Taal en sociaal-emotionele problematiek bij TOS 16 oktober 2018 Hoe hangen taal en sociaal-emotionele ontwikkeling met elkaar samen? En wat betekent dat voor opvoeding, diagnostiek, zorg en onderwijs?
De eFFectiviteit van 'FF luisteren' 22 oktober 2018 Ongeveer 3% van de schoolgaande kinderen en jongeren in Nederland heeft gehoorverlies. Vaak zijn deze kinderen en jongeren in hun klas de enige. Inzicht in de betekenis van het eigen gehoorverlies zal kinderen naar verwachting meer zelfvertrouwen geven en assertiever maken.
Alert op arousal 22 oktober 2018 Binnen Kentalis gaat men zoveel mogelijk methodisch te werk om kwaliteit van zorg te leveren en te waarborgen. 'Adequate begeleiding voor een adequeet arousal' is een methodische werkwijze om arousal te reguleren bij cliënten met een communicatief meervoudige beperking (cmb).
Sociale participatie van dove en slechthorende jongeren: acceptatie en populariteit 22 oktober 2018 Het project geeft inzicht in de sociale positie op school van dove en slechthorende jongeren in de vroege puberteit (11 tot 14 jaar).
Communicatie stimuleren via zintuigenverhalen 23 oktober 2018 Bij personen met een communicatief meervoudige beperking (cmb) sluiten bestaande voorleesmethoden en verhalen vaak niet goed aan. Met Zintuigenverhalen wordt op een prettige, herkenbare manier interactie en communicatie gestimuleerd.
Communikeus 23 oktober 2018 Om het taalaanbod voor cmb-leerlingen op scholen van Kentalis zo goed mogelijk aan te passen op de ondersteuningsbehoefte van de leerling, wordt er een richtlijn voor medewerkers ontwikkeld.
Masterplan Geletterdheid 01 februari 2022 Het succes van leerlingen in de maatschappij wordt vergroot door een goede lees- en schrijfvaardigheid. Leren lezen en schrijven gaat voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), dove en slechthorende leerlingen, leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) en leerlingen met doofblindheid vaak niet vanzelf.
Promotieonderzoek Lexicale kwaliteit bij dove en slechthorende lezers 23 oktober 2018 Dit promotieonderzoek richt zich op de leesvaardigheid van dove en slechthorende kinderen in groep 2 tot 4. Om goed te kunnen aansluiten op de leesontwikkeling, wordt er gekeken naar de ontwikkeling en knelpunten.