ontwikkelen volgens de gestelde doelen. Bij alle klassen scoorde de categorie 'Omgaan met gevoelens en gedrag' en in de onderbouw 'Omgaan met moeilijkheden' het laagst. Samengevat lijkt het erop dat het ingezette onderwijsaanbod grotendeels voldoet. In de bovenbouw wordt daarnaast een competentielijst ingevuld voor de stages en praktijklessen. Deze lijst wordt door de mentor, praktijkdocent en de leerling ingevuld. Dit gebeurt twee keer per jaar. Deze lijst is maatwerk en individueel gericht. Op groepsniveau worden verbeterpunten tijdens mentorlessen besproken en op individueel niveau met de leerling. Voor de stage wordt een stageboekje gebruikt dat door de leerling en de stagebegeleider wordt bijgehouden, zodat de opbrengsten tijdens het stagebezoek kunnen worden besproken. In de onderbouw wordt één keer per jaar een maatschappelijke stage georganiseerd. De resultaten worden in de mentorles besproken. Bovenstaande onderdelen zullen ook toegevoegd worden aan het portfolio in Qompas van de leerlingen. |
| Uit de resultaten van de monitor sociale veiligheid 2023-2024 blijkt dat leerlingen van KCA zich fijn voelen op school en veilig en dat er weinig gepest ervaren wordt. De Kentalis ambities zijn behaald. De resultaten zijn per klas besproken en leerlingen hebben zelf meegedacht hoe het nog beter kan in de klas en op school. De verbeteracties zijn in het team en de LMR besproken. Samen met Leerpark zijn nieuwe schoolafspraken opgesteld en besproken tijdens de mentorlessen. Hierbij zijn ook activiteiten georganiseerd zoals welke klas heeft het beste het huiswerk en schoolmaterialen op orde. Of het maken van een klassenposter die zichtbaar in de school opgehangen zijn. In ieder klaslokaal hangen de schoolregels zodat ze ze zichtbaar blijven voor de leerlingen Aan het begin van het nieuwe schooljaar bespreken de mentoren de nieuwe schoolafspraken in de klas en besteden ze extra aandacht aan veiligheid in de themaweek eind september tegen pesten. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Opbrengsten van Nederlands, Engels , Rekenen-Wiskunde van juni 2023.
De ambities van Rekenen-wiskunde en Engels zijn behaald. Op het onderdeel woordenschat Nederlands zijn de ambities niet gehaald.
In het jaar 2023 hebben 14 leerlingen examen gedaan. Alle leerlingen zijn geslaagd.
Overgang naar een andere school
Sinds de invoering van de wet op het passend onderwijs kijken we gericht naar elke leerlingen of de juiste onderwijsplek in het speciaal of regulier onderwijs is. Dit doen we twee keer per jaar tijdens OPP besprekingen met de mentoren en de Commissie van Leerlingenzorg (CvL). Dit advies bespreken we in overleg met u als ouder en uw zoon of dochter. Leerlingen kunnen tussentijds uitstromen. Dat betekent dat ze naar een andere school gaan, voordat ze een diploma hebben behaald. Leerlingen kunnen overstappen naar een reguliere vo-school in de eigen omgeving of regulier binnen het Leerpark. Of een leerling kan de overstap maken naar een andere vo-school voor speciaal onderwijs. Een leerling kan ook binnen KCA blijven en het diploma halen.
Wanneer een leerling in de bovenbouw zit van Kentalis College Arnhem gaan we samen op zoek naar een passende vervolgstap. Meestal is dat een MBO-opleiding in de eigen omgeving van de leerling, maar dat kan ook op Leerpark (met Kentalis ondersteuning). Ook komt het voor dat een leerling kiest voor het REA-college.
Voor de intakegesprekken in het regulier onderwijs en het MBO werken we samen met de ambulante dienst.
Tussentijdse uitstroom
Een leerling die tussentijds uitstroomt naar het regulier onderwijs krijgt meestal een ondersteuningsarrangement. Sommige TOS–leerlingen krijgen na uitplaatsing nazorg en geen nieuw arrangement. Dit heeft te maken met de specifieke ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Bij KCA stroomt het grootste deel van de leerlingen uit naar het regulier voortgezet onderwijs. Een klein aantal leerlingen stroomt uit naar een andere vorm van het voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs.
Einduitstroom
'Einduitstromers' zijn leerlingen die op KCA een diploma hebben gehaald. Bij de einduitstroom gaat het merendeel van de leerlingen naar het mbo. Er zijn verschillende niveaus in het mbo, passend bij de verschillende leerroutes van Kentalis College Arnhem: vmbo-bb, vmbo-kb en vmbo-tl. Voor een klein aantal leerlingen is een vervolg in het mbo niet haalbaar. Deze leerlingen zijn een traject ingegaan bij REA of werken in een beschermde omgeving in samenspraak met van ouder(s) en leerling.
Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.
Informatie over eind uitstroom
Informatie over einduitstroom
Leerlingen die uitstromen na het behalen van het diploma noemen we einduitstroom. In onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe de leerlingen uitstroomden.
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
---|---|---|---|
mbo niveau 2 (bol/bbl) | 5 | 12 | 11 |
mbo niveau 3 & 4 (bol/bbl) | 7 | 3 | 3 |
anders, bv REA college | 1 | 1 | |
Totaal aantal einduitstroom | 13 | 15 | 15 |
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, is voor 2023-2024 voor iedereen behaald (100%).
Alle leerlingen zijn de afgelopen jaren geslaagd voor hun diploma. Het slagingspercentage is 100%.
Analyse
Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor alle leerlingen aan bij de uitstroombestemming. Ook in de afgelopen jaren is dat voor de meeste leerlingen behaald. Dat betekent dat KC Arnhem een goede inschatting maakt van de ontwikkeling van de leerlingen.
Maatregelen
Geen acties noodzakelijk
Informatie over tussentijdse uitstroom
Informatie over tussentijdse uitstroom
Leerlingen die uitstromen voordat ze hun diploma hebben gehaald noemen we tussentijdse uitstroom. In onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe uitstroomden.
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
---|---|---|---|
vso vmbo-bb /vmbo-kb | 1 | ||
vso vmbo-gl/vmbo-tl | 1 | ||
regulier pro | 1 | 1 | |
regulier vmbo-bb/vmbo-kb | 1 | 2 | 1 |
regulier vmbo-gl/vmbo-tl | 2 | 1 | |
regulier havo | 1 | ||
mbo niveau 1 | |||
totaal aantal tussentijdse uitstroom | 5 | 5 | 2 |
Analyse
In het afgelopen schooljaar zijn drie leerlingen tussentijds uitgestroomd naar het reguliere voortgezet onderwijs. Twee leerlingen zijn uitgestroomd naar een andere vorm van speciaal onderwijs, meer passend bij hun ondersteuningsbehoefte. Dit schooljaar zijn er in totaal 5 leerlingen tussentijds uitgestroomd.
In de afgelopen jaren zijn er steeds een aantal leerlingen tussentijds uitgestroomd naar het regulier voortgezet onderwijs. Deze leerlingen konden het onderwijs in een reguliere setting met ondersteuning voortzetten. Er zijn ook een aantal leerlingen uitgestroomd naar een ander niveau. KCA biedt alleen diplomagericht onderwijs aan.
Maatregelen
Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Ouder(s) en leerling sluiten jaarlijks aan bij het startgesprek aan het begin van het schooljaar, waar verwachtingen en doelen worden afgestemd. Daarnaast sluiten ouder(s) en leerling aan bij en de voortgangsgesprekken en evaluaties van het OPP. Samen wordt steeds het niveau geëvalueerd en wat de best passende onderwijsplek is.
Informatie over vervolgsucces
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op het niveau zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. Daarnaast vragen we feedback aan oud-leerlingen en ouders. Onze ambitie voor de bestendiging is: 75% bevindt zich na twee jaar op hetzelfde niveau als bij schoolverlaten. Voor leerlingen die de afgelopen jaren uitstroomden en van wie de gegevens bekend zijn, staan de resultaten in onderstaande tabel.
2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | |
---|---|---|---|
de resultaten gaan over uitstromers van schooljaar | 2028-2019 | 2019-2020 | 2020-2021 |
aantal leerlingen dat zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 8 | 15 | 17 |
aantal leerlingen dat zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 3 | 0 | 4 |
onbekend | 4 | 1 | 5 |
Analyse
Het kost veel moeite om te achterhalen bij ouders en oud-leerlingen wat de leerlingen na twee jaar precies doen. Veranderde contactgegevens, de nieuwe wetgeving AGV en beperkte motivatie voor het invullen van vragenlijsten spelen hierin een rol. Iedereen is herhaaldelijk nagebeld, er is ge-appt door mentoren en er zijn cadeaubonnen verloot onder de inzenders. Hierdoor is de respons verhoogd. Dat betekent dat de resultaten representatief zijn voor de schoolverlaters. De ambitie is de laatste jaren steeds behaald. Dat betekend dat KCA een goede inschatting van de ontwikkeling van de leerlingen heeft gemaakt.
Maatregelen
We zullen doorgaan met het bestendigingsonderzoek en ieder jaar zullen we de oud-leerlingen nabellen. We kondigen de lijsten ook al aan bij het schoolverlaten. Dit schooljaar hebben we wederom een aantal bioscoopbonnen verloot om onze opbrengsten te verhogen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouder ervaringenonderzoek
In het schooljaar 2021-2022 is het ouder ervaringenonderzoek afgenomen. In totaal hebben van de 82 ouders slechts 26 ouders de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is hierdoor 32%. De resultaten zijn mogelijk niet representatief voor alle ouders. De LMR (locatie medezeggenschapsraad) heeft de resultaten ook geanalyseerd.
T.o.v. het ouder ervaringenonderzoek 2019-2020 kunnen we concluderen dat ouders in het algemeen heel tevreden zijn, maar dat we in vergelijking met de vorige afname op alle onderdelen iets lager gescoord hebben.
Hieronder kunt u de scores per onderdeel teruglezen. 1 (onvoldoende) naar 4 (uitstekend).
Beleidsdomein |
Gemiddelde score 2019-2020 |
Gemiddelde score 2021-2022 |
---|---|---|
Schoolklimaat |
3,55 |
3,42 |
Onderwijsleerproces |
3,57 |
3,41 |
Leerlingenzorg en begeleiding |
3,60 |
3,32 |
Informatie en Communicatie |
3,65 |
3,37 |
Gelijkwaardige relaties |
3,62 |
3,38 |
Resultaten |
3,62 |
3,40 |
Imago van de school |
3,64 |
3,48 |
Lockdown en coronamaatregelen (nieuw in 21-22) |
|
3,22 |
Rapportcijfer |
8,1 |
7,8 |
Analyse
Gemiddeld genomen zijn de resultaten van het ouder ervaringenonderzoek positief. Dit betekent dat ouders / verzorgers positief zijn over het schoolklimaat, het onderwijs, de ondersteuning, de communicatie, de rol van de ouders / verzorgers, de resultaten en het imago van KCA. Er is verbetering nodig in de respons rate.
Maatregelen
Er zijn op KCA verbeteracties nodig voor het meer aantrekkelijk maken van het onderwijs, de haalbaarheid van de OPP doelen, de informatie & communicatie en gelijkwaardige relaties. Op basis van de resultaten adviseert de oudergeleding een activiteit voor ouders te organiseren rondom het thema mediawijsheid.
Leerlingen ervaringenonderzoek
In het schooljaar 2022-2023 is het leerlingen ervaringenonderzoek afgenomen. De respons was uitstekend: 96% van de leerlingen heeft de vragenlijst ingevuld (52 van de 54 leerlingen). Hierdoor geven de resultaten een betrouwbaar beeld.
Beleidsdomein | 2020-2021 | 2022-2023 |
---|---|---|
Lesgeven | 2,96 | 3,07 |
Wat ik leer | 2,96 | 3,12 |
Lestijd | 3,07 | 3,09 |
Resultaten | 2,78 | 2,84 |
Omgaan met elkaar | 3,07 | 3,18 |
Afstemmen | 3,17 | 3,23 |
Sfeer op school | 2,84 | 2,93 |
Mijn mening doet er toe | 2,92 | 2,95 |
Cijfer voor KCA | 7,0 | 7,1 |
Analyse
Gemiddeld scoort KCA een 3,09 en daarmee een voldoende. Op alle onderdelen zijn de scores iets verbeterd ten opzichte van de meting in 2020-2021. De resultaten lopen uiteen in de klassen. Er is per klas een terugkoppeling van de resultaten gedaan en verbeteracties zijn opgevraagd bij de leerlingen. Ook in het team zijn de opbrengsten besproken.
Maatregelen
Er zijn diverse verbeteracties afgesproken, die volgend schooljaar zullen worden uitgevoerd, zoals vaker een Kahoot quiz doen, docenten laten leerlingen elkaar helpen, bij cv-lessen worden onderwerpen uit het nieuws besproken, docenten geven regelmatig complimenten en vertellen leerlingen wat goed gaat, er komt weer een leerlingenraad.
Audit of inspectie
KCA heeft voor het laatst een audit gehad in het schooljaar 2019-2020, ruim voor onze verhuizing naar Leerpark. Deze gegevens zijn niet meer representatief.
Maatregelen
Verbeteracties zijn destijds uitgevoerd.