Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen die in 2023-2024 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
De leerlingen meer eigenaarschap geven
De leerlingenraad heeft een goede ontwikkeling doorgemaakt. Ze hebben meer regie gepakt bij het organisren van het schoolfeest, beslissen waar de schoolreis heen gaat en andere schoolzaken.
Differentiatie / samenwerkend leren versterken
Er is aandacht besteedt aan differentiatie en samenwerkend leren. Komend schooljaar krijgt dit een vervolg.
RIS lessen geven volgens aangepaste leerlijn en scholing voor personeel organiseren.
De RIS lessen zijn afgelopen schooljaar gegeven. Tevens is er in december een studiedag voor het team geweest met als thema 'Seksuele ontwikkeling & Social media'.
PeTos pilot bij de eerste jaars leerlingen
De eerstejaars TOS-klassen hebben de lessen “levensweg” en “wie ben ik” gevolgd. De lessen zijn goed opgebowud en van meerwaarde voor de leerlingen.
'Mijn Portfolio' invoeren (Arbeid/dagbesteding)
Er is niet voor 'Mijn Portfolio' gekozen. Met de werkgroep, Kentalis en de Graafschool is besloten om in zee te gaan met het pakket 'Simulise'. Dit wordt komend schooljaar ingevoerd.
Praktische Profieloriëntatie bij 4M vormgeven en bij 5M profiel assistent bouwen, wonen en onderhoud starten/uitvoeren (Arbeid/MBO-1)
De PPO lessen zijn bij 4M vormgegeven en uitgevoerd. Bij 5M is het profiel assistent bouwen (entree opleiding i.s.m. ROC van Twente) gestart en uitgevoerd. De drie leerlingen die dit profiel gevolgd hebben, zijn geslaagd voor hun entree-diploma.
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn we in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Opbrengsten Vervolgonderwijs
Conclusie van de AMN-scores (Nederlands-Rekenen):
Binnen het uitstroomprofiel vervolgonderwijs behalen we de ambities van de onderbouw VMBO basis en kader niveau.
De vierde jaars leerlingen VMBO zijn allemaal geslaagd. Vier leerlingen op het niveau van het VMBO basis en twee leerlingen op het niveau van VMBO kader. Er hebben 6 leerlingen examen gedaan. Dit zijn 5 leerlingen met een TOS en één slechthorende leerling. De theorievakken werden gevolgd op het Kentalis Maatman College en de praktijkvakken volgden de leerlingen in symbiose met het Zone College. Het slagingspercentage is dus wederom 100%.
Opbrengsten Arbeid en MBO-1
Conclusie van de AMN-scores (Nederlands-Rekenen):
Binnen het uitstroomprofiel Arbeid, incl. leerroute MBO-1 zijn de ambities behaald.
Dit schooljaar hebben drie leerlingen examen gedaan op het niveau van het VSO Arbeid/dagbesteding. Middels een eindgesprek met de examencommissie op basis van hun portfolio, zijn alle drie leerlingen geslaagd voor hun schooldiploma en stromen zij uit naar een (beschutte) werkplek
Er zijn tevens 10 leerlingen (100%) geslaagd voor het MBO-1 entree-diploma.
.Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
We hebben dit schooljaar gebruik gemaakt van het instrument IKAN om de sociale vaardigheden en het 'leren leren' in beeld te brengen. Uit de IKAN komt naar voren dat de onderbouw de norm behaald (leerling- en docentversie), de bovenbouw de norm behaald op de leerlingenversie en net niet op de docentenversie.
Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de MSV (monitor sociale veiligheid). Onze ambitie is dat 90% van onze leerlingen zich veilig voelt. Dit schooljaar hebben wij wederom de ambitie gehaald.
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar zijn 19 leerlingen uitgestroomd. Vijf leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die voor het einde van het Voortgezet Speciaal Onderwijs naar een andere school gaan.
14 leerlingen zijn aan het eind van het VSO uitgestroomd. Dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt behaald (100%).
Het slagingspercentage is 100%.
Tabel einduitstroom VSO
2021-2022 | 2022-2023 | 2023 - 2024 | |
MBO niveau 1 | |||
MBO niveau 2 | 7 | 12 | 9 |
MBO niveau 3 | 3 | 6 | 2 |
MBO niveau 4 | 2 | ||
VO-havo (na VMBO) | |||
Reguliere arbeidsplaats | 1 | 1 | |
Beschut werk/beschermde werkomgeving | 2 | 4 | 1 |
Dagbesteding | 1 | 2 | |
Buitenland | |||
Totaal | 16 | 23 | 14 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
In onderstaande tabel kunt u zien hoeveel leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd.
Tussentijdse uitstroom
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
VSO dagbesteding arbeidsgericht | 1 | ||
VSO diplomagericht | 1 | ||
Praktijkonderwijs PRO | |||
Voorgezet Onderwijs VMBO BB, KB | 2 | 2 | |
MBO-1 | 2 | ||
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing | |||
Buitenland | |||
Totaal | 1 | 2 | 5 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten, wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022 | 16 leerlingen |
---|---|
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 14 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 0 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 2 leerling |
Van 14 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 14 leerlingen zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden.
Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. De ambitie van 75% wordt hiermee ruimschoots gehaald, namelijk 100%, van de leerlingen waarvan het bekend is.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouderervaringen onderzoek 2024
In maart t/m april 2024 is het ouderervaringen onderzoek afgenomen.
Het responspercentage was 50% (62 van de 123 respondenten) en is hier mee voldoende.
De ouders geven de school op basis van dit onderzoek het rapportcijfer 8.2.
Leerlingenervaringen onderzoek 2023
In april 2023 is het leerlingervaringenonderzoek afgenomen.
Het responspercentage was 79% (uitstekend). De leerlingen geven de school het cijfer 7.4
Medewerkerstevredenheidsonderzoek 2022-2023
In de maand november is er een medewerkersonderzoek afgenomen door Kentalis bij alle scholen.
In het kort staan hieronder de scores. Het responspercentage was 100%, wat uitstekend is.
Op vier thema’s van het onderzoek komen de volgende scores tot uitdrukking:
Autonomie 7.8
Sociale Veiligheid 8.6
Werkgeverschap 4.9
Bevlogenheid 7.4
Audit of inspectie
Inspectiebezoek 25 november 2021
Op 25 november 2021 heeft de inspectie van Onderwijs dit onderzoek uitgevoerd op het Kentalis Maatman College.
Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten: er zijn lessen bezocht, documenten geanalyseerd, gesprekken gevoerd met leerlingen, leraren, de commissie voor leerlingenzorg (CvL), stagecoördinatoren en met de schoolleiding. Op basis van dit onderzoek heeft de inspectie van Onderwijs ook geconstateerd dat de kwaliteit van het onderwijs van het Kentalis Maatman College Goed is.
De inspectie van Onderwijs geeft aan dat de Kwaliteitscultuur van de school (SKA2) goed is. De school heeft een professionele cultuur waarin leren van en met elkaar gemeengoed is. Er is een grote mate van gezamenlijkheid in het team als het gaat om de bevordering van de onderwijskwaliteit.
De volgende standaarden waarderen ze als Goed: Zicht op ontwikkeling en begeleiding (OP2), Praktijkvorming/Stage (OP5), Afsluiting (OP6), Schoolklimaat (VS2) en Evaluatie, verantwoording en dialoog (SKA3). De overige standaarden beoordelen ze als Voldoende.
De inspectie geeft in haar rapport, naast alle positieve feedback, ook aan een verbeterpunt te zien. De school ziet ook dat tempodifferentiatie en het bevorderen van actieve betrokkenheid (samenwerking) en eigenaarschap van leerlingen nog beter kan. Hier zetten wij op in middels scholing en collegiale visitatie. Dit past binnen het continue proces van verbetering en verdere ontwikkeling van ons onderwijs.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen die worden uitgevoerd in 2024-2025. Deze doelen staan (nader) omschreven in het jaarplan/schoolplan 2024-2027.
- Het implementeren en toepassen van de zorgroute op eerste, tweede en derde niveau.
- De leerlingen meer eigenaarschap geven (vervolg).
- Differentiatie / samenwerkend leren verder versterken.
- PeTOS lessen voortzetten in leerjaar 2 (en 1).
- Portfolio 'Simulise' invoeren (Arbeid/dagbesteding)
- Doorontwikkelen van de PPO lessen van 4M/4A alsmede verder vormgeven van de profielen assistent Bouw en Dienstverlening binnen de entree-opleiding (MBO-1) in samenwerking met het ROC.