Pedagogisch klimaat
Kentalis Mariëlla is een school die goed en op iedere leerling individueel afgestemd onderwijs biedt met optimale ontwikkelkansen. We bieden de leerling onderwijs in een veilige, voorspelbare, stabiele en stimulerende leeromgeving. Voor Kentalis Mariëlla betekent dit werken op een relatie en competentiegerichte manier (R&C). Deze werkwijze is ontstaan vanuit Triple-C, een visie en een methodiek die binnen de instelling ASVZ is ontwikkeld voor de begeleiding en behandeling van mensen met een (verstandelijke) beperking, die daarnaast gedragsproblemen of psychische problemen hebben.
Door het relatie en competentiegericht werken ervaren kinderen het gewone leven, doordat we:
- uitgaan van hun menselijke behoeften;
- een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie met hen aangaan (relatieopbouw);
- samen werken aan een betekenisvolle daginvulling (competentieopbouw);
- anders kijken naar probleemgedrag en de onderliggende oorzaken aanpakken.
We creëren een pedagogisch klimaat dat voldoet aan de basisbehoeften die centraal staan in de ontwikkeling van elk kind:
- fysieke behoefte: ervaren dat er voldoende fysieke stabiliteit en veiligheid is
- emotionele behoefte: weten en voelen dat je als kind gewaardeerd wordt ( relatie en eigenwaarde)
- mentale behoefte: jezelf mogen en kunnen ontwikkelen, keuzes mogen maken ( autonomie en competentieopbouw)
- zingevende behoefte: zin en betekenis ervaren, je mogen onderscheiden en dienstbaar kunnen zijn
Begeleiding en behandeling is volledig gericht op beantwoorden aan en vervullen van de behoeften van deze kinderen. Kinderen straffen of afzonderen doen we dan ook niet. In plaats daarvan werken we aan een onvoorwaardelijke en gelijkwaardige ondersteuningsrelatie. Samen met de begeleider die hen onvoorwaardelijk ondersteunt, hebben kinderen een compleet en betekenisvol dagprogramma, waarin ze succeservaringen opdoen die een behandelend effect hebben: hun vertrouwen groeit, de stress neemt af en problematisch gedrag verdwijnt naar de achtergrond.
Een veilige school is een school waarin alle betrokkenen optimaal kunnen functioneren. De school moet een plek zijn waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis en zich veilig voelen. En waar alle betrokkenen op een respectvolle, prettige en vriendelijke manier met elkaar omgaan. Hoe Kentalis Mariëlla dit vorm geeft, is te lezen in ons Veiligheidsplan.
Actief burgerschap en sociale integratie
Voor leerlingen van Kentalis Mariëlla is het meedoen in de samenleving niet zo vanzelfsprekend als voor hun leeftijdgenoten, maar ook voor onze leerlingen wordt tijdens het onderwijs bewust aandacht besteed aan burgerschapsvorming. Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Sociale intergratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de maatschappij en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur.
Binnen Kentalis Mariëlla is de vorming van actief burgerschap en sociale cohesie ingebed in het leerstofaanbod van de vakken/vakgebieden binnen het ankergestuurd werken. In het VSO zijn er 6 projecten (de productieketen, groei, de wereld en ik, wonen, werken en vrije tijd). Deze projecten zijn gekozen omdat ze breed genoeg zijn om veel vakgebieden van de leerling aan te spreken en dicht te staan bij de dagelijkse belevingswereld en het toekomstperspectief van onze leerlingen. Er is een sociaal culturele praktijk te verbinden aan alle projecten, waardoor actief burgerschap en sociale cohesie in iedere periode worden aangeboden. De leerlingen leren op hun eigen niveau mee te praten en beslissen, vanuit hun eigen identiteit deel te nemen aan de samenleving en bewustzijn te ontwikkelen van de eigen sociale omgeving. Het ankergestuurd werken, in combinatie met onze pedagogische werkwijze (R&C), maakt dat we de leerlingen zo optimaal mogelijk voorbereiden op hun deelname aan de maatschappij.
Een uitgebreide omschrijving van het lesaanbod burgerschap en sociale integratie is te vinden in dit document.
Veiligheid
Een veilige school is een school waarin alle betrokkenen optimaal kunnen functioneren. De school moet een plek zijn waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig voelen. Waar alle betrokkenen op een respectvolle, prettige en vriendelijke manier met elkaar omgaan. De primaire taak van allen die bij de school betrokken zijn, is het geven van goed onderwijs en het scheppen van een veilig en pedagogisch verantwoord klimaat. De onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie komt hier tot uiting. Dat betekent dat de leerling en de leerkracht samen zorgdragen voor het volbrengen van de activiteiten. De mate waarin de medewerker de leerling ondersteunt kan daarin per moment verschillen.
Op school hebben wij een schoolveiligheidsplan, inclusief een pestprotocol. Hierin staat uitgebreid omschreven hoe wij zorgen voor een veilig schoolklimaat. Daarnaast heeft de school twee coördinatoren sociale veiligheid, die tevens vertrouwenspersoon zijn voor de leerlingen:
Gino van Dongen | G.vandongen@kentalis.nl |
Lobke van de Put | L.vanderput@kentalis.nl |
Komend schooljaar Lobke en Gino ook coördinatoren en vertouwenpersonenen van de leerlingen?
Jaarlijks wordt de sociale veiligheid van leerlingen gemonitord middels vragenlijsten (WMK) voor leerkrachten en ouders, als onderdeel van de onderwijscyclus besprekingen, door screening van het psychisch welbevinden en middels handelingsgerichte diagnostiek.’
Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling is te vinden op de website van Kentalis.
Kentalis Mariëlla is samen met Kentalis Rafaël, de vroegbehandeling en enkele dagbestedingsgroepen
gebruiker van het gebouw de Travelaar. (Gebruikers van het gebouw aanpassen aub)
Ondanks alle genomen maatregelen, zoals preventieve voorzieningen en technische eisen en normen waaraan wordt voldaan, mag en kan een calamiteit nooit geheel worden uitgesloten. Aangezien wij zorg willen dragen voor een veilige omgeving en ons zo goed mogelijk willen voorbereiden op calamiteiten is er een calamiteitenplan opgesteld. Dit plan geeft een beschrijving van de beschikbare middelen en maatregelen die zijn genomen om in geval van een incident of calamiteit de bestrijding ervan zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen starten. Op Kentalis Mariëlla zijn 5 medewerkers geschoold als BHV-er en hebben 5 medewerkers hun EHBO-diploma. De BHV-ers en EHBO-ers van onze school werken schooloverstijgend samen met de BHV-ers en EHBO-ers van andere gebruikers van de Travelaar. (Zijn het komend schooljaar ook dezelfde aantallen?)
Alle leerlingen op school Mariëlla zijn verzekerd tegen ongevallen tijdens schooltijd en één uur voor en na schooltijd. Leerlingen die langer moeten reizen om naar school te komen, zijn tijdens die (rechtstreekse) reis ook verzekerd. Ook zijn leerlingen verzekerd tijdens excursies en tijdens de heen- en terugreis. Het is wel belangrijk dat u een WA-verzekering heeft voor het hele gezin. Soms is er verwarring over wanneer een schoolverzekering of een WA-verzekering aangesproken moet worden. Onze teamleden doen er alles aan om te voorkomen dat leerlingen onbedoeld schade aanbrengen aan andermans eigendommen. Maar helaas lukt dat niet altijd en gaan er spullen kapot. In die gevallen geldt dat ouders deze schade dienen te verhalen op hun eigen WA-verzekering. De schoolverzekering wordt ingezet als een leerling schade heeft gekregen door toedoen van de school.
Internet gebruik
In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet.
Kentalis Mariëlla stimuleert dat leerlingen gebruik maken van voor hen passende ICT-toepassingen; social media horen daarbij, net zoals email en internetgebruik. ICT biedt onze leerlingen interessante mogelijkheden, ook op het gebied van communicatie. ICT-toepassingen worden steeds meer onderdeel van de lessen in de klassen vanwege de didactische waarde en over het algemeen zijn leerlingen erg gemotiveerd om er mee te werken. Aan het gebruik van internet zijn bepaalde risico's verbonden, zoals digitaal pesten, seksuele intimidatie of schending van de privacy. We besteden daarom aandacht aan de digitale wereld van de huidige schoolgeneratie en het ontwikkelen van digitale vaardigheden bij onze leerlingen (mediawijsheid). Wij vinden het als school van groot belang dat we onze leerlingen vanuit hun eigen belevingswereld mee nemen in de '21 century skills'. We zoeken voor elke leerling naar de best passende mogelijkheid hiervoor. Over het gebruik op school van eigen mobiele telefoons en tablets maken we passende afspraken met u als ouder. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of andere eigendommen van leerlingen vallen niet onder de verzekering van school.
Gedragsregels
Om op een goede manier met elkaar te kunnen functioneren hebben we regels nodig. De gedragsregels op school beschrijven de wijze waarop de leerlingen, leerkrachten en andere medewerkers met elkaar omgaan. De gedragsregels zijn per cluster bepaald door medewerkers en leerlingen om de betrokkenheid te vergroten.
De volgende regels gelden schoolbreed:
- Stop is stop
- Ik ben oké, jij bent oké
- Maak geen ruzie
- Ik help jou V
- raag om hulp
- Mijn lichaam is van mij!
- Vindt de ander het ook leuk?
- Geen geweld
- Heb respect voor mensen, dieren, dingen.
- Rennen? Buiten!
Kinderen mogen in hun eigen groep een aanvulling geven op deze vastgestelde schoolregels, in overleg met de leerkracht. Die aanvulling wordt opgesteld, door en met de groep, dit zijn de gedragsregels. Zowel schoolregels als gedragsregels zijn zichtbaar in de klas opgehangen. Daarnaast hangen de schoolregels, ondersteund door pictogrammen, in de gemeenschappelijke ruimten en de gangen. Ook kan het in enkele gevallen voorkomen dat er voor leerlingen individueel schriftelijke afspraken zijn vastgelegd. De leerkracht monitort de clusterregels periodiek met de leerlingen.