Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we amitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2019-2020 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat van een aantal maatregelen kunt u hieronder lezen:
- Relaties, Intimiteit en Seksualiteit (RIS): In 2019-2020 heeft een teamscholing plaats gevonden in samenwerking met Blikopeners. Het lesgeven op het gebied van RIS blijft lastig voor onze doelgroep, vanwege het verschil tussen kalenderleeftijd en ontwikkelingsleeftijd. Tijdens deze scholing hebben leerkrachten meer tools gekregen. Ook is er afgesproken dat de doelstellingen uit de leerlijnen omtrent RIS niet meer op streefniveau worden gesteld, maar afgestemd op de behoefte van de leerling. Dit schooljaar hebben alle medewerkers een training ‘vlaggensysteem’ gevolgd. Ook heeft de RIS- coördinator een scholing gehad. Het onderwerp RIS is één van de vaste gesprekonderwerpen van elke OPP-bespreking en -tussenevaluatie.
- Invoeren gerichte leerkrachtvaardighedenlijst: De afgelopen jaren hebben we de leerkrachtvaardighedenlijst schoolbreed op alle onderwerpen afgenomen, maar dit gaf niet voldoende resultaat. Afgelopen schooljaar zijn, naast de cluster 2/Simea-competenties, met de leerkracht een aantal competenties gekozen waarop de leerkrachten geobserveerd en gecoacht willen worden. Hierdoor werken de leerkrachten gerichter aan hun eigen ontwikkeling.
- Monitoring ontwikkeling leerlingen: Doormiddel van een duidelijkere en intensievere cyclus van CVL en MDO gesprekken, kunnen we beter monitoren hoe het staat met de ontwikkeling van de leerling op zijn of haar streefniveau zodat we eerder kunnen bijstellen of interventies in kunnen zetten. Achter de schermen is het leerlingvolgsysteem Edumaps verder ontwikkeld.
- Focusdoelen op de kernvakken: Doordat we afgelopen jaar de focusdoelen van de leerlingen uit de leerlijnen van de kernvakken hebben gehaald, is er gerichter gewerkt aan deze vakken.
- Lezen: Afgelopen schooljaar zijn alle leerkrachten geschoold in de leesmethode Leespraat.
- Doelgroepkennis: Alle medewerkers hebben de studiemiddagen dovencultuur, autisme en ZTOS gevolgd.
- Gebaarvaardigheid: Een aantal medewerkers zijn bezig met de B1- opleiding Nederlandse Gebarentaal. Voor andere medewerkers zijn er oefenmomenten en een gebarenweek georganiseerd om hun gebaarvaardigheid te ontwikkelen
- Intervisies: Doormiddel van maandelijkse intervisiebijeenkomsten helpen medewerkers elkaar in hun professionele ontwikkeling.
- Burgerschap: Het aanbod burgerschap is beschreven in een document. Op deze manier zullen leerkrachten hier bewuster aandacht aan besteden.
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte Kentalis ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. Voor iedere leerling worden jaarlijks doelen gesteld op het streefniveau waar zij in zitten. Onze ambitie is dat 75% van de leerlingen, 75% van de doelen uit het streefniveau behaalt.
De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en waar mogelijk Cito- toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Opbrengsten taal/NGT, lezen, rekenen, mens natuur en techniek (MNT) en mens en maatschappij (M&M)
In schooljaar 2020-2021 hebben we de ambities voor de vakgebieden MNT verzorging (87%) en MNT natuur (83%) gehaald. Voor de vakgebieden taal/NGT (73%), lezen (36%), rekenen (57%), MNT techniek (65%), M&M plattegrond, routes en verkeer (57%) en M&M vrije tijd, burgerschap en democratie (70%) hebben we de ambities niet gehaald. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen. Daarnaast zal komend schooljaar tijdens studiedagen en coaching veel aandacht besteed worden aan opbrengstgericht werken en effectieve leertijd.
Opbrengsten Leren functioneren in sociale situaties en Leren leren en voorbereiding dagbesteding
In schooljaar 2020-2021 hebben we de ambities voor het vakgebied Leren functioneren in sociale situaties gehaald (77%). Voor het vakgebied Leren leren en voorbereiding dagbesteding hebben we de ambitie niet gehaald (72%). Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen. Daarnaast zal komend schooljaar tijdens studiedagen en coaching veel aandacht besteed worden aan opbrengstgericht werken en effectieve leertijd.
Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten weten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we doormiddel van een vragenlijst die door zowel ouders als leerkrachten (indien mogelijk met de leerling) wordt ingevuld. Zowel door ouders als leerkrachten wordt dit jaar op alle items betreffende welbevinden en veiligheid een score boven de 8 gegeven. De gemiddelde score ingevuld door ouders is een 8,7, met als laagste gemiddelde een 8,1 (gevoel van veiligheid op toilet) en als hoogste gemiddelde een 9,3 (de omgang van de leerkracht met hun kind). Onze ambitie is dat meer dan 90% van de leerlingen zich veilig voelt. Dit jaar halen we deze ambitie ruim. De behandelcoördinatoren hebben de analyses besproken met alle leerkrachten. De leerkrachten hebben, voor de leerlingen bij wie zij een gevoel van onveiligheid signaleerden in een bepaalde situatie, de aanpak, begeleiding of situatie aangepast en indien nodig ook contact/overleg met ouders hierover gehad.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouderervaringen onderzoek
In januari 2020 heeft Kentalis het Ouder Ervaringen onderzoek uitgezet. Voor dit onderzoek hebben op Kentalis Mariella (SO en VSO) 28 van de 85 ouders een vragenlijst ingevuld. Deze ouders gaven onze school gemiddeld het rapportcijfer 8,4. Op een schaal van 1 tot 4 scoort onze school een 3,38. Hieronder de scores per onderdeel:
- Schoolklimaat: 3,43
- Onderwijsleerproces: 3,47
- Leerlingzorg- en begeleiding: 3,39
- Informatie en communicatie: 3,31
- Gelijkwaardige relaties: 3,27
- Resultaten: 3,43
- Imago van de school: 3,64
Een relatief klein percentage van de ouders heeft de vragenlijst ingevuld. We kunnen uit de cijfers wel concluderen dat de ouders over het algemeen tevreden zijn, met als sterkste punten het imago van de school en het onderwijsleerpoces. Informatie en communicatie en gelijkwaardige relaties scoren het laagst. We gaan onderzoeken hoe we deze punten kunnen verbeteren en ouders nog beter kunnen betrekken bij het onderwijs. Dit wordt ook meegenomen in de jaarplannen.
Medewerkerstevredenheidsonderzoek
In maart 2020 is ook een medewerkerstevredenheidsonderzoek afgenomen. Voor dit onderzoek hebben op Kentalis Mariella (SO en VSO) 34 van de 55 medewerkers een vragenlijst ingevuld. De medewerkers gaven gemiddeld de volgende cijfers:
- Bevlogenheid: 8,5
- Betrokkenheid: 7,4
- Werkgeverschap: 6,8
- Sociale veiligheid: 7,1
We kunnen over het algemeen concluderen dat de medewerkers bevlogen en tevreden zijn. Hoge scores zijn behaald op de vragen over ‘plezier in werk’ (8,5), ‘zinvol werk’ (9,1), ‘trots op werk’ (9,2). Op de punten ‘intervisie’ (5,2), ‘samenwerking andere teams’ (4,8), ‘bottom up communicatie’ (5,9) en ‘tijdig informeren over veranderingen’ (5,9) wordt het laagst gescoord.
Wij zijn het meest trots op onze leerlinggerichtheid en de samenwerking binnen het eigen team. De belangrijkste verbeterpunten die worden genoemd, zijn samenwerking binnen heel Kentalis en communicatie over veranderingen. We gaan onderzoeken welke interventies op schoolniveau kunnen worden ingezet.
Audit of inspectie
Inspectiebezoek september 2020
De inspectie heeft in september 2020 een herstelonderzoek uitgevoerd bij Kentalis naar aanleiding van het vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen in het voorjaar van 2018. Het onderzoek is uitgevoerd op twee niveaus: op bestuursniveau en op schoolniveau. Op vier scholen, waaronder Kentalis Mariëlla VSO, is een verificatieonderzoek uitgevoerd om na te gaan of het beeld dat de inspectie kreeg naar aanleiding van een gesprek met het bestuur en de aangeleverde documenten, overeenkwam met de onderwijspraktijk van de scholen.
De inspectie heeft de kwaliteit op Kentalis Mariëlla beoordeeld op twee standaarden: Zicht op ontwikkeling en begeleiding en Kwaliteitszorg. Beide standaarden hebben zij beoordeeld als voldoende.
De inspectie schreef in het rapport onder andere:
“Mariëlla VSO heeft een duidelijke en cyclische manier van werken in de leerlingbegeleiding. Deze werkwijze helpt het team om de begeleiding in de klas gericht uit te voeren en om de begeleiding tijdig bij te stellen als dat nodig blijkt. Betekenisvol leren staat daarbij voorop. In de OPP's beschrijft de school duidelijk welke bevorderende en belemmerende factoren leiden tot bepaalde ondersteuningsbehoeften in de verschillende ontwikkelingsgebieden. De specificatie van deze ondersteuningsbehoeften maakt dat het OPP helpend is voor de leraren om hun onderwijs vorm te geven. Een sterk punt is de bijlage bij het OPP: de Taalprofielkaart. Op deze kaart wordt beknopt en helder duidelijk gemaakt welke taal in welke situatie tot het beste onderwijsresultaat leidt”.
“Dankzij een stabiele bezetting van leraren en staf, heeft de focus de afgelopen jaren onverminderd gelegen op zo goed mogelijk onderwijs voor de doelgroep. Hoewel er de afgelopen jaren achtereenvolgens verschillende directeuren verbonden waren aan Mariëlla VSO, is de onderwijsontwikkeling voldoende gebleven”.
Audit mei 2021
In mei 2021 heeft er een audit plaatsgevonden op onze school. Het auditteam beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs op Mariëlla grotendeels met voldoende. Dat is een goede basis om door te groeien en voor alle standaarden te voldoen aan de basiskwaliteit. Hiervoor zijn bij diverse standaarden aandachtspunten geformuleerd.
De cultuur binnen de school is gericht op expertise deling in het belang van de leerlingen. Het team is na diverse wisselingen in directie in ontwikkeling om te komen tot een professioneel sterk team, waarin er vertrouwen is in elkaar. Een aantal aandachtspunten heeft de school zelf al in beeld en zijn soms acties al in gang gezet.
Wat moet beter?
Voor de standaard onderwijstijd heeft het auditteam aangegeven dat deze onvoldoende is. De school verantwoordt de onderwijstijd op jaarbasis niet en zowel de urentabellen voor SO en VSO, als de lesroosters moet de school aanpassen aan de wettelijk geldende normen. Het auditteam heeft hiervoor een herstelactie geformuleerd. De herstelactie is uitgevoerd middels een aanpassing in het lesrooster.
De standaard Zicht op ontwikkeling en begeleiding heeft het auditteam naar aanleiding van de vervolgactie met onvoldoende beoordeeld. De PDCA-cyclus (OPP – evaluatie – OPP) is onvoldoende navolgbaar. De school kan de evaluaties meer toespitsen op onderwijskenmerken en dit opnemen in de OPP-evaluatie. Zo kan de school het onderwijs beter afstemmen op het niveau, de onderwijs-behoefte en de ontwikkeling van de leerling. Dit ontwikkeldoel is opgenomen in het jaarplan 2021-2022.
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar zijn 2 leerlingen uitgestroomd. Er zijn geen leerlingen tussentijds uitgestroomd (eerder dan na het zesde leerjaar). Indien er wel leerlingen tussentijds uitstromen, zoeken wij als school mee naar de best passende onderwijsplek en helpen bij de overstap naar een andere school. Wij zorgen voor een goede overdracht en indien nodig en mogelijk voor een geleidelijke instroming.
2 leerlingen zijn aan het eind van het VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. Bij de einduitstroom gaat het merendeel van de leerlingen naar een dagbestedingsplek. Ook hierbij zorgen wij voor een goede overdracht.
Schoolverlaterstraject
Voordat de leerling uitstroomt volgt er een eindgesprek met ouders en school, waarbij terug gekeken wordt op de schoolloopbaan van de leerling en de sterke en minder sterke kanten van het schooltraject besproken worden. Op deze manier blijven we werken aan het verbeteren van ons onderwijs. Vanuit onze school worden de leerlingen twee jaar gevolgd om na te gaan of de vervolgplek nog steeds een passende plek is (zie Informatie over vervolgsucces).
Informatie over eind uitstroom
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt behaald. Alle leerlingen zijn namelijk uitgestroomd op het vastgestelde niveau.
In onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen in de afgelopen 3 jaar naar zijn uitgestroomd:
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
|
Dagbesteding (belevingsgericht) |
1 |
0 |
1 |
Dagbesteding (activerend) |
1 |
0 |
1 |
Dagbesteding (arbeidsmatig) |
4 |
4 |
0 |
(beschutte) arbeid |
0 |
0 |
0 |
Zorg/behandeling zonder onderwijs |
0 |
0 |
0 |
Buitenland |
0 |
0 |
0 |
Anders |
|||
Totaal einduitstroom |
6 |
4 |
2 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
Onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen in de afgelopen 3 jaar naar zijn uitgestroomd:
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
|
VSO dagbesteding (belevingsgericht) |
0 |
0 |
0 |
VSO dagbesteding (activerend) |
0 |
1 |
0 |
VSO dagbesteding (arbeidsmatig) |
0 |
0 |
0 |
VSO (beschutte) arbeid |
1 |
0 |
0 |
Buitenland |
0 |
0 |
0 |
Anders |
0 |
0 |
0 |
Totaal tussentijdse uitstroom |
1 |
1 |
0 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2018-2019 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Totaal uitgestroomde leerlingen in schooljaar 2018-2019 |
7 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt |
4 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2020 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt |
0 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt |
3 leerlingen |
Van 4 leerlingen die in 2018-2019 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, al deze leerlingen zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Maatregelen 2021-2022
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot onder andere de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2021-2022:
- Ouderklankbordgroep: naar aanleiding van het oudertevredenheidsonderzoek zal een klankbordgroep worden gevormd. Ouders kunnen in deze klankbordgroep meedenken over schoolbrede zaken, tips geven en bevraagd worden op diverse onderwerpen.
- Informatie voor ouders: naar aanleiding van het oudertevredenheidsonderzoek zal er frequenter op Social Schools informatie worden gedeeld over schoolbrede zaken. Zo worden ouders meer betrokken bij diverse processen.
- Leerlingenraad: Om de eigenaarschap en zeggenschap van de leerlingen te vergroten, zal er in schooljaar 2021-2022 een leerlingenraad worden opgezet. De leerlingen in deze raad kunnen dan meebeslissen en meedenken over organisatorische schoolzaken.
- Relaties, Intimiteit en Seksualiteit (RIS): Inmiddels is RIS een vast onderdeel op het programma van de leerlingen. Vanaf komend schooljaar zal er jaarlijks een RIS-meting worden gedaan, zodat wij ons RIS-onderwijs kunnen blijven verbeteren.
- Didactisch handelen: Vanuit de NPO-gelden zal komend schooljaar flink geïnvesteerd worden in professionalisering, waarbij didactisch handelen centraal staat. Instructie, Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en opbrengstgericht werken zijn belangrijke items die aan bod komen tijdens studiedagen, maar ook bij coaching in de klas.
- Leesonderwijs: Komend schooljaar zullen de ontwikkelde modules vanuit het masterplan geletterdheid worden geïmplementeerd.
- Stage en transitie: Het stage- en transitieplan wordt herschreven, passend binnen de regelgeving.
- Samenwerking Rafaël en Mariëlla: Een visietraject wordt opgestart en er wordt een begin gemaakt met de uitvoering, zodat de samenwerking tussen beide scholen wordt versterkt.
- Schooltijden: De schooltijden worden aangepast conform wetgeving.
- Effectieve leertijd: Naar aanleiding van de audit worden de roosters van de leerlingen aangepast. Hiermee wordt duidelijker in beeld gebracht aan welke onderwijsdoelen tijdens de lessen en activiteiten wordt gewerkt en hoe de verschillende vakgebieden in balans worden aangeboden.
- Doelgroepkennis: Komend schooljaar wordt tijdens teamscholing aandacht besteed aan onder andere de volgende onderwerpen: doof/dovencultuur, Concept Ondersteunende Communicatie en Ondersteunende Communicatiemiddelen.
- Gebaarvaardigheid: Een aantal medewerkers zijn bezig met de B1- opleiding Nederlandse Gebarentaal. Voor andere medewerkers zijn er oefenmomenten en een gebarentweedaagse georganiseerd om hun gebaarvaardigheid te ontwikkelen en te onderhouden.
- Samenwerking met andere CMB- scholen: Kentalis Mariëlla gaat actief samenwerken met de andere Kentalis-CMB scholen, doormiddel van deelname aan landelijke overleggen (PLO, expertisegroepen) en zitting in de kerngroep CMB/DB.