Het succes van leerlingen in de maatschappij wordt vergroot door een goede lees- en schrijfvaardigheid. Leren lezen en schrijven gaat voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), dove en slechthorende leerlingen, leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) en leerlingen met doofblindheid vaak niet vanzelf. Om goed te kunnen profiteren, is het belangrijk dat het lees- en schrijfonderwijs voor deze leerlingen optimaal wordt vormgegeven. Dat was de aanleiding binnen Kentalis om grootschalig onderzoek te doen naar de lees- en schrijfontwikkeling van deze leerlingen.
Online module over lezen en schrijven
Op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten is een online module over lezen en schrijven samengesteld voor de doelgroepen taalontwikkelingsstoornis, doof/slechthorend en CMB/doofblindheid. Deze modules bieden kennis en handvatten aan leraren, ambulant begeleiders, logopedistes en ondersteuners om deze leerlingen optimaal kansen te bieden op volledige geletterdheid.
Voor de verschillende doelgroepen
Lees hieronder het Masterplan Geletterdheid voor de verschillende doelgroepen:
Meer informatie
- Looptijd onderzoek: 2018 - 2024
- Onderzoekers en uitvoerders: Helen Blom, Metty Heideman-de Boer, Harm de Kroon, Kika Meereboer, Marjo Mekkelholt, Shirley Neirynck
- Stuurgroep: Annet de Klerk, Loes Wauters, Daan Hermans, Freke Bonder, Mirjam Blumenthal, Annette Scheper, Constance Vissers, Hans van Balkom, Harry Knoors en Ludo Verhoeven
- Financiering: Kentalis
- Informatie en contact: mpgeletterdheid@kentalis.nl.