Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Op de Tine Marcusschool werken we cyclisch aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit, dit noemen we de kwaliteitszorg. Bij het streven van continue verbetering van de onderwijskwaliteit hanteren we twee belangrijke uitspraken:

  • 'Wat heeft de leerling eraan?'
  • 'Samen elke dag een beetje beter.'

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de evaluaties en opbrengsten van 2021-2022 zijn er maatregelen genomen. Deze maatregelen hebben we beschreven in verbeterplannen in het jaarplan 2022-2023 (eind december). In het jaarverslag 22-23 hebben we alle verbeterpunten geëvalueerd. Hieronder kunt u een belangrijke selectie lezen. 

Maatregel Wat is bereikt
De leerlingen kunnen beter omgaan met ruzie.De leerlingen kunnen beter omgaan met ruzie door groei in de vaardigheden: luisteren naar de
ander, ingaan op de ander en oplossingen bedenken. De meeste leerlingen hebben groei op deze vaardigheden laten zien.
De leerlingen kunnen reflecteren op hun eigen ontwikkeling.De medewerkers voeren reflectieve gesprekken met de leerlingen. De leerlingen krijgen meer inzicht in wat ze kunnen en wat ze nog willen leren. Dit maken we zichtbaar met persoonlijke leerdoelen in de klas. 
De leerlingen hebben de mogelijkheid om diverse leesboeken te lezen.De bibliotheek is verplaatst naar het leerplein. Door de inzet van de biebmoeders kunnen de kinderen elke dag hun leesboek omruilen. Dit vergroot de leesmotivatie.
De leerlingen beter begeleiden door inzet van ondersteunend tekenenHet hele team is geschoold in ondersteunend tekenen. Ondersteunend tekenen wordt ingezet bij individuele gesprekken of bij de instructies. Door het ondersteunend tekenen zijn situaties of instructies meer visueel en duidelijker. Dit zorgt voor beter begrijpen.
In de groepen 3 werken we meer met spelend leren.De overgang van groep 2 naar 3 hebben we versoepeld door meer inzet van spelend leren in de groepen 3. Er wordt gewerkt met een speelhoek in de klas en diverse doelen worden middels spelend leren aangeboden.

 

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen juni 2024

Dit jaar halen we de ambities (75%) niet op alle leergebieden. Voor begrijpend lezen behaalt 52% van de leerlingen de ambitie. Voor technisch lezen is dat 81%. Voor rekenen en wiskunde behaalt 86% van de leerlingen de ambitie. Dit is een groei ten opzichte van vorig schooljaar. Voor spelling wordt de ambitie niet gehaald (67%), maar zien we wel een groei van 15%. In groep 8 hebben we naar het referentieniveau gekeken bij de doorstroomtoets. Voor begrijpend lezen haalt 82,6% niveau 1F of hoger. Bij taalverzorging haalt 56,5% 1F of hoger en voor rekenen haalt 47,8% 1F of hoger. 

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling mei 2024
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen en hiermee een vertaalslag te maken naar het handelen op individueel-, groeps- en schoolniveau. Onze ambitie is dat ten minste 75% van de leerlingen de schoolnorm behaalt. Dit (voor)jaar halen we onze ambitie, 82 procent van de leerlingen haalt de schoolnorm.

Opbrengsten sociale veiligheid oktober 2023
Eén keer per jaar meten we hoe veilig alle leerlingen van de Tine Marcusschool Groningen/Assen zich voelen met behulp van een vragenlijst sociale veiligheid. Onze ambitie is dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheid ervaart. We hebben onze ambitie gehaald, 95% van de leerlingen ervaart een hoge mate van sociale veiligheid. 

Opbrengsten sociale veiligheid mei 2024
Elk jaar meten we hoe veilig onze bovenbouw leerlingen (groep 6 t/m 8) zich voelen op school. Dit doen we met de monitor sociale veiligheid (leerlingSCOL). Onze ambitie is dat meer dan 75 procent van de leerlingen de schoolstandaard haalt. De gestelde doelen voor 'welbevinden', ‘sociale veiligheidsbeleving’ en ‘aantasting sociale en fysieke veiligheid’ halen we niet. Twee van de vier groepen halen de norm en twee groepen halen de norm niet. 

Doorstroomtoets groep 8 februari 2024

23 leerlingen hebben de doorstroomtoets route 8 gemaakt. Dit zijn alle leerlingen in groep 8. Van deze groep leerlingen is voor 13 leerlingen het schooladvies hetzelfde gebleven na afname van de doorstroomtoets route 8. Voor 5 leerlingen hebben wij het schooladvies naar boven bijgesteld. Voor 5 leerlingen hebben we alsnog gekozen voor een dubbeladvies.

Overgang naar een andere school

In het schooljaar 23-24 zijn 34 leerlingen uitgestroomd waarvan 11 leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Er zijn 23 leerlingen aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.

 

Informatie over einduitstroom

In onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen na groep 8 naartoe uitstroomden.  

Uitstroom na groep 82021-20222022-20232023-2024
Praktijkonderwijs458
VMVO-BB8103
VMBO-BB/VMBO-KB  7
VMBO-KB500
VMBO-KB/VMBO-TL  1
VMBO-TL121
VMBO-TL/Havo  1
Havo002
Anders000
Totaal181723
Totaal naar regulier131011
Totaal naar (v)so5712

Informatie over tussentijdse uitstroom

In onderstaande tabel is te zien waar de tussentijds uitgestroomde leerlingen naartoe zijn gegaan.

Tussentijdse uitstroom2021-20222022-20232023-2024 
Basisonderwijs (bao)18126
Speciaal basisonderwijs (sbo)952
Speciaal onderwijs443
Thuiszitter met leerplichtontheffing000
Buitenland000
Totaal312111

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging. 

 

Totaal uitgestroomde leerlingen 2021-202248 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde
uitstroomniveau bevindt
39 leerlingen
(98%)
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde
uitstroomniveau bevindt
1  leerling
(2%)
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog
op hetzelfde uitstroomniveau bevindt
8 leerlingen

 

Van 40 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 39 leerlingen (98%) daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school voor deze leerlingen een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen (ambitie 75% is behaald). We weten echter niet of dit voor alle leerlingen geldt aangezien we over 8 leerlingen geen informatie hebben ontvangen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoek

Ouder ervaringenonderzoek

In maart 2022 zijn de resultaten gepubliceerd van het Kentalis Ouder Ervaringenonderzoek. Voor onze school hebben de ouders gemiddeld het rapportcijfer 8,4 gegeven (ten opzichte van een gemiddelde score van 8,1 voor heel Kentalis). Wij hebben de scores geanalyseerd. Op basis van deze analyse zijn maatregelen tot verbetering getroffen. Met name de leerlingen leren omgaan en veilig gebruiken van social media, het leren aantrekkelijk maken, ouderbetrokkenheid en het lesuitval ten tijde van Corona zijn uit het onderzoek naar voren gekomen. Zie onderstaande poster voor de samenvatting van de uitkomsten van het onderzoek.

Poster ouderervaringenonderzoek 2022

In maart 2024 is het ouder ervaringenonderzoek opnieuw uitgezet. Dit is helaas door omstandigheden niet goed verlopen. Het resultaat is een zeer lage respons van maar 17 ouders van de school. De uitslag is daarom niet betrouwbaar om conclusies uit te trekken. We zijn wel tevreden met de positieve resultaten van deze kleine groep ouders en een 8,7 als cijfer. Mogelijke aandachtspunten zijn de dagelijkse communicatie naar ouders én 'De leraar geeft praktische tips aan mijn kind en aan mij om met (school) problemen om te gaan'. Deze twee bevindingen zullen we toetsen bij een eerst volgende ouderavond. Door op deze avond in gesprek te gaan met de aanwezige ouders hopen we de huidige resultaten te kunnen verdiepen en bevestigen.

Leerlingenervaringen onderzoek

In maart 2023 heeft het Kentalis leerlingenervaringen onderzoek plaatsgevonden. Onze leerlingen hebben de school beoordeeld met het gemiddeld het rapportcijfer 7,7. Met name de onderdelen: omgang met elkaar, inzicht in eigen leren, het lesgeven en de sfeer op school laten een mooie score en groei zien. Op een aantal thema's zien de leerlingen nog verbetering mogelijk. In het schoolplan 2024-2027 nemen we de volgende aandachtspunten mee:

  • Leren omgaan met sociale media. Ondanks de huidige inzet van Delta de Draak en de week van de mediawijsheid, geven de leerlingen aan meer te willen leren op het gebied van sociale media. 
  • Leerlingen durven te zeggen als ze iets niet leuk vinden, opkomen voor jezelf. 

Medewerkerstevredenheid onderzoek

In december 2022 hebben we het medewerkerstevredenheid onderzoek afgenomen. 48,1% van het hele team heeft aan het onderzoek meegenomen. Dit is een lage respons. De samenwerking in het team, leerlinggerichtheid en werkplezier zijn de drie trotspunten van het team. Aandachtspunten zijn de werkdrukbeleving, samenwerking binnen heel Kentalis en de waardering en gezien worden. Dit nemen we mee naar de schoolplanperiode 2024-2027.

Audit of inspectie

In februari 2021 heeft er een audit plaatsgevonden op de Tine Marcusschool. De audit heeft beoordeeld dat er sprake is van een 'goede' onderwijskwaliteit op de Tine Marcusschool. 

Hieronder een aantal conclusies en aanbevelingen uit het auditrapport.

Wat gaat goed? Waarin is de school een voorbeeld voor anderen, waarin valt ze op?
Het auditteam beoordeelt een aantal standaarden als ‘goed’. Het gaat onder andere om het volgende: 

  • De school toont aan vormen van actieve samenwerking te zoeken en onderhouden met zowel interne als externe (keten)partners, alle gericht op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. 
  • Vanuit de basiswaarden respect, veiligheid en zelfstandigheid zijn gedragsverwachtingen onderwerp van gesprek tijdens de lessen (PBS), maar ook in de dagelijkse praktijk (voorleven en visualisaties in de school).
  • Alle leerlingen zijn middels het verbeterbord van de leerlingenraad direct betrokken bij het blijvend verbeteren van het schoolklimaat.
  • Er is een verbetercultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’ die gericht is op ‘wat heeft de leerling er aan’. 

Zowel het team als de schoolleiding zijn vooruitstrevend en zorgen voor een continue ontwikkeling van de eigen professionaliteit. Er is een heldere visie op persoonlijk leiderschap zoals beschreven in het professioneel statuut, waarbij het uitgangspunt is het vertrouwen in de professionaliteit van de medewerkers.

Op welke punten wordt voldaan aan basiskwaliteit en op welke punten zien wij een groei naar goed?
Het auditteam beoordeelt ook een aantal standaarden als ‘voldoende’ (kan beter). Binnen deze standaarden liggen op sommige onderdelen nog punten ter verbetering. De school heeft deze deels al zelf in gang gezet. De verbeterpunten zijn mondeling teruggekoppeld en opgenomen in het verslag. Ten aanzien twee standaarden zien we een ontwikkeling naar goed.

  • De school volgt systematisch de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. De school stelt een hoge eigen norm en stelt daarmee hoge doelen. Deze norm wordt nagenoeg behaald. Voor Burgerschap en sociale integratie is een systematisch lesaanbod in ontwikkeling. Dit aanbod is in opbouw beschreven in de schoolgids. Hierin kan de school nog groeien.
  • Er is een zichtbare lijn van Beleidsplan naar Schoolplan naar Jaarplan. Het Jaarplan is middels een poster helder gevisualiseerd. De school heeft een stelsel van kwaliteitszorg ingericht waarmee zij cyclisch de kwaliteit van het onderwijs bewaakt en verbetert. Wij zien ruimte voor verbetering wat betreft het SMART formuleren van doelen. Ook het doelgericht doorvoeren van verbeterpunten is een aandachtspunt. De PDCA en 4D cyclus worden niet altijd helemaal doorlopen.

Wat moet beter?
Het auditteam heeft geen standaarden beoordeeld als ‘onvoldoende’ (moet beter). Er zijn geen ernstige tekortkomingen geconstateerd met betrekking tot de basiskwaliteit.

Benieuwd naar het volledige auditverslag? Dit kan u opvragen bij de directie van de school.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot het volledige jaarplan 2024. Hieronder staan een aantal relevante maatregelen opgesomd. Wilt u inzicht krijgen in het volledige jaarplan? Klik dan hier.

Maatregelen 2024:

  • TOS-specifieke methodiek Spraakwaterval inzetten in groep 1 t/m 8;
  • TOS-specifieke methodiek Story Grammar Training inzetten in groep 5 voor het verbeteren van het werken aan verhaalbegrip, vertelvaardigheid en zinsbouw (ter vervanging van de doelen in de andere methodieken);
  • Dyslexieprotocol herijken en opnieuw invoeren;
  • Werken met de nieuwe methode Taaljacht, samenhang in doelen ontdekken en geïntegreerd/betekenisvol aanbieden;
  • Werken met de nieuwe methode Estafette en de integratie van begrijpend lezen;
  • Verbeteren van de differentiatievaardigheden met behulp van het ADAPT instrument (van blokvoorbereiding tot het kiezen van passende lesdoelen);
  • Doorgaande lijn werken aan zelfstandigheid is aangescherpt en opnieuw vastgesteld door het team;
  • Opbrengstgericht werken aanscherpen door duidelijke afspraken over het basisaanbod, het handelingsdeel in het OPP, visie op differentiëren en groep overstijgend werken;
  • Interventies aanscherpen ter preventie van pesten.