Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Oudercontact 

Een aantal keren per jaar wordt er een ouder contactmoment georganiseerd. Op deze momenten worden resultaten en het ontwikkelingsperspectief van uw kind besproken. We proberen daarnaast ook ouders uit te nodigen voor een niet-rapportgesprek. Deze momenten hebben een informatief karakter en bieden de ouders de mogelijkheid om ook onderling informatie uit te wisselen. Er wordt aangesloten bij een schoolmoment zodat ouders en kind een gezamenlijk moment beleven in de schoolsetting.

Rapport- en resultatenbespreking

Tweemaal per jaar krijgen alle leerlingen een rapportfolio mee. Dit is geschreven voor de leerlingen. Naar aanleiding van het rapportfolio is er een ouderavond, indien mogelijk in combinatie met andere bespreekonderwerpen zoals b.v. het OPP. Vaak volgen deze kort nadat uw kind het rapportfolio mee naar huis heeft gekregen.

Een oudergesprek is voor u de kans om de vorderingen van uw kind te bespreken met de leerkracht of andere onderwijsdeskundigen. Als school vinden wij het van groot belang om u daarbij te betrekken, wij rekenen daarom op uw komst. Het leerling-rapportfolio is ook nadrukkelijk een leerling-rapport. Het OPP geeft vooral informatie over de leervorderingen, waarbij het niveau van de leerlingen wordt afgezet tegen landelijke normen. Gegevens komen dan voort uit de scores op leerlijnen en/of zogenaamde CITO-toetsing.

De privacy is in alle applicaties ( social schools, parnassys)  die we gebruiken op school geborgd. U heeft altijd recht op inzage in het dossier van uw kind. Hierover is meer te lezen in de algemene schoolgids.

Nieuwsbrieven

Iedere vier weken verschijnt de nieuwsbrief waarin actuele informatie over de school wordt verstrekt. Deze nieuwsbrief ontvangt u digitaal via social schools. Aanmelding en wijziging van e-mailadressen kunt u doorgeven aan de administratie via so@kentalis.nl. 

Tolken

Kinderen met een auditieve beperking hebben recht op tolkuren voor privésituaties. Tolkuren voor privésituaties kunnen worden aangevraagd bij TolkContact. Na toekenning van de tolkuren kunt u met uw zoon/dochter een gebarentolk of schrijftolk inschakelen. Gebruik van een tolk wordt dan vergoed vanuit een landelijke tolkvoorziening. Via TolkContact kunt u een tolk (laten) zoeken. Meer informatie: www.tolkcontact.nl en https://www.tolkcontact.nl/tolkvoorziening/tolkuren-aanvragen
 
Het is natuurlijk niet zo dat een tolk kan zorgen dat uw zoon/dochter ineens alles begrijpt, maar een tolk is een hulpmiddel in de communicatie: wat er gezegd wordt, wordt vertaald in NGT of Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG). Dus hoe duidelijker de boodschap wordt gegeven, hoe beter de tolk het begrijpelijk kan maken in NGT of NmG. Tolken zullen zo veel mogelijk aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van de cliënt of leerling.

In welke situatie kan een tolk zinvol zijn?

Bij bezoek aan een arts of specialist, wanneer de arts vragen heeft aan het kind of het kind wil vertellen wat het voelt, of als de arts uitleg geeft over een aandoening. Bij een keuring of onderzoek voor een uitkering of voorziening. Bij een familiegelegenheid, als ouders niet alles zelf aan het kind willen uitleggen, maar wel graag willen dat hun kind begrijpt wat er gezegd wordt. Bij het bezoeken van een centrum voor dagbesteding, bij stage situaties.

Praktische tips over het inzetten van een tolk zijn te vinden op de Tolkkeuzehulp: https://tolkkeuzehulp.nl/

Ouderbetrokkenheid

Ouders zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders. Daar streven we naar. We willen graag dat we informatie delen en hetzelfde doel hebben: de ontwikkeling van uw kind. We vinden het belangrijk samen te werken op basis van gelijkwaardigheid, samen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk zijn voor elkaar. Daarom bespreken we regelmatig met elkaar wat en hoe uw kind thuis en op school leert en hoe we het leerproces kunnen ondersteunen. Ook ouderparticipatie
vinden we belangrijk: dit betekent dat ouders de school ondersteunen bij activiteiten. U bent van harte welkom als u hier ideeën over heeft.

Goed contact tussen ouders en onze school is van groot belang voor het begeleiden van uw kind. Wij zijn immers samen verantwoordelijk. Daarom nodigen wij u op diverse momenten uit om over de ontwikkeling en vorderingen van uw kind te komen praten. Als u als ouder merkt dat uw kind problemen heeft, op school of thuis, dan is het van groot belang dat u dit zo snel mogelijk met de leerkracht en/of zorgmedewerker van uw kind bespreekt.

Leerkrachten, begeleiders en logopedisten zijn alleen bereikbaar buiten de lestijden. Dus voor 8.30 uur of na 14.00 uur. Overige medewerkers zijn in principe bereikbaar de hele dag tussen 8.00 en 16.30 uur, de kantoortijden.

Ouders kunnen bij de schooladministratie een verzoek achterlaten om op een geschikt moment teruggebeld te worden door de leerkracht. Met ouders wordt gecommuniceerd via het systeem ‘social schools’. Hiervoor dienen ouders/verzorgers over een e-mail account te beschikken.

Wij werken met de uitgangspunten van ouderbetrokkenheid 3.0. Eén van de principes van ouderbetrokkenheid 3.0 is het zogenaamde startgesprek bij het begin van het schooljaar. In dit gesprek maken de leerkracht, ouders en leerling
kennis met elkaar en worden, niet vrijblijvende, afspraken gemaakt over de wederzijdse communicatie gedurende het schooljaar. 

Schoolapp: Social Schools

Speciaal onderwijs is vaak georganiseerd op grote afstand. De speciale school is niet naast de deur en dit betekent dat het contact tussen school en ouders niet altijd vanzelfsprekend is. Na schooltijd even overleggen met docenten 'aan het hek' is bijna nooit mogelijk.

Het is daarom belangrijk dat er vaak en regelmatig informatie uitgewisseld wordt tussen ouders en school. We werken met de school-app 'Social schools'. Social schools is vooral bedoeld om dagelijkse weetjes uit te wisselen. Wat is er in de lessen behandeld en hebben zich nog bijzonderheden voorgedaan. Omgekeerd kunnen ouders aangeven wat er thuis is gebeurd en of daar nog bijzonderheden zijn geweest. Over en weer kan gebruik worden gemaakt van deze informatie.

Naast dagelijkse uitwisseling wordt de school-app ook gebruikt voor verlofaanvragen, planning van ouderavonden en het intekenen op ouderavonden. Relevante informatie b.v. in de vorm van nieuwsbrieven wordt ook uitgewisseld via social schools.

Het is daarom belangrijk dat ouders goed ingericht zijn op het gebruik van social schools. Computer en mailadres zijn noodzakelijk. De school-app is ook goed te gebruiken met de mobiele telefoon.
 

Schoolverlaters

In het schooljaar 2023-2024 waren er 5 schoolverlaters, waarvan 4 eind schoolverlaters. Deze schoolverlaters zijn doorgestroomd naar een vorm van dagbesteding. Afhankelijk van de woonplaats van leerlingen wordt er gezocht naar een passende plek in de regio. Schoolverlaten is niet iets van de ene op de andere dag. Het hele laatste jaar staat in het teken van schoolverlaten en transitie naar dagbesteding. Ook in de jaren hieraan vooraf worden ouders en leerlingen meegenomen in het proces. Dit doormiddel van gesprekken, stages en oriënterende bezoeken aan mogelijke dagbestedings/werkplekken.

Het moment van schoolverlaten is een hoogtepunt in de levenslijn van leerlingen. Hier wordt dan ook veel aandacht aan geschonken en worden leerlingen in het zonnetje gezet.

In schooljaar 2023-2024 was er 1 leerling die tussentijds de school verliet, deze leerling heeft de overstap gemaakt naar VSO Haren.

Vrijwillige ouderbijdrage

Met ingang van het schooljaar 2022-2023 wordt aan ouders niet langer een vrijwillige ouderbijdrage gevraagd voor algemene activiteiten. Wel wordt nog een bijdrage gevraagd voor schoolreizen of activiteiten. Mocht er niet aan de betaling voldaan worden zal de reis/activiteit voor de leerling wel doorgaan.

 

Telefoonbeleid

 

Schoolbeleid smartphonegebruik Guyotschool VSO-CMB

Leerlingen:

  • Met ingang van 1 augustus 2024 zijn smartphones niet toegestaan in de klas.
  • Voor leerlingen met medische problemen of bijkomende beperkingen kan een uitzondering worden gemaakt. Deze uitzondering wordt, met beschrijving van reden, schriftelijk vastgelegd.
  • Er wordt wel uitzondering gemaakt voor smartphonegebruik voor educatieve doeleinden. 
  • Smartphones worden aan het begin van de dag, 8.30 uur, opgeborgen op een centrale verzamelplek in de klas.
  • Smartphones worden aan het einde van de dag, 14.00 uur, opgehaald op de centrale verzamelplek in de klas.
  • Bij buitenschoolse activiteiten zoals excursies en schoolreizen worden geen smartphones meegenomen.
  • Tijdens pauzes of andere lesonderbrekingen worden geen uitzonderingen gemaakt.
  • Leerlingen mogen smartphone in het bezit hebben en daar ook gebruik van maken voor 8.30 uur in de ochtend en na 14.00 uur in de middag.
  • In de periode buiten de schooltijden zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun smartphone. De school is niet verantwoordelijk voor verlies of schade.

Doel van dit beleid;

Het gebruik van smartphones in de klas is afleidend, met het verbod op gebruik kan dit voorkomen worden. Daarnaast verstoort het de sociale interactie in de groep. Met dit beleid wordt dit voorkomen. Smartphones worden grotendeels gebruikt voor sociale media. In sommige gevallen geeft dat negatieve effecten zoals b.v. digitaal pesten. 

 

Lokale medezeggenschap op locatie

We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. (De Guyotscholen SO DSH, SO CMB en VSO CMB hebben 1 LMR.) Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Lid worden?

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of afdelingsdirecteur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.

De leden van de raad:
 

vacatureOuderlid, voorzitter
Jasper SiekmanOuderlid
Tiny Schotanus-VeldmanOuderlid
Annemieke KuitertVoorzitter
Hilma EitensPersoneelslid
Miriam HoogstraPersoneelslid, secretaris

De medezeggenschapsdeelraad kiest uit haar midden een voorzitter en eventueel een secretaris. Ook is er in de LMR van de ambulante begeleiding een plek voor een ouder met een kind dat naar een reguliere school gaat en extra ondersteuning krijgt van Kentalis.

Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator

Op school vinden we sociale veiligheid belangrijk. Ook de wet stelt bepaalde eisen waar het gaat om de sociale veiligheid op scholen. Concreet betekent dit dat we de sociale veiligheid jaarlijks monitoren met een daarvoor bestemd instrument. Ook zijn er een aantal functionarissen actief op het gebied van sociale veiligheid. Het gaat hierbij om een coördinator sociale veiligheid, een interne vertrouwenspersonen, een anti-pestcoördinator en een aandachtsfunctionaris Relatie Intimiteit en Seksualiteit (RIS). In de algemene schoolgids kunt u hierover ook meer informatie vinden. Deze functionarissen zijn bereikbaar via Social Schools of per mail.

  • De coördinator sociale veiligheid: Dit is Nanette Löhr-Dontje (n.dontje@kentalis.n). Zij formuleert en monitort in samenspraak met de directeur het beleid sociale veiligheid. 
  • De interne vertrouwenspersonen: Dit zijn Mike van Genne (m.vangenne@kentalis.nl), Frederika Mager-Claus (f.claus@kentalis.nl) en Marielle Visser (mari.visser@kentalis.nl). De vertrouwenspersonen zijn er voor alle zaken die leerlingen niet  willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens of gebeurtenissen waar zij last van hebben in de klas. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn. In die situaties kunnen leerlingen terecht bij de vertrouwenspersonen. 
  • Anti-pestcoördinator: Dit is Nanette 'Löhr-Dontje (n.dontje@kentalis.nl). De anti-pestcoördinator is het aanspreekpunt bij pesten. Hier kunnen leerlingen ook terecht op het moment dat ze te maken krijgen met pestgedrag en elders onvoldoende gehoor vinden. Daarnaast kan het gebeuren dat er verschillende intensievere acties en/of trajecten in gang gezet moeten worden om het pesten te stoppen. Het coördineren van deze trajecten en het begeleiden van de leerlingen hierbij wordt uitgevoerd door de anti-pestcoördinator.
  • Aandachtsfunctionaris RIS: Dit is Nanette Löhr-Dontje (n.dontje@kentalis.nl). De aandachtsfunctionaris RIS heeft als taak om het onderwijsaanbod op het gebied van relaties, intimiteit en seksualiteit te monitoren, waarbij aandacht is voor een veilige ontwikkeling op deze ontwikkelingsgebieden 

 

Als u een klacht heeft:

Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling vindt u op onze schoolwebsite en op www.kentalis.nl/klacht. 
 

 

Ouderraad (klankbordgroep)

Ouders hebben net als medewerkers een eigen mening over goed onderwijs. Een ouderraad die twee taken heeft. De eerste taak is het meehelpen op school bij verschillende activiteiten. Dat kunnen bijzonder activiteiten zijn, b.v. een excursie maar ook bij speciale lesactiviteiten. Daarnaast heeft de ouderraad ook een klankbordfunctie. Het bespreken van belangrijke thema's in de school, daar een mening over vormen en vervolgens daarover adviseren richting de school. De ouderraad is in oprichting en daarom is er voor het schooljaar 2023-2024 een derde taak, namelijk het verder vorm geven en inrichten van de ouderraad.

Er is een ouderraad die vertegenwoordigd alle drie de scholen en vanuit deze drie scholen ( SO D/SH, SO CMB, VSO CMB) kunnen ouders zitting nemen in deze raad.