Kwaliteitszorg
Op de Tine Marcusschool werken we cyclisch aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit, dit noemen we de kwaliteitszorg. Bij het streven van continue verbetering van de onderwijskwaliteit hanteren we twee belangrijke uitspraken:
- 'Wat heeft de leerling eraan?'
- 'Samen elke dag een beetje beter.'
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de evaluaties en opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen. Deze maatregelen hebben we beschreven in verbeterplannen in het jaarplan 2024. In het jaarverslag 2024 hebben we alle verbeterpunten geëvalueerd. Hieronder kunt u een belangrijke selectie lezen.
Maatregel | Wat is bereikt |
---|---|
Onderwijs beter afstemmen | Het opstellen van blokvoorbereidingen geeft meer inzicht in leerroutes en aanbod en dit zorgt voor betere afstemming tussen collega’s. |
Spraakwaterval | Eén keer per week krijgen de leerlingen een les Spraakwaterval, waarbij de leerkracht, logopedist en onderwijsassistent intensief samenwerken. |
Cultuursensitief werken | Leerlingen voelen zich meer gezien en gehoord doordat we meer aandacht hebben voor de diverse culturen en de thuistaal in de klas en bij de logopedie. |
Executief functioneren | Door binnen elke groep een periode aan één doel te werken, zien we duidelijke groei bij leerlingen in hun executieve functies. Bij de groepslessen, zowel in de klas als bij logopedie, is intensief geoefend met uitgestelde aandacht, beurt nemen en beurt geven. |
Executief functioneren | Het onderwijs is gericht op differentiatie, waarbij leerlingen nadenken over wat zij nodig hebben om hun doelen te behalen. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen juni 2024
Dit jaar halen we de ambities (75%) niet op alle leergebieden. Voor begrijpend lezen behaalt 52% van de leerlingen de ambitie. Voor technisch lezen is dat 81%. Voor rekenen en wiskunde behaalt 86% van de leerlingen de ambitie. Dit is een groei ten opzichte van vorig schooljaar. Voor spelling wordt de ambitie niet gehaald (67%), maar zien we wel een groei van 15%. In groep 8 hebben we naar het referentieniveau gekeken bij de doorstroomtoets. Voor begrijpend lezen haalt 82,6% niveau 1F of hoger. Bij taalverzorging haalt 56,5% 1F of hoger en voor rekenen haalt 47,8% 1F of hoger.
Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling mei 2024
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen en hiermee een vertaalslag te maken naar het handelen op individueel-, groeps- en schoolniveau. Onze ambitie is dat ten minste 75% van de leerlingen de schoolnorm behaalt. Dit (voor)jaar halen we onze ambitie, 82 procent van de leerlingen haalt de schoolnorm.
Opbrengsten sociale veiligheid oktober 2023
Eén keer per jaar meten we hoe veilig alle leerlingen van de Tine Marcusschool Groningen/Assen zich voelen met behulp van een vragenlijst sociale veiligheid. Onze ambitie is dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheid ervaart. We hebben onze ambitie gehaald, 95% van de leerlingen ervaart een hoge mate van sociale veiligheid.
Opbrengsten sociale veiligheid mei 2024
Elk jaar meten we hoe veilig onze bovenbouw leerlingen (groep 6 t/m 8) zich voelen op school. Dit doen we met de monitor sociale veiligheid (leerlingSCOL). Onze ambitie is dat meer dan 75 procent van de leerlingen de schoolstandaard haalt. De gestelde doelen voor 'welbevinden', ‘sociale veiligheidsbeleving’ en ‘aantasting sociale en fysieke veiligheid’ halen we niet. Twee van de vier groepen halen de norm en twee groepen halen de norm niet.
Doorstroomtoets groep 8 februari 2024
23 leerlingen hebben de doorstroomtoets route 8 gemaakt. Dit zijn alle leerlingen in groep 8. Van deze groep leerlingen is voor 13 leerlingen het schooladvies hetzelfde gebleven na afname van de doorstroomtoets route 8. Voor 5 leerlingen hebben wij het schooladvies naar boven bijgesteld. Voor 5 leerlingen hebben we alsnog gekozen voor een dubbeladvies.
Overgang naar een andere school
In het schooljaar 23-24 zijn 34 leerlingen uitgestroomd waarvan 11 leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Er zijn 23 leerlingen aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over einduitstroom
In onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen na groep 8 naartoe uitstroomden.
Uitstroom na groep 8 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Praktijkonderwijs | 4 | 5 | 8 |
VMVO-BB | 8 | 10 | 3 |
VMBO-BB/VMBO-KB | 7 | ||
VMBO-KB | 5 | 0 | 0 |
VMBO-KB/VMBO-TL | 1 | ||
VMBO-TL | 1 | 2 | 1 |
VMBO-TL/Havo | 1 | ||
Havo | 0 | 0 | 2 |
Anders | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 18 | 17 | 23 |
Totaal naar regulier | 13 | 10 | 11 |
Totaal naar (v)so | 5 | 7 | 12 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
In onderstaande tabel is te zien waar de tussentijds uitgestroomde leerlingen naartoe zijn gegaan.
Tussentijdse uitstroom | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Basisonderwijs (bao) | 18 | 12 | 6 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | 9 | 5 | 2 |
Speciaal onderwijs | 4 | 4 | 3 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 |
Buitenland | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 31 | 21 | 11 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen 2021-2022 | 48 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 39 leerlingen (98%) |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 1 leerling (2%) |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 8 leerlingen |
Van 40 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 39 leerlingen (98%) daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school voor deze leerlingen een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen (ambitie 75% is behaald). We weten echter niet of dit voor alle leerlingen geldt aangezien we over 8 leerlingen geen informatie hebben ontvangen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoek
Ouder ervaringenonderzoek
In maart 2022 zijn de resultaten gepubliceerd van het Kentalis Ouder Ervaringenonderzoek. Voor onze school hebben de ouders gemiddeld het rapportcijfer 8,4 gegeven (ten opzichte van een gemiddelde score van 8,1 voor heel Kentalis). Wij hebben de scores geanalyseerd. Op basis van deze analyse zijn maatregelen tot verbetering getroffen. Met name de leerlingen leren omgaan en veilig gebruiken van social media, het leren aantrekkelijk maken, ouderbetrokkenheid en het lesuitval ten tijde van Corona zijn uit het onderzoek naar voren gekomen. Zie onderstaande poster voor de samenvatting van de uitkomsten van het onderzoek.
In maart 2024 is het ouder ervaringenonderzoek opnieuw uitgezet. Dit is helaas door omstandigheden niet goed verlopen. Het resultaat is een zeer lage respons van maar 17 ouders van de school. De uitslag is daarom niet betrouwbaar om conclusies uit te trekken. We zijn wel tevreden met de positieve resultaten van deze kleine groep ouders en een 8,7 als cijfer. Mogelijke aandachtspunten zijn de dagelijkse communicatie naar ouders én 'De leraar geeft praktische tips aan mijn kind en aan mij om met (school) problemen om te gaan'. Deze twee bevindingen zullen we toetsen bij een eerst volgende ouderavond. Door op deze avond in gesprek te gaan met de aanwezige ouders hopen we de huidige resultaten te kunnen verdiepen en bevestigen.
Leerlingenervaringen onderzoek
In maart 2023 heeft het Kentalis leerlingenervaringen onderzoek plaatsgevonden. Onze leerlingen hebben de school beoordeeld met het gemiddeld het rapportcijfer 7,7. Met name de onderdelen: omgang met elkaar, inzicht in eigen leren, het lesgeven en de sfeer op school laten een mooie score en groei zien. Op een aantal thema's zien de leerlingen nog verbetering mogelijk. In het schoolplan 2024-2027 nemen we de volgende aandachtspunten mee:
- Leren omgaan met sociale media. Ondanks de huidige inzet van Delta de Draak en de week van de mediawijsheid, geven de leerlingen aan meer te willen leren op het gebied van sociale media.
- Leerlingen durven te zeggen als ze iets niet leuk vinden, opkomen voor jezelf.
Medewerkerstevredenheid onderzoek
In december 2022 hebben we het medewerkerstevredenheid onderzoek afgenomen. 48,1% van het hele team heeft aan het onderzoek meegenomen. Dit is een lage respons. De samenwerking in het team, leerlinggerichtheid en werkplezier zijn de drie trotspunten van het team. Aandachtspunten zijn de werkdrukbeleving, samenwerking binnen heel Kentalis en de waardering en gezien worden. Dit nemen we mee naar de schoolplanperiode 2024-2027.
Audit of inspectie
In november 2024 heeft de laatste audit plaatsgevonden. Hieronder de hoofdconclusie:
Wat gaat goed?
De Tine Marcusschool is terecht trots op het onderwijskundige beleid van de school. Dat blijkt ook uit de wijze waarop de school zichzelf heeft beoordeeld. De standaarden OP4, VS1, VS2, SKA1, SKA2 en SKA3 beoordeelt het auditteam evenals de school als goed, bij deze stadaarden toont de school aanvullende ambities waarmee de school boven de basiskwaliteit uitstijgt. Bij de standaarden OP2 en OP3 is de school op weg naar goed.
Wat is voldoende?
De standaarden OP1, OP2, OP3, OP6 en OR1 worden door het auditteam beoordeeld als voldoende.
Bij deze standaarden ziet het auditteam op onderdelen ruimte voor verbetering.
We herkennen de drie verbeterpunten die het auditrapport staan beschreven.
OP0:
In het jaarplan 2025 hebben we het verbeterpunt t.a.v. Burgerschap opgenomen. We
concretiseren het aanbod per leerjaar op doelniveau én bepalen samen met onze collega Kentalis scholen op welke wijze we de ontwikkeling van de leerlingen op de burgerschapsdoelen in de toekomst willen monitoren.
OP2:
Met het hele team zijn we al een tijd aan het onderzoeken hoe we zorgen dat onze keuzes voor het onderwijs navolgbaar beschreven staan terwijl we de administratieve werklast zo laag mogelijk houden. We proberen met het team nu diverse mogelijkheden uit. We hopen in 2025 hier duidelijke afspraken in te kunnen maken die gedragen en goed uit te voeren zijn door het hele team.
OP2:
Sinds 2024 werken we met een nieuwe vorm van OPP’s en individuele handelingsplannen. Zoals de auditoren al beschreven hebben, zijn we nu aan de stap toegekomen om de wijze van beschrijven in de plannen beter op elkaar af te stemmen.
OR1:
In 2024 hebben we het aanbod van begrijpend lezen gecombineerd met technisch lezen. Als team onderzoeken we dit jaar welk effect dit heeft op het behalen van de ambities en of er nog aanscherpingen moeten komen in het onderwijsleerproces t.a.v. begrijpend lezen. Dit zullen we in februari na de eerste meting met het team duiden en acties beschrijven. We zullen onderzoeken hoe we ook deze interventies duidelijk en navolgbaar beschrijven in de 4D documentatie.
Benieuwd naar het volledige auditverslag? Dit kan u opvragen bij de directie van de school.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot het volledige jaarplan 2025. Hieronder staan een aantal relevante maatregelen opgesomd. Wilt u inzicht krijgen in het volledige jaarplan? Klik dan hier.
Maatregelen 2025:
- Leesbevordering: De leesmotivatie van de leerlingen stijgt door een aantrekkelijk aanbod aan leesboeken en voorbeeldgedrag van de professionals. Daarnaast krijgen de leerlingen passend aanbod technisch- en begrijpend lezen voor de leerlingen (uitvoering geven aan nieuw dyslexiebeleid, inzet van hulpmiddelen bij lezen en borging aanbod Estafette
3 met inbegrip van begrijpend lezen); - Woordenschatonderwijs: De leerlingen ontvangen woordenschatonderwijs waarin dagelijks consolideringsoefeningen plaatsvinden met woorden die geselecteerd zijn a.d.h.v. pregnante context-nut-frequentie én waar nodig met ondersteunend tekenen.
- Burgerschap: De leerlingen van groep 1 t/m 8 kunnen zich stapsgewijs ontwikkelen om uiteindelijk volwaardig deel te kunnen nemen aan de Nederlandse democratische pluriforme
samenleving, doordat de professional zich bewust is hoe we geïntegreerd werken aan
de diverse burgerschapsdoelen en weet hoe we deze ontwikkeling (eind 2025) monitoren. - Innerlijke taal: De leerlingen leren innerlijke taal toe te passen doordat de professional de innerlijke taal modelt/uittekent. (zie stap 1 en 2 van de sociale informatiecirkel).
- Rekenmuurtje: Eind 2025 is voor het hele team duidelijk welke toegevoegde waarde het gebruiken van Bareka rekenmuurtje wel of niet kan hebben op ons doelgerichte aanbod rekenen voor de leerlingen.
- Story Grammar Training: Het schoolteam heeft Story Grammar Training geïmplementeerd en geborgd in de groepen 5-6-7 als specifieke TOS methodiek (deels) in plaats van de taaldomeinen verhaalbegrip, vertelvaardigheid en zinsbouw aan te bieden via de reguliere taalmethodiek. Deze keuzes zijn vastgelegd in het basisaanbod.