Inleiding
Beste ouder/verzorger,
In deze schoolgids voor schooljaar 2024-2025 vindt u informatie over het Kentalis Maatman College. Voor algemene informatie over het onderwijs van Kentalis verwijzen wij u naar Kentalis Schoolgids Algemeen Deel.
U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de taken van de medezeggenschapsraad tot informatie over verzekeringen en veilig internetgebruik. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.
Naast deze (deel-)schoolgids is er een informatiekaart met belangrijke praktische informatie, zoals de data van de schoolvakanties en studiedagen/roostervrije dagen. U heeft deze kaart aan het einde van het afgelopen schooljaar ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Richard Kerver,
Directeur Kentalis Maatman College
Onze missie/visie
Kentalis Maatman College wil dat leerlingen succesvol, gelukkig en volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij. Daaraan draagt het Kentalis Maatman College bij door leerlingen te ondersteunen bij het versterken van hun talenten en mogelijkheden en hen op te leiden tot burgers van de 21e eeuw. We spreken van 21e-eeuwse vaardigheden in de context van digitalisering, globalisering en individualisering. Deze vaardigheden moeten leerlingen toerusten voor een toekomst die nog niet goed te voorzien is, maar die naar verwachting steeds sneller zal veranderen en die in een steeds hoger tempo aanpassing van mensen verwacht. Om hieraan te kunnen voldoen hebben leerlingen naast cognitieve vaardigheden ook persoonsvormende en sociale vaardigheden nodig zoals flexibiliteit en adaptief vermogen.
Op basis van werk van onderwijswetenschapper Gert Biesta beschrijven we dit zo:
Kwalificatie (‘vaardig’).
Dit betreft het verwerven van kennis, vaardigheden en houding (leerrendement; opbrengsten).
Socialisatie (‘aardig’).
Dit draait om de manieren waarop we via onderwijs deel worden van bestaande tradities en praktijken (je plek vinden in de samenleving).
Persoonsvorming (‘waardig’).
Dit gaat over emancipatie en vrijheid en over de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat.
Het Kentalis Maatman College is een school die vanuit deze missie het onderwijs zoveel mogelijk afstemt op de mogelijkheden en talenten van de leerling. Hiermee beoogt het team een "sluitende aanpak" te realiseren waardoor elke leerling na het schoolverlaten zoveel mogelijk zelfstandig zijn/haar weg kan vervolgen in een passende vervolgopleiding, werk of vorm van dagbesteding. In het vervolgonderwijs is dit in samenwerking met het VMBO, MBO (regulier onderwijs).
We werken nadrukkelijk en gelijkwaardig samen met leerlingen, ouders/verzorgers en waar dit van toegevoegde waarde is met onze partners van Kentalis zorg.
We streven naar een inclusievere samenwerking met samenwerkingsverbanden en reguliere VO scholen. Samen willen we werken aan een (zelf)verantwoordelijke leerling die meer eigenaarschap heeft over zijn/haar eigen leerproces, met als doelstelling hen meer te betrekken bij hun persoonlijke ontwikkeling en te prikkelen hierin zelf meer initiatief te laten nemen.
Onze slogan; Met maatwerk een sluitende aanpak.
Onze leerlingen
Het Kentalis Maatman College is een school voor leerlingen van 11 tot 20 jaar met een cluster-2 onderwijsarrangement. Binnen cluster-2 zitten leerlingen met één of meerdere ondersteuningsbehoeften op het gebied van communicatie en taal. Dit zijn leerlingen met een Taal Ontwikkeling Stoornis (TOS). Tevens biedt de school onderwijs aan slechthorende leerlingen.
De uitdaging van onze school ligt in het vergroten van de communicatieve competenties van onze leerlingen. We zien het als onze taak om kwalitatief hoogwaardig, op de individuele leerling toegespitst, onderwijs aan te bieden. Het doel is dat we onze leerlingen optimale ontwikkelingsmogelijkheden te geven. Dit aanbod krijgt vorm en inhoud vanuit onze missie en visie. Onze school kent de volgende uitstroomprofielen:
- Vervolgonderwijs
- Arbeid
- Dagbesteding
Het Kentalis Maatman College heeft in november 2021 opnieuw de waardering “Goed” ontvangen van de onderwijsinspectie. Onze focus ligt op de sluitende aanpak. Dat betekent dat we iedere dag weer voor elke leerling de meest passende aansluiting zoeken voor en ná onze school. Dat kan zijn op het ROC van Twente (MBO) of in een baan of een passende plek binnen de dagbesteding.
Schoolondersteuningsprofielen
Elke school is verplicht een schoolondersteuningsprofiel te hebben. In dit schoolondersteuningsprofiel beschrijven we de speciale onderwijs- en ondersteuningsmogelijkheden binnen ons onderwijs. Op het Kentalis Maatman College bieden we onderwijs aan in de drie uitstroomprofielen Vervolgonderwijs, (beschutte) Arbeid en (arbeidsmatige) Dagbesteding aan de doelgroepen TOS, TOS MG en doof/slechthorend.
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft een beeld van de kwaliteit van onze school en de ondersteuning die onze school kan bieden aan met name leerlingen met een extra onderwijs- en/of ondersteunings- behoefte. Via het SOP geven we onze instellingsdirecteur en ons bestuur, maar ook collega-scholen en ouders inzicht in onze basiskwaliteit, de kwaliteit van de basisondersteuning, de voorzieningen van de school, de deskundigheid van de werknemers en de mogelijkheden om bepaalde (passende) extra ondersteuning te geven. Bekijk het ondersteuningsprofiel.
Schoolplan
Ons schoolplan bevat een lange termijn (2024-2027) beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen de school en in de ondersteuning binnen de onderwijsarrangementen wordt gevoerd. Het omvat het onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid, het beleid met betrekking tot de zorg, bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en het beleid ten aanzien van materiële of geldelijke bijdragen. We beschrijven in dit plan wat we met ons onderwijs en onze ondersteuning willen bereiken, hoe we ons onderwijs daartoe willen inrichten, welke materialen we daarbij gebruiken en hoe we dat organiseren. Daarnaast beschrijft dit document de plannen voor de professionele ontwikkeling van onze medewerkers. Bovendien welke verbeteringen we op grond van interne analyses willen aanbrengen in de nabije toekomst en de ambities die wij ons zelf stellen.
Het schoolplan schept voor inspectie, bestuur, team en ouders duidelijkheid over wat we willen bereiken met het onderwijs en de ondersteuning binnen de arrangementen en hoe we dat dagelijks vormgeven. Als team van deze onderwijseenheid verbinden wij ons aan het beleid dat in het schoolplan staat beschreven. Het schoolplan is ook een wettelijk document, dat door het bestuur ter verantwoording aan de inspectie wordt toegestuurd. Bent u benieuwd naar de inhoud van het schoolplan? U kunt het schoolplan opvragen door een mail te sturen aan infomaatmancollege@kentalis.nl t.a.v. de directie.
Organisatie van de school
Het Kentalis Maatman College (VSO) vormt samen met de Kentalis Prof. Huizingschool (SO) het cluster 2 speciaal onderwijs in Enschede en is onderdeel van de Koninklijke Kentalis. De scholen zijn gevestigd aan de Maatmanweg te Enschede. Naast de scholen is er een ambulante dienst werkzaam in het gebied, die voor de begeleiding zorgt voor leerlingen met een ondersteuningsarrangement in het reguliere onderwijs (BAO-VO-MBO).
Veel leerlingen van het Kentalis Maatman College komen uit Twente en een deel van de Achterhoek. Wij besteden veel aandacht aan het zelfstandig reizen, maar er zijn ook leerlingen die aangewezen zijn op taxivervoer vanwege extra beperkingen. Er kan soms sprake zijn van enige overlapping qua verzorgingsgebied met andere Kentalis scholen.
Onderwijsteam
Het Kentalis Maatman College heeft ongeveer 35 medewerkers in dienst. Het betreft een multidisciplinair team waarbij een ieder een specifieke bijdrage levert aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen.
De leraren verzorgen samen met de logopedisten en leraarondersteuners het onderwijs aan de leerlingen.
De leraren worden ondersteund door inhoudelijk deskundigen, te weten de intern begeleiders, gedragskundigen, de maatschappelijk werker, de logopedisten, de stage-coördinatoren en organisatorisch en administratief door een managementassistent.
De vakleraren verzorgen het bewegingsonderwijs, beeldende vorming, huishoudkunde, techniek- en groenonderwijs.
De gedragskundigen ondersteunen de leraren wanneer zaken niet vanzelf lopen en specialistische hulp noodzakelijk is.
De maatschappelijk werker ondersteunt ouders o.a. bij het aanvragen van voorzieningen voor hun zoon/dochter en onderhoudt de contacten met de instellingen die belangrijk zijn voor onze leerlingen.
De logopedisten zijn onze deskundigen op het gebied van spraak- en/of taalontwikkeling. Naast het verzorgen van individuele logopedie zijn zij samen met de mentoren verantwoordelijk voor de lessen communicatieve redzaamheid (COVA) en alle activiteiten die daarmee samenhangen.
De stage-coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het organiseren en begeleiden van alle stages binnen onze school. Daarnaast hebben zij een belangrijke taak bij de overgang naar werk of dagbesteding.
De intern begeleiders bewaken en ondersteunen het onderwijsproces alsmede de ontwikkelingsperspectieven van de leerlingen.
Onze managementassistent verzorgt de administratie van de school, verzorgt de telefonische bereikbaarheid van de school en ondersteunt de directeur door de agenda bij te houden, vergaderingen te notuleren, invallers te regelen en gasten te ontvangen.
De conciërge/technisch vakman draagt zorg voor de netheid in de school, verzorgt koffie en thee, maakt ruimtes gereed voor vergaderingen, enz.
Stagiaires ondersteunen en leren doordat wij ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.
De directeur geeft integrale leiding aan de school.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Plaatsing op het Kentalis Maatman College kan alleen indien de Commissie van Onderzoek een onderwijsarrangement cluster 2 heeft afgegeven en wij als school kunnen voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Voor aanmelden, klik s.v.p. op onderstaande link: https://www.kentalis.nl/aanmelden-kentalis