Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Op deze manier willen wij werken aan kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Kwaliteitszorg begint met een planmatige aanpak. Alle keuzes maken we op basis van kennis en ervaring van de doelgroep. Het principe van 'evidence informed werken' is hierbij het uitgangspunt. Het gaat er niet om wat de de persoonlijke visie is van de professional, het gaat er om wat aantoonbaar het beste is voor de leerling en zijn systeem, de medewerkers en de school als geheel.
In het schoolplan is beschreven wat de visie en de missie is van de school, volgens welke uitgangspunten wordt gewerkt en op welke punten er veranderd en verbeterd kan worden. Het schoolplan vormt daarmee de basis van de kwaliteitszorg. Het schoolplan wordt jaarlijks uitgewerkt in een jaarplan. Het jaarplan is daarmee uitgangspunt voor de verander- en verbeterpunten van dat betreffende jaar.
Naast het jaarplan is er ook het zorgdocument. In het zorgdocument zijn alle activiteiten opgenomen rondom kwaliteitszorg. Op deze manier gaan we planmatig te werk.
Om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten.
Het gaat dan om de uitslagen van het scoren op de leerlijnen en de uitslagen van mogelijke cito toetsen. Minstens twee keer per jaar worden vanuit het leerlingvolgsysteem of vanuit de leerlijnen analyses gemaakt. Deze analyses zijn uitgangspunt voor veranderingen en verbeteringen in de kwaliteitszorg. Naast toetsen zijn er ook vragenlijsten en metingen als het gaat om veiligheidsbeleving. Ook hiervan worden analyses van gemaakt die uitgangspunt zijn voor verandering en verbetering.
Naast het in kaart brengen van leeropbrengsten van de leerlingen worden er ook periodiek vragenlijsten afgenomen. Zo maken we gebruik van de vragenlijst zelfevaluatie basiskwaliteit. Dit geeft een beeld van de algehele kwaliteit van de school.
Elke twee jaar wordt een medewerkers tevredenheidonderzoek uitgevoerd net als een ouder-,en leerlingen tevredenheidonderzoek.
In 2023-2024 is er aandacht geweest voor:
- de Opfriscursus van de gevolgde cursus 'Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag' ( OMVG).
- het proces rondom de opzet van het Taalbeleid binnen Kentalis in combinatie met het Masterplan geletterdheid. Dit proces is gevolgd door het team en de internbegeleider zodat we zo snel mogelijk kunnen starten met de inzet tijdens de lessen. Beide documenten zijn uiteindelijk einde schooljaar 2023-2024 opgeleverd door de werkgroepen binnen Kentalis.
- Resultaat gericht sturen op het behalen van de leerlijnen. Het stellen van hoge verwachtingen aan leerlingen heeft de aandacht gehad in afwachting van de herziene Leerlijnen en de herziene ambities als wel het doelgroepenmodel die we moeten implementeren binnen het team.
- Scholing LACCS voor medewerkers uit de groepen rond UP 1 en 2 is afgerond.
Onderwijsresultaten
Elk jaar leggen vast welke doelen we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. Deze doelen worden geformuleerd op leerling- groeps- en schoolniveau. Onze uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. Aan de hand van observaties, het scoren van leerlijnen en eventuele passende CITO toetsen gaan we na of de gestelde doelen behaald zijn. Door het duiden van de data zijn wij in staat om nieuwe doelstellingen te formuleren voor onze leerlingen.
Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, taal, spelling, rekenen, mens, natuur en techniek, en mens en maatschappij worden o.a. gemonitord. De door Kentalis gestelde ambities ( gericht op CITO) zijn door het merendeel van de UP 3 en 4 leerlingen niet behaald. De meeste leerlingen groeien ten opzichte van zichzelf. Waar daar geen sprake van is heeft het veelal te maken met het les aanbod wat wat steeds meer richting praktijklessen gaat en de vakken als rekenen en taal minder uren gegeven worden. Op de leerlijnen die gescoord zijn zien we dat ongeveer 75% van de leerlingen in ontwikkeling zijn gebleven binnen hun eigen mogelijkheden maar niet altijd op het gestelde ambitie niveau uitkomen.
Opbrengsten leren leren en functioneren in sociale situaties (UP 1: zelfredzaamheid, sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren). Dit jaar behalen we de gestelde ambities voor de helft van de leerlingen. Zij ontwikkelen zich naar eigen kunnen en krijgen lesaanbod op maat.
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we door de MSV af te nemen ( Monitor Sociale Veiligheid ). Onze ambitie is dat meer dan 90 % van de leerlingen zich veilig voelt. We behalen de gestelde ambitie.
Informatie over eind uitstroom
Schooljaar 2023-2024 zijn er 5 leerlingen uitgestroomd> Dit zijn 4 leerlingen die in leerjaar 6 uitstromen omdat ze 18 jaar zijn geworden. Daarnaast is er een leerling tussentijds uitgestroomd naar het VSO in Haren.
Het niveau van uitstroom binnen de Guyot school is passend bij het gestelde uitstroomperspectief. Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek of uitstroomplek is.
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt behaald. |
Analyse
Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit aan bij de uitstroom van deze leerlingen.
Maatregelen
Geen acties noodzakelijk
Informatie over tussentijdse uitstroom
Een tussentijdse uitstroom heeft gedurende schooljaar 2023-2024 plaatsgevonden.
Analyse Wanneer er sprake is van tussentijdse uitstroom, gaat de leerling veelal naar een vorm van dagbesteding. Schooljaar 2023-2024 was hierop een uitzondering. |
Maatregelen Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijs-, of vervolgplek is. |
---|
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Aantal leerlingen op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt
Ambitie 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan). |
---|
Analyse
Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen.
Maatregelen
Alle leerlingen en ouders krijgen bij uitstroom te horen dat we de leerlingen willen blijven volgen en vragen we hen hieraan mee te werken.
Wat is bereikt
Alle leerlingen zitten op hun plek. Dit is een prettig gegeven en bevestiging dat we de kinderen goed gemonitord hebben.
Overgang naar een andere school
Binnen de afdeling VSO-CMB komt het zelden voor dat leerlingen overstappen naar een andere school. Eigenlijk alleen in geval van verhuizing. Leerlingen die uitstromen rondom hun 18e jaar gaan niet naar vervolgonderwijs maar naar dagbesteding. In het jaar 2023-2024 is er een leerling overgegaan naar een andere school. Hier is sprake van tussentijdse uitstroom. Er zijn 4 leerlingen 18 jaar geworden en hebben als eind-uitstromer schoolverlaten.
|
Informatie over eind uitstroom
80% (4 lln.) van de in schooljaar 2023-2024 uitgestroomde leerlingen stroomde na leerjaar 6 uit. We noemen dat eind uitstroom, in onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe uitstroomden.
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
---|---|---|---|
Leerlingen die aan eind van de school uitstroomden gingen naar: | |||
Dagbesteding Dagbesteding (arbeidsgericht) Dagbesteding (activerend) Dagbesteding (belevingsgericht) |
4 1 1 |
0 2 0 |
3 1 0 |
Totaal aantal leerlingen dat aan eind van de school is uitgestroomd: | 6 | 2 | 4 |
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (eind school): | 6 | 2 | 5 |
De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld wordt behaald. Voor uitstromende UP 4 leerlingen geldt dat ze een passende werkplek hebben gevonden die recht doet aan het gestelde uitstroomprofiel maar maatschappelijk gezien wordt de werkplek als arbeidsgerichte dagbesteding betitteld.
Informatie over tussentijdse uitstroom
20% ( 1 leerling) van de in schooljaar 2023-2024 uitgestroomde leerlingen stroomde voor het einde van schoolloopbaan uit. We noemen dat tussentijdse uitstroom, in onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe uitstroomden.
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar: | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
---|---|---|---|
dagbesteding activerend gericht | 1 | 1 | 0 |
VSO Haren dagbesteding-stroom | 1 | ||
Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd: | 0 | 1 | 1 |
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en einduitstroom) | 1 | 1 | 5 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2020-2021 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2021-2022 | |
---|---|
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 100% (7 lln) |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 0 % (.../...lln) |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 0 % (.../...lln) |
Van 7 leerlingen die in 2021 - 2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Allen zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
De ouderervaringsonderzoeken worden in de even jaren worden afgenomen.
Begin 2022 heeft het Kentalis ouder ervaring onderzoek plaatsgevonden. De Guyotschool vso cmb kreeg van ouders het cijfer 8,4, een resultaat waar we trots op zijn. Als sterke punten wordt genoemd; goede sfeer, goede begeleiding vanuit de leerkracht, weinig lesuitval en de toetsresultaten worden adequaat besproken tijdens de rapportbesprekingen.
Elk onderzoek dat wordt uitgevoerd vraagt om analyse en in sommige gevallen ook om maatregelen om tot verbetering te komen.
Ouders geven aan dat zij zich niet altijd betrokken voelen bij schoolontwikkeling. Ook ouders hebben een mening over het onderwijsprogramma en willen daarbij ook invloed kunnen uitoefenen. Daarnaast maken ouders zich soms zorgen over de weinige contacten die hun kinderen hebben. Niet in de klas en ook niet daarbuiten. Contacten van leerlingen in- en buiten de school zal meer de aandacht krijgen.
Als school hebben we gewerkt aan de informatieverstrekking m.b.t. wat de school wil verbeteren en regelmatiger de verwachtingen van ouders peilen. Ook is ouderconsultatie geformaliseerd via medezeggenschap en ook is er inbreng mogelijk via de ouderraad. In het oudertevredenheidsonderzoek ( februari '24), voorafgaand aan het vaststellen van het jaarplan, wordt aan ouders input gevraagd voor ontwikkeling en verbetering van de school.
Medewerker(tevredenheid)onderzoek
In het schooljaar 2022-2023 heeft een medewerker-tevredenheids-peiling plaatsgevonden. De resultaten van deze peiling worden opgenomen in een plan van aanpak. Medewerkers geven aan dat zij over het algemeen met plezier bij de Kentalis Guyotschool werken. De werkdruk wordt als hoog ervaren met name als gevolg van de administratieve last, de vele documenten, de vele systemen waarin gewerkt moet worden. Ook het 'gezien' worden vinden medewerkers belangrijk. Dat er waardering is voor hun dagelijkse inspanning en dat die inspanning ook beloond wordt met waardering. Het plan van aanpak is ook hier uitgangspunt voor verandering en verbetering.
Tijdens het begrotingsoverleg 2024 is besloten dat Kentalis in het najaar van 2024 als organisatie opnieuw gaat oriënteren hoe het medewerkeronderzoek van 2025 vorm te geven.
Audit of inspectie
De kwaliteit van het onderwijs wordt op verschillende manieren bewaakt en geborgd. De inspectie van het onderwijs heeft hierbij een belangrijke taak. Met een vaste regelmaat wordt de school bezocht door de inspectie van het onderwijs en/of wordt de kwaliteit van het onderwijs gevolgd door het bevoegd gezag, het schoolbestuur. De inspectie van het onderwijs maakt hierbij gebruik van verschillende werkwijzen en typen van onderzoek. Het meest recente onderzoek van de inspectie heeft als uitkomst 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan alle wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.
In toenemende mate krijgen scholen en schoolbesturen zelf een verantwoordelijkheid als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Dit betekent dat scholen zelf onderzoeken wat de kwaliteit is van het onderwijs. Met regelmaat wordt daarom een vragenlijst basiskwaliteit uitgezet en vervolgens geanalyseerd. Deze analyses kunnen aanleiding zijn voor verandering en verbetering.
Ook met regelmaat wordt gebruik gemaakt van audits. Een audit wil zeggen dat de school wordt bevraagd op de kwaliteit van het onderwijs. Niet door de inspectie van het onderwijs maar door een auditor of een team van auditoren. Zowel de zelfevaluaties als de inzet van audits wordt zorgvuldig uitgevoerd. Naarmate een school zelf kan aantonen dat de kwaliteit van het onderwijs in orde en op niveau is, zal de onderwijsinspectie minder geneigd zijn om opnieuw onderzoek te doen naar de kwaliteit van het onderwijs. De laatste audit ( 17-2-'22) gaf opnieuw aan dat er wordt voldaan aan de wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.
Hieronder een aantal aanbevelingen voor de school vanuit het audit verslag:
4.1 Aanbevelingen
OP2 De OPP’s zijn navolgbaar maar van wisselende kwaliteit. De leesbaarheid van de OPP’s verschilt. Het loskoppelen van het plan en de evaluatie kan de leesbaarheid en navolgbaarheid van de OPP’s vergroten. Door gebruik te gaan maken van de OPP's binnen Parnassys die in schooljaar 2023-2024 werden opgesteld gaan wij ervanuit dat de kwaliteitszorg beter navolgbaar zal zijn.
OP3 In lesobservaties bij UP1 en UP2 hebben wij mooie voorbeelden gezien van hoge verwachtingen. Voor UP3 en UP4 is in de leeractiviteiten nog ruimte voor verbetering ten aanzien van hoge verwachtingen. Door hoge verwachtingen uit te spreken naar de leerlingen en leeftijdsadequaat leeractiviteiten aan te bieden kan de betrokkenheid bij de leerstof vergroot worden. Door leerlingen inzicht te geven in wat zij aan het eind van een periode (volgens hun eigen didactische leeftijd en uitstroomprofiel) kunnen behalen kan het gevoel van eigenwaarde vergroot worden. Dit punt is opgenomen in het jaarplan en in samenhang met de nieuwe leerlijnen, het verbeteren van de DDDD-cyclus zullen hoge verwachtingen beter uitgesproken kunnen worden.
Uit de lesroosters blijkt niet dat de school de wettelijke verplichte onderwijstijd realiseert. In verschillende documenten die de urenverantwoording onderbouwen signaleren wij tegenspraak in het aantal lesuren per week. Daarmee is door de school niet aangetoond dat de urennorm behaald wordt. De urenverantwoording en de lesroosters van de school moeten op elkaar afgestemd worden om aan de wettelijk geldende normen te voldoen.
VS 2 In het kader van het uitvoeren van de wet op het democratisch burgerschap in het pedagogisch- en schoolklimaat verdient het de aanbeveling een leerlingenraad samen te stellen. Ook zou er meer gestuurd mogen worden op meer eigenaarschap en regie bij de leerling. Wij hebben burgerschap opgenomen in het jaarplan en zullen vanuit die hoek ook eigenaarschap bij de leerlingen stimuleren en monitoren.
OR1 Wij adviseren om het werken met de uitstroomprofielen 1 t/m 4, het aanbod en de toetsing die daarbij horen beter af te stemmen op de doelgroep CMB. Wij adviseren om de curriculumopbouw via een herontwerp van de totale leersituatie aan te pakken, startend bij de leerling karakteristieken en daarbij ook de toetsing mee te nemen. Er zijn voor het praktijkonderwijs ook andere, toetsinstrumenten op de markt (bijv. JIJ-toetsen, deze worden al gebruikt binnen Kentalis VSO).
Hiernaast zou het goed zijn om in de regio aansluiting te zoeken bij de arbeidsmarktcoördinator voor deze regio om aan het vraagstuk rondom passende uitstroom te werken. Wij werken samen met de collega's van het VSO in Haren als het gaat om uitzoeken van passende toetsen en samen uitvoeren van activiteiten. Onze leerlingen komen uit diverse gemeenten waardoor het zoeken naar vervolgplekken maatwerk is.
OR2 Het verdient de aanbeveling om een meetinstrument sociale competenties op maat te ontwikkelen voor de doelgroep CMB (zoals dat nu binnen Kentalis al gebeurt voor de doelgroep VSO TOS). Wij wachten op een nieuw document en gebruiken nu de moitor sociale veiligheid die goed aansluit bij de doelgroep
SKA1 Wij adviseren om documenten specifiek te maken voor deze school en de doelen van verbeter- en ontwikkeltrajecten meetbaar te maken. Zowel in doelgroep beschrijving als in (SMART) doelen en ambities.
SKA2 Wij bevelen aan om op alle niveaus binnen de organisatie de vier fasen van de 4D aanpak (Data – Duiden – Doelen – Doen) helder uit te werken. De uitwerking geeft vervolgens richting aan een professionele dialoog. In het jaarplan hebben we de 4D aanpak als speerpunt genoteerd zodat we ons hier nog meer in kunnen ontwikkelen en hoge verwachtingen van de leerlingen mogen hebben.
Wij adviseren om doelen, ambities, resultaten van verbeteracties en opbrengsten van de school helder (specifiek en in heldere taal) op te nemen in de schoolgids.
Begin schooljaar 2024-2025 zal de school door de onderwijsinspectie bezocht worden.
Maatregelen
Wij gaan de, door Kentalis, nieuw opgestelde leerlijnen verwerken in ons lesaanbod. De leerlijnen worden toegevoegd aan ons LAS ( leerling volgsysteem Parnassys) om de leerlingen in hun ontwikkeling te volgen en de doelen waaraan de leerlingen werken te kunnen stellen. Het is daarom van belang dat wij de herziene Leerlijnen en de herziene ambities als wel het doelgroepenmodel implementeren binnen het team. In navolging van de leeropbrengsten van juni'24 gaan we niet vakgericht sturen maar leerlinggericht sturen op doelen en opbrengsten met de nieuwe leerlijnen en het nieuwe doelgroepenmodel.
Het MasterPlanGeletterdheid zoals Kentalis deze heeft gepresenteerd wordt onder de aandacht gebracht bij de medewerkers zodat zij met ondersteuning van de inhoud van dit plan hun taal/leesonderwijs gedegen kunnen aanbieden.
Zorg in de Klas bestaat al langere tijd. We zorgen ervoor dat het product, waar nodig wordt aangepast het komende schooljaar.
Om de leerlingen goed onderwijs te bieden hebben wij hoge verwachtingen van de leerlingen en worden de lessen en opbrengsten geanalyseerd middels '4D'. We hebben dan aandacht voor de Data, het Duiden , de Doelen en het Doen. We gaan dit proces verder verfijnen zodat we ons onderwijs nog meer op maat kunnen aanbieden aan de leerling en zo passende leeropbrengsten tot stand kunnen laten komen.
Het taalbeleid is voor de CMB populatie aangepast door een projectgroep binnen Kentalis. Zodra dit taalbeleid is uitgerold naar de school ( juli '24) gaan wij deze implementeren binnen onze school. Dit doen we, volgens afspraak, nadat we deze 'passend' hebben gemaakt voor onze leerling populatie. Het doel wordt het Taalbeleid in combinatie met het Masterplan geletterdheid verder uitrollen binnen onze VSO-CMB school gericht op praktisch gebruik gericht op de toekomst van de leerlingen.
Aan burgerschap wordt binnen de leerlijnen al aandacht geschonken. Door ook burgerschapsdoelen uit de leerlijnendoelen te halen en daarmee een centrale plek te geven verwachten we dat het burgerschapsonderwijs nog meer gaat voldoen aan de gestelde inspectienorm.
Ons onderwijs aan UP 1 leerlingen vraagt specifieke aandacht. Het is belangrijk dat het onderwijs aan deze leerlingen op de juiste en meest passende manier wordt aangeboden. Door opnieuw te kijken naar het lesaanbod en de vernieuwde leerlijnen willen we nog beter aansluiten bij de kansen en ontwikkelmogelijkheden van de leerling.
De benadering van onze leerlingen vraagt een speciale aanpak. Om collega's voldoende handvatten te geven is er een Scholing LACCS georganiseerd voor een aantal medewerkers. Zij zullen hun kennis delen op de groepen en daar waar nodig documenten aanpassen volgens de LACCS methode.
Bovenstaande ontwikkelpunten staan beschreven in het jaarplan.