Pedagogisch klimaat
Het pedagogisch klimaat omvat alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden, waardoor een kind zich verder kan ontwikkelen. Hierbij gaat het om factoren die al aanwezig zijn, maar ook om factoren die een leerkracht weloverwogen creëert. Binnen Kentalis VSO CMB Vries we willen in ons pedagogisch handelen in het algemeen normen en waarden aanleren die voor iedereen gelden. Het gaat daarbij om respect, rechtvaardigheid, eerlijkheid, gemeenschapszin, verantwoordelijkheidsbesef, solidariteit en tolerantie. Daarnaast wordt het pedagogisch klimaat binnen onze school gekenmerkt door:
- Respect voor elkaar:
- Voorspelbaarheid door orde, rust en regelmaat;
- Accepteren van verschillen
- Stimulerend en gestructureerd onderwijsaanbod
- Duidelijke regels
- Denken in mogelijkheden en voorbij de beperking leren kijken
Actief burgerschap en sociale integratie
Leerlingen leven in een pluriforme samenleving. Kennismaken met andere achtergronden en culturen is daarom belangrijk. Wederzijds begrip en acceptatie hoort daarbij. Als school vinden wij het belangrijk om aandacht te besteden aan burgerschap. Bij burgerschap staan drie domeinen centraal:
- Democratie: hoe zit de rechtsstaat in elkaar, wat is democratie en hoe werkt politiek?
- Participatie: welke houding en welk gedrag is nodig om actief mee te kunnen doen?
- Identiteit: wat is mijn identiteit en voor welke waarden sta ik?
Burgerschap komt tijdens verschillende lessen terug. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het programma ‘KWINK’. Dit is een digitale lesmethode voor sociaal emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Landelijk gezien is er veel aandacht voor burgerschap. Ook binnen onze school is het kennisdomein ‘burgerschap’ nog in ontwikkeling, wij volgen de landelijke ontwikkelingen dan ook nauwgezet.
Wij proberen actief burgerschap onder onze leerlingen te stimuleren. Dit doen wij door actief te oefenen met de drie domeinen (democratie, participatie en identiteit). Vanwege de kleinschaligheid van onze school in Vries, is het werken met een leerlingenraad niet haalbaar. Wel worden leerlingen met regelmaat bevraagd naar hun mening (bijvoorbeeld m.b.t. de bestemming van het geld van de kerstmarkt of met betrekking tot de aanpassing van regels en afspraken in de klas).
Sociale Integratie
Daarnaast wordt er ook zoveel mogelijk gewerkt aan activiteiten in de maatschappij, bijvoorbeeld boodschappen doen en musea bezoeken. Ook is er aandacht voor onderwerpen uit de actualiteit. Om te bevorderen dat leerlingen onderdeel zijn van een grotere sociale kring dan de school in Vries alleen, wordt regelmatig bekeken in hoeverre het wenselijk is dat bepaalde leerlingen op bepaalde momenten in week aansluiten bij de VSO school in Haren.
Veiligheid
Iedere leerling moet zich veilig kunnen voelen op de Guyotschool. Met elkaar scheppen we een veilige en prettige sfeer in de klas en op het schoolplein. Ons uitgangspunt is dat iedereen met respect met elkaar omgaat en dat iedereen even waardevol is, ongeacht niveau, godsdienst, huidskleur, sekse of seksuele voorkeur.
Op het gebied van sociale veiligheid hanteren we een proactieve aanpak. In de zogenoemde ‘Gouden Weken’ wordt er veel aandacht besteed aan omgangsregels- en vormen, waarbij respect hoog in het vaandel staat. Daarnaast wordt er gewerkt met verschillende methodes. Zo wordt er gewerkt met KWINK. Dit is een methode die zich richt op preventie van bijvoorbeeld pesten op school en de kracht van een veilige groep. Ook wordt er gewerkt met Rots en Water. Dit is een psycho-fysieke sociale competentietraining. Tijdens deze training komen thema’s als: lichaamsbesef, gevoelens, nee kunnen zeggen en accepteren, grenzen, pesten, groepsdruk en veiligheid op straat aan bod. Tot slot wordt er gewerkt met Kriebels in je Buik, met daarbij ook de Week van de Lentekriebels. Dit is een methode waarmee leerlingen op de school op een aansprekende en bij hun leeftijd passende wijze kennis maken met allerlei zaken op het gebied van relaties en seksualiteit.
Met behulp van de Monitor Sociale Veiligheid meet de school elk jaar de veiligheidsbeleving van de leerlingen op school. Mochten de resultaten van deze monitor aanleiding geven tot zorgen, dan worden er acties ondernomen om de veiligheid op school te verbeteren.
Mocht er op een ander moment gesignaleerd worden dat er sprake is van een onveilige of onprettige sfeer, dan wordt de coördinator sociale veiligheid (tevens antipestcoördinator) betrokken. Dit is de gedragskundige of de IB-er van de school. Voor VSO CMB Vries is dit Nanette Löhr-Dontje (n.dontje@kentalis.nl). Om pesten, zowel in preventieve als curatieve zin, aan te pakken is het nodig dat alle partijen betrokken worden bij de uitvoering van het beleid. De coördinator sociale veiligheid ziet erop toe dat er wordt gehandeld in lijn met het antipestprotocol. Het antipestprotocol wordt komend schooljaar opnieuw herzien.
Fysiek beperkend handelen
Dwang en drang zijn geen vanzelfsprekende termen in het onderwijs. Soms ontstaan er echter situaties waarin de veiligheid van een leerling en/of diens omgeving in het geding is. Het ontbreken van een wettelijk kader voor fysiek beperkend handelen en het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen in het onderwijs vraagt om duidelijke afspraken. Binnen de Guyotschool handelen we, waar het gaat om dit onderwerp, in lijn met de 'Richtlijn fysiek beperkend handelen en/of vrijheidsbeperkende maatregelen binnen het onderwijs' van de Sectorraad GO/PO-raad, Stichting School & Veiligheid en het Nederlands Jeugdinstituut.
Internet gebruik
In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet.
Daarnaast geldt dat er gebruik gemaakt wordt van een sterk beveiligd netwerk. Op die manier is het bijvoorbeeld niet mogelijk om gebruik te maken van ongewenste websites. Leerlingen werken alleen op de computer onder toezicht van een leerkracht. Sommige afdelingen hebben ook de beschikking over IPads die door leerlingen tijdens bepaalde lessen gebruikt kunnen worden. Voor het gebruik van de IPads gelden dezelfde regels als voor de computers. Wat betreft het gebruik van sociale media is de afspraak dat hier uitsluitend onder toezicht van de leerkracht gebruik van gemaakt mag worden. In de klas wordt regelmatig aandacht besteed aan gewenst gedrag op het gebied van sociale media. Hierbij wordt ook gewezen op de gevaren van (onveilig) internetgebruik.
Om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden en om mediagebruik te optimaliseren, heeft Kentalis een platform waar medewerkers kennis en tips met elkaar kunnen delen over het gebruik van internet en sociale media. Want het bevorderen van mediawijsheid is een zaak van iedereen: van ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf.
Het gebruik maken van mobiele telefoons onder schooltijd is niet toegestaan. Ouders worden middels een ouderavond en/of in nieuwsbrieven geïnformeerd over veilig internetgebruik.
Gedragsregels
Leerplichtwet en aanwezigheid
In Nederland geldt de leerplichtwet. Een ieder dient zich aan deze wet te houden. Voor meer informatie over geoorloofde en ongeoorloofde afwezigheid, verwijzen wij u naar de algemene schoolgids.
Voor de leerlingen van het VSO CMB in Vries geldt dat zij over het algemeen starten op 12-jarige leeftijd en dat zij in het jaar van hun 18e verjaardag uitstromen naar een beschutte werkplek of dagbesteding. In hoge uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld wanneer een leerling door langdurige gezondheidsproblemen veel onderwijstijd gemist heeft, kan de schoolperiode worden verlengt tot het jaar waarin de leerling 21 jaar wordt. De school kan hiervoor een verzoek indienen bij de Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO bepaalt of een verlenging wordt toegekend dit is niet aan de school.
Algemene gedragsregels
Uitgangspunt is dat leerlingen zich veilig voelen op school. Om dit te bewerkstelligen wordt vooral aandacht besteed aan gewenst gedrag. Daarnaast zijn er ook afspraken en regels waar iedereen zich aan moet houden. Dat geldt voor zowel medewerkers als leerlingen. Er zijn verschillende regels voor verschillende omgevingen of omstandigheden. Deze regels worden in het begin van het schooljaar met de leerlingen besproken en regelmatig herhaald. Als leerlingen een regel overtreden wordt dit op school besproken en afgehandeld. Indien er sprake is van herhaalde overtredingen of een zeer ernstige overtreding worden ouders ingelicht en/of uitgenodigd voor een gesprek op school.