Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

Kentalis College Zwolle streeft ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontplooien en ontwikkelen.  Dit geldt zowel voor het leren als voor de specifieke onderwijsbehoefte op grond waarvan de leerling is geplaatst. Leerstofaanbod, leertijd en het onderwijsleerproces worden afgestemd op de individuele hulpvragen van het kind. Uitgangspunt hierbij is een positieve leeromgeving die de leerling veiligheid en structuur biedt en een omgeving die stimulerend werkt op het lerend vermogen binnen  onze school.

De school heeft een aantal basisafspraken opgesteld rondom zorg en begeleiding, te weten:

  • de school beschikt over een zorgsysteem dat zich richt op het realiseren van specifieke doelen;
  • de school stemt hier een passende begeleiding op af;
  • de school begeleidt leerlingen systematisch tijdens hun schoolloopbaan;
  • de school betrekt ouders bij de voortgang en ontwikkeling van de leerlingen.

Voor het goed laten verlopen van de begeleiding is goede informatie en communicatie belangrijk. De mentor/docent neemt hierbij een belangrijke plaats in en is het eerste aanspreekpunt voor de leerling, de ouders en andere betrokkenen. Op school zijn ook een intern begeleider, logopedist, orthopedagoog en maatschappelijk werker werkzaam. De werkzaamheden van deze functionarissen zijn gericht op het optimaliseren van de mogelijkheden van de leerling.

Begeleiding van leerlingen in de praktijk

Op pedagogisch gebied

  • Veiligheid en bescherming bieden (persoonlijke aandacht, respect voor de leerling en zijn/haar problematiek, goede sfeer).
  • Structuur bieden (duidelijkheid in tijd, ruimte en aanpak, visualisatie, herkenbaarheid, duidelijke regels).
  • Open houding voor de persoon van de leerling ( invoelend, begrijpend, herkennend).
  • Leerlingen aanspreken op hun eigen mogelijkheden, hen actief maken in de eigen ontwikkeling, hen een gevoel geven van autonomie en competentie.
  • Inhoud geven aan de wereld rondom de leerling: veel aandacht voor de mondelinge taalvaardigheid, uitgaan van de belevingswereld van de leerling.

Op didactisch gebied

  • We werken bij Rekenen en Engels groep doorbroken met junior groepen* van Thorbecke SG, waardoor we op niveau kunnen werken.
  • We werken zoveel mogelijk met VMBO-BB/PrO methodes, die ook door Thorbecke SG gebruikt worden.
  • Door middel van convergente differentiatie bieden we de lesstof op maat aan.
  • Het aanbod is vastgelegd in leerroutekaarten per vakgebied en leerroute.
  • We passen het aanbod aan op de onderwijsbehoefte van onze TOS/SH leerlingen.
  • We werken met het directe instructiemodel.
  • We houden rekening met de specifieke onderwijsbehoeftes (aanpassen van het taal en instructie). 
  • We werken met visuele ondersteuning en waar mogelijk met concreet materiaal (‘Wat je ziet, onthoud je’, ‘Wat je doet/voelt, begrijp je’).
  • We hebben aandacht voor het zelf ontdekken/ervaren.

* = Voor leerlingen die volgens de basisschool een VMBO-diploma kunnen halen, maar door leerproblematiek achterlopen met de leerstof. Het gaat hier om kleine klassen met vaste docenten. De klas heeft een eigen lokaal.

Commissie van Leerlingenzorg (CvL)

De Commissie van Leerlingenzorg (CvL) adviseert vanuit zowel onderwijskundig als pedagogisch, psychologisch en medisch oogpunt, rekening houdend met de onderwijsbehoefte van de leerling. De CvL heeft tot taak een voorstel te doen voor handelingsplanning en de uitvoering te evalueren. De leerlingenzorg staat centraal bij deze commissie. De commissie is verantwoordelijk voor de groeps- en de leerlingenbesprekingen en volgt de ontwikkeling van de leerling op didactisch en sociaal emotioneel gebied. Als een leerling de school gaat verlaten, is de commissie verantwoordelijk voor de uitplaatsing. Soms zijn er ook andere disciplines betrokken bij het werk van de CvL, zoals logopedist/linguïst of vakspecialisten. Bij specifieke vragen aan de CvL kunnen zij ook vanuit hun kennis en achtergrond meedenken over de problematiek van de leerlingen en een bijdrage leveren aan de gewenste aanpak. 

De CvL van Kentalis College Zwolle komt één keer per maand bijeen. De samenstelling is als volgt: directeur, intern begeleider, logopedist, orthopedagoog en wordt eventueel aangevuld met mentor/docent, maatschappelijk werker en schoolarts.

Voor nog meer informatie verwijzen wij u naar het algemeen deel van de schoolgids op de website van Kentalis.

Ontwikkelingsperspectief (OPP); de doelen van ons onderwijs 

We vinden het heel belangrijk dat uw kind zich goed ontwikkelt. Daarom stellen we voor elke leerling een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op, binnen zes weken na de inschrijving. We beschrijven de ontwikkelingsmogelijkheden, de doelen die we samen willen halen en wat nodig is om deze doelen te bereiken. Deze doelen worden twee keer per jaar in een multidisciplinaire leerlingbespreking geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. De resultaten worden met de leerlingen en hun ouders/verzorgers besproken. De gegevens worden opgeslagen in het leerlingendossier. We overleggen natuurlijk met u en evalueren jaarlijks het ontwikkelingsperspectiefplan met u en stellen het bij als dat nodig is. Daarna worden u en uw kind gevraagd om het ontwikkelingsperspectiefplan te ondertekenen. 

Bent u het niet eens met de inhoud van het ontwikkelingsperspectiefplan, dan kunt u dit bespreken met de docent en indien nodig met de directeur. Komt u er samen niet uit, kijk dan op de site van Onderwijsgeschillen (link). 

Leerlingbespreking 

In de leerlingbespreking staat de vraag centraal of de leerling het aanbod krijgt dat aansluit bij zijn onderwijsbehoeften: presteert de leerling wat hij op grond van zijn cognitieve mogelijkheden kan. Iedere leerling wordt besproken aan de hand van het groepsplan en het ontwikkelingsperspectief. Aan het einde van het schooljaar worden de plannen geëvalueerd en worden de doelen aangepast. 

Leerlingvolgsysteem 

Op PrO wordt het digitaal portfolio/volgsysteem Profijt gebruikt. Hierin staan de trajecten en afgeronde trajecten en het portfolio van iedere leerlingen. Leerlingen en ouders kunnen hier inloggen. 

Bij het VMBO wordt gewerkt met het leerlingvolgsysteem Somtoday. Dit is een programma waarin leerlingen informatie kunnen halen over huiswerkopdrachten, (rapport)cijfers en rooster. Het programma is toegankelijk via de website of een app op de mobiele telefoon. De docenten vermelden huiswerkopdrachten en toetsen in Somtoday, zodat duidelijk is waar leerlingen de informatie vandaan kunnen halen. Elke leerling krijgt een persoonlijke inlognaam met wachtwoord. Ook ouders kunnen een profiel aanmaken en zo de vorderingen van hun kind(eren) volgen. 

Daarnaast volgen we de gesprekkencyclus (bij PrO IOP= Individueel Ontwikkelingsplan, bij VMBO LOB = Loopbaan Oriëntatie Begeleiding) van het Thorbecke SG. In de gesprekken zullen ouders, leerling en mentor met elkaar in gesprek gaan over de individuele ontwikkeling van de leerling. 

Medische zorg

Kentalis College Zwolle heeft in samenwerking met Thorbecke SG VMBO-PrO een officieel plan voor calamiteiten, persoonlijk letsel of ontruiming, dat wordt uitgevoerd door de BedrijfsHulpVerlening (BHV).

In de gangen hangen de ontruimingsplattegronden. Een leerling die op school een verwonding oploopt, bijvoorbeeld in de pauze of tijden de gymles, wordt nooit alleen naar een huisarts gestuurd. In ernstige gevallen gaat een personeelslid mee, in andere gevallen wordt aan ouders gevraagd het kind op te halen. Het is dan ook van het grootste belang dat alle relevante gegevens van u en uw kind op school aanwezig zijn! Wij doen uiteraard onze uiterste best om ervoor te zorgen dat u en uw kind met een tevreden en veilig gevoel naar school gaan. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u dit met de mentor bespreken.

Schoolarts

Als ouder weet u het beste hoe het met uw kind gaat. Maar twijfelt u ergens aan? Bel of mail ons. Of loop eens zonder afspraak binnen tijdens het inloopspreekuur! De tijden staan op onze website.

Contact afdeling Jeugdgezondheidszorg Telefoon 088 443 07 02 (op werkdagen) E-mail: jeugdgezondheidszorg@ggdijsselland.nl Website van GGD IJsselland: (link)

Wijkteams Zwolle Het Sociaal wijkteam is er voor alle inwoners van Zwolle. Wilt u meer weten over bijvoorbeeld opvoeden, dagbesteding of hulpmiddelen en wonen? Of wilt u meer informatie over werk en inkomen, vrijwilligerswerk of mantelzorg? Kijkt u dan wat de mogelijkheden zijn: (link)

Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling Het is voor scholen en instellingen verplicht om een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te hebben. De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Zie voor meer informatie (link).