Ouders en school

Informatie en contacten ouders

ij informeren u gedurende het schooljaar in onze schoolapp (Social Schools 3.0), tijdens ouderavonden, rapportavonden en oudergesprekken.

Op de informatieavonden verwachten we alle ouders en/of verzorgers.

Op een aantal van de ouderavonden wordt een specifiek onderwerp besproken over opvoeding en/of onderwijs. Per schooljaar streven we ernaar om in ieder geval 1 thema-avond te plannen. Over de datum en invulling van deze ouderavond wordt aan het begin van het schooljaar gecommuniceerd .

Voor iedere leerling wordt een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP) opgesteld en gevolgd. (Voor meer informatie betreffende OPP zie de algemene schoolgids.) Dit OPP wordt 2 keer per schooljaar geëvalueerd; in januari en juni en met ouders besproken.
Hiernaast ontvangen alle leerlingen vanaf leerjaar 3 twee kind-rapporten en alle leerlingen van leerjaar 1 en 2 twee kleuterrapporten  per jaar (zie voor data de jaarkalender 2024-2025). Hier volgen geen oudergesprekken op, dit document is specifiek voor de leerlingen.

Buitenschoolse opvang

KOZ De Zwanenbloem TOS werkt vanaf schooljaar 2021-2022 samen met een buitenschoolse opvang; TC-KIDS. TC-Kids biedt buitenschoolse opvang aan kinderen van 4 tot 13 jaar met een communicatieve zorgvraag. 
TC staat hierbij voor Totale Communicatie. TC-Kids onderscheidt zich door de inzet van ondersteunende communicatie, zoals pictogrammen. Er is kennis van de doelgroep, inzet van totale communicatie en gebarentaal. 
Het communicatieve klimaat als basis biedt de kinderen binnen TC-Kids de juiste handvaten om de wereld te begrijpen en zichzelf te uiten. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de kinderen na een schooldag gewoon kunnen spelen. Spelenderwijs wordt er gewerkt aan het vergroten van de persoonlijke competenties. 
Dit wordt onder andere gedaan door de inzet van de methode ‘samen op de wereld'. 
De BSO bevindt zich in de mediatheek van het schoolgebouw van Kentalis. 
De flyer met meer informatie en contactgegevens is bij de administratie van de school af te halen. 

Hiernaast is er goed contact met Signtaal, Kentalis Zorg en BSO Zoetermeer.

Schoolapp: Social Schools

Voor de dagelijkse communicatie tussen de ouders en de groep/school wordt gebruik gemaakt van de app Social Schools 3.0. Deze app is gratis te downloaden. Nadat u toestemming heeft verleend en uw kind staat ingeschreven, ontvangt u van school een inlogcode. 

 

 

Schoolverlaters

Voor onze eindschoolverlaters volgen wij het protocol eindschoolverlaters. Dit protocol wordt jaarlijks geëvalueerd en aanpast indien nodig. Het meest recente protocol is op te vragen bij de directie. 

De leerlingen die vóór groep 8 onze school verlaten volgen een andere route. Deze wordt begeleid door onze Intern Begeleider in goed overleg met onze ketenpartnets (samenwerkingsverbanden en scholen). 

Vrijwillige ouderbijdrage

Scholen mogen een vrijwillige financiële bijdrage aan ouders vragen

Dit geld wordt gebruikt voor activiteiten of materialen die niet bij het verplichte lesprogramma horen. Alles wat wél bij het verplichte lesprogramma hoort wordt in principe door de school betaald. Van de vrijwillige ouderbijdrage betalen wij extra activiteiten en materialen waarvoor het geld van de overheid niet toereikend is. Dit zijn bijvoorbeeld schoolreisjes, museumbezoeken, Sinterklaas- en kerstfeest.
 

 

Telefoonbeleid

Mobiele telefoons en ook tablets of smartwatches mogen in 2024 niet meer gebruikt worden in de klas. Mobiele telefoons leiden af en zorgen ervoor dat leerlingen slechter presteren. Vanaf het nieuwe schooljaar (2024-2025) is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen en het (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs. 

Op onze school houdt deze afspraak in dat alle leerlingen die een mobiele telefoon, tablet of smartwatch bij zich dragen, deze aan het begin van de schooldag inleveren bij de leerkracht. Alle apparaten worden bewaard in de kluis in de groep. Aan het einde van de schooldag krijgen de leerlingen hun apparaten weer terug. 

Medezeggenschap op locatie (LMR)

We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een Locatie-medezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.

Dit zijn de leden van de raad:

Personeelsgeleding: 

  • Mijke Atteveld- voorzitter
  • Daphne Havik (tot en met januari)
  • Puck de Koning (vanaf februari)

Oudergeleding:

  • Jennifer Boerrigter
  • Gwendolyn Gfeller

De medezeggenschapsdeelraad kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris. 

Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator

We hebben op school interne vertrouwenspersonen. Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld piekeren over een ruzie die ze (mee)gemaakt hebben, kunnen ze moeite hebben met de scheiding van hun ouders, of voelen zich alleen en zouden bijvoorbeeld graag meer vrienden of sociale activiteiten willen hebben. Als een kind een beroep doet op de vertrouwenspersoon dan zal zij vooral goed luisteren. Zij zal samen met het kind naar wegen zoeken om de zorgen te verminderen en misschien zelfs op te lossen. Het gesprek is vertrouwelijk. Als het nodig is de ouder/verzorger te betrekken dan zal dit gebeuren. Dit zal dan vooraf met het kind besproken worden. 

De vertrouwenspersoon stelt zich jaarlijks voor aan de kinderen en vertelt waarvoor ze bij haar terecht kunnen.

Vertrouwenspersoon:

  • Davine Barnhard - b.barnhard@kentalis.nl 

Wij streven naar een prettige, veilige leeromgeving. 
Ons uitgangspunt is dat leerlingen zich gerespecteerd en veilig voelen. 
Toch kan het weleens misgaan en kan er sprake zijn van pesten. 
Pesten kan, vooral wanneer dit over een lange periode gaat, leiden tot ernstige klachten bij het gepeste kind. Pesten kan een groot gevoel van onveiligheid geven, met alle gevolgen van dien. Pesten is voor ons in alle gevallen onacceptabel en nemen we altijd serieus.

Kentalis Onderwijs Zoetermeer voert actief beleid om te zorgen voor een sociaal veilige omgeving voor de leerlingen. Elke afdeling werkt aan het voorkomen van pestgedrag. Het schoolklimaat is gebaseerd op respect: respect voor jezelf, respect voor de ander en respect voor de omgeving. De school heeft per afdeling aanspreekpunten waar het pesten gemeld kan worden. Ook worden eventuele pestmomenten geregistreerd.

De Anti-Pest Coördinator (coördinatoren sociale veiligheid) van De Zwanenbloem is:

  • Mieke Hoogeveen - mi.hoogeveen@kentalis.nl 

Wat doet een Anti-Pest Coördinator? (coördinator sociale veiligheid)
Een Anti-Pest Coördinator zorgt ervoor dat het onderwerp “pesten” vaak op de agenda komt. Met de leerkrachten en/of met de leerlingen kunnen er gesprekken gevoerd worden. Ook ouders kunnen aangeven dat zij eens willen praten over pesten in het algemeen of misschien wel over één specifieke situatie waarin er sprake is van pesten. Uiteraard is de groepsleerkracht(en) de eerste persoon bij wie de leerling of de ouder(s)/verzorger(s) terecht kan/kunnen. De Anti-Pest Coördinator heeft onder andere als taak dat het pesten bespreekbaar wordt en dat er acties plaatsvinden ter voorkoming van pesten. Voorbeelden hiervan zijn gesprekken voeren en lessen organiseren: respectlessen; waar is mijn grens; hoe ga ik om met…., etc.
 

Oudercommissie en ouderbetrokkenheid 3.0

De oudercommissie (voorheen ouderraad) is een enthousiaste groep ouders die samen met de medewerkers van de school invulling geeft aan alle feestelijke gebeurtenissen die gevierd worden. 

De oudercommissie helpt het team jaarlijks bij het organiseren van onder andere de volgende activiteiten: Kinderboekenweek, Sinterklaasviering, kerstviering, Pasen, Koningsspelen, sportdag, afscheidsavond groep 8, projectweken.

De oudercommissie bestaat uit een voorzitter, penningmeester, secretaris (per toerbeurt) en een groep overige leden. De ouderraad vergadert gemiddeld zes keer per jaar. De vergaderingen zijn altijd onder leiding van de voorzitter en worden bijgewoond door de afdelingscoördinator en een teamlid vanuit een commissie. Tijdens de vergadering wordt er teruggeblikt op afgeronde activiteiten en vooruitgeblikt op komende activiteiten. Ervaringen worden gedeeld met elkaar en zo nodig kan extra hulp gevraagd worden.

Dit zijn de leden:

  • Jennifer; 
  • Hiba; 
  • Debbie;
  • Naida.

Ouderbetrokkenheid 3.0

Als school hebben wij gekozen voor het theoretisch model Ouderbetrokkenheid 3.0 van CPS Onderwijsontwikkeling en advies. Bij Ouderbetrokkenheid 3.0 werken ouders en school samen.

Wij hebben de volgende definitie geformuleerd:
Op onze school streven we naar een voortdurende gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en onderwijsprofessionals om de ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. We zien de ontwikkeling als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en medewerkers. Met elkaar zijn we verantwoordelijk voor een veilige en plezierige leeromgeving waarin leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontplooien. School en ouders werken effectief en efficiënt samen om leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen ontwikkeling (het eigenaarschap).

Praktisch houdt dit onder andere in dat wij ieder schooljaar starten met startgesprekken op de eerste maandag van het jaar, leerlingen sluiten aan bij gesprekken tijdens gespreksavonden zodat zij betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling en er is aan het begin van het schooljaar een 'nieuwjaarsreceptie' om met alle medewerkers, leerlingen en ouders het nieuwe schooljaar in te luiden. 

Klacht

We horen het graag als u een klacht heeft of bezwaar wilt indienen. We willen dit graag snel én samen oplossen. Zo kunnen we onze zorg en ons onderwijs verbeteren. Er zijn verschillende manieren om uw klacht aan ons kenbaar maken. Wat u kunt doen als u een klacht heeft:

  • Neem contact op met de betrokken medewerker. Probeer het probleem samen op te lossen.
  • Lukt het niet om het probleem samen op te lossen, neem dan contact op met de directeur.
  • Vraag eventueel om advies en ondersteuning van de klachtenfunctionaris.
  • Als het om ongewenst gedrag gaat, kunt u een beroep doen op een externe vertrouwenspersoon

Op https://www.kentalis.nl/klacht kunt u verdere informatie vinden.